با عمل به چه باید و نبایدهایی، خوشبخت‌ترین زوج دنیا شویم؟

8 شهریور 1399 - 6:10
انگیزشی - با عمل به چه باید و نبایدهایی، خوشبخت‌ترین زوج دنیا شویم؟
با عمل به چه باید و نبایدهایی، خوشبخت‌ترین زوج دنیا شویم؟
امتیاز مطلب: 91%

همه ی آدم ها به دنبال عشق و رابطه ای پایدار هستند، اما عده ی زیادی تصور می کنند برای داشتن رابطه ی عاطفی عالی نیاز به یک شریک ایده آل است. این تفکر اصلا پذیرفته نمی شود، زیرا رابطه ی عاطفی عالی با تلاش و توجه هر دو طرف به دست می آید. برای آشنایی بیشتر زیر و بم این دغدغه با یوکن همراه باشید.

پروفسور رندی گانثر (Randi Gunther)، روانشناس و مشاور ازدواج، راهکارهایی برای ایجاد رابطه عاطفی عالی معرفی کرده است:

زوج های صمیمی نیز بعد از گذشت چند سال از شروع رابطه شان دچار مشکلات پیش بینی نشده می شوند. حتی ممکن است برخی روابط با بروز موقعیت های غیرمنتظره و اعمال برخی استرس ها از هم بپاشند؛ این در حالیست که برخی دیگر از رابطه ها نه تنها فرو نمی پاشد، بلکه استحکام بیشتری پیدا می کنند.

زوج هایی که عشق و علاقه شان در موقعیت های سخت بیشتر می شود، همواره روی دو نکته تمرکز دارند:

نکات مثبت رابطه

اطلاع از آسیب های احتمالی و تلاش برای دورماندن از آن آسیب ها

تاکنون رهنمودهای زیادی برای دوام رابطه ارائه شده است که تمام آنها تاکید می کنند در موقعیت های بحرانی، دلبستگی خود را قطع نکنید؛ هر چند عمل به برخی از این توصیه ها در شرایط سخت کار چندان آسانی نیست. مسلم است وقتی طرفین یک رابطه، خسته و دلزده شده باشند، نمی توانند عکس العمل مناسبی از خود نشان دهند.

تاکنون با زوج های زیادی در موقعیت های بحرانی صحبت کرده ام که زندگی شان دچار چالش شده و خودشان نیز گیج و عصبی شده اند. به عنوان مشاور روابط زوجین با چهار دهه سابقه ی کار، زوج های زیادی دیده ام که با خراب شدن رابطه شان، به دنبال راهکارهای سریع و آسان برای کمک به حفظ زندگی شان بوده اند.

در سال های فعالیتم به عنوان مشاور روابط، متوجه شده ام در موقعیت های بحرانی برخی رفتارها و عکس العمل های ساده می تواند به حل مشکل میان زوجین کمک کند؛ البته این توصیه ها برای زمان های غیربحرانی نیز مفید خواهد بود.

در ادامه ی مقاله، به برخی بایدها و نبایدهای یک رابطه اشاره می کنیم که زوج های موفق و خوشبخت هر روز آنها را تمرین می کنند. زن و شوهرهای موفق بایدها و نبایدهایی را به کار می گیرند که با ایجاد جوی نزدیک و دوستانه از آنها در مقابل عوامل آسیب زای بیرونی محافظت می کند. اگر شما این بایدها و نبایدها را به عنوان یک سبک زندگی تمرین کنید، آمادگی بیشتری برای مقابله با بحران های احتمالی خواهید داشت:

بایدهای رابطه عالی

1. همدلی

«همدلی و همراهی» بدین معناست که طرف مقابل تان را درک کرده اید. وقتی زوج های موفق با احساسات، افکار و روحیات یکدیگر آشنا می شوند، قبل از انجام هر کاری یا به زبان آوردن حرفی، می دانند آن رفتار چه تاثیری روی طرف مقابل شان خواهد گذاشت. آنها با آگاهی به این مساله، بهترین رفتار و گفتار را دارند و یکدیگر را به خوبی درک می کنند.

با عمل به چه باید و نبایدهایی، خوشبخت‌ترین زوج دنیا شویم؟

2. دنبال کردن یکدیگر

اغلب افراد مدام از تجربیات گذشته شان تاثیر می گیرند و رفتارهای زمان حال و آینده ی آنها به طور ناخودآگاه تحت تاثیر تجربیات گذشته آنهاست. زوج های موفق به این نکات توجه می کنند و هرگز این افکار و تجربیات را از یاد نمی برند. آنها تجربیات و تمام چیزهایی که راجع به همدیگر می دانند را به خاطر می سپارند. زوج های موفق به طور مداوم با هم صحبت می کنند تا به افکار یکدیگر پی ببرند و به درک بهتری از شریک عاطفی شان برسند.

3. شفافیت و صداقت

زوج های موفق احساسات درونی خود را با طرف مقابل شان در میان می گذارند؛ زیرا خیال شان از این بابت راحت است و از بیان کردن افکارشان احساس امنیت می کنند. آنها هیچ گاه احساسات، افکار یا رفتارهایی که ممکن است روی شریک شان تاثیر بگذارد را از یکدیگر پنهان نمی کنند. زوج های صمیمی با یکدیگر به توافق رسیده اند که بدون توجه به نتیجه، واقعیت را بیان کنند.

با عمل به چه باید و نبایدهایی، خوشبخت‌ترین زوج دنیا شویم؟

4. توجه به آسیب ها

آسیب های روحی و جسمی ای که فرد در گذشته با آنها مواجه شده است، فراموش شدنی نیستند. البته برخی از مردم بیشتر از سایرین دچار آسیب شده اند. ممکن است در موقعیت های خاص، آن تجربه های احساسی، روحی و جسمی به آسیب های بیشتری منجر شوند. کسانی که به یکدیگر عشق می ورزند، از آن تجربیات شکننده آگاهی دارند و می دانند چه زمانی ممکن است شرایط بحرانی تری بوجود بیاید.

 5. ارتباط درست

در هر ارتباط دو وجه اساسی وجود دارد: اول ارتباط کلامی است که زوج ها با یکدیگر صحبت می کنند و دوم روش های غیرکلامی است که طرفین خود را با آن می شناسانند. زوج هایی که با یکدیگر ارتباط و گفت و گوی موثر دارند، هیچ گاه از یاد نمی برند چیزهایی که می گویند و طریقه گفتن آنها روی طرف مقابل چه تاثیری خواهد داشت.

با عمل به چه باید و نبایدهایی، خوشبخت‌ترین زوج دنیا شویم؟

6. احساس مهم بودن

همه ی افراد دوست دارند بدانند برای طرف مقابل شان بیش از اندازه مهم و ارزشمند هستند. اغلب زوج ها نیاز دارند احساس کنند برای فرد موردعلاقه شان اهمیت دارند و می توانند در مورد ناراحتی ها و نگرانی هایشان حرف بزنند. آنها در چنین فضایی، احساس امنیت، درک، آزادی و بخشیده شدن می کنند. زوج های موفق این احساس فوق العاده را به یکدیگر هدیه می کنند و به طرف مقابل خود نشان می دهند کارهای آنها برایشان ارزشمند است.

7. تمرکز روی جنبه های مثبت

هر رابطه ای دارای جنبه های مثبت و منفی زیادی است. برخی از زوج ها تنها روی نکات منفی و ناامیدکننده تمرکز می کنند و از توجه به نکات مثبتی که آن رابطه برای آنها به ارمغان آورده غافل می شوند. وقتی زوج های موفق در رابطه شان احساس خطر می کنند، مدام به یکدیگر یادآور می شوند که چرا می خواهند با هم بمانند. آنها روی جنبه های مثبت رابطه شان متمرکز می شوند و به سرعت برای یافتن راه حلی برای حل مشکلات شان اقدام می کنند.

با عمل به چه باید و نبایدهایی، خوشبخت‌ترین زوج دنیا شویم؟

8. باور داشتن یکدیگر

زوج های موفق به این باور رسیده اند که داشتن فرد موردعلاقه شان برای آنها شیرین است و رابطه شان واقعا متفاوت و خاص است. آنها باور دارند تعهدشان به یکدیگر، دلیل اصلی انجام هر کاری برای حفظ رابطه شان است.

نبایدهای رابطه عالی

1. رازداری نکردن

زوج های موفق هرچقدر بیشتر در کنار هم زندگی می کنند، افکار، خاطرات و احساسات بیشتری را با یکدیگر در میان می گذارند. فاش کردن این خاطرات و تجربه های خصوصی می تواند باعث ایجاد ناراحتی و حتی خصومت با یکی از اعضای خانواده شود. زوج های عاشق به رازدار بودن طرف مقابل خود اطمینان دارند و وقتی این تجربیات حساس را با فرد موردعلاقه شان در میان می گذارند، می دانند او به اندازه ی کافی رازنگهدار است و هرگز درباره ی این تجربیات با دیگران صحبت نخواهد کرد.

با عمل به چه باید و نبایدهایی، خوشبخت‌ترین زوج دنیا شویم؟

2. سرکوب کردن افکار و احساسات

زوج های موفق برای صداقت، درستکاری و انعطاف پذیری یکدیگر ارزش قائل هستند و هرگز افکار و احساسات شان را از دیگری پنهان نمی کنند. سرکوب و مخفی کردن افکار و احساسات می تواند در آینده باعث انفجار و فوران احساسات منفی شود که عواقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

وقتی مدام افکار و احساسات یکی از طرفین سرکوب شود، ممکن است سرانجام به طرف مقابل آسیب بزند و اعتماد میان زوجین از بین برود.

3. دست گذاشتن روی نقطه ضعف ها

زوج ها با گذشت زمان، به شناخت نسبی درباره ی طرف مقابل خود خواهند رسید. آنها به تدریج متوجه می شوند کدام رفتار و کلام می تواند به احساسات طرف مقابل شان آسیب بزند و روحیه او را خدشه دار کند. دست گذاشتن روی این موارد، خصوصا در زمان دعوا و ناراحتی، بسیار خطرناک است و باعث می شود اعتماد میان طرفین از بین برود. زوج های موفق به این درک رسیده اند که نباید در موقعیت های بحرانی و استرس زا، درباره ی نقطه ضعف های یکدیگر صحبت کنند.

با عمل به چه باید و نبایدهایی، خوشبخت‌ترین زوج دنیا شویم؟

4. سرزنش کردن

سرزنش کردن آسیب زیادی به رابطه، حتی یک رابطه ی صمیمی و عاشقانه وارد می کند. بدترین و مخرب ترین نوع سرزنش کردن وقتی پیش می آید که زن یا مرد طرف مقابل خود را برای انجام کاری که خودش هم برای آن احساس گناه می کند، سرزنش کند.

یک نوع دیگر از سرزنش مخرب وقتی است که طرف مقابل را برای انجام کاری که قادر یا مایل به انجام آن برای فرد سرزنش گر نیست، محکوم کند. بدون شک هیچ کسی نمی تواند تمام خواسته های طرف مقابل خود را برآورده کند؛ پس سرزنش کردن تنها شرایط را وخیم تر می کند.

5. غُر زدن های مداوم

هیچ کسی از نصحیت شدن بی موقع خوشش نمی آید، خصوصا اگر این نصیحت ها بار منفی هم داشته باشد. غُر زدن بی وقفه و تکرار کردن نصیحت، نوعی دستور دادن به حساب می آید که طرف مقابل رغبتی به شنیدن آن ندارد.

اغلب زوج هایی که برای تغییر زندگی به میل خودشان به نصیحت های آزاردهنده روی می آورند، تنها طرف مقابل شان را عصبی می کنند، به طوری که ممکن است آنها روابط شان را قطع کنند یا واکنش های منفی مانند لج بازی، بداخلاق، ترش رویی یا انجام ندادن عمدی آن کار از خود نشان دهند.

با عمل به چه باید و نبایدهایی، خوشبخت‌ترین زوج دنیا شویم؟

6. بدقولی

وقتی یکی از زوج ها خواسته ای از طرف مقابلش دارد، بسیار مهم است که فرد مقابل تمام تلاش خود را برای انجام آن خواسته به کار ببندد. بدعهدی و شکستن قول ها، منجر به بهانه تراشی و دروغ خواهد شد که چندان خوشایند نیست. اگر خواسته ی یکی از زوجین مدام نادیده گرفته شود، در نهایت احساس ناامیدی و سرخوردگی در او ایجاد خواهد شد.

7. تخریب شخصیت

هدف قرار دادن شخصیت طرف مقابل، باعث دل شکستگی او خواهد شد. به دنبال بروز خشم یکی از طرفین، مخالفت ها و ناراحتی های آنها تبدیل به رفتارهای غیرارادی می شود که کاملا شخصیت طرف مقابل را تخریب می کند. این تخریب شخصیتی با جملات زشتی ابراز می شود: "تو تنها به شکمت اهمیت می دهی"، "تو یه آدم پست هستی و همیشه هم بودی"، "چرا نمی خواهی قبول کنی از مردها متنفری؟"، "تو واقعا یه آدم بی احساسی!".

با عمل به چه باید و نبایدهایی، خوشبخت‌ترین زوج دنیا شویم؟

8. بی احترامی و عصبی شدن

این مورد «نباید» مهمی در رابطه عاطفی است و می تواند هر واکنش فیزیکی یا احساسی را دربرگیرد که ممکن است طرف مقابل را ناراحت کرده و امنیتش را به خطر بیندازد. خیلی از زوج هایی که رابطه عاطفی ناموفقی داشته اند، توجهی به این نکته ندارند و به حفظ حریم احساسی و فیزیکی طرف مقابل شان اهمیتی نمی دهند.

کلام آخر

زوج هایی که برای یکدیگر ارزش و احترام قائل اند، به «بایدها» توجه دارند و از «نبایدها» اجتناب می کنند. آنها می دانند دست یابی به آرامش و کمال، کار چندان آسانی نیست؛ اما به خاطر تعهد و عشقی که به طرف مقابل شان دارند، از اهمیت این توصیه های ارزشمند غافل نمی شوند و همواره آنها را به کار می گیرند.

 

منبع: Psychologytoday

 

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-26 10:33:46
دسته بندی ها