چطور از بازاریابی پارتیزانی برای موفقیت و برندینگ کسب و کارمان استفاده کنیم؟

30 تیر 1400 - 11:00
بازاریابی - چطور از بازاریابی پارتیزانی برای موفقیت و برندینگ کسب و کارمان استفاده کنیم؟
چطور از بازاریابی پارتیزانی برای موفقیت و برندینگ کسب و کارمان استفاده کنیم؟
امتیاز مطلب: 93%

بازاریابی پارتیزانی که با نام بازاریابی چریکی نیز معرفی می شود، نوعی بازاریابی خلاقانه است که شرکت‌های با بودجه‌ی محدود از آن استفاده می کنند. موفقیت این بازاریابی وابسته به خلاقیت و قانون شکنی‌های آن است. در واقع شرکت‌هایی که بودجه قابل توجهی برای تبلیغات ندارند برای برندینگ و پیشی گرفتن از رقبای خود از بازاریابی پارتیزانی بهره می برند. برای اطلاع از ترفندهای این بازاریابی، با یوکن همراه باشید.

بازاریابی پارتیزانی به گونه‌ای طراحی شده که به صورت پنهانی روی مخاطبان تأثیر می گذارد. پس اگر صاحب کسب و کار کوچکی هستید و نمی‌خواهید هزینه‌ی زیادی برای تبلیغات صرف کنید، از ادامه‌ی مقاله غافل نشوید و تمام تکنیک‌های آن را فراگیرید.

تکنیک‌های بازاریابی پارتیزانی

درآمد خود را ابزار تبلیغاتتان کنید

اگر صاحب سایت کسب درآمد آنلاین هستید، به جای این که درآمدتان را صرف تبلیغات کنید، آن را به عنوان تبلیغ به مشتریانتان بدهید. مثلاً یک مهر سفارش دهید و روی آن بنویسید: "این برای تو، اما اگر می خواهی صد تای دیگه از این اسکناس درآمد داشته باشی، وارد سایت ما بشو!" مهر را روی اسکناس‌ها بزنید و وارد بازار هدفتان کنید.

برگه‌های چسب دار بزنید

این برگه‌ها همه جا در معرض نمایش قرار دارند. البته بازاریابی پارتیزانی در کشور ما آزاردهنده شده است، اما اگر در این برگه‌ها از طراحی خلاقانه‌ای استفاده کنید حتماً توجهات زیادی را به خود جلب خواهید کرد.

برگه چسب دار

برای مخاطبان بالقوه نامه بفرستید

پاکت نامه‌ای انتخاب کنید و توضیحات تبلیغاتی خود را برای هزاران مشتری بالقوه ارسال کنید. امروزه هیچ نامه‌ای برای کسی ارسال نمی شود، پس اگر کمی خلاقیت به خرج دهید احتمالاً توجهات زیادی را جلب می کنید. بهتر است داخل نامه هدیه‌ای قرار دهید تا به ارزش آن افزوده شود.

وارد نمایشگاه‌ها شوید

شاید به زودی نمایشگاهی مرتبط با کسب و کار شما برگزار شود، بهتر نیست در این نمایشگاه حاضر شوید؟ اگر می خواهید در بازاریابی پارتیزانی موفق شوید، باید به دنبال ایده‌ای باشید تا کار بازدیدکنندگان را آسان‌تر کند. مثلاً یک پاکت رایگان به آن‌ها بدهید تا بتوانند هدایا و تبلیغاتی که می گیرند را در آن بگذارند. البته روی این پاکت اطلاعاتی از کسب و کار خود و یک جمله تبلیغاتی جذب کننده بنویسید. با این کار هر بازدیدکننده به عنوان تبلیغی برای شرکت شما خواهد بود.

دیگران را مهمان کنید

وقتی در صف سینما هستید، از صندوق دار بخواهید به جای دریافت هزینه، کارت ویزیت شما را به آن‌ها بدهد و خودتان پول بلیط شان را حساب کنید. این روش بسیار ارزان قیمت است، حتی اگر آن‌ها به مشتری شما تبدیل نشوند، اما تبلیغات دهان به دهان می تواند به شما کمک کند.

از خودتان تعریف کنید

بدون این که خجالت بکشید، کمی خودشیفته باشید و از خودتان و کسب و کارتان تعریف کنید. مثلاً روی دیوار بنویسید: "غذای این رستوران عالیه" یا "اجناس این مغازه بی نظیر است." مطمئن باشید خیلی از مشتریان متوجه نمی‌شوند این نوشته‌ها کار خودتان است. در دنیای مجازی از کامنت ها به جای دیوارنویسی استفاده می شود و می توانید به عنوان فردی ناشناس از کسب و کار خود تعریف و تمجید کنید.

