چگونه هنگام کار در منزل بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم؟

17 شهریور 1400 - 11:00
مدیریت شخصی - چگونه هنگام کار در منزل بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم؟
چگونه هنگام کار در منزل بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم؟
امتیاز مطلب: 97%

آزادکاری به معنای کار کردن در منزل، تاثیر مثبت زیادی روی روحیه می‌گذارد و بهره وری فرد را افزایش می‌دهد. البته در صورتی‌که زمان به خوبی توسط فرد آزادکار مدیریت شود و از عوامل حواس پرتی فاصله بگیرد. با یوکن همراه باشید تا راه‌های بهره‌وری بیشتر را با شما در میان بگذاریم. 

بنا بر تحقیقات انجام شده توسط انجمن مدیریت منابع انسانی ، ساعات کاری انعطاف پذیر از مهم‌ترین عوامل برای جذب استعدادها به محیط کار است. کار کردن در منزل مزایای فراوانی برای کارمندان دارد و تاثیر خوبی روی روحیه‌ی آنها می‌گذارد. البته در محیط خانه عوامل زیادی وجود دارد که باعث از بین رفتن تمرکز و حواس‌پرتی می‌شود، اما چگونه می‌توان در هنگام کار از خانه به حداکثر بهره‌وری دست یافت؟

تحقیقات Porch حاکی از آن است، تلویزیون بزرگ‌ترین عامل حواس‌پرتی هنگام کار در منزل است. 76.1 درصد افراد آزادکار هنگام کار در منزل، تلویزیون را روشن می‌گذارند. دیگر عامل حواس‌پرتی رسیدگی به امور شخصی است، 64.6 درصد کارمندان دورکار در حین کار قبض‌هایشان را پرداخت می‌کنند یا به فروشگاه‌های اینترنتی سر می‌زنند. از دیگر عوامل حواس‌پرتی می‌توان به حمام کردن، خرید کردن، ورزش و تفریح کردن اشاره کرد. 27.6 درصد آزادکاران با انجام این کارها از وظایف اصلی خود دور می‌مانند و بهره‌وری لازم را ندارند.

خیلی از کارمندان دورکار با انجام کارهای فوق تمرکز خود را هنگام کار از دست می‌دهند، اما بازهم بهره‌وری بالایی دارند. کریس لویس، مدیر پروژه ی Porch می‌گوید:

وقتی افراد تنها هستند تمایل زیادی به استراحت کردن دارند. وقتی به آرامش ذهنی می‌رسند، انرژی کافی برای انجام کارها در طول روز را پیدا می‌کنند.

گاهی عوامل حواس‌پرتی مضر هستند و بهره‌وری فرد را کاهش می‌دهند. کسانی که زمان لازم برای وقت گذرانی با دوستان، ورزش در باشگاه و خرید کردن را دارند و در عین حال وظایف‌شان را هم به خوبی انجام می‌دهند، انعطاف‌پذیر هستند. اما کسانی که به خاطر انجام کارهای شخصی، نمی‌توانند به وظایف‌شان برسند نیاز به برنامه‌ریزی بهتری خواهند داشت.

چگونه هنگام کار در منزل، بیشترین بهره وری را داشته باشیم؟

در ادامه‌ی مقاله، به بررسی کارهایی می‌پردازیم که بهره‌وری شما را هنگام کار از منزل افزایش می‌دهد:

ساعات کاری مشخص برای کار

کار انعطاف‌پذیر نیاز به ساعت کاری انعطاف‌پذیر دارد. اگر فکر می‌کنید عملکرد بهینه‌ای ندارید باید دفتر خانگی خود را همانند دفتر اداری طراحی کنید و ساعات مشخصی برای کار کردن داشته باشید.

بهتر است یک قرارداد برای خودتان بنویسید. برای مثال، ساعات کاری شما از هشت صبح شروع می‌شود و تا پنج بعدازظهر ادامه دارد. تنها یک ساعت برای استراحت و ناهار در نظر گرفته می‌شود. با این کار بهره‌وری‌تان به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

باید دقیقا مشخص کنید رسیدگی به کدام یک از عوامل حواس‌پرتی در طول ساعت کاری اشکالی ندارد. مثلا می‌توانید در ساعت ناهار، ماشین لباسشویی را هم روشن کنید یا در قرارداد بنویسید دکتر رفتن در طول ساعات کاری مجاز است. اما وقت آرایشگاه باید به ساعات غیر کاری موکول شود. با خودتان صادق باشید و کارهایی را که باعث حواس‌پرتی‌تان می‌شود و انجام آنها ضرورتی ندارد، در ساعات غیرکاری انجام دهید.

