چند سرگرمی دوست داشتنی که در زندگی‌تان معجزه می‌کند

5 فروردین 1399 - 6:00
سبک زندگی - چند سرگرمی دوست داشتنی که در زندگی‌تان معجزه می‌کند
چند سرگرمی دوست داشتنی که در زندگی‌تان معجزه می‌کند
امتیاز مطلب: 92%

آیا می‌دانید سرگرمی می توانید کیفیت زندگی‌تان را بالا ببرد؟ پس داشتن سرگرمی فقط برای پر کردن اوقات فراغت نیست. سرگرمی را در وقت اضافه خود انجام می دهید و برای آن حقوقی نمی گیرید. در واقع سرگرمی کاری است که از انجام آن لذت می برید. خیلی از افراد می گویند وقتی برای تفریح و سرگرمی ندارند. در ادامه با یوکن همراه باشید تا 16 سرگرمی برای زندگی بهتر را معرفی کنیم.

مطالعات نشان می دهد سرگرمی تنها برای لذت بردن نیست، بلکه مزایای دیگری دارد:

  • به شما احساس مفید بودن می دهد.
  • قدرت خلاقیتتان را بالا می برد.
  • ذهنتان را در حال فعال نگه می دارد.
  • باعث شور و اشتیاق بیشتر می شود.

پس سرگرمی‌ها در کنار لذت بخشی، فواید چشمگیری نیز دارند. در ادامه مقاله چندین سرگرمی مفید را معرفی می کنیم که کیفیت زندگی‌تان را بهبود می دهند:

مدیتیشن-ارام-ارامش-استراحت-سرگرمی-ورزش

مدیتیشن بهترین سرگرمی است

من باور دارم مدیتیشن یک سرگرمی مفید است. انجام تمرینات مدیتیشن به شما کمک می کند تا در زندگی استرس کمتری داشته باشید، فشار خونتان کاهش یابد، سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود و بهتر بتوانید روی مسائل مختلف متمرکز شوید.

آیا تاکنون مدیتیشن را امتحان کرده‌اید؟ در صورت امتحان، مدیتیشن لذت بخش است؟

پیشنهاد می کنیم هر روز برای 10 دقیقه به مدیتیشن مشغول شوید. برای این منظور شمعی روشن کنید و روی زیر انداز دراز بکشید. با این کار احساس آرامش داشته و حال خوبی را تجربه خواهید کرد. پس مدیتیشن را می توان یک سرگرمی مفید و لذت بخش دانست.

باغبانی کنید

کاشتن گل و درخت یک سرگرمی هیجان انگیز و مفید است. خیلی خوب است در باغچه خانه‌تان گل‌های زیبا بکارید و میوه و سبزی‌ها را خودتان برویانید؛ اما باغبانی تأثیرات قابل توجه دیگری هم دارد:

  • میزان هورمون کورتیزول (استرس) را کاهش می‌دهد.
  • رویاندن یک درخت از دانه‌ای کوچک به شما قدرت می دهد تا به دنبال ایجاد تغییرات مثبت باشید.
  • نوعی ورزش محسوب می شود. (تمام انسان‌ها در هر هفته به 150 دقیقه ورزش نیاز دارند).
  • بنا بر تحقیقات انجام گرفته، باغبانی زوال عقل را تا 36 درصد کاهش می دهد.

آشپزی کنید

آیا می دانید افرادی که در خانه آشپزی می کنند به نسبت کسانی که غذاهای فست فود می خورند، سالم‌تر هستند و طول عمر بالاتری دارند؟ وقتی خودتان مواد اولیه را برای آشپزی تهیه می کنید، غذای سالم‌تر با چربی و شکر کمتری مصرف خواهید کرد. البته آشپزی در خانه، از هزینه‌هایتان هم می کاهد.