به عنوان وبلاگ نویس حرفه‌ای فعالیت کنید

اگر نویسنده هستید، یکی از بهترین نوشته‌هایتان را در وبلاگ‌های معروف قرار دهید تا جلوی دید عموم باشد. خیلی از افراد در دنیای مجازی از طریق نوشته‌های دیگر نویسندگان معروف شده‌اند. در بخش کامنت ها هم می توانید خود را معرفی کنید و به دنبال جذب مشتری باشید.

کارت ویزیت تان را وارد کتابخانه‌ها کنید

منظور ما این نیست کارت ویزیت خود را در بین مردم پخش کنید، بلکه به کتاب خانه‌ها و کتاب فروشی‌ها بروید و بخشی که مرتبط با کسب و کارتان است را پیدا کنید. در بین تمام کتاب‌ها یک کارت ویزیت بگذارید. هزینه‌ی این روش تنها چاپ کارت ویزیت است اما می تواند نتایج فوق‌العاده‌ای را به ارمغان آورد و شما را به بازار هدفتان برساند.

پشت ماشین تان تبلیغ کنید

برچسب برند خود را پشت شیشه‌ی خودروی‌تان بزنید. البته می توانید این کار را در دیگر قسمت‌های ماشین نیز انجام دهید. یک کارواش این ایده را با علامت ستاره‌ی زرد و مشکی انجام داده و برچسب برند خود را در پشت شیشه‌ی عقب خودروی مشتریانش چسبانده است. شاید تاکنون این برچسب را دیده باشید. قطعاً این روش بازاریابی پارتیزانی تأثیر قابل توجهی در جذب مشتری دارد.

از کسب و کارهای خانگی پشتیبانی کنید

معمولاً کسب و کارهای خانگی از نظر عموم پنهان هستند. پس به اتاق بازرگانی شهر خود بروید و کمیته‌ی کسب و کارهای خانگی تشکیل دهید. با این کار به افراد فعال در خانه دسترسی پیدا می کنید و می توانید کسب و کار خود را در بین آن‌ها تبلیغ کنید.

کسب و کار خانگی

چیز دیگری لازم ندارید؟

این جمله را وقتی مشتری در حال پرداخت هزینه است بگویید، بدین ترتیب مشتری کمی بیشتر فکر می کند و ممکن است چیز دیگری خریداری کند.

برتری خود نسبت به رقبا را اعلام کنید

به جای این که کارت ویزیت یا ایمیل‌های تبلیغاتی به دست مشتریان برسانید، لیستی تهیه کنید و دلایل برتری خود نسبت به رقبا را توضیح دهید. باید تمام جملات را صادقانه و با شوخ طبعی بیان کنید تا در ذهن مخاطب تثبیت شود.

خود را در معرض نمایش قرار دهید

مغازه‌ای که مرتبط با کسب و کار شما باشد پیدا کنید و با آن‌ها برای نمایش یک نسخه‌ی نمایشی از کارتان قرارداد ببندید. اگر کترینگ هستید، به مغازه‌های اطراف اطلاعیه بدهید تا به دست مشتریان برسانند. در این اطلاعیه بنویسید در فلان روز و ساعت، این غذا به صورت رایگان ارائه می شود. با این کار هزینه‌ی زیادی روی دستتان می ماند اما استقبال مشتریان می تواند برای شما شهرت کسب کند.

تقویم هدیه بدهید

سالنامه خود را با خلاقیت بالا طراحی کنید و به عنوان هدیه به مشتریانتان بدهید. این روش بازاریابی پارتیزانی در ایران بسیار باب است. بهتر است تصویر محصولات، نام سایت، افتخارات و گواهینامه‌هایی که دارید را در صفحه‌ی اول هر ماه یا فصل قرار دهید. اگر از تصاویر جذاب استفاده کنید، احتمالاً توجه مشتریان بیشتری را به سمت محصولات خود جلب خواهید کرد.

داخل خودروی‌تان چراغ ترمز نصب کنید

چراغ قرمزی داخل ماشینتان نصب کنید و روی آن برچسبی بزنید تا هنگام ترمز آدرس سایت و لوگوی شرکت با نور قرمز برای سرنشینان خودروهای پشتی جلب توجه کند.

