13 راهکار ساده برای افزایش رضایت و آرامش در زندگی مشترک

27 خرداد 1399 - 6:10
مهارت‌های همسرداری - 13 راهکار ساده برای افزایش رضایت و آرامش در زندگی مشترک
13 راهکار ساده برای افزایش رضایت و آرامش در زندگی مشترک
امتیاز مطلب: 62%

برخی افراد باور دارند روابط میان زوجین و مدیریت روابط عاطفی، کار دشواری است. بله درست است، ساخت یک رابطه‌ی سالم و شاد کار سختی است اما اگر پیش نیازهای ساخت رابطه را بدانید با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد. اگر تمایل دارید همانند زوج‌های شاد و خوشبخت زندگی کنید، با یوکن همراه باشید.

برای ساختن رابطه ی مثبت این جمله را به خاطر بسپارید: «مدیریت روابط عاطفی زوجین، سخت نیست؛ بلکه آدم‌های داخل رابطه هستند که آن را مشکل می‌کنند.»

آیا مدیریت روابط زوجین کار سختی است؟

اگر فکر کنید مدیریت روابط برای تمام زوج‌ها کار دشواری است، در واقع به همه با یک دید نگاه می‌کنید که کار کاملا اشتباهی است. این عقیده که قرار گرفتن در یک رابطه دشوار است، شما را به این باور می‌رساند که اگر وارد یک رابطه عاطفی شوید، برای بهبود اوضاع باید به دنبال راه حل باشید. یعنی از همان ابتدا فکر می‌کنید تمام روابط دشوار و سخت هستند که باور شکننده‌ای است.

اما اگر بپذیرید روابط عاطفی، ذاتا سخت نیست و این آدم‌های داخل رابطه هستند که آن را سخت می‌کنند، اوضاع تغییر خواهد کرد. باید قبول کنید هر کسی دارای نواقص و عیوبی است و هیچ فردی نمی‌تواند ادعا کند که کامل است. قطعا همه ترس و نگرانی‌هایی دارند که آن را وارد رابطه‌شان می‌کنند. ما انسان‌های کاملی نیستیم اما این دلیل نمی‌شود که برای تغییر هیچ تلاشی نکنیم. همه ما می‌توانیم خود را تغییر دهیم و شادی و خوشبختی را وارد روابطمان کنیم.

قطعا با زوج‌های موفق و خوشبخت برخورد داشته‌اید و از خود سوال کرده‌اید که چطور این‌قدر با آرامش و نشاط کنار یکدیگر زندگی می‌کنند یا چه مهارت‌هایی دارند که بقیه از آن‌ها بی‌بهره‌اند؟ شاید هم هیچ زوج خوشبختی را در اطراف خود نمی‌بینید. در هر صورت، حتما دوست دارید راز زوج‌های خوشحال را بدانید.

داشتن رابطه‌ی شاد و مستحکم، خیلی هم سخت نیست. زوج‌های خوشحال، کارهای ساده‌ای انجام می‌دهند که شما هم می‌توانید یاد بگیرید و انجام دهید. تنها باید حواس‌تان را جمع کنید و شادی را از صمیم قلب‌تان بخواهید و در مقابل، شادی و رضایت را برای شریک عاطفی‌تان هم طلب کنید.

اکنون می‌خواهیم راهکارهای ساده‌ای ارائه دهیم که رضایت و آرامش را وارد زندگی مشترک‌تان می‌کند:

وقت گذرانی زوجین

1. با هم حرف بزنید و به یکدیگر گوش دهید

اگر نخواهید با شریک زندگی‌تان به اندازه کافی حرف بزنید یا وقتی برای گفتگو با هم نگذارید پس چرا کنار هم هستید؟ وقتی دوست ندارید با کسی صحبت کنید، چطور می‌توانید در کنار هم خوشبخت باشید و روابط خوبی را تجربه کنید؟

به تازگی، گفتگو و گوش دادن زوج‌ها به یکدیگر بسیار کم‌رنگ شده است. اغلب افراد وقت خود را درشبکه های اجتماعی و دنیای مجازی سپری می‌کنند. گویی رابطه و پیوند آن‌ها با گوشی‌های همراه، تبلت‌ها، بازی‌های رایانه‌ای و... محکم‌تر از پیوندشان با شریک عاطفی است.

