4 چیزی که در هنگام مذاکره دستمزد با آن مواجه می‌شوید و چگونگی پاسخ دادن به آن‌ها

9 تیر 1399 - 6:05
رفتار سازمانی - 4 چیزی که در هنگام مذاکره دستمزد با آن مواجه می‌شوید و چگونگی پاسخ دادن به آن‌ها
4 چیزی که در هنگام مذاکره دستمزد با آن مواجه می‌شوید و چگونگی پاسخ دادن به آن‌ها
امتیاز مطلب: 92%

هنگامی که برای مصاحبه موقعیت شغلی مورد نظر خود آماده می‌شوید، ممکن است بخش مذاکره‌ی دستمزد خود را فراموش کرده و بیشتر بر روی پاسخ به سوالات تمرکز کنید. در اینصورت، هر پیشنهادی را قبول خواهید کرد حتی اگر بسیار پایین‌تر از مبلغ مورد نظر شما باشد. برای جلوگیری از این اتفاق نحوه‌ی آماده شدن برای این مذاکره را با شما به اشتراک می‌گذاریم. با یوکن همراه باشید.

4 چیزی که در هنگام مذاکره دستمزد با آن مواجه می‌شوید و چگونگی پاسخ دادن به آن‌ها

 می‌خواهید بدانید برای اینکه چگونه دستمزد مورد نظر خود را مطرح و برای آن مذاکره کنید باید چه اقداماتی انجام دهید؟ ابتدا باید محدوده پرداخت استاندارد را مطالعه کنید و تمرین کنید چگونه درخواست‌تان را بیان کنید. 

این مراحل مطمئنا ارزشمند هستند، اما کافی نیستند.

پس از مصاحبه با ده ها تن از زنان، متوجه شدیم یکی از دلایل اصلی شکست مذاکرات آنها، آماده نبودن برای پاسخ به آنچه فرد دیگری می‌گوید است. برای اینکه این اتفاق برای شما هم پیش نیاید در ادامه رایج‌ترین چیزهایی‌ که ممکن است بشنوید را مطرح می‌کنیم و راهنمایی‌هایی درباره نحوه پاسخ به دادن به آنها ارائه خواهیم کرد. 

1. انتظارات شما برای حقوق‌تان چقدر است؟

با پرسیدن این سوال به نظر می رسد مدیر استخدام به شما اجازه هدایت مذاکره را داده اما در حقیقت، آنها می‌خواهند کمترین میزانی که مایل به پذیرفتن آن هستند را بسنجند. اگر دستمزد معینی که در انتهای محدوده‌شان قرار دارد را بیان کنید، می‌دانند که مجبور نیستند بیش از آن به شما پیشنهاد دهند (حتی اگر در ابتدا برنامه‌ریزی کرده‌ بودند که بیشتر پیشنهاد دهند).

یکی از پاسخ‌های مناسب به این سوال این است که بگویید: «من بیشتر علاقه‌مند به پیدا کردن موقعیتی هستم که متناسب با مهارت‌های من است. مطمئن هستم  آنچه شما ارائه می‌دهید، مناسب خواهد بود.»

یا سوال را به خودشان بازگردانید و بگویید: «من انعطاف‌پذیر هستم. موقعیت و پتانسیل رشد برای من بسیار مهم است. آیا مایلید محدوده‌ای که برای این موقعیت در نظر دارید را با من به اشتراک بگذارید؟»

اگر آنها همچنان برای پاسخ به شما فشار آوردند، داده‌های بازار را آماده کنید تا مبلغ مورد نظر خود را در قالب حقایق واقعی بیان کنید.

4 چیزی که در هنگام مذاکره دستمزد با آن مواجه می‌شوید و چگونگی پاسخ دادن به آن‌ها

2. در حال حاضر درآمدتان چقدر است؟

یکی از اشتباهات رایج متقاضیان این است که در فرآینده مذاکره بلافاصله حقوق فعلی‌شان را اعلام می‌کنند. کارفرمایان معمولا این سوال را می‌پرسند تا ببینند شما پیشنهاد کمتری را قبول می‌کنید؟ مثلا اگر آنها 5 میلیون تومان را در نظر گرفته باشند این سوال را می‌پرسند تا برآورد کنند و ببینند آیا شما مبلغ 3 میلیون تومان را هم خواهید پذیرفت؟ 

بنابراین بهترین پاسخ این است که از دادن رقم دقیق اجتناب کنید. سعی کنید بگویید: «من ترجیح می‌دهم ‌در مورد آنچه در حال حاضر انجام می دهم بحث نکنم، زیرا کار فعلی من با کاری که قرار است اینجا داشته باشم همخوانی ندارد. بیشتر مایلم درباره مسئولیت‌ها و سایر شرایط صحبت کنم و مطمئن هستم در مورد حقوق و دستمزد به توافق خواهیم رسید.» یا اینکه بگویید: «کارفرمای فعلی من اجازه نمی دهد که خارج از آن سازمان در مورد میزان پرداختی‌های سازمان صحبت کنم و من هم می‌خواهم به حریم خصوصی آنها احترام بگذارم.»

