چگونه شکست رو به جلو داشته باشیم؟

26 بهمن 1398 - 12:00
توسعه فردی - چگونه شکست رو به جلو داشته باشیم؟
چگونه شکست رو به جلو داشته باشیم؟
امتیاز مطلب: 83%

به نظر شما مفهوم این جمله چیست؟ همه ما در زندگی هدفی را دنبال می‌کنیم. برای رسیدن به این هدف مسیر خود را تعیین می‌کنیم. در حین پیمودن این مسیر، بارها و بارها شکست می‌خوریم. در یوکن درباره شکست‌های پیاپی که گریبان‌گیرمان می‌شود بیشتر بدانیم.

چرا شکست می‌خوریم؟

در مواجهه با شکست دو حالت پیش می‌آید:

 1. شکست می‌خوریم، ناامید می‌شویم. توقف کرده و راه دیگری را پیش می‌گیریم.

2. شکست می‌خوریم، تجربه به‌دست می‌آوریم و حالا با دانش بیشتری به همان راه همیشگی‌مان ادامه می‌دهیم.

حالت دوم به‌طور خلاصه همان شکست رو به‌ جلو است. زمانی که رو به‌ جلو شکست می‌خوریم، در عین حال که علت شکستمان را در نظر می‌گیریم، باید بدانیم که تمامی این‌ها جزئی از مسیر ما برای رسیدن به موفقیت است. بنابراین شکست خوردن می‌تواند سازنده باشد؛ اما شکست خوردن رو به‌ جلو همیشه انتخاب بهتری است. حال به نظر شما چرا افراد شکست می‌خورند؟

موارد بسیاری در شکست خوردن افراد دخیل هستند. در اینجا  به سه تا از مهم‌ترین این دلایل اشاره می‌کنیم:

1. حواس‌پرتی

عواملی که باعث حواس‌پرتی ما هستند و تمرکزمان را به هم می‌زنند، ممکن است هرجایی باشند. خانه، محل کار، محیط بیرون و غیره. اگر به این حواس‌پرتی‌ها اجازه ورد به زندگی خود را بدهید، دیگر نمی‌توانید ذهن خود را تمام و کمال بر روی هدفتان متمرکز کنید و این‌گونه کار شما بسیار سخت خواهد شد. اما حتی این مسئله هم قابل‌ حل است. همه‌ی ما خودمان را بهتر از هرکسی می‌شناسیم و می‌دانیم که در چه زمانی و مکانی و در چه شرایطی تمرکز حواس بیشتری داریم. برای مثال وقتی برخی از نویسندگان صبح زود و نیمه‌شب را بهترین زمان برای نوشتن می‌دانند؛ پس سعی می‌کنند کارهای مهم خود را در این زمان‌های به خصوص انجام دهند. چراکه در این حالت بازدهی بیشتری داشته و بهتر تمرکز خواهند کرد. بهترین کار این است که از روش آزمون‌ و خطا استفاده کنید.

دلایل شکست - حواس پرتی

زمان‌ها، مکان‌ها و شرایط مختلف را امتحان کرده و بررسی کنید، که در کدام حالت بیشترین تمرکز و کمترین حواس‌پرتی را دارید. فقط در این صورت است که  می‌توانید از زمانی که دارید بیشترین بهره را برده و احتمال شکست خوردنتان کاهش دهید.

 2. فقدان خودباوری

میزان اعتماد به نفس و خودباوری در هر فرد متفاوت از دیگری است. عواملی مانند تاریخچه‌ی کودکی، ژنتیک، فرهنگ، محیط زندگی و تجارب، همه و همه در شکل‌گیری اعتماد به نفس مؤثر هستند. حقیقت این است که شما نمی‌توانید گذشته خود را تغیر دهید. ژنتیک، دوران کودکی، فرهنگ و عوامل این‌چنینی تحت کنترل شما نیستند. اما این را هم باید بدانید که بخش اعظم خودباوری اکتسابی بوده و ارثی نیست. افکار شما همچنان تحت کنترل خود شما هستند و به طور مطلق به گذشته مرتبط نمی‌شوند. اولین قدم برای رسیدن به خودباوری، خودشناسی است. بنابراین سعی کنید بیش‌ازپیش به خصوصیاتتان فکر کنید. به عنوان مثال از خود بپرسید من چه ویژگی‌های مثبتی دارم؟ بیش‌ازپیش مراقب جسم و احساساتتان باشید و از خودتان حمایت کنید، تا به خودباوری برسید.

3. ترس از شکست خوردن

ترسیدن به‌ خودی‌ خود عاملی برای شکست خوردن است. زمانی که از شکست خوردن در مسیری می‌ترسیم، دست از انجام دادن کارهایی که ما را به هدفمان می‌رساند می‌کشیم. وقتی می‌ترسیم هرگز نمی‌توانیم صد درصد توانایی خود را صرف انجام آن کار بکنیم. بنابراین باید به خودتان و مسیری که در پیش گرفته‌اید ایمان داشته باشید. به توانایی‌هایتان اعتماد کنید و خود را از هر گونه احساس و فکر منفی دور نگه دارید.

