افراد موفق و شاد چه عادت‌های مشترکی دارند؟

4 فروردین 1400 - 11:00
رفتار سازمانی - افراد موفق و شاد چه عادت‌های مشترکی دارند؟
افراد موفق و شاد چه عادت‌های مشترکی دارند؟
امتیاز مطلب: 91%

هر فردی تعریف متفاوتی از خوشبختی و شاد بودن دارد، اما باید بدانید برخی عادت‌ها در افراد موفق و خوشحال یکسان است. افراد شاد در مقابل کسانی که احساس بدبختی می کنند، عادت‌ها و طرز تفکر متفاوتی دارند. اگر بخواهید در زندگی خود شاد باشید و احساس خوبی را در طول روز تجربه کنید، باید چند عادت ساده را در خود به وجود آورید. با یوکن همراه باشید.

آیا می دانید افراد موفق و شاد چه کارهایی را انجام می دهند و از انجام چه کارهایی دوری می کنند؟ در ادامه 25 عادت مشترک آن‌ها را بیان می کنیم.

از هر فرصتی استفاده می کنند

ضرب‌المثلی قدیمی می گوید: "گاهی بایست و گلی را بو کن". آیا واقعاً انجام کارهای کوچک سبب خوشحالی‌تان در زندگی می شود؟ پاسخ آری است.

بررسی‌ها نشان می دهد باید از هر لحظه زندگی بهره برد و فرصت‌ها را غنیمت شمرد. پس به جای این که چند کار را هم‌زمان انجام دهید، به فکر گذشته یا آینده باشید و تمام توجه و تمرکزتان را روی اتفاقات ناخوشایند بگذارید، به زمان حال توجه کنید و زیبایی‌های اطرافتان را ببینید.

هر روز مدیتیشن می کنند

مراقبه یا مدیتیشن بهترین راه برای رسیدن به آرامش و تفکر است و به شما کمک می کند تا ذهنتان را از نگرانی و استرسها رها کنید. مراقبه تنها چند دقیقه از روز وقتتان را می گیرد. توصیه می کنیم از اپلیکیشن های Calm، StopT Breathe&Think یا Insight Timer استفاده کنید.

کینه توزی نمی کنند

بخشیدن و رها کردن سبب می شود تا به آرامش برسید و همیشه خوشحال باشید. کینه توزی سبب ایجاد احساسات منفی چون خشم، درد و ناامیدی می شود و از دست یابی به خوشحالی بی‌بهره می مانید. وقتی به احساس‌های منفی اجازه دهید تا از شما دور شوند امکان بیشتری برای بروز احساسات مثبت خواهید داشت.

برای دیگران پول خرج می کنند

مایکل نورتن، استاد بازاریابی دانشگاه کسب و کار هاروارد (Harward Business School) و نویسنده کتاب پول خوشحال: مهارت خرج کردن هوشمندانه (Happy Money: The Science of Smarter Spending)، می گوید: "بررسی‌ها نشان می دهد پول خرج کردن سبب خوشحالی افراد می شود؛ زیرا این کار سبب ایجاد ارتباطات اجتماعی می شود. وقتی یک خانه‌ی بزرگ و یک خودروی لوکس در یک جزیره داشته باشید و تنها باشید، هیچ وقت خوشحال نخواهید بود زیرا برای خوشحالی به همراهی دیگران نیاز دارید. با پول خرج کردن برای دیگران و بخشش به آن‌ها، ارتباط و مکالمه مؤثری به وجود می‌آید و این همان چیزی است که برای خوشحالی نیاز دارید."

برای دوستی‌هایتان باید سرمایه گذاری کنید. این سرمایه گذاری لزوماً پول نیست اما قطعاً زمان هست. کسانی که خوشحال و موفق هستند از پول و وقت خود برای روابطشان خرج می کنند.

آن‌ها هیچ وقت عجله نمی کنند

نتایج تحقیقات نشان می دهد عجله کردن، سبب ایجاد استرس و ناراحتی می شود. آن‌ها به دنبال چیزهای خوشحال کننده‌ای هستند که آن‌ها را سرگرم می کند. مطالعات حاکی از آن است کلید خوشحالی ایجاد تعادل میان کار و زندگی است زیرا خستگی و عجله کردن بسیار ملالت آور است.