در قرعه کشی‌ها حاضر شوید

برخی رستوران‌ها و کافی‌شاپ هر هفته قرعه کشی برگزار می کنند، بدین صورت از مشتریان می‌خواهند یک کارت انتخاب کرده و شانس خود را امتحان کنند. از مدیر این مغازه‌ها بخواهید یکی از کارت‌ها را به کسب و کار شما اختصاص دهد و خدمتی رایگان از طرف شرکت تان در اختیار مشتریان بگذارد. شاید بهتر باشد کارت‌های پوچ را هم از صاحب مغازه بگیرید تا احتمال شهرتتان بیشتر شود.

هزینه‌ی یک رویداد را به عهده بگیرید

این روش هزینه‌ی بالایی را می طلبد، اما اثرگذاری آن فوق‌العاده است. حتماً در برنامه‌های تلویزیونی با این روش آشنا شده‌اید. روند کار بدین صورت است که نام و توضیحات کسب و کار شما در تمام مراحل برگزاری رویداد عنوان می شود. حتی می توانید در این رویدادها شرکت کنید و مستقیماً با آن‌ها وارد صحبت شوید.

پیام تبریک بفرستید

در مناسبت‌های مختلف برای مشتریان خود کارت، ایمیل یا پیامک تبریک بفرستید و برای آن‌ها آرزوهای خوب داشته باشید. اگر کسب و کار B2B انجام می دهید، این روش سبب می‌شود مشتریان، نام شما را بهتر از دیگر رقیبان به خاطر بسپارند.

به خیریه‌ها کمک کنید

بازاریابی پارتیزانی می گوید بخشی از درآمد ماهانه خود را به خیریه‌ها بدهید و این مسئله را با مشتریانتان در میان بگذارید. با این کار مشتریان شما احساس خواهند کرد با خرید از شما به طور غیرمستقیم در امر خیر کمک می کنند.

کمک به خیریه ها

مسابقه‌ای برگزار کنید

برای تبلیغات دهان به دهان مسابقه‌ای برگزار کنید که 1 تا 10 برنده داشته باشد. جایزه باید چیزی باشد که توجه مشتری را به خود جلب کند. بهتر است اسم برندگان را در سایتتان منتشر کنید تا راحت‌تر به اطلاع آن‌ها برسد.

تی شرت تبلیغاتی بزنید

وقتی این تی شرت ها را بپوشید به تبلیغ متحرک تبدیل خواهید شد. توصیه می کنیم این تی شرت ها را به عنوان هدیه یا جایزه به مشتریانتان بدهید. البته نباید خیلی از نوشته‌ها و تبلیغات استفاده کنید زیرا ممکن است باعث شود مشتری از آن‌ها استفاده نکند. تنها اسم یا لوگوی شرکتتان را روی آن درج کنید.

با دیگر کسب و کارها همکاری کنید

اگر شرکتتان در زمینه طراحی سایت فعالیت می کند و می خواهید به مشتریان بالقوه‌ی بیشتری دست یابید، با یک شرکت وب هاستینگ همکاری کنید. هر همکاری که به دو طرف سود برساند ایده‌ی خوبی است.

مکانی برای اهدای خون در نظر بگیرید

با هلال احمر تماس بگیرید و مکانی برای اهدای خون در اختیار آن‌ها قرار دهید. البته باید روزنامه‌ها و شبکه‌های خبری را از این اقدام مطلع کنید. با این کار نام شرکت خود را سر زبان‌ها می اندازید. علاوه بر آن، فرصتی ایجاد می کنید تا اهداکنندگان با کسب و کار شما آشنا شوند.

از مشتریان خود در مراسمی ویژه قدردانی کنید

مشتریان قدیمی خود را به مراسم قدردانی دعوت کنید و به آن‌ها اجازه دهید دو نفر را همراه خود بیاورند. باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا به آن‌ها خوش بگذرد، با این کار وفاداری مشتریان قدیمی‌تان خیلی بیشتر خواهد شد. حتی ممکن است عده‌ای به مشتری جدید شما تبدیل شوند. مطمئن باشید این روش بازاریابی پارتیزانی بسیار کارآمد است.

با علائم محیطی دیگران را جذب کنید

حتماً وقتی در حال پیاده روی بودید، با برگه تبلیغات آرایشگاه یا رستوران رو به رو شده‌اید. این روش برای شما هم مفید خواهد بود. پیشنهاد می کنیم به دنبال عکس برگردانی جذاب باشید که بتواند توجه مشتریان را جلب کند.