اگر می‌خواهید همانند زوج‌های خوشحال زندگی کنید، بیشتر با همسرتان حرف بزنید، به حرف هم گوش کنید. این نکته را هم درنظر بگیرید که وقتی شنیدن حرف‌هایتان تاثیرگذار خواهد بود که با تمام وجودتان به هم گوش کنید.

2. در طول روز با هم در ارتباط باشید

برخی زوج‌ها وقتی در کنار هم هستند، رابطه‌ی خوب و مثبتی دارند، حرف‌های یکدیگر را درک می‌کنند و همه چیز عالی است اما وقتی یکدیگر را نمی‌بینند، همه چیز تغییر می‌کند و حتی دلشان برای یکدیگر تنگ نمی‌شود و همانند دو غریبه خبری از هم نمی‌گیرند. شاید فکر کنید لزومی ندارد در طول روز از حال هم مطلع باشید و از یکدیگر خبر بگیرید، اما این طرز فکر کاملا اشتباه است.

البته منظورمان این نیست که وقتی همسرتان به سرکار می‌رود، دو تا سه ساعت با او تلفنی صحبت کنید. بلکه یک پیام کوتاه مانند «چه کار می‌کنی؟»، «دوستت دارم» یا «به فکرت هستم» می‌تواند رابطه‌تان را تقویت و علاقه‌تان را بیشتر کند.

فعالیت زوجین-لذت بخش بودن زمان

3. فعالیت‌های مشترک انجام دهید

در اغلب موارد وقتی چند سال از زندگی مشترک سپری می‌شود، زوج‌ها زمان کمتری را با هم سپری می‌کنند و زندگی مشترک خیلی هم مشترک نمی‌ماند. پس همیشه زیر یک سقف بودن به معنی داشتن زندگی مشترک نیست. برخی مردها پاتوقی دارند و بیشتر وقت‌شان را در آن‌جا می‌گذرانند. شاید این کار برایشان لذت‌بخش باشد اما چه فایده‌ای برای زندگی مشترک دارد؟

داشتن پاتوق و غار تنهایی بدین معناست که فرد تمایل دارد، تنها باشد و به حال خودش رها شود. یعنی هیچ میلی به شریک زندگی‌اش ندارد و می‌خواهد از او فاصله بگیرد. در حالی‌که چنین چیزی در بین زوج‌های موفق و خوشحال وجود ندارد.

زوج‌های خوشبخت و راضی، زوج‌هایی هستند که برنامه‌های مشترکی در کنار یکدیگر دارند. البته منظور از این‌که برنامه‌ی مشترک داشته باشید، این نیست که تمام روزهای هفته را به طور شبانه‌روزی در کنار یکدیگر سپری کنید، بلکه منظور این است که برای با هم بودن وقت بگذارید و همدیگر را فراموش نکنید.

4. شکرگذار و قدردان باشید

شکرگزاری در زندگی معجزه می‌کند. گاهی فراموش‌کاری به سراغ ما می‌آید و یادمان می‌رود که چه نعمت‌هایی در زندگی داریم. گاهی سقف بالای سرمان، غذا، سلامتی، عشق و عزیزانی که دوست‌شان داریم را فراموش می‌کنیم.

در زندگی مشترک اهمیت شکرگزاری و قدردان بودن را به خاطر بسپارید. وقتی همسرتان از سرکار می‌آید یا برایتان غذا درست می‌کند با یک سپاس‌گزاری شیرین، قدردانی خود را به او نشان دهید. هر کسی دوست دارد درک شود و مورد تقدیر دیگری قرار بگیرد. خصوصا برای کارهایی که هر روز تکرار می‌شوند و ارزش‌شان به فراموشی سپرده می‌شود، سپاس‌گزار بودن اهمیت زیادی دارد.