با افراد مناسبی ارتباط برقرار می کنند

وقتی اطراف شما را افراد مثبت اندیش، حامی و شاد در بر گیرند قطعاً شما هم خوشحال خواهید بود، از زندگی لذت می برید، اعتماد به نفس تان بالا می رود و خلاقیت خود را به کار می بندید؛ اما وقتی در بین افراد منفی باشید نتیجه‌ای جز خستگی و افسردگی برایتان به ارمغان نمی آید.

وقت خود را صرف موضوعات بی‌اهمیت نمی کنند

باید تمام تمرکز و انرژی خود را روی مسائلی که برایتان اهمیت دارند، بگذارید تا بتوانید به احساس خوشحالی دست یابید. یادتان باشد وقت گذاشتن روی چیزهایی که کنترل زیادی روی آن‌ها ندارید وقت تلف کردن است و تنها به شما احساس دل‌مردگی و بدبختی می دهد. باید همانند افراد موفق و خوشحال یاد بگیرید که چطور رها کنید و بگذرید.

از موفقیت دیگران خوشحال می شوند

زندگی و روابط اجتماعی سالم شما را به شادی می رساند. البته باید روابط فعالی داشته باشید؛ در این راستا پیشنهاد می شود از موفقیت دیگران خوشحال و آن را جشن بگیرید.

مارتین سلیگمن (Martin Seligman) در کتاب شکوفایی (Flourish) می گوید: "افرادی که برای ما اهمیت دارند گاهی درباره موفقیت، پیروزی و مسائل خوبی که در زندگی‌شان اتفاق می افتد با ما حرف می زنند. نحوه واکنش ما می تواند در شکل گیری روابطمان مؤثر باشد. چهار راه برای پاسخ دادن وجود دارد و تنها یکی از آن‌ها رابطه را شکل می دهد."

رفتارشان با دیگران براساس احترام و مهربانی است

مهربانی همانند خوشحالی، مسری است. تحقیقی که توسط دانش‌پژوهان دانشگاه کالیفرنیا- لس آنجلس (California-Los Angeles) و دانشگاه‌های کمبریج (Cambridge) و پلیموث (Plymouth) انجام شده نشان می دهد دیدن محبت و مهربانی دیگران به ما احساس خوشایندی می دهد.

سیمونه اشنال (Simone Schnall) محقق دانشگاه کمبریج می گوید وقتی این حس مهربانی و احترام در شما برانگیخته شود، می خواهید فرد بهتری باشید و به دیگران کمک کنید، بلکه هر وقت این فرصت را به دست آورید این کار را خواهید کرد.

آن‌ها مثبت اندیش هستند

حتی اگر خوشحال‌ترین و خوش فکرترین انسان روی زمین هم باشید، باز با اتفاقات بد و ناخوشایندی رو به رو می شوید. باید بدانید کسانی که در زندگی احساس خوشحالی می کنند هیچ وقت درباره اتفاقات بد گله و شکایت نمی کنند، غر نمی زنند و اجازه نمی دهند فکرهای منفی به سراغشان بیاید. افراد خوشحال و موفق همیشه مثبت اندیش هستند و تنها روی راه حل مشکلات و تأثیر آن روی مسائل با ارزش زندگی‌شان فکر می کنند.

در روابطشان محتاطانه عمل می کنند

خیلی از روابط بعد از مدتی دچار رکود می شود؛ اما افراد شاد و موفق همیشه در روابط خود پیشگیرانه عمل می کنند و این کار را در مقابل کسانی که دوستشان دارند انجام می دهند. آن‌ها برای روابطشان وقت می گذارند و خودخواهی در مکالماتشان جایی ندارد.

به اندازه کافی می خوابند

خواب کافی تأثیر زیادی روی سلامت جسمی و روانی ما دارد. کم خوابی سبب کاهش کارایی و توانایی شما برای کنترل شرایط استرس زا می شود. باید برنامه‌ی زمانی مشخصی برای خواب خود داشته باشید و آن را دنبال کنید، قبل از خوابیدن در معرض وسایل دیجیتالی و نورهای شدید نباشید. پیش از خواب نوشیدنی‌های الکلی مصرف نکنید.