مطالعه-کتاب-کتاب خواندن-علم-سرگرمی

مطالعه کنید

بدون شک از مزایای کتاب خواندن اطلاع دارید. مطالعه سبب تقویت مهارت درک مطلب شده و به ذهنتان یاد می دهد بهتر تمرکز کند. علاوه بر آن، دامنه‌ی لغت شما نیز گسترش خواهد یافت. همانند پیاده روی که بدنتان را به تمرین وا می‌دارد، مطالعه هم قدرت مغز را افزایش می دهد. تحقیقات جدید نشان می دهد کتاب خواندن استرس را تا 69 درصد کاهش می دهد و به خواب راحت‌تر کمک می کند؛ پس چه بهتر که این سرگرمی مفید و لذت بخش را قبل از خواب انجام دهید.

به دنبال ساز زدن بروید

ساز زدن سبب می شود قدرت شناختی شما بالا برود. جالب است بدانید، ساز زدن سبب افزایش 7 نمره‌ای آی کیو در کودکان و بزرگ‌سالان می شود. آیا اکنون تمایل دارید برای خرید یک ساز زیبا اقدام کنید؟

شطرنج بازی کنید

شطرنج بهترین و مفیدترین سرگرمی برای تقویت توانایی‌های شناختی مغز است. شطرنج دو نیمکره مغز را به تمرین وا می‌دارد. ابتدا فرد از نیمکره چپ مغز که با شناخت اشیا سر و کار دارد، استفاده می کند و آن را تقویت می کند. سپس از نیمکره‌ی راست استفاده می کند که با الگوی شناخت کار دارد. لازم به ذکر است، شطرنج سبب تقویت حافظه شده و توانایی تفکر استراتژیک را بهبود می دهد.

هر روز برقصید!

رقصیدن یک تمرین ورزشی مفید است. رقصیدن سبب کاهش استرس می شود و میزان سرتونین را بالا می برد. سرتونین پیام رسانی عصبی است که سبب ایجاد احساس شادی و خوشحالی می شود. البته رقص توانایی شناختی را هم افزایش می دهد، پس باهوش‌تر از قبل خواهید شد.

حیوان خانگی داشته باشید

تحقیقات نشان می دهد داشتن حیوان خانگی سبب می شود سالم‌تر از قبل باشید. شاید وقت و امکانات نگه داشتن سگ یا گربه را نداشته باشید، پس چه جانداری بهتر از یک ماهی قرمز است؟ قطعاً با نگاه به شنا کردن ماهی قرمز، احساس آرامش پیدا می کنید.

باشگاه-ورزش-سلامتی

در باشگاه ورزشی ثبت نام کنید

با ثبت نام در باشگاه ورزشی شانس آشنا شدن با افراد جدیدی را پیدا می کنید. با ورزش کردن به همراه دوستانتان، یک سرگرمی هیجان انگیز خواهید داشت و به احساس شادی دست می یابید. والیبال یک ورزش تیمی است که خیلی زود می توانید آن را یاد بگیرید. با این کار وارد جمع شده و احساس شادابی خواهید کرد. تحقیقات نشان می دهد انزوای اجتماعی کشنده‌تر از چاقی مزمن است.

اگر می خواهید تنها در خانه بنشینید و در برنامه‌های تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی غرق شوید، به طرف یک باشگاه ورزشی بروید و لذت بازی گروهی را از خود دریغ نکنید.

به سراغ هنر رزمی بروید

یادگیری یک هنر رزمی مانند کاراته یا جودو، بسیار ارزشمند است. با دنباله روی این حرفه، قدرت تمرکز و انضباط بیشتری داشته و یاد می گیرید چطور از خودتان دفاع کنید. با تمرین هنرهای رزمی ذهن و بدنتان را با هم آشتی می دهید و قدرت، تعادل و استقامت خود را تقویت می کنید.

موج سواری کنید

موج سواری شما را به یک حالت ذهنی فوق‌العاده با نام فلو یا تچان می رساند. در این وضعیت به قدری در کاری که انجام می دهید غرق می شوید که تمام زندگی را از یاد می برید. زمان توقف می کند و با کاری که انجام می دهید یکی می شوید.

موج سواری بسیار هیجان آمیز و در عین حال چالش برانگیز است. ممکن است اتفاقات پیش بینی نشده‌ای رخ دهد، به همین خاطر باید روی کاری که انجام می دهید به خوبی متمرکز شوید.

