نوآورانه فکر کنید

17 بهمن 1395 - 12:29
بازاریابی اینترنتی - نوآورانه فکر کنید
نوآورانه فکر کنید
امتیاز مطلب: 90%

مونا بیژور بنیانگذار و مدیر اجرایی شرکت «ژور» است. شرکت او یک شرکت آنلاین فعال در زمینه‌ی فروش پوشاک است. در ادامه با یوکن همراه باشید.

چگونه به شبکه‌ی این شرکت ملحق شویم؟

بازار این روزهای فروش کالا در دنیا، بخاطر تغییر رفتار مصرف‌کنندگان بسرعت درحال تغییر است. این تغییرات باعث شده که خرده‌فروشان با چالش بزرگی مواجه شوند.

تمامی برندهای دنیا در یک موضوع وجه‌اشتراک دارند. هیچکدام از تغییر هراسی ندارند. شرکت‌ها با سرعت به رشد و کسب ثروت ادامه می‌دهند و با گذر زمان سبک بازاریابیشان تغییر می‌کنند و ایده‌های جدیدی را به کار می‌گیرند.

برندهایی نظیر Zara، H&M و Nike این طرز فکر را پیش گرفتند، پوسته‌ی قدیمی خود را انداخته و روش جدیدی در کسب مشتری و خدمات مناسب با مشتری‌مداری و جلب رضایت و راحتی خریداران فراهم می‌کنند.

در مجموع، همگی نوآورانه فکر می‌کنند.

شرکت‌هایی که این مدل را پیش بگیرند، در این رقابت بسرعت پرفروش می‌شوند و برندهای با سابقه و بزرگ هم باید همین راه‌ها را تقلید کنند. شرکت‌های با سابقه می‌توانند با درک نیازهای مشتریان، جایگزین‌هایی برای سبک بازاریابیکالاهایشان پیدا کنند. پس برندهای سنتی و قدیمی باید از رقابت با یکدیگر دست بردارند و با برندهای جدید مقابله کنند.

بازار پرفروش اینترنتی

برندها باید دیجیتالی شوند وگرنه با ورشکستگی روبرو خواهند شد. می‌توانند از تجارت الکترونیک آغاز کنند.

شرکت تحقیقاتی فورِستِر پیش بینی کرد که با وجود 206 میلیون خریدار که محصولاتشان را اینترنتی خریداری می‌کنند، رقم تجارت الکترونیک ایالات متحده تا سال 2020 میلادی، به بیش از 530 میلیارد دلار خواهد رسید. برند نایکی که سابقه‌ای 50 ساله دارد، با طرز فکری نوآورانه اقدام به بازاریابی و تبلیغات مستقیم به مصرف کننده کرده است. نایکی غول تولیدکننده‌ی پوشاک ورزشی، تصمیم گرفته تا 5 سال آینده، فروش خود را 250 درصد توسعه ببخشد تا از شرکتهای دیگر پیشی بگیرد.

سرمایه‌گذاری در بخش فروش اینترنتی، این امکان را می‌دهد که پیامهای بیشتری از تبلیغات بدست مصرف‌کننده‌ها برسد و خریداران بیشتری جذب شوند. شرکت‌هایی که این روش را پیش بگیرند، افزایش چشمگیری در تجارت الکترونیک خواهند داشت. تجارت الکترونیک راهی آسان برای کاهش هزینه‌ها و فروش بهتر است.

فیزیکی تبدیل به دیجیتالی می‌شود

شرکت‌هایی که فقط در زمینه‌ی فیزیکی کار می‌کنند باید وارد دنیای دیجیتال هم بشوند. بازاریابی راحت و خدمات خوب الکترونیکی زمینه‌ساز فروش بهتر و کاهش خرید فیزیکی در فروشگاه‌ها می‌شود که ایجاد ترافیک و ازدحام شهری از پیامدهای آن است. برای افزایش سرعت و کاهش هزینه‌های فروش اینترنتی، دیجیتالی کردن شرکتها راه‌حلی است که سرویس بهتری را به مشتری ارائه کنند. در همین رابطه «جَن نیفِن» تحلیلگر مسائل خرده‌فروشی اشاره می‌کند که یک سوم فروشگاه‌های خرده‌فروش ایالات متحده در شرف تعطیلی هستند.

تقاضاهای مشتریان در حال تغییر است و بدون دسترسی به فروش اینترنتی و دنیای دیجیتال، شرکت‌داری و فروش کالاها تقریباً غیرممکن است. برای یک شرکت تولیدکننده، ساخت یک فروشگاه فیزیکی جذاب با چند راهرو و ردیف، کاری سخت و هزینه‌بردار است و درضمن مردم هم بیشتر بیننده‌اند تا خریدار واقعی. اگرچه شرکتها هم می‌توانند تغییرات مثبتی ایجاد کنند. بجای اینکه محصولات را بطور سنتی روی هم انبار کنند و مدام بدنبال خرده‌فروش بگردند، باید یک فروشگاه اینترنتی هم داشته باشند و با تبدیل شرکتشان به یک نمایشگاه اینترنتی، مشتریان می‌توانند برای بازدید از کالاهای شرکت، مستقیم به سایت اینترنتی آن مراجعه نمایند. پس کالا بدون واسطه و خرده‌فروش بدست مشتری می‌رسد که این به معنای کاهش چشمگیر قیمت است.