ساعتی را در طبیعت سپری می کنند

طبیعت به ما یاد می دهد که تنفس عمیق داشته باشیم، روی زمان حال تمرکز کنیم و خیلی عجول نباشیم. دیوید استریر (David Strayer) محقق دانشگاه یوتا (University of Utah) می گوید: "امروزه می توانیم تأثیری که بودن در طبیعت روی مغز و بدن ما می گذارد را ببینیم. تأثیراتی که سبب سلامتی ذهن و جسم می شود. به همین خاطر همواره ارتباط با طبیعت توصیه می شود."

پیشنهاد می کنیم وقتی را به پیاده روی در پارک، قدم زدن کنار دریا و کوهنوردی اختصاص دهید تا خوشحال‌تر از قبل شوید.

به مشکلات همانند چالش‌های زندگی نگاه می کنند

افراد خوشحال در هنگام مواجه با مشکلات، زبان گفتگو با خود را تغییر می دهند. آن‌ها مشکلات را موقعیتی جدید برای بهبود زندگی خود می دانند. پس برای این که فردی موفق و خوشحال باشید، باید برای همیشه کلمه "مشکل" را از ذهن خود پاک کنید.

به خود جایزه می دهند

گرچن روبن (Gretchen Rubin)، نویسنده کتاب پروژه خوشحالی (The Happiness Project) می گوید: "شاید این راهکار خیلی احمقانه به نظر برسد اما تأثیر فوق‌العاده‌ای در زندگی‌تان دارد. گاهی دنبال کردن عادت‌های خوب می تواند خسته کننده باشد اما به خود هدیه دادن نقش مهمی را ایفا می کند."

وقتی به خودمان پاداش می دهیم به حس رضایت و انرژی سرشاری دست می بابیم. خود مختار بودن سبب می شود تا برای ایجاد و تقویت عادت‌های خوب و سالم بیشتر تلاش کنیم.

او در ادامه گفت: "کسانی که هدایای کوچکی به خود می دهند به خودمختاری بیشتری دست پیدا می کنند. این همان بلوغ است، وقتی به خودم بیشتر ارزانی دهم بیشتر می توانم از خود انتظار داشته باشم. این به خود اعتنا کردن است نه خودخواهی."

قدردانی خود را به زبان می آورند

به تازگی مطالعه‌ای در دانشگاه کالیفرنیا انجام شده که نشان می دهد افرادی که هر روز تلاش می کنند تا احساس قدردانی را در خود رشد دهند، انرژی و احساس بهتری دارند و از استرس و ناراحتی دور خواهند بود. این بدین خاطر است که هورمون کورتیزول در بدن آن‌ها کم می شود. پس هر روز صبح قدردانی خود را به زبان بیاورید یا در جایی یادداشت کنید. می توانید به همکاران یا عزیزانی که دوستشان دارید بگویید: ممنونم.

آن‌ها آرزوها و رویاهای بزرگی دارند

افراد خوشحال آرزوهای بزرگ دارند و برای رسیدن به آمال خود تلاش می کنند و آن‌ها را به اهداف دست یافتنی تبدیل می کنند. آن‌ها اولویت‌های خود را پیدا کرده‌اند. در مواقع لزوم "نه" می گویند، مراقب سلامتی خود هستند، از منطقه‌ی امن خود بیرون می آیند و به این واقعیت رسیده‌اند که گاهی نیاز است همه چیز را از ابتدا شروع کنند.

گاهی با خود خلوت می کنند

ارتباط مؤثر با دیگران برای خوشحال بودن اهمیت دارد، اما گاهی نیاز است تنها باشیم و با خود خلوت کنیم. تنها بودن به فرد امکان می دهد تا از نگرانی و تشویق‌ها دور باشد، در مسیر دست یابی به رویاها و اهدافش قرار گیرد و برای داشته‌هایش قدردان باشد. پس هر هفته زمانی را به تنهایی و خلوت کردن با خود اختصاص دهید، مثلاً صبح‌ها قبل از این که خانواده‌تان از خواب بیدار شوند با خودتان خلوت کنید.