سوار بر موج‌ها می شوید و باید تمرکز کنید از روی تخته موج سواری سقوط نکنید. پس موج سواری به‌عنوان یک سرگرمی فوق‌العاده و مفید معرفی می شود.

میل بافتنی به دست بگیرید

محققان می گویند انجام کارهای دستی برای افرای که دچار افسردگی، اضطراب و دردهای مزمن هستند بسیار مفید است. کارهای دستی همانند بافتنی بافتن فوایدی همانند مدیتیشن دارد.

ویکتوریا شیندلر، درمانگر، می گوید حرکت‌های متناوب مانند بافتن، رشته‌های عصبی پاراسمپاتیک را فعال می کند و این رشته‌ها سبب آرام شدن پاسخ‌های جنگ و گریز می شود.

نوشتن

بنویسید

نوشتن به شما کمک می کند به افکارتان نظم دهید، بهتر برنامه ریزی کنید و به اهدافتان برسید، مشکلاتتان را حل کنید و استرس را دور بریزید. لازم است بدانید، دانشگاه آستن در تگزاس اعلام کرده نوشتن طولانی مدت و مداوم سبب تقویت سلول‌های ایمنی موسوم به لنفوسیت تی می شود.

نوشتن به شما کمک می کند شناخت بهتری از خود پیدا کنید و دریابید چه چیزی باعث خوشحالی‌تان می شود و چه چیزی تمام انرژی‌تان را می گیرد. بدین ترتیب بهتر می توانید به سراغ کارهایی بروید که برایتان لذت بخش هستند و از منفی باف ها دوری کنید.

در کلاس‌های آنلاین شرکت کنید

شرکت در کلاس‌های آنلاین یک سرگرمی مفید خواهد بود که شما را به دانش و یادگیری می رساند. با شرکت در این کلاس‌ها به مزایای زیر دست می یابید:

  • یادگیری مهارت‌های جدید به شما احساس مفید بودن بیشتری می دهد. پس باور می کنید به تمام اهدافی که می خواهید، می رسید.
  • یادگیری شما را در حرفه‌تان تواناتر می کند و ممکن است سبب ترفیع شغلی‌تان نیز شود.
  • یادگیری مغزتان را تحریک می کند و ذهنتان همیشه آماده خواهد بود.

زبان جدیدی یاد بگیرید

یادگیری زبان جدید در مسافرت‌های خارج از کشور کمک تان می کند. البته مسلط بودن به دو یا چند زبان، در رزومه شغلی نیز مفید خواهد بود.

جالب است بدانید، تحقیقات نشان می دهد مغز افراد دو زبانه نسبت به دیگر افراد عملکرد متفاوتی دارد. یادگیری زبان جدید شما را باهوش‌تر می کند، احتمال ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد و سبب می شود بهتر بتوانید به زبان مادری‌تان صحبت کنید.

سرگرمی-خلاق-خلاقیت

بازی‌های هیجان انگیز انجام دهید

تردستی یک سرگرمی مفید است که باعث می شود هماهنگی چشم و دست شما بهبود یابد. البته این تمرین نوعی مدیتیشن نیز به حساب می‌آید، زیرا تمام توجهتان روی جسمی که در حال پرتاب به بالاست جلب می شود. این تمرین همانند حالتی است که چهار زانو روی زمین می‌نشینید و خود را آرام می کنید.

تحقیقات انجام گرفته در دانشگاه رُزنبرگ آلمان نشان می دهد یادگیری تردستی سبب می شود قسمت‌های خاصی از مغز رشد کند. البته وقتی از این کار دست می کشید، مغز به حالت اولیه بر می گردد، پس باید ادامه دهید.

حالا با 16 سرگرمی مفید و مفرح آشنا هستید. بهتر است وقتی که برای تلویزیون و شبکه های اجتماعی می گذارید را به یکی از این سرگرمی‌ها اختصاص دهید. البته سرگرمی‌های بیشتری وجود دارد، اما بهتر است با یکی از این‌ها شروع کنید تا کیفیت زندگی‌تان بهتر شود.

 

منبع: daringtolivefully

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-05 11:41:18
دسته بندی ها