اگر در فرم درخواست دستمزد فعلی را قبلی‌تان را عنوان کرده‌اید در جلسه مذاکره باید بتوانید دلایل محکمی را بیان کنید و توضیح دهید که چرا میزان دستمزد و حقوق شما آن‌قدر بوده است و با توجه به کاری که انجام می دادید چرا آن دستمزد ارزش واقعی آنچه قرار است در آینده انجام دهید را منعکس نمی‌کند. مثلا مواردی نظیر اینکه در کار جدید مسئولیت‌های مهمی را به عهده گرفته‌اید یا قبول کرده‌اید به منظور بهبود مهارت‌هایتان دوره‌های آموزشی خاصی با بگذرانید را برجسته کنید. 

حتی اگر واقعا فکر می‌کنید ارزش کاری که انجام می‌دهید بسیار بالاتر از آن چیزی است که دریافت می‌کردید توصیه می‌کنیم هرگز در مورد مبلغ دریافتی قبلی یا فعلی‌تان دروغ نگویید. 

4 چیزی که در هنگام مذاکره دستمزد با آن مواجه می‌شوید و چگونگی پاسخ دادن به آن‌ها

3. متاسفانه، هیچ راهی برای مذاکره نداریم

گاهی اوقات، مبلغ واقعا قابل بحث نیست. به عنوان مثال، اگر به عنوان یک فرد مبتدی یا کارآموز استخدام شوید، پیشنهاد غیرقابل بحث است مثل زمان‌هایی که یک شرکت بزرگ هم زمان  تعدادی زیادی از افراد را با مهارت‌های مشابه مستقیما بعد از فارغ‌التحصیلی استخدام می کند. در سازمان‌های دولتی هم معمولا مبلغ پیشنهادی یکسان است و هیچ راهی برای مذاکره وجود ندارد. 

در این صورت می‌توانید در مورد مزایایی که قرار است به شما تعلق بگیرد مانند اضافه کار، تعطیلات، بازپرداخت هزینه تحصیل، سهام، پاداش، کارانه و شرایط کار در منزل سوال کنید. حتی اگر آنها نمیتوانند مبلغ پرداختی را افزایش دهند، مزایای دیگر میتوانند ارزش پولی واقعی را تامین کنند.

4 چیزی که در هنگام مذاکره دستمزد با آن مواجه می‌شوید و چگونگی پاسخ دادن به آن‌ها

4. در آینده فرصت برای رشد و افزایش حقوق خواهید داشت

گاهی پیش می‌آید که مذاکرات شما برای رسیدن به میزان دستمزد و حقوق مورد نظر به نتیجه نمی‌رسد در این صورت اجازه ندهید بحث پایان یابد. حتی اگر کارفرما قصد پایان دادن به مذاکره را داشت این‌گونه بگویید: «از آنجا که این رقم  پایین تر از چیزی است که من در نظر داشتم، دوست دارم در مورد آینده و عملکردم گفت و گو کنم. من می دانم یکی از مهم ترین چیزها در این نقش مسئولیت مهمی است که درباره فلان کار به عهده گرفته‌ام، اگر بتوانم آن را تا فلان موقع ارائه دهم، آیا حقوق من افزایش پیدا خواهد کرد؟»

اگر موافقت کردند، با آنها به توافق برسید که آن را در قراردادتان ذکر کنند تمام تلاشتان را بکنید تا آن وظیفه را به موقع انجام دهید و قبل از تاریخ مورد نظر آن را ارائه دهید و افزایش دستمزدتان را پیگیری کنید. 

درست همانطور که خود را برای مصاحبه آماده می‌کنید، برای مذاکره هم باید آماده باشید و این بدان معنی است که خود را برای گفتگوی دوطرفه آماده کنید. به همین منظور با یک دوست تمرین کنید و تصور کنید که چگونه به سوالات غیر منتظره پاسخ می‌دهید. به این ترتیب، آمادگی لازم را به دست می‌آورید و سورپرایز نمی‌شود و به احتمال بیشتری می‌توانید در مذاکره آنچه را که می‌خواهید به دست بیاورید. 

منبع: Forbes
 

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-28 16:32:52
دسته بندی ها