استارتاپ‌ها چطور از پیشنهادات مشاوران کاربلد استفاده می‌کنند؟

28 بهمن 1399 - 11:00
استارتاپ - استارتاپ‌ها چطور از پیشنهادات مشاوران کاربلد استفاده می‌کنند؟
استارتاپ‌ها چطور از پیشنهادات مشاوران کاربلد استفاده می‌کنند؟
امتیاز مطلب: 94%

خیلی از افرادی که سابقه کاری بالایی دارند، مهارت‌های خود را به‌عنوان مشاور در اختیار استارتاپ ها قرار می‌دهند؛ اما تنها شرکت‌های بزرگ از خدمات مشاوران بهره می‌برند. به ندرت پیش می‌آید کسب و کار های کوچک و استارتاپ ها به دنبال مشاوره گرفتن از افراد حرفه‌ای باشند. اکنون قصد داریم روش‌هایی برای ارائه مشاوره به استارتاپ ها بیان کنیم. با یوکن همراه باشید.

مشاور، فرد کاربلدی است که می‌تواند گزارش تهیه کند، ارائه‌ی خوبی داشته باشد و اعضای هیئت مدیره را به انجام کاری مجاب کند. به دلیل این که استارتاپ ها در ابتدای کار خود کارمندان زیادی ندارند و هر روز مشکلات جدیدی جلوی‌شان ظاهر می شود؛ تمایل چندانی به استفاده از خدمات مشاوران متخصص ندارند.

مارتین زویلینگ، مؤسس و مدیرعامل شرکت مشاوره به استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپاست. او چند سال قبل در شرکت IBM کار می کرد و تجربیات ارزشمندی به دست آورده است، اکنون به‌عنوان مشاور در استارتاپ های سیلیکون ولی فعالیت دارد؛ اما بعد از مدتی دریافت آن‌ها خیلی به دنبال مشاور نیستند و حتی از کسانی که مدت زیادی در کسب و کارهای بزرگ فعالیت داشته اند فاصله می گیرند. استارتاپ ها به دنبال استخدام افرادی هستند که بتواند چالش‌های جدید کسب و کار را برایشان حل کند. زویلینگ تجربه‌ی کافی در مدیریت ، بازاریابی و سرمایه گذاری دارد و در نظر دارد به جای مشاوره دادن، خدمات چالش برانگیز بیشتری به کسب و کارها ارائه دهد. افراد زیادی هستند که می خواهند از دنیای کسب و کارهای بزرگ بیرون بیایند و روانه دنیای استارتاپ ها شوند. در ادامه‌ی مقاله، مواردی را معرفی می کنیم که به ملحق شدن شما به دنیای استارتاپ ها کمک می‌کند.

مشغول آزادکاری شوید

آزادکاری یا فعالیت با قرارداد پیمانی نیازمند نقش اجرایی به جای نقش مشاوره‌ای است. استارتاپ ها و کسب و کارهای کوچک همیشه نیاز به مدیر اجرایی موقت دارند. فرد متخصصی که به دنبال شغل‌هایی با قرارداد طولانی مدت نیست، اصطلاحا آزادکار نامیده می‌شود.

در هر کاری که مهارت دارید، خود را متخصص بنامید

اینکه خود را به‌عنوان متخصص بازاریابی، طراحی یا مدیر پروژه معرفی کنید برای فعالیت به‌عنوان مشاور کافی نیست. متخصصان کسانی هستند که کارهای مفید انجام می دهند نه این که تنها به دیگران پیشنهاد بدهند. پس فعالیت بیشتری در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید تا به‌عنوان فردی فعال در حوزه‌ی کاری خود شناخته شوید.