4. پشت گوش انداختن

به تعویق انداختن کارها از مهم‌ترین دلایل شکست خوردن است. ما به طور معمول اقدامات استرس‌زا و بزرگ را، صرفا برای آرامش کوتاه‌مدت و آنی به تعویق  می‌اندازیم. اولین قدم برای رفع این مشکل آگاهی از وجود آن است. به عبارت دیگر خیلی‌ از افراد نمی‌دانند یا نمی‌پذیرند که درگیر این مسئله شده‌اند. بنابراین به این رفتار منفی ادامه داده و به طور طبیعی رفتاری برای رفع آن ندارند، پس دیر یا زود شکست می‌خورند.

راه‌هایی که باید برای شکست رو به جلو در پیش بگیریم

اکنون که می‌دانیم چرا شکست می‌خوریم، زمان آن رسیده که دریابیم چگونه شکستی رو به جلو را تجربه کنیم؟

1. ریسک‌پذیر باشید

به طور قطع در مسیر موفقیت، به نقاطی می‌رسید که لازم است برخی قدم‌هایتان را 50،50 بردارید. در این لحظه شما نمی‌دانید که نتیجه مثبت خواهد بود یا خیر. با این‌ حال گاهی در شرایط خاص لازم است ریسک کنید. پس برای موفق شدن ریسک پذیری امری ضروری است. اما یک واقعیت قابل‌توجه این است که هنگامی‌که ما در زمینه‌ای ریسک می‌کنیم، به طور ناخودآگاه احتمال شکست را قوی‌تر می‌بینیم و ممکن است دچار ترس و اضطراب شویم. نکته مهم اینجا است که اگر ریسک می‌کنید، هرگز دچار استرس نشوید. در غیر این صورت ریسک‌پذیری نه تنها کمکی به شما نمی‌کند، بلکه نتیجه عکس خواهد داشت.

2. شکست را انگیزه‌ی خود بدانید

این جمله ممکن است خنده‌دار و حتی کلیشه‌ای به نظر برسد، با این حال سعی کنید هر زمان شکست خوردید، خوشحال باشید. چیزی که همیشه در ذهن ما وجود دارد این است که شکست خوردن لزوما به خاطر تلاش نکردن، عدم برنامه ریزی، بدشانسی و غیره است. یعنی شکست از ابتدا امری منفی تلقی می‌شده؛ در حالی که در واقعیت زمانی که شکست می‌خوریم قوی‌تر و شجاع‌تر از گذشته به مسیرمان ادامه خواهیم داد. شکست از نشانه‌های بارز پیشرفت بوده، در مقابل اشتباه نکردن از نشانه‌های بارز تلاش نکردن است. شکست ما را به سمت رشد و پیشرفت سوق می‌دهد؛ پس آن را انگیزه خود بدانید و رو به‌  جلو حرکت کنید.

شکست - انگیزه

3. پشتکار داشته باشید

مفهوم پشتکار چیست؟ پشتکار توانایی بهبودی پس از شکست خوردن است. اگر شما بعد از شکست خوردن، انگیزه خود را از دست نداده و به راهتان ادامه می‌دهید، پس فرد باپشتکاری هستید. پشتکار نیازمند داشتن هدف، انگیزه و صبر است. در این مرحله نکته‌ی مهم این است که هرگز شرایط خود را با دیگران مقایسه نکرده و با معیارهای شخصی خودتان به مسیر ادامه دهید.

حرف آخر

برای درک بهتر مطالب گفته شده برای شما مثالی می‌زنی. فرض کنید در یک باشگاه ورزشی هستید و مربی در حال آموزش یک حرکت ورزشی جدید به شماست. سپس شروع به انجام آن حرکت، به عنوان مثال 15 بار، می‌کنید. زمانی که به 15 امین بار می‌رسید با وجود اینکه عضلات شما بسیار خسته هستند، مربی‌تان از شما می‌خواهد که همچنان ادامه دهید.

او می‌خواهد شما به حدی خسته و ناتوان شوید، که از نفس افتاده و نقش زمین شوید. اما به چه علت؟ زیرا زمانی که شما در اوج خستگی عضلانی قرار می‌گیرید، دقیقا در همان لحظه عضلات شما شروع به رشد کردن و قوی‌تر شدن می‌کنند. این موضوع تنها راجب به جسم و فیزیک شما صدق نمی‌کند؛ بلکه توانایی‌های شما نیز چنین خاصیتی دارند. پس شکست بخورید تا قوی‌تر شوید.

 

منبع: addicted2success

نویسنده مطلب
Shadi Khalili - شادی خلیلی
کارشناس تغذیه و رژیم درمانگر هستم. در زمینه ی هنر و تدریس زبان انگلیسی فعالیت می‌کنم. به نوشتن درباره موضوعات روانشناسی و انگیزشی علاقه‌مندم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-28 15:18:20
دسته بندی ها