بیوگرافی کارلوس اسلیم؛ مرد ثروتمند مکزیک با 200 شرکت گوناگون

20 بهمن 1399 - 11:00
بیوگرافی - بیوگرافی کارلوس اسلیم؛ مرد ثروتمند مکزیک با 200 شرکت گوناگون
بیوگرافی کارلوس اسلیم؛ مرد ثروتمند مکزیک با 200 شرکت گوناگون
امتیاز مطلب: 96%

ثروت خالص کارلوس اسلیم، بیش از 35.4 میلیارد دلار تخمین زده شده که باعث می‌شود به قدرت اول مکزیک و حتی دنیا تبدیل شود؛ اما آیا می‌دانید رمز موفقیت او چیست و چطور توانسته 200 شرکت مختلف راه‌اندازی کند؟ به نظر شما چه چیزی سبب شده کارلوس اسلیم بتواند یک امپراطوری عظیم در یکی از فقیرترین کشورهای دنیا بنا کند؟

کارلوس اسلیم، کارآفرینی است که از همان ابتدا روی پای خودش ایستاده و اکنون بیش از 200 شرکت در مکزیک دارد که ثروت فراوانی برای او به ارمغان آورده است. برای آشنایی با ثروتمندترین فرد جهان، با یوکن همراه باشید.

کارلوس اسلیم

مشاهده زندگینامه تصویری کارلوس اسلیم

کودکی کارلوس اسلیم

والدین کارلوس اسلیم لبنانی بودند اما پیش از تولد او به مکزیک مهاجرت کردند. پدر و مادر کارلوس اسلیم، پسرشان را با پایبندی به ارزش‌های مهم بزرگ کردند. پدر کارلوس به او یاد داد کتاب‌های اقتصادی و تجاری مطالعه کند و شاید همین هم تا حدی سبب شد کارلوس در جوانی به سرمایه‌گذاری روی آورد. کارلوس اسلیم عاشق خانه‌ی دوران کودکی‌اش است و همیشه عکس پدرش را روی میز کارش دارد. پدر کارلوس در تجارت اجناس خرده و عمده به موفقیت رسید تا اینکه بعد از مرگش در سال 1953، تمام ثروت او به تنها پسرش رسید. کارلوس اسلیم عاشق وطنش است و همیشه می‌گوید: «مکزیک فرهنگ و تاریخی غنی دارد و من از زندگی در آن لذت می‌برم.»

تحصیلات و سرمایه‌گذاری‌های اسلیم

کارلوس اسلیم در سال 1961 در رشته‌ی مهندسی عمران دانشگاه خودگردان ملی مکزیک فارغ‌التحصیل شده است. زمان زیادی از فارغ‌التحصیلی او نگذشته بود که اولین کسب و کارش را که یک شرکت بیمه بود، برپا کرد شهرت کارلوس اسلیم به دلیل ریاست و تاسیس گروه کارسو (Carso) و ریاست مخابرات تِلمِکس (Telmex) است، اما ثروت کلانش را با جسارتش در سرمایه‌گذاری حوزه‌های اقتصادی مختلف به دست آورده است. کارلوس اسلیم در دهه‌های 60، 70 و 80 سرمایه‌گذاری زیادی در سهام و بازار بورس داشته که اکنون تمام اقتصاد مکزیک را در بر گرفته است.

استراتژی کارلوس اسلیم

شاید استراتژی کارلوس اسلیم برای پول درآوردن را نپسندید، اما او با همین استراتژی توانسته به ثروتی که دارد دست پیدا کند؛ او شرکت‌هایی را خریداری می‌کند که دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند، آنها را به یک شرکت چند میلیارد دلاری تبدیل می‌کند و با فروش سهامش به سود کلانی می‌رسد. اسلیم از بحران مالی و بدهی مکزیک در سال 1982 به نفع خود استفاده کرد و تعداد زیادی شرکت را به قیمت پایین خرید. او ایده‌ی خرید شرکت‌های ورشکسته را در سال 2009 در آمریکا اجرا کرد و 250 میلیون دلار به روزنامه‌ی نیویورک‌تایمز (New York Times)  وام داد که سود 14 درصدی برایش به ارمغان آورد. او در آن زمان فکر می‌کرد یک ریسک تجاری انجام داده، اما اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین سهام‌دار روزنامه‌ی تایمز شناخته می‌شود.

