به عنوان یک کارمند زن با اعتماد به نفس باشید و موفقیت خود را تضمین کنید

11 تیر 1400 - 11:00
زنان موفق - به عنوان یک کارمند زن با اعتماد به نفس باشید و موفقیت خود را تضمین کنید
به عنوان یک کارمند زن با اعتماد به نفس باشید و موفقیت خود را تضمین کنید
امتیاز مطلب: 90%

با درنظرگرفتن نکاتی چون برقراری تماس چشمی، زبان بدن، کلام مناسب می‌توانید اعتماد به نفس خود را در معرض نمایش قرار دهید. با یوکن همراه باشید.

پیش از این‌که هیدی جاننگرا (نویسنده مقاله فوق) به عنوان یک مدیر نرم‌افزار شروع به کار کند، فیزیوتراپیست بوده است. جالب است بدانید، انتقال او از محیط زنانه به محیط مردانه فناوری شوک فرهنگی زیادی به او وارد کرد. او در این باره می گوید:

وقتی شرکت WebPT را راه‌اندازی کردم، برای چندین سال، تنها زن تیم اجرایی بودم. با زیاد کردن سرمایه‌ام در این شرکت، هم‌چنان تنها زنی بودم که در جلسات کاری حاضر می‌شد. من به این قضیه اشراف داشتم، مثلا وقتی در اتاق کنفرانس بودیم و می‌خواستم به دستشویی بروم، هیچ کس نمی‌دانست دستشویی زنانه کجاست و این یکی از موارد آزاردهنده‌ی کارم بود.

هیدی جاننگرا با خویشتن‌داری و حفظ اعتماد به نفس خود کار می‌کرد و فضای کاری برایش سخت و غیرقابل تحمل نبود. او از همان دوران کودکی با بسکتبال آشنا شد و به تیم دانشگاهش کمک کرد رتبه‌ی اول را به دست بیاورند. پس از کالج به سراغ فیزیوتراپی ورزشی رفت، با خیلی از ورزشکارها در سطح جهانی کار کرد و پس از مدت کوتاهی توانست به مقام ریاست کلینیک برسد. شغل فیزیوتراپی ورزشی با دنیای وسیع فناوری و وی‌سی‌ها (سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر) در ارتباط بود که چالش جدیدی برای هیدی محسوب می شد.

هیدی تغییر و تحولات گسترده‌ای در شرکت ایجاد کرد و با جذب سرمایه‌گذار و افزایش نیروی کار از دو نفر به 500 کارمند در طی 10 سال، راهکار کنترل متغیرهای جنسیتی را فراگرفت. از همان زمان توانست با کارآفرینان زن که در دنیای کسب و کار مردانه فعالیت می‌کنند، وارد ارتباط شود.

بدون توجه به صنعتی که در آن مشغول فعالیت هستید، اعتماد به نفس کلید اصلی موفقیت است. اعتماد به نفس در موقعیت های استرس زا مانند حضور در هیئت مدیره ی مردانه یا در بین وی سی های پرنفوذ یا گفت و گوی حضوری با یک فرد مهم بسیار لازم است.

در ادامه‌ی مقاله، چند راهکار عالی برای شکل‌گیری اعتماد به نفس در شرایط سخت و پُراسترس ارائه می دهیم:

تکالیف خود را انجام دهید

اگر می‌خواهید فردی با اعتماد به نفس به نظر برسید، باید واقعا اعتماد به نفس داشته و روی حوزه‌ی کاری خود به اندازه‌ی کافی مسلط باشید. البته نباید برای رسیدن به هدف یک نسخه‌ی جعلی از خود را نشان دهید. اگر به عنوان مدیر شرکت فعالیت دارید، باید بیرون و درون کسب و کار خود را بشناسید. پیش از هر جلسه خصوصا اگر می‌خواهید فردی را برای سرمایه گذاری متقاعد کرده یا از او کمک بخواهید، تحقیقات لازم را انجام دهید. اطمینان به دست آورید روی اعداد و ارقام، مراحل و درخواست خود مسلطید. قبل از هر چیزی خواسته‌ی خود را بشناسید. اینکه قرار است چه دست‌آوردی از این جلسه به دست آورید؟

زن موفق - زن با اعتماد به نفس

سعی کنید قبل از هر جلسه‌ای، میزگرد با سرمایه گذاران یا یک ملاقات حضوری ساده، اطلاعات لازم را درباره سوابق حاضرین جلسه جمع آوری کنید. شاید نتوان برای یک جلسه آمادگی 100 درصد داشت، اما نبود هیچ آمادگی هم ممکن است باعث از دست رفتن فرصت‌ها شود. سنکا، فیلسوف رومی می‌گوید:

خوشبختی وقتی به دست می‌آید که آمادگی و فرصت باهم آمیخته شوند؛ پس فرصت خود را از دست ندهید زیرا ممکن است شانس یک بار در خانه‌تان را بزند.