بهانه تراشی نمی کنند

خیلی راحت می توانیم اشتباهات خود را به گردن دیگران بیاندازیم؛ اما این کار به شما اجازه نمی دهد تا از شکست‌ها و اشتباهات گذر کنید. افراد موفق و خوشحال مسئولیت اشتباهاتشان را به عهده می گیرند و از آن‌ها به عنوان فرصتی برای بهبود خودشان استفاده می کنند.

ذهنیت رو به رشدی دارند

هر فردی می تواند ذهنیت ثابت یا ذهنیت رو به رشد داشته باشد. افرادی که ذهنیت ثابت دارند به این باور رسیده‌اند که آن‌ها همین طوری هستند. این طرز فکر مانع از تغییر و رشد آن‌ها می شود. در مقابل کسانی که ذهنیت رو به رشد دارند بر این باورند که می توان با کمی تلاش پیشرفت کرد و این همان چیزی است که سبب خوشحالی‌شان می شود زیر آمادگی بیشتری برای عبور از مشکلات و سختی‌ها دارند.

پول را برای کسب تجربه خرج می کنند

بررسی‌ها نشان می دهد کسانی که تجربیات جدید به دست می آورند، نسبت به وقتی که جنس جدیدی می خرند خوشحال‌ترند. تجربه‌ها در طول زمان رشد می کنند و می توانند منحصر به فرد هم باشند. علاوه بر آن، تجربیاتی که افراد موفق به دست می آورند نشان دهنده روابط اجتماعی آن‌هاست.

برای صبح‌های خود برنامه دارند

مراسم صبحگاهی تأثیر زیادی روی اجرای درست برنامه ریزی روز دارد. این مراسم شامل مراقبه، پیاده روی، مطالعه کتابی الهام بخش، قدردانی، خواندن ایمیل‌ها یا هر چیز دیگری باشد. پس بهتر است یک مراسم صبح گاهی برای خود داشته باشید و به آن وفادار بمانید.

مراقب سلامتی خود هستند

سلامت جسمانی تأثیر زیادی روی عملکرد ذهن و احساستان دارد. باید با خواب کافی، برنامه غذایی مناسب و تمرینات ورزشی از سلامت خود محافظت کنید و راه‌هایی پیدا کنید که استرس و نگرانی را از شما دور می کند.

توانسته‌اند نقاط قوت خود را پیدا کنند

تحقیقات نشان می دهد استفاده از نقاط قوت سبب می شود تا احساس خوشحالی و رضایت‌مندی بیشتری داشته باشید. نقاط قوت امضا (Signature Strengths) همان نقاط قوت شخصیتی است که سبب می شود در زندگی به شادی و خوشحالی واقعی دست یابید.

آن‌ها در مکالمات عمیق و ارزشمند شرکت می کنند

آن‌ها به دنبال صحبت‌های کوتاه نیستند و به مکالمات عمیق رغبت نشان می دهند. کریستوفر پترسون (Christopher Peterson) در یکی از تحقیقات خود با نام تعقیب زندگی خوب (Pursuing The Good Life) می نویسد: "شرکت کنندگان شادتر وقت بیشتری را صرف صبحت با دیگران کردند و بنا بر انتظار خوشحالی اجتماعی را انتقال دادند، سپس دیدیم صبحت های کوتاه نسبت عکسی با خوشحالی دارد و بعد از آن مشاهده کردیم موضوعات واقعی نسبت مستقیم با خوشحالی دارد. پس افراد شاد روابط اجتماعی بهتری برقرار می کنند."

در آخر...

اگر می خواهید شادتر باشید، باید از عادت افراد خوشحال و موفق الگو بگیرید. سعی کنید هر بار یکی از عادات خوب را انتخاب کرده و آن را در خود به وجود آورید. بعد به دنبال دیگر عادات و مهارت‌ها بروید. به طور قطع در زمانی کوتاه به بهترین نتیجه دست خواهید یافت.

 

منبع: Entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-25 03:34:46
دسته بندی ها