ثروت کارلوس اسلیم

وب سایت فوربز (Forbes) در سال 1991 نام کارلوس اسلیم را با دارایی خالص 1.7 میلیارد دلار، در لیست ثروتمندترین افراد دنیا چاپ کرد و در همان زمان تمام نگاه‌ها به سمت او خیره شد. سال قبل از این اتفاق، اولین موفقیت بزرگ کارلوس به دست آمده بود و گروه کارسو به قدری همگانی شده بود که شرکت تلفن ایالتی تلمکس انحصاری شد. او در سال 2010 از بیل گیتس (Bill Gates) به عنوان مرد ثروتمند دنیا گذر کرد و بعد از گذشت 16 سال دیگر ثروتمندترین فرد جهان از کشور آمریکا نبود. البته بیل گیتس خیلی زود جایگاهش را به دست آورد، اما هنوز هم کارلوس اسلیم با دارایی 35.4 میلیارد دلار ثروتمندترین مرد مکزیک معرفی می‌شود.

قدرت کارلوس اسلیم

قدرت و ثروت کارلوس اسلیم تمام مکزیک را دربرگرفته است؛ به طوری که مجله‌ی تلگراف (The Telegraph) می‌گوید: «مالکیت کارلوس اسلیم در مکزیک به قدری زیاد است که مردم این کشور صبح ملافه‌هایی را از روی خود کنار می‌زنند که از مغازه‌های اسلیم خریداری شده، نان‌شان از نانوایی‌های متعلق به او می‌خرند و حتی با ماشین‌هایی به محل کار می‌روند که در شرکت‌های اسلیم بیمه شده و...»

برخی از منتقدان، کارلوس اسلیم را متهم به انحصارگرایی می‌کنند و معتقدند کسب و کارهای زیاد او باعث تورم و بیکاری شدید در مکزیک شده است؛ اما کارلوس اسلیم توجهی به حرف‌های منتقدان ندارد و می‌گوید: «اگر برای نظر دیگران زندگی کنید، می‌میرید. من اصلا دلم نمی‌خواهد زندگی‌ام را با فکر کردن به آنچه دیگران درموردم می‌گویند هدر دهم.» کارلوس اسلیم هیچ توجهی به نظر و توجه مردم ندارد، زیرا ثروتش امکان آسیب به او را به صفر رسانده و نفوذ سیاسی‌اش را تضمین می‌کند. قلمرو مالکیت او به اندازه‌ای است که دولت مکزیک هم مجبور است چشمانش را روی اختیارات اسلیم در حوزه مخابرات ببندد.

مسولیت‌ها و تعهدات کارلوس

انتقادات زیادی از کارلوس اسلیم می‌شود اما او از وقتی میلیاردر شده، مسئولیت و تعهد بیشتری هم دارد. این تعهد، چالشِ حل مشکلات جامعه‌ی مکزیک است. او می‌گوید تلاش می‌کنم در زمینه‌هایی که در حد توانم است کشورمان را بهبود دهم. اصلی‌ترین هدف کارلوس اسلیم نبود فقر و بیکاری است و این برعهده تاجرهای مستقلی چون خودش است. مرد ثروتمند مکزیک طرح‌های مختلفی برای پیشرفت صنایع مکزیک در سال 2015 ارائه داد که هزینه‌ای بیش از 4 میلیارد دلار روی دستش گذاشت.

کارلوس اسلیم معتقد است تا وقتی که صدقه بدهیم، برای کم کردن فقر به سازمان‌های خیریه نیاز داریم. او در این‌باره می‌گوید: «فقر با صدقه دادن از بین نمی‌رود. کارآفرینی برای جامعه نتیجه‌بخش‌تر است تا اینکه همانند بابانوئل (Santa Clause)، از این طرف به آن طرف برویم و به مردم فقیر کمک بدهیم.»

سرمایه‌گذاری‌ها و الگوی اقتصادی اسلیم

کارلوس اسلیم به قدری پولدار است که می تواند هر چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد را بخرد، اما اصلا اهل ولخرجی کردن نیست. او هیچ وقت هواپیمای شخصی خریداری نکرده و پول خود را برای داشتن وسایل اضافه و بی استفاده هدر نمی‌دهد؛ بلکه ثروتش را برای سرمایه‌گذاری کارهای بشردوستانه صرف می‌کند.

خبرنگار مجله ی تایمز با کارلوس اسلیم صحبت کرده و درباره‌ی او می‌گوید: «اگر با او برخورد کنید اصلا باورتان نمی‌شود با یک میلیاردر رو‌به‌رو هستید. او برای 40 سال در یک خانه‌ی 6 خوابه زندگی کرده است. کارلوس تنها برای سیگار کوبایی و مجموعه‌های هنری ولخرجی می‌کند.»

کارلوس اسلیم یک میلیاردر متفاوت است، او هیچ خانه‌ای خارج از کشور مکزیک ندارد، اگرچه دارایی و املاک زیادی دارد از جمله عمارت بزرگی که در سال 2010 در خیابان پنجم خرید، اما نه به عنوان جای اقامت، بلکه هدفش از همان ابتدا سرمایه‌گذاری بود. عمارت کارلوس اسلیم اکنون 80 میلیون دلار ارزش دارد و گران‌ترین خانه‌ی نیویورک به حساب می‌آید و دوبرابر سرمایه‌ی اولیه‌ی کارلوس هست.

زندگی خانوادگی و عاطفی اسلیم

کارلوس اسلیم به مدت 32 سال با همسرش به نام سمیه زندگی مشترک داشت، اما سمیه در سال 1999 به دلیل ابتلا به بیماری کلیوی درگذشت. از کارلوس و سمیه 6 فرزند به جا مانده که امپراطوی گران‌قیمت و بزرگ او را به ارث می‌برند. کارلوس اسلیم اولین شرکت خود را به یاد همسرش کارسو نام نهاد که از جمع شدن نام‌های کارلوس و سمیه حاصل می‌شود. علاوه بر آن، در سال 1994 موزه‌ی هنری سمیه را به یاد همسرش در شهر مکزیکوسیتی برپا کرد. بزرگ‌ترین مجموعه‌ی رادین (Rodin) شخصی دنیا در این موزه واقع شده است. بعد از مرگ سمیه، اخباری درباره روابط عاشقانه‌ی کارلوس اسلیم مطرح شد که معروف‌ترین آنها رابطه‌ی مرد ثروتمند مکزیک با ملکه نورالحسین بحرین است. جالب است بدانید، سمیه و پادشاه حسین، همسر ملکه نور، هر دو در یک روز در سال 1999 بیل گیتس میلادی درگذشتند. ده سال پس از این شایعات، روزنامه‌ها از روابط نزدیک کارلوس اسلیم و ملکه نور خبر دادند. آن دو با جت به سفر دور دنیا می‌روند و بدون اینکه کسی متوجه شود در خانه‌ی دوستان در کنار هم شام می‌خورند.

کارلوس اسلیم هنوز هم تمام شرکت‌هایش را کنترل می‌کند، اما بیشتر مسئولیت‌ها و تصمیم گیری ها را به عهده سه پسرش به نام‌های کارلوس، مارک آنتونیو و پاتریک و دامادش آرتور الیاس ایوب واگذار کرده است. کارلوس اسلیم از سال 2004 از هیئت مدیره‌ی سه تا از بزرگ‌ترین شرکت‌هایش کناره‌گیری کرد تا زمان بیشتری برای رسیدگی به امور شخصی و سلامتی و خانواده‌اش داشته باشد. او دوشنبه‌ها را به صرف شام با فرزندانش اختصاص داده و با آنها درمورد کسب و کارها صحبت می‌کند و چهارشنبه‌ها هم با نوه‌هایش وقت می‌گذراند.

منبع: businessinsider

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-07 22:35:04
دسته بندی ها