ذهنتان را سازمان‌دهی کنید

وقتی بحث درخواست به میان می‌آید (چه درخواست سرمایه گذاری یا درخواست اعتماد مشتری به شما) این ذهنیت ایجاد می شود که طرف مقابل تسلط بیشتری دارد. در این مواقع باید افکار خود را تغییر دهید. حتی وقتی به دنبال جلب توجه و رضایت سرمایه‌گذاران هستید و به پول آن‌ها نیاز دارید، طوری حرف نزنید که سطح پایین‌تر از آن‌ها دیده شوید. خود را توانمند بدانید و به این باور برسید که توانایی‌های ارزشمندی دارید. این جمله را آن‌قدر با خود تکرار کنید تا به ناخودآگاهتان برسد، زیرا حقیقت همان باور شماست.

هیدی تجربیات خوبی در مواجهه با شرایط سخت و استرس‌زا دارد. او براساس تجربیات قبلی‌اش می‌گوید وقتی احساس یاس و آسیب‌پذیری می‌کند قبل از جلسه به دستشویی رفته و دست‌هایش را به شکل Y بالای سرش قرار می‌دهد و چند حرکت کششی انجام می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم شما هم این کار را با قدرت تمام انجام دهید و تا وقتی احساس کردید قفسه‌ی سینه شما بازتر شده، این کار را ادامه دهید. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد حرکات کششی قدرتی، سبب آزادسازی هورمون تستوسترون می‌شود و به افزایش احساس موفقیت و اعتماد به نفس کمک می‌کند. شاید فکر کنید کار خنده‌داری است، اما حتما انجام دهید و از نتیجه‌ی آن لذت ببرید.

آمی کودی، کارشناس زبان بدن و روانشناسی اجتماعی در سخنرانی تد (TED) می‌گوید:

تمرینات زیادی برایافزایش اعتماد به نفس وجود دارد. یک تمرین مؤثر ایستادن به صورت عریض و گذاشتن دست‌ها روی کفل ران است. یکی از این تمرین‌ها را با توجه به وضعیت خود انتخاب کنید. حرکات کششی از نظر فیزیکی به شما کمک می‌کند و بدین صورت می‌توانید با اعتماد به نفس بیشتری در جلسات حاضر شوید.

البته ممکن است این تمرینات برای همه جواب ندهد اما بنا بر تجربیات هیدی این تمرین برای او نتیجه‌بخش بوده است. او همیشه وقتی قرار است در مقابل افراد زیادی سخنرانی کند این تمرین را انجام می دهد و با اعتماد به نفس حاضر می‌شود.

قبل از یک رویداد بزرگ چند جمله‌ی تأکیدی مثبت و امیدوارکننده با خود تکرار کنید. جملاتی مانند «من می‌توانم» باعث افزایش عزت نفس‌‌تان می شود. هیدی می‌گوید:

وقتی بسکتبال بازی می‌کردم، لیستی از آهنگ‌های موردعلاقه‌ام را قبل از بازی گوش می‌دادم. این آهنگ‌ها باعث انگیزه‌بخشی‌ام می‌شد و آمادگی من را برای بازی زیاد می‌کرد.

افزایش اعتماد به نفس با تکنیک‌هایی مانند نوع نشست و برخاست و گفتن جملات تأکیدی همانند این مثال به افزایش اعتماد به نفس کمک می‌کند.

قرار گرفتن در موقعیت مناسب

استرس باعث می‌شود اعتماد به نفس‌تان کاهش پیدا کند. قطعا همیشه نمی‌توانید از موقعیت‌های پراسترس اجتناب کنید، اما عوامل استرس‌زا آن‌قدر کم‌اند که بتوانید آن‌ها را از زندگی‌تان حذف کنید. تأخیر یکی از عوامل ایجاد استرس است. پس همیشه چند دقیقه زودتر آماده شوید تا وقت لازم برای حفظ تمرکز و آماده‌سازی خود را داشته باشید.