علائم محیطی

تبلیغات انبوه داشته باشید

هر فردی به دنبال سودآوری و معاملات بزرگ است، مخصوصاً اگر برای آن‌ها هزینه‌ای نداشته باشد. پس اگر برای تمام مشتریان احتمالی خود یک ایمیل تبلیغاتی بفرستید و عنوان آن را به گونه‌ای انتخاب کنید که خبر از یک سود و منفعت باور نکردنی بدهد، قطعاً می توانید مخاطبان بیشتری را جذب کنید. حتی بهتر است داخل ایمیل بروشور کاری خود را قرار دهید تا سبب جلب توجه بیشتر آن‌ها شود.

در روزنامه‌ها بنویسید

برای روزنامه‌ها خبر و مقاله بنویسید و در بین مطالب شرکت خود را معرفی کنید.

در مجلات بنویسید

می توانید همین روش را در مجلات هم به کار بگیرید.

در اتوبوس‌ها فعالیت کنید

امروزه بیشتر گوشی‌ها به اپلیکیشن خواندن کدهای QR مجهز هستند. پس در اتوبوس‌ها موبایل مارکتینگ انجام دهید و کد QR شرکت، شماره تماس و اطلاعات لازم را پخش کنید.

کارت پستال بفرستید

ارسال نامه به پاکت نیاز دارد، پس از کارت پستال استفاده کنید تا فرد به آسانی بتواند به محتوای آن دسترسی پیدا کند و زحمتی برای باز کردن پاکت نامه نداشته باشد.

کتاب الکترونیکی منتشر کنید

بازاریابی پارتیزانی روی خدمت رسانی رایگان و ارزان قیمت به مشتریان متکی است. پس کتابی مناسب بازار هدفتان بنویسید و نام شرکت را در پس زمینه‌ی صفحات کتاب درج کنید. این کتاب الکترونیکی را به صورت رایگان در اختیار مشتریان قرار دهید یا هزینه‌ی ناچیزی دریافت کنید و از درآمد آن برای دیگر روش‌های بازاریابی پارتیزانی بهره ببرید.

کتاب الکترونیکی

خدمت رایگان ارائه دهید

یکی از محصولات یا خدمات خود را به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار دهید. قطعاً این کار برای شما مفید خواهد بود.

در مسابقات مرتبط با کسب و کارتان شرکت کنید

در مسابقات مربوط به حرفه و کسب و کار خود شرکت کنید. اگر برنده شوید، نام تان در اخبار عنوان می‌شود و می‌توانید این مقام را به عنوان یک افتخار در دفتر کار یا سایتتان قرار دهید و ارزش شرکت خود را در نظر مشتریان بالا ببرید.

بازاریابی ویروسی انجام دهید

در وب سایت‌هایی که هم راستا با کسب و کار شما فعالیت می کنند درباره موضوعی خاص مطلب تهیه کنید و نام و لینک شرکت خود را در داخل این مقاله هایپرلینک کنید. تقریباً تمام سایت‌ها از بک لینک استفاده می کنند، زیرا بهتر از دیگر روش‌های تبلیغاتی به نتیجه می رسد.

مزایای بیشتری ارائه دهید

در بازاریابی پارتیزانی باید از هر روشی برای جذب مشتری استفاده کنید. اگر طراح سایت هستید، به مشتری بگویید خرید دامین و نصب هاستینگ را هم انجام می دهید. اگر آرایشگر هستید، بعد از برداشتن ابرو، موهای زائد پیشانی را رایگان بردارید. اگر رستوران دارید، دسر ارزان قیمتی را پیشنهاد دهید. این کار سبب می شود از رقبای خود جلو بزنید و مشتری تمایلی به مراجعه به رقبای شما نداشته باشد.

شرکت خود را روی دیوار تبلیغ کنید

یک پروژکتور تهیه کنید و با جایی مانند رستوران قرارداد ببندید تا تصاویری مرتبط با کسب و کار شما را روی دیوار به نمایش بگذارد، با این کار نام شرکت شما در بین مشتریان شناخته می شود.

در ایستگاه اتوبوس تبلیغ کنید

تبلیغ در ایستگاه اتوبوس نسبت به دیگر تبلیغات هزینه کمتری را می طلبد. قطعاً مسافران منتظر به سمت تبلیغات شما جذب می شوند.