5. از جملات شیرین و عاشقانه استفاده کنید

اغلب مردم دوست دارند از آن‌ها تعریف و تمجید شود. البته برخی‌ها میلی به این کار ندارند اما آن‌ها هم در عمق وجودشان دوست دارند احساس خوبی نسبت به خودشان داشته باشند. این نکته را در نظر بگیرید که با جملات ساده‌ای چون «چقدر زیبایی» یا «این لباس برازنده ات است» می‌توانید شریک زندگی‌تان را خوشحال کنید و احساس خوبی در او به وجود آورید.

6. نیازهای همسرتان را در اولویت یا در کنار خواسته‌های خود قرار دهید

در دنیای امروز خودپسندی و خودشیفتگی بیداد می‌کند. هر کسی به دنبال منافع شخصی خود است و واژه «من» به پرکاربردترین واژه این روزها تبدیل شده است. در واقع، افراد به دنبال این هستند که از هر چیزی و هر کسی منفعت ببرند و از دیگران بهتر باشند.

داشتن این رویکرد در زندگی مشترک مخرب است. اگر در رابطه عاطفی به دنبال این باشید که از هر چیزی نفع ببرید، طرف مقابل‌تان را فراموش خواهید کرد. در نتیجه به نیازهای او بی‌توجه می‌شوید و تنها خود را در نظر خواهید داشت. رویکرد منفعت‌طلبانه در زندگی مشترک به بن‌بست می‌رسد زیرا در طول زمان بین طرفین احساس نفرت و ناراحتی به وجود می‌آید.

7. برای ساخت زندگی بهتر تلاش کنید

زوج‌های خوشحال به دنبال منافع شخصی نیستند و تمام تمرکز و تلاش‌شان را روی مسیری می‌گذارند که آن‌ها را به زندگی بهتری می‌رساند و همیشه به این فکر می‌کنند که زندگی بهتری برای خود و همسرشان بسازند.

وقتی برای ایجاد آرامش در زندگی همسرتان تلاش می‌کنید، او نیز در مقابل تلاش خواهد کرد تا زندگی بهتری برای شما بسازد. این تلاش و انتقال انرژی مثبت از سوی دو طرف به بهبود زندگی کمک می‌کند. انسان‌ها ذاتا به کسی که برایشان کارهای مثبت انجام می‌دهد و به آن‌ها محبت می‌کند، محبت بیشتری نشان می‌دهند.

8. یکدیگر را ببخشید

هیچ کسی نمی‌تواند ادعا کند که کامل است. پس باید بپذیرید کمال در بین انسان‌ها وجود ندارد. زوج‌های خوشحال به این دلیل خوشبخت و راضی هستند که می‌دانند هیچ یک، بی‌عیب و نقص نیستند و می‌توانند یکدیگر را با وجود تمام نواقصی که دارند دوست داشته باشند و هم را به خاطر اشتباهات و نواقص خود می‌بخشند.

بخشش در رابطه، طیف گسترده‌ای دارد. برای مثال، زوج‌ها می‌توانند خیانت طرف مقابل‌شان را ببخشند یا هر موضوع ساده‌ای که ممکن است پیش بیاید. در هر حال، بخشش، پایه و اساس زندگی مشترک است.

9. رابطه عاشقانه با یکدیگر برقرار کنید

زوج‌های خوشحال، تازگی و طراوت رابطه عاشقانه‌‌شان را حفظ می‌کنند. در حالی‌که بسیاری از زوجین بعد از گذشت زمان از اوایل رابطه، به تدریج عاشقانه‌های خود را از یاد می‌برند. برقراری رابطه عاشقانه زوج‌ها، بخش مهمی از ساختن زندگی مشترک شاد و سالم است. زندگی مشترک عاشقانه همانند یک گیاه است، اگر به آن آب ندهید، پژمرده می‌شود.

در کنار همسرتان برای داشتن رابطه عاشقانه تلاش کنید. روزهای اول رابطه‌تان را به یاد بیاورید و مانند همان روزها با هم رفتار کنید. مانند روزهای اول با هم به گردش بروید و جملات عاشقانه بگویید. زنده نگه‌داشتن عشق، در شادی و خوشبختی زوج‌ها اهمیت زیادی دارد. زندگی مشترک بدون دلبری و عاشقانه همانند زندگی با خواهر/برادر است. آیا می‌توانید از این زندگی لذت ببرید و این همان چیزی است که از رابطه‌تان می‌خواهید؟

10. رابطه فیزیکی داشته باشید

داشتن رابطه فیزیکی بخشی از عشق و علاقه است اما تمام ماجرا نیست. هر فردی دارای تمایلات و خواسته‌های متفاوتی است. زوج‌های خوشحال، معمولا مشکلی در این زمینه ندارند، زیرا یا شبیه هم هستند یا در این زمینه به توافق رسیده‌اند.

داشتن رابطه غیرجنسی نیز در روابط فیزیکی زوجین اهمیت دارد. مثلا بوسیدن، در آغوش گرفتن، دست یکدیگر را گرفتن و... نقش مهمی در بهبود رابطه دارد. همین ارتباطات فیزیکی باعث می‌شود از نظر احساسی به یکدیگر نزدیک شوید.

11. ساعت خواب‌تان را تنظیم کنید

گاهی ممکن است به خاطر تفاوت‌های فردی، در یک ساعت شب نخوابید. اگر ساعت خواب زوج‌ها با هم تفاوت داشته باشد، جدایی و فاصله به مرور زمان وارد زندگی‌شان می‌شود.

حتی اگر نمی‌توانید زود بخوابید بازهم همسرتان را همراهی کنید و با او به رختخواب بروید. می‌توانید در ساعات بی خوابی کتاب بخوانید یا تلویزیون تماشا کنید اما حتما با او به رختخواب بروید و در کنارش باشید، البته خیلی بهتر است که ساعت خواب‌تان را با هم تنظیم کنید.

12. حامی و پشتیبان یکدیگر باشید

هر کسی آرزوهایی دارد که محقق نشده است. زندگی یک مسیر است و طی کردن این مسیر اهمیت دارد و نباید برای رسیدن به مقصد، لذت مسیر را از دست بدهید. زوج‌های خوشبخت در این مسیر یکدیگر را همراهی می‌کنند. آن‌ها حامی و پشتیبان یکدیگر هستند و به امیدها و آرزوهای هم توجه دارند.

خوشگذانی-لذت از زندگی

13. با هم بخندید و در کنار یکدیگر خوش بگذرانید

خوب و خوش زندگی کنید و خیلی سخت نگیرید. هیچ وقت به یکدیگر سخت‌گیری نکنید و بدانید خنده و خوش‌گذرانی بسیار مهم است. این موارد در زندگی مشترک اهمیت زیادی دارد. حتی اگر زندگی‌تان سرشار از چالش و سختی است، باز هم بخندید تا دنیا به شما بخندد.

برای خندیدن به دنبال بهانه باشید. مثلا فیلم طنز ببینید، با هم به کوه‌نوردی بروید و هر کار دیگری که شما را خوشحال می‌کند. خنده و شادی در زندگی مشترک معجزه می‌کند.

کلام آخر

زندگی مشترک شاد و رضایت‌بخش، خیلی هم سخت نیست. این توصیه‌ها را به کار ببندید و در زندگی مشترک‌تان پیاده کنید. بیشتر زوج‌ها توجهی به این توصیه‌ها ندارند. در حالی‌که اهمیت دادن به همین نکات ساده نیاز به تمرکز و تلاش دارد، همین و بس.

منبع: lifehack

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-14 23:21:56
دسته بندی ها