وقتی وارد جلسه می شوید سعی کنید با گرمی با حضار رفتار کنید. تا جای ممکن ارتباط چشمی خود را حفظ کنید، در موقعیت مناسبی قرار بگیرید و محل نشستن‌تان را به دقت انتخاب کنید. سعی کنید صندلی را انتخاب کنید که دسترسی آسان‌تری دارد. البته نیاز نیست سر میز بنشینید، بلکه سعی کنید در عرض میز جایی را انتخاب کنید که به جلسه تسلط داشته باشید و احساس راحتی هم کنید.

زن موفق - زن با اعتماد به نفس

در هنگام سخنرانی و ارائه‌ی مطالب خود با تمام افراد حاضر در جلسه ارتباط چشمی خوبی برقرار کنید. از خیره شدن به پایین و بی‌توجهی به ارتباط چشمی خودداری کنید؛ زیرا با این کار به مخاطبان القا می‌کنید دچار کمبود اعتماد به نفس هستید. سعی کنید موقعیت خود را طوری انتخاب کنید که تا جای ممکن به شما در عملکرد بهتر و مناسب‌تر کمک کند.

به زبان بدن خود توجه کنید

هیدی درباره زبان بدن می‌گوید:

وقتی ملاقات‌های بیشتری با وی‌سی‌ها داشتم، به مرور توانستم از زبان بدن خود مطلع شوم. دریافتم در بیشتر اوقات حالت ایستادنم به شکل ضربدری است و کمی هم به سمت عقب متمایل می‌شوم، این حالت به طرف مقابل احساس گارد گرفتن و غیرقابل دسترس بودن را القا می‌کند.

زبان بدن می‌تواند از استرس های درونی‌تان بکاهد، وقتی به توانایی‌های خود اعتماد داشته باشید، حالت بدنتان هم تغییر خواهد کرد. بدون توجه این که اعتماد به نفس داشته باشید یا نه سعی کنید فضای بیشتری را در اتاق به خود اختصاص دهید. هیچ‌گاه دست‌ها و پاهایتان را به صورت متقاطع قرار ندهید. کمی به سمت جلو متمایل شوید نه عقب. پاها را صاف روی زمین بگذارید و پشت صندلی قوز نکنید. آرنج دست‌تان را طوری قرار دهید که احساس راحتی داشته باشید. این زبان بدن به دیگران نشان می‌دهد اعتماد به نفس کافی دارید و به نظرات دیگران گوش می‌دهید.

قاطع و مطمئن صحبت کنید، نه بلند و آزاردهنده. سعی کنید تا جای ممکن به سؤال حضار پاسخ کوتاه بدهید. اگر پاسخ سؤال را نمی‌دانید، می توانید بگویید «برای پاسخ به سؤال شما خیلی مطمئن نیستم، اما جزئیات بیشتری را یافته و بعد از جلسه با شما در میان می‌گذارم».

چندان تفاوتی ندارد مدیر زن یا مدیر مرد. به هر صورت مدیران با اعتماد به نفس نسبت به دانش و اطلاعات خود اطمینان دارند و به جای یک پاسخ اشتباه در لحظه سعی می‌کنند بعدا پاسخ درستی ارائه دهند.

در کل زبان بدن مناسب و برقراری ارتباط چشمی با تمام حاضرین جلسه، تأثیر زیادی در موفقیت شما خواهد داشت. هیدی برای چند سال تنها زن حاضر در جلسات بوده است اما هیچ وقت از ارتباط چشمی و توجه خود کم نگذاشت. هر شخصی بدون توجه به جایگاه و موقعیت خود در شرکت لایق احترام و توجه است، پس باید به نظر تمام حضار احترام بگذارید.

گاهی ممکن است به عنوان یک زن در موقعیت دشواری قرار بگیرید؛ اما شما هم می‌توانید به خوبی خیلی از موقعیت‌های دشوار را کنترل کنید. همیشه آماده باشید، بدن و ذهن خود را در موقعیت مناسبی قرار دهید و از زبان بدن برای القای حس اعتماد به نفس استفاده کنید. با این کارها به دیگران نشان می دهید چقدر عاقل و با اعتماد به نفس هستید.

منبع: entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-07-03 01:45:31
دسته بندی ها