مشاوران کار بلد

برای ارائه گزارش از اعداد و ارقام استفاده کنید

قراردادها و توافقات آن در مدت زمان مشخص نوشته می شوند. پس همیشه کاری که می توانید در مدت زمان مشخص انجام دهید را در نظر بگیرید؛ مثلاً فردی که به‌عنوان بازاریاب فعالیت دارد، باید بگوید در پروژه‌های قبلی چه تعداد مشتری را از طریق تبلیغات وارد سایت کرده و چند نفر از بازدیدکنندگان از سایت خرید کرده‌اند. ارائه‌ی پیشنهاد برای بهبود فرآیند کار کافی نیست و باید همراه با اعداد و ارقام باشد.

فعالیت خود را به بخشی از شرکت محدود نکنید

رهبری کردن در یک شرکت تنها به شغل‌های مهم محدود نیست بلکه تمام مراحل را در بر می گیرد. آزادکارها می توانند میزان حقوق درخواستی خود را براساس خدماتی در نظر بگیرند که برای هر بخش از شرکت انجام می دهند.

کسب و کارها را به‌عنوان مشتری در نظر بگیرید

معمولاً فرد مشاور به‌عنوان یک متخصص همه کاره معرفی می شود؛ اما وقتی که کسب و کار به‌عنوان مشتری لحاظ شود، نظرش اهمیت بیشتری خواهد داشت. چنین رابطه‌ای تمام جنبه‌های موردنیاز چون اعلام رضایت، تائید کردن و پیشنهاد دادن مشاور به دیگر کسب و کارها را شامل می شود.

از تمام مدل‌های ارتباطی استفاده کنید

خیلی از مشاوران تنها از یک روش ارتباطی استفاده می کنند و برنامه‌ی زمانی مرتبی برای صحبت با مشتریان خود دارند. شاید این روش در گذشته جواب می داد؛ اما امروزه راه‌های بیشتری برای برقراری ارتباط وجود دارد. ایمیل، پیامک، تلفن و شبکه‌های اجتماعی از جمله راه‌های ارتباطی هستند که مورد استفاده قرار می گیرند. پس خود را به یک روش محدود نکنید و از روشی استفاده کنید که مشتریان دوست دارند.

مدلهای ارتباطی مختلف

از مدل‌های جدید کسب و کار استفاده کنید

اگر مشتری می خواهد فرآیندها را به طور غیررسمی انجام دهد، باید خود را با شرایط وفق دهید؛ در غیر این صورت همانند فردی جدا از فرهنگ سازمانی استارتاپ به نظر خواهید رسید. اگر کارمندان استارتاپ در شهر یا کشورهای دیگر هستند، باید بر اساس روش کاری آن‌ها عمل کنید نه این که از آن‌ها بخواهید استراتژی‌شان را به خاطر شما تغییر دهند.

به جای پیشنهاد دادن، نتیجه ارائه بدهید

تنها ارائه‌ی پاورپوینت به‌عنوان نتیجه‌ی یک کار شناخته نمی شود. اگر مشتری به خدمات و پشتیبانی نیاز دارد، باید کاری تحویل دهید که شامل خدمات سفارشی سازی شده، پیاده سازی شده و آموزش آن‌ها باشد. پس تنها ارائه‌ی پیشنهادات ساده هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. یادتان باشد هر فرد آزادکار به تنهایی یک برند است و نمی تواند از اعتبار نام شرکت استفاده کند. راه اندازی یک وب سایت حرفه‌ای، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و شرکت در کنفرانس‌ها راهی جدید برای تبلیغات و ایجاد ارتباط با دیگران است و خودتان باید به دنبال تبلیغ کردن خودتان باشید.

امروزه تعداد استارتاپ ها و کسب و کارهای کوچک رو به فزونی است و فرصت زیادی برای ارائه‌ی خدمات مشاوره به شرکت‌های بزرگ وجود دارد؛ اما یادتان نرود استارتاپ ها و کسب و کارهای کوچک به دنبال استخدام افرادی هستند که بخشی از کار را به عهده بگیرند، نه این که فقط چند پیشنهاد ساده و مفید ارائه دهند. کار کردن در کسب و کارهای نوپا تجربیات جالب و ارزشمندی به دنبال دارد.

منبع: inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-17 13:47:50
دسته بندی ها