چگونه هنگام کار در منزل، بیشترین بهره وری را داشته باشیم؟

حواس‌پرتی‌ها را مدیریت کنید

این که علاقه‌ی زیادی به دنبال کردن عوامل حواس‌پرتی داریم، هیچ ارتباطی به کار کردن ما در منزل یا اداره ندارد. محیطی که در آن کار می‌کنیم روی تمرکز ما تاثیر مستقیم می‌گذارد. معمولا هر 30 ثانیه تا 120 ثانیه از موضوعی به موضوعی دیگر توجه می‌کنیم. حقیقت این است، به حواس‌پرتی‌ها عادت کرده‌ایم و این مساله بهره‌وری‌مان را تحت تاثیر قرار داده است.

راه‌حل این مشکل، مدیریت توجه است. یعنی باید تمرکز کنیم، ذهن آگاهی داشته باشیم. از انجام همزمان کارها دست بکشیم و در زمان حال حضور داشته باشیم. مدیریت توجه بدین معناست تمرکز خود را مدیریت کرده و جلوی انحراف آن را بگیریم.

اولین قدم این است محیطی که در آن هستیم را کنترل کرده و مرزهای مشخصی داشته باشیم. لازم است به اعضای خانواده‌تان هم بگویید در چه ساعاتی نباید حواس‌تان را پرت کنند. پس حد و حدودی برای ساعات کاری خود تعیین کنید. اگر شما به مرزهای خود احترام بگذارید قطعا دیگران هم به آنها احترام می‌گذارند.

راه حل دوم این است که لیستی از بدترین حواس‌پرتی‌های پیرامون‌تان تهیه کرده و قوانینی برای مدیریت آنها تنظیم کنید. تا زمانی که به قراردادهای خود پایبند باشید و حد و مرزها را رعایت کنید، بهره‌وری و موفقیت بیشتری در انتظارتان خواهد بود.

چگونه هنگام کار در منزل، بیشترین بهره وری را داشته باشیم؟

برنامه‌ریزی و داشتن انضباط بدین معناست که از ضعف‌های خود مطلع هستید. می‌دانید چه کارهایی را باید در طول روز انجام دهید و از چه کارهایی دست بکشید. برای مثال، اگر به روشن بودن تلویزیون عادت کرده‌اید، کنترل آن را در جای دیگری قرار دهید. اگر دلتان می‌خواهد در طول روز بیشتر استراحت کنید، تخت خود را بعد از بلندشدن از خواب صبحگاهی مرتب کنید و به خودتان بگویید نباید تا شب بهم بریزد. حتی می‌توانید یادداشت‌هایی مانند «در طول ساعت کاری تلویزیون را روشن نکن» یا «در طول ساعت کاری چرت نزن» را بنویسید و مدام این جملات را با خودتان تکرار کنید.

از تکنولوژی به اندازه استفاده کنید

تکنولوژی یکی دیگر از عوامل حواس‌پرتی است که باید مدیریت شود. وقتی اجازه دهیم تکنولوژی حواس‌مان را پرت کند، انتظارات‌مان نیز بیشتر می‌شود و در نهایت تمرکزی برای انجام وظایف‌مان نخواهیم داشت.

بهتر است در حالت آفلاین کار کنید و تمام اعلان‌های گوشی‌تان را خاموش کنید. موبایل را روی بی‌صدا فعال کرده و شبکه‌های اجتماعی را دنبال نکنید. در هر زمان تنها روی انجام یک کار تمرکز کنید. تایمری داشته باشید تا هر کاری نهایتا به مدت 20 تا 45 دقیقه انجام شود. بعد از این مدت زمان کمی استراحت کرده و موبایل خود را چک کنید تا دوباره بتوانید تمرکز کنید.

برای استراحت کردن زمان‌بندی تعیین کنید

در هر زمان روی انجام یک کار تمرکز کرده و بعد از آن کمی به خودتان استراحت دهید. فراموش نکنید نوع فعالیتی که هنگام استراحت انتخاب می‌کنید مجزا از کارتان باشد. برای مثال، اگر نویسنده هستید در وقت استراحت خود مطالعه نکنید. زیرا در این صورت مغزتان هیچ استراحتی نمی‌کند. به جای آن کمی پیاده‌روی کنید، لباس‌هایتان را مرتب کنید یا خانه را تمیز کنید. با انجام کارهای متمایز، میزان اکسیژن مغز و در نتیجه هوشیاری شما افزایش خواهد یافت.

تمام انسان‌ها به یک اندازه زمان دارند. پس باید عوامل حواس‌پرتی که در پیرامون‌شان قرار دارد را به خوبی مدیریت کنند تا بتوانند به بهره‌وری‌شان بیافزایند. مدیریت تمرکز بسیار مهم‌تر از مدیریت زمان است و هر فردی باید بهترین راهکار را برای آن پیدا کند.

منبع: fastcompany

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-09-08 01:40:25
دسته بندی ها