در تئاترها تبلیغ کنید

تبلیغ در تئاتر نسبت به تبلیغ در فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی ارزان‌تر است. البته هزینه‌ی این تبلیغ چندان هم ارزان نیست، اما اگر در تئاتر مناسبی تبلیغ کنید به نتیجه‌ی مطلوب خواهید رسید.

در مجلات موجود در مطب‌ها تبلیغ کنید

مجلات کلینیک‌ها و مطب‌ها یکی از راه‌هایی است که کمک می کند بیماران در زمان انتظار سرگرم شوند. اگر استطاعت مالی برای تبلیغ در این مجلات را ندارید، به این مکان‌ها بروید و کارت ویزیت خود را در بین مجلات قرار دهید.

به بی‌خانمان‌ها کمک کنید

یکی از روش‌های بازاریابی پارتیزانی می گوید به بی‌خانمان‌های خیابانی کمک کنید و از آن‌ها بخواهید روی برگه‌ای نام شرکت شما را بنویسند، بدین صورت که فلان شرکت 80 درصد هزینه‌های من را تقبل کرده و برای 20 درصد باقی مانده نیازمند کمک هستم. این روش به طور غیرمستقیم به شناخته شدن شرکتتان کمک می کند و روی اذهان عمومی اثر می گذارد.

اسپانسر هنرمندان شوید

به هنرمندان گمنام کمک کنید نمایشگاهی برپا کنند و بنرهای تبلیغاتی خود در این نمایشگاه نصب کنید. حتی می توانید به آن‌ها کمک کنید وب‌سایتی اختصاصی راه اندازی کنند و شما تبلیغات رایگان در وب سایتشان قرار دهید.

اسپانسر هنرمندان

روی صفحات 404 وب‌سایت‌ها تمرکز کنید

با وب‌سایت‌های مختلف ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها بخواهید به گونه‌ای کدنویسی کنند که با بالا آمدن صفحه 404، تبلیغ وب‌سایت شما نشان داده شود. می توانید شما هم همین کار را برای آن‌ها انجام دهید تا این روش هیچ هزینه‌ای برایتان نداشته باشد.

هدایای شخصی سازی شده بدهید

هدایایی با نام یا لوگوی شرکتتان طراحی کنید و برای مشتریان بفرستید.

از آرایشگرها کمک بخواهید

حتماً می دانید در سالن‌های آرایشگاه مردانه و زنانه چه صحبت‌هایی رد و بدل می شود. پس از آرایشگرها بخواهید درباره کسب و کار شما حرف بزنند. برای این کار به آن‌ها خدمات و سرویس‌های رایگان بدهید و بخواهید با مشتریان درباره خدمات شما صحبت کنند.

با مطبوعات مشارکت کنید

پیشنهاد می کنیم با یک خبرنگار قرار بگذارید تا به عنوان یک کارآفرین موفق با شما مصاحبه کند.

مصاحبه - مشارکت با مطبوعات

روی مسافران هواپیما تمرکز کنید

جالب است بدانید بازاریابی پارتیزانی به نقطه‌ی صفر هم توجه می کند. باید بدانید در کدام شهر نمایشگاهی پیرامون کسب و کار شما برگزار می شود. بعد از مشخص شدن روز و ساعت، کارمندی با هزینه‌ی ناچیز استخدام کنید تا با علامتی در بخش تحویل چمدان بایستد. روی این علامت آدرس سایت و شعار تبلیغاتی خود را بنویسید. مسافران تصور می کنند این فرد برای پیدا کردن یک مسافر آنجا ایستاده و به علامت مذکور توجه می کنند.

امکانی فراهم کنید تا درباره شما صحبت شود

خیلی از افراد به دوستان و آشنایان خود سفارش می کنند درباره کسب و کار آن‌ها با دیگران صحبت کنند. البته می توانید به برخی افراد پول دهید و از آن‌ها بخواهید درباره شما با دیگران حرف بزنند. باید در انتخاب این افراد نهایت دقت را به خرج دهید و کسانی را انتخاب کنید که ارتباطات اجتماعی خوبی دارند.

 

اگر به برندسازی علاقه‌مند هستید، در یوکن‌آکادمی برای شما دوره آموزشی مرتبطی قرار دادیم. از طریق لینک زیر می‌توانید اطلاعات کامل آن را مشاهده کنید:

دوره آموزشی «خلق یک استراتژی برند»

 

منبع: creativeguerrillamarketing

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-07-22 01:41:03
دسته بندی ها