روش‌های گفتگو

شنوندگان در حال تغییرند و ارتباطات آرایه‌ی متفاوتی به خود گرفته و پراهمیت‌تر از همیشه شده اند.

این نسل جدید از خریداران بدنبال خدمات پس‌از فروش فوق‌العاده هستند و با توجه به گارانتی طولانی‌مدت خرید می‌کنند. برندها وقتی محصولات را بصورت آنلاین روی سایتشان می‌گذارند، باید گارانتی هم بطور روشن و واضح اعلام کنند.

برخورد درست با مشتری کاملاً به قدرت رسانه‌ی اجتماعی آن شرکت وابسته است و بعضی برندها در این خصوص بهتر سرویس می‌دهند. اما بهتر بود که برندهای با سابقه هم در این زمینه توجه بیشتری داشته باشند. بهبود در رسانه‌های اجتماعی فقط برای یکبار نیست. بلکه باید بطور مداوم و درست ادامه پیدا کند. ترکیب چند فاکتور همانند بازاریابی مدرن و تأثیرگذار اینترنتی، محتوای برجسته‌ی تبلیغاتی و نام و سابقه‌ی یک برند مشهور، ترکیبی منحصربفرد بحساب میاید.

با افزایش تقاضا در بازار، برندهایی که نمی‌توانند خود را با بازاریابی جدید وفق دهند، توسط برندهای جدید و مشتری‌مدار نابود خواهند شد. همان شرکتهای جدیدی که راه نوینی برای بازاریابی و جذب مشتری پیدا کرده بودند. خواه استفاده از سرویس قدرتمند اِسنَپ‌چت باشد یا اینکه به اینستاگرام بسنده ‌کنند. تبلیغات و فروش در شبکه‌های اجتماعی، واکنشی زنجیره‌ای است که برندها بصورت آرمانی به آن می‌نگرند تا فروش بیشتری داشته باشند. و با افزایش وفاداری و اشتیاق مصرف‌کنندگان به یک برند، تجربیات یک شرکت هم در ترفندهای جلب مشتری افزایش پیدا می‌کند.

مدل‌های فروش بهینه و جایگزین

79 درصد از مردم ایالات متحده، بصورت آنلاین خرید می‌کنند. ولی بعضی اوقات این خرید شدت بیشتری به خود می‌گیرد. مثلاً فروش اینترنتی در روزهای نزدیک مراسم شکرگذاری و جمعه‌ی سیاه (بازار شب عید) بالا می‌رود که فروشندگان سنتی در این ایام بشدت ضرر می‌کنند.

یک راه خوب برای جذب مشتریان، خریداری یک شرکت و بهره‌برداری از آن است. مثل «دلار شِیو کلاب» که شرکتی دارویی و بهداشتی است توسط شرکت یونی‌لِوِر به قیمت یک میلیارد دلار خریداری شده است. این مدل هم بسیار تأثیرگذار است. چون در نهایت بصورت متقابل، سود بالایی را برای شرکتِ مادر بهمراه دارد. برندهایی که از این روش توزیع و پخش استفاده می‌کنند، نیازهای بزرگتری از مصرف‌کنندگان را پوشش می‌دهند. مخصوصاً در بخش خدمات دارویی و سلامت. خصوصیتی که باعث می‌شود رقابت با آن شرکتها کاری بسیار دشوار باشد.

بقای خرده‌فروشان هم روز به روز سخت‌تر می‌شود. برندهایی که با تبلیغات خود خریداران را بهتر جذب می‌کنند، برنده‌ی نهایی بازار خواهند بود. شرکت‌های سنتی هم باید دی.ان.ای خود را عوض کنند. تقاضای مشتریان تغییر کرده و دیگر این سخت است که شرکت یا فروشگاهِ خود را بدون تکنولوژی و منابع دیجیتالی، سرپا حفظ کرد. شرکت‌های آینده ترکیبی جامع از برند، تکنولوژی، و استعداد خواهند بود که دسترسی مستقیم و بی‌واسطه با مصرف‌کننده خواهند داشت. ایجاد تغییرات در خرده‌فروشی هم گیج‌کنندست. ولی با این روشهای نوین بازاریابیِ امروز، اگر فردا آنها هم دگرگون شدند تعجب نکنید.

 

منبع: techcrunch

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-06-08 16:32:00
دسته بندی ها