اشتباهاتی که مدیران مرتکب می‌شوند و انگیزه‌ی کارمندان را از بین می‌برند

16 مرداد 1400 - 11:00
مدیریت - اشتباهاتی که مدیران مرتکب می‌شوند و انگیزه‌ی کارمندان را از بین می‌برند
اشتباهاتی که مدیران مرتکب می‌شوند و انگیزه‌ی کارمندان را از بین می‌برند
امتیاز مطلب: 93%

انگیزه بخشی به کارمندان از وظایف اصلی مدیران است که در نهایت باعث موفقیت سازمان می‌شود. بیشتر مدیران توجهی به این مساله نمی‌کنند، اما حقیقت این است که بی‌انگیزگی کارمندان باعث می شود کسب و کار آنها در باتلاق بیفتد. با یوکن همراه باشید و بعضی از اشتباهات مدیران که سبب بی‌انگیزگی کارمندان می‌شود را بشناسید.

اشتباهاتی که مدیران مرتکب می شوند و انگیزه ی کارمندان را از بین می برند!

تقویت انگیزه ی کارمندان به آنها کمک می‌کند همیشه خودآموز باشند و در مسیر پیشرفت قرار بگیرند. چنین رویکردی باعث ایجاد فضایی مستعد خواهد شد و نتایج فوق العاده‌ای به بار می آورد.

داشتن تیم کاری قوی و باانگیزه کار چندان سختی نیست؛ اما بیشتر مدیران به خاطر اشتباهات زیر، روحیه‌ی کارمندانشان را از بین می‌برند.

1. دخالت زیاد در کار کارمندان

وقتی برای پیشرفت و تقویت کارمندان مسئولیتی به آنها می‌دهید، باید اجازه دهید با روشی که خودشان دوست دارند عمل کنند. این اطمینان را در مدیران میان رده به‌وجود آورید که در صورت مواجهه با هر مشکلی می‌توانند از دیگران کمک بگیرند و این کار هیچ خدشه‌ای به اعتماد شما و توانمندی آنها وارد نخواهد کرد.

اکثر مدیران بیش از اندازه در جزئیات دخالت می‌کنند. آنها اغلب مسئولیت‌های سازنده را به اعضای تیم‌شان محول می‌کنند؛ اما هیچ تمایلی به واگذار کردن اختیارات ندارند. همیشه کارمندان‌شان را زیرنظر می‌گیرند و در انجام کارها دخالت می‌کنند. با دخالت‌های بیش از حد اختیار عمل کارمندان گرفته و در نهایت عملکردشان تضعیف می‌شود و نتیجه‌ای جز ناامیدی و بی‌انگیزگی هم حاصل نمی‌‌شود. 

2. سرزنش کردن بیش از اندازه

هیچ چیز همانند سرزنش بی‌مورد، انگیزه و توانمندی اعضای تیم را از بین نمی‌برد. برخی مدیران ادعای دادن اختیار کامل به اعضای تیم‌شان را دارند اما با کوچک‌ترین اشتباه آنها از کوره در می‌روند و کارمندان را سخت جریمه می کنند. مدیران باید روحیه حمایتگری داشته باشند و در مقابل اشتباهات به عنوان روندی از پیشرفت، انعطاف‌پذیری نشان دهند. البته منظورمان این نیست که چشم خود را روی اشتباهات و عملکرد ضعیف کارمندان ببندند، بلکه باید به این درک برسند که اشتباه خصوصا در اجرای وظایف سخت اجتناب‌ناپذیر است. اگر بیش از حد از اعضای تیم انتقاد شود، در نهایت تصمیم‌گیرنده یک نفر خواهد بود و هیچ استفاده‌ای از خلاقیت و ابتکار عمل دیگران نخواهد شد.

گوردون ترگولد، مشاور مدیریت منابع انسانی می گوید: «من در دوره‌ای کنار مدیری کار می کردم که برای کوچکترین اشتباهات هم مرا سرزنش می‌کرد و بعد از آن افسوس می‌خورد که چرا کسی برای پذیرفتن مسئولیت‌های کوچک داوطلب نمی‌شود. او به این مساله توجه نداشت که خودش چنین وضعیتی را به‌وجود آورده است. با سرزنش بی‌مورد کارمندان، آنها هیچ تمایلی به پیشرفت نخواهند داشت و اهمیتی هم به ابتکار عمل نمی‌دهند و این امر درنهایت باعث ایجاد رکود در تیم خواهد شد.»

3. در نظر گرفتن پاداش خوب برای کارمندان

وقتی کارمندان در انجام وظایف‌شان موفقیتی به دست می‌آورند، باید به خاطر منافعی که برای شرکت به دست آورده‌اند، مورد تقدیر و قدردانی قرار بگیرند. با اینکار رضایت و خوشحالی بر چهره‌شان می آوریم که درنهایت باعث می‌شود افراد مستعد دیگر هم برای ملحق شدن به تیم کاری ابراز علاقه کنند. وقتی منافع مان را با کارمندان مشترک بدانیم اما در اعطای پاداش اقدامی نکنیم، انگیزه‌ی کارمندان به سرعت نابود از بین می‌رود و دیگر با چنین دستاوردهای مواجه نخواهیم شد. البته پاداش ندان به اندازه‌ی سرزنش کردن مضر نیست؛ اما نبود آن تأثیری منفی بر انگیزه‌ی کارمندان می‌گذارد. 

برای ایجاد محیط قابل رشد باید به کارمندان آزادی عمل بدهید. انعطاف‌پذیر باشید و نقش حمایتی خود را حفظ کنید و برای ابتکار عمل آنها نیز پاداش‌های خوبی در نظر بگیرید.

منبع: inc

 

اگر به برندسازی علاقه‌مند هستید، در یوکن‌آکادمی برای شما دوره آموزشی مرتبطی قرار دادیم. از طریق لینک زیر می‌توانید اطلاعات کامل آن را مشاهده کنید:

دوره آموزشی «خلق یک استراتژی برند»

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-08-08 02:42:24
  • نظرات
تصویر آواتار
   کاربر مهمان

ممنون بخاطر مطلب مفیدتون من این تجربه رو داشتم که نظر خواستن درباره محصول نهایی از کارمندان (بغیر از مدیران ویا طراح محصول) یا کارگران(مخصوصا خط تولید ) میتونه باعث حس مشارکت و انگیزه و پیشرفت کیفیت محصول ... بشه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها