12 نشانه که به شما می‌گوید توانایی کارآفرین شدن را دارید

13 شهریور 1399 - 6:05
کار آفرینی - 12 نشانه که به شما می‌گوید توانایی کارآفرین شدن را دارید
12 نشانه که به شما می‌گوید توانایی کارآفرین شدن را دارید
امتیاز مطلب: 82%

آیا تاکنون با خودتان فکر کرده‌اید کارآفرینان چه رفتارهای متمایزی دارند؟ شاید شما هم از کارهای روتین کلافه هستید یا از همان کودکی به دنبال کسب درآمد بوده‌اید؛ پس پتانسیل کارآفرین شدن را دارید اما شاید تاکنون خودتان متوجه این مسئله نشده باشید با یوکن همراه باشید، تا رفتار کارآفرینان را مورد بررسی قرار دهیم.

فرض کنید کارمند هستید و در یک روز کاری در حالی که پشت میز نشسته‌اید، ایده‌ای به ذهنتان خطور می‌کند. بعد از چند روز فکر کردن به آن ایده، به این نتیجه می‌رسید که ایده‌تان ارزش تلاش کردن را ندارد. شاید ایده‌ای که از عملی کردن آن اجتناب می‌کنید چندان بد یا غیر ممکن نباشد، اما ممکن است هنوز از این که بخواهید از کارمندی به سمت کارفرما بودن تغییر جهت بدهید، مطمئن نیستید. البته باید بدانید، شروع کسب‌وکار جدید کار چندان ساده‌ای هم نیست.

ممکن است همین اکنون نیز تصمیم به کارآفرین شدن گرفته‌ باشید؛ اما برای کسب درآمد و تأمین معیشت خانواده به شغل فعلی‌تان هم نیاز دارید. در این مقاله به 12 رفتاری اشاره می‌کنیم، که انجام آن‌ها در طول زندگی بدین معناست که در مسیر کارآفرین شدن قرار دارید.

1. از سنین پایین، به دنبال کسب‌و‌کار و درآمدزایی بودید

دوران کودکی و نوجوانی خود را به یاد بیاورید. آیا از همان کودکی سعی می‌کردید از وسایلتان کسب درآمد کنید؟ داشتن ذهنیت درآمدزایی در کودکی از خصوصیات متداول کارآفرینان موفق است. دایموند جان در کلاس اول ابتدایی برای همکلاسی‌های خود مدادهای سفارشی می‌ساخت.

مارک کوبان درحالی‌که 12 سال داشت، به همسایه‌ها کیسه زباله می‌فروخت. ریچارد برانسون در سن کودکی طوطی‌های کوچک پرورش می‌داد و می‌فروخت. ژولیت برینداک در 16 سالگی وب‌سایتی طراحی کرد که بعدها به ارزش 30 میلیون دلار رسید.

کارآفرینی - کسب وکار از کودکی

اگر از کودکی به دنبال کسب‌وکار بوده‌اید، باید بدانید پتانسیل کارآفرین شدن در شما وجود دارد. حقیقت این است، ذهنیت کسب‌وکار و درآمدزایی در کارآفرینان از سنین پایین آغاز می‌شود. پس اگر همیشه به دنبال راهی برای درآمدزایی بوده‌اید، بدین معناست که در زندگی خود کارآفرینی بالقوه بوده‌اید.

2. به دنبال تبعیت از دیگران نیستید

کارآفرینان موفق به دنبال تبعیت از دیگران نیستند و مسیر خود را پیدا می‌کنند. آن‌ها منتظر حرکت کسی نمی‌مانند و اجازه نمی‌دهند کسی آن‌ها را از مسیر خودشان منحرف کند. پس اگر می‌خواهید مسیر کارآفرین شدن را طی کنید، بر روی زندگی خود تمرکز کنید. 

آیا در دوران دانشگاه کسب‌وکاری راه‌اندازی کرده‌اید؟ اگر در محل کار پروژه‌ای نیاز به تکمیل داشته باشد، کنترل آن را به عهده گرفته‌اید؟ اگر پاسخ شما به این سؤالات مثبت است؛ یعنی شخصیتی عمل‌گرا دارید و داشتن چنین شخصیتی، برای تبدیل ایده به واقعیت لازم است. این بدین معناست که شما کارآفرین هستید.

3. همانند مک گیور فکر می‌کنید

در دهه‌ی 1980 میلادی، برنامه تلویزیونی با نام مک گیور پخش می‌شد. هم‌اکنون نیز، نسخه‌ی جدیدی از این برنامه پخش می‌شود. آنگوس مک گیور، شخصیت اصلی این مجموعه بود که مهارت زیادی در پیدا کردن راه حل برای مشکلات سخت و غیرعادی داشت. جالب است بدانید، مک گیور در یکی از قسمت‌های این مجموعه با ابزار ساده‌ای مانند توپ فوتبال، نخ، روزنامه و نفت بالون هوای داغ ساخت.

اگر همانند مک گیور، با ساده‌ترین ابزارها می‌توانید ناب‌ترین ایده‌ها را خلق کنی؛ کارآفرین موفقی خواهید شد. کارآفرینان بزرگ همواره به دنبال حل مسائل و مشکلات هستند، منبعی سرشار از راه حل بوده و به سرعت راه حل پیدا می‌کنند. این افراد همیشه ایده‌های خلاقانه و نوآورانه دارند.

4. شکست باعث اشتیاق در ادامه راه می‌شود

هیچ کسی از شکست لذت نمی‌برد؛ اما تفاوت جالبی بین مردم عادی و کارآفرینان موفق وجود دارد. کارآفرینان از شکست درس می‌گیرند و انگیزه به دست می‌آورند. آن‌ها هیچ وقت بهانه‌تراشی نمی‌کنند، شاکی نیستند و تسلیم نمی‌شوند؛ بلکه شکست باعث انگیزه بیشتر در آن‌ها می‌شود.

شکست - کارآفرینی

شاید کمی عجیب و غیرمنتظره باشد که گری واینرچاک، سیاست‌مدار کانادایی، عاشق شکست خوردن است. او می‌گوید به باختن اعتیاد پیدا کرده است و در مورد این موضوع این‌چنین می‌گوید: «من عاشق باختن هستم؛ زیرا می‌دانم دیگران درباره‌ی باخت من چه فکری می‌کنند. عاشق این هستم که با پیروزی که بعد از شکست به دست می‌آورم، رقیبانم را ناامید کنم.»

5. برای رسیدن به اهداف خود اشتیاق فراوانی دارید

اشتیاق باعث می‌شود رؤیاهایتان را با تمام قوا دنبال کنید و شخصیتی ریسک پذیر داشته باشید. شور و اشتیاق کارآفرینان، به معنای تمرکز بر اهدافی است که به آن علاقه‌مند هستند. کارآفرینان تمایل دارند اهدافشان را بدون توجه به موانع آن در نظر بگیرند. اگر با بروز مشکل به دنبال راه حل می‌روید، یا پیش از مهلت مقرر پروژه‌ای را به سرانجام می‌رسانید؛ یعنی نسبت به کار خود اشتیاق داشته و پتانسیل کارآفرین شدن را دارید.

6. به سرعت کسل می‌شوید

خیلی زود کسل می‌شوید و حوصله‌تان سر می‌رود؟ برخی افراد فکر می‌کنند این مسئله ی حادی است؛ اما کسل‌کننده بودن کارهای روزانه بدین معنا نیست که شما مشکل دارید. شاید از همان دوران مدرسه حوصله بعضی از کلاس‌های درس را نداشتید. البته ممکن است این درس‌ها خیلی هم سخت نبودند؛ یا توجه شما را جلب نمی‌کردند یا مطمئن نبودید که این اطلاعات در آینده به دردتان می‌خورد یا خیر.

7. برای موفق شدن به اندازه کافی صبور هستید

تعداد معدودی از کارآفرینان موفق یک شبه به موفقیت رسیده‌اند. اما واقعیت این است که دست‌یابی به موفقیت و توسعه ی کسب و کار موفق، نیاز به چند سال زمان و تلاش مداوم دارد. حتی بعد از راه‌اندازی کسب‌وکار، رسیدن به سود بالا نیازمند زمان است.

مطالعات نشان می‌دهد، زمان تقریبی سود دهی در هر کسب‌و‌کار سه سال است. البته این زمان با توجه به نوع کسب‌وکار می‌تواند تغییر کند. به همین خاطر، کارآفرینان برای دست‌یابی به موفقیت و درآمد بالا باید صبور باشند. آن‌ها هیچ وقت دل‌سرد نمی‌شوند و همواره در طول مسیر، نور را می‌بینند و امید دوباره به دست می‌آورند.

8. در محل کار ارتباطات قوی دارید اما در خانه ساکت هستید

آیا فکر می‌کنید در محل کار «ستاره» هستید؟ این بدین معنی است، که در بین همکارانتان برتری دارید و افراد زیادی را به خود جذب می‌کنید. اما وقتی در خانه هستید، احساس تنهایی می‌کنید.

کارآفرینان موفق به طور وسوسه‌انگیزی روی محیط کاری خود تمرکز دارند. حتی عادات مفید بیشتری در محیط کارشان دارند. اولویت اول آن‌ها کار است؛ حتی اگر روابط شخصی‌شان به خطر بیفتد. ریچارد برانسون معتقد است؛ کسب‌وکار موفق بر پایه‌ی روابط شخصی بنا شده است.

ازتباطات قوی در محل کار - کارآفرینی

حتی اگر کارهای زیادی برای انجام دادن دارید، تمام ساعت کاری خود را در دفتر سپری نکنید. برای سلامت جسمی و روحی خود و موفقیت کسب‌وکارتان باید از دفتر کار بیرون بزنید، روابط خود را ارتقا دهید و با افراد جدیدی ارتباط برقرار کنید.

9. شما می‌توانید گرایش‌های اطرافتان را بررسی کنید

کارآفرینان با دقت تمام اتفاقات و گرایش‌های دنیای اطرافشان را مورد بررسی قرار می‌دهند. این کار برای امنیت بیشتر نیست؛ بلکه هدف آن‌ها شناسایی گرایش‌های حاکم بر جامعه و تجزیه و تحلیل نیاز مشتریان است. اکنون مثالی از شرکت بینی بیبیز می‌زنیم. 

این شرکت وقتی کارش را شروع کرد که عرضه عروسک‌های پارچه‌ای در شیکاگو رواج زیادی پیدا کرده بود. بعد از مدتی، پگی گالاگر به فکر توسعه‌ی شرکت خود در آلمان افتاد. او با یک توزیع کننده در کشور آلمان تماس گرفت و سفارشی  2 هزار دلاری ثبت کرد. او جعبه‌ای از حیوانات عروسکی کمیاب و پرطرفدار را به آمریکا آورد و به درآمد 300 هزار دلاری دست پیدا کرد.

10. ریسک‌های بزرگ می‌کنید

لاورن المور، مدیر فیرماتک می‌گوید: «اغلب مردم توصیه می‌کنند، تمام دارایی‌ات را سرمایه گذاری نکن. این توصیه‌ی خوبی است؛ اما بهترین توصیه‌ی کسب‌وکاری که در این مدت دریافت کردم، برعکس بود. تمام اموالت را سرمایه‌گذاری کن. سرمایه‌گذاری تمام دارایی بهترین توصیه‌ای بود که شنیدم. البته سرمایه‌گذاری همه چیز تنها در مورد کسب‌وکار نیست؛ بلکه ذهنیتی است که قدرت ریسک‌پذیری‌تان را بالا می‌برد. این موضوع باعث می‌شود، تمام تلاش خود را برای رسیدن به اهدافتان به کار ببندید.»

البته این بدین معنا نیست که نسنجیده کاری را انجام دهید. کارآفرینان موفق؛ با غلبه بر ترس‌ها و قرار دادن افراد مناسب در کنار خود، ریسک‌هایشان را به حداقل می‌رسانند.

11. باید در زندگی شغلی را از دست داده باشید

مدام شغلتان را تغییر می‌دهید یا از کارتان اخراج می‌شوید؟ بابت این اتفاق شرمنده نشوید، چراکه پتانسیل کارآفرین شدن را دارید. شما برای کار کردن برای دیگری مناسب نیستید و شاید انگیزه و خلاقیت بیشتری داشته باشید. چرا باید فرد دیگری از سخت‌کوشی و استعدادهای شما بهره ببرد؟

12. هیچ چیز شما را راضی نمی کند

در دوران مدرسه از نظر درسی و ورزشی از همکلاسی‌های خود بهتر بودید؛ اما اکنون احساس ناامیدی می‌کنید؟ اکنون در فروش محصولات از همکارانتان موفق‌تر هستید، اما باز هم راضی نیستید؟ همیشه به دنبال موفقیت‌های بیشتر هستید؛ زیرا فکر می‌کنید لذت پیروزی‌ها ناچیز است؟

به همین خاطر است که کارآفرینان کسب‌وکارهای پرسودی راه می‌اندازند؛ اما بازهم به دنبال کسب‌وکار جدید می‌روند. آن‌ها به دنبال فرصت های جدید هستند اما هیچ وقت راضی نمی‌شوند و موفقیت برای آن‌ها تمامی ندارد.

شاید یک یا چند خصوصیات کارآفرینی را در خود پیدا کنید اما هنوز هیچ اقدامی نکرده باشید. اگر هر یک از این 12 خصوصیت در شما وجود دارد، یعنی کارآفرین بالقوه‌ای خواهید بود و بهتر است به کار برای دیگران پایان دهید.

 

منبع: entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-01 12:17:59
دسته بندی ها