6 نکته مهم برای رسیدن به موفقیت و شادی در زندگی

10 فروردین 1400 - 6:00
انگیزشی - 6 نکته مهم برای رسیدن به موفقیت و شادی در زندگی
6 نکته مهم برای رسیدن به موفقیت و شادی در زندگی
امتیاز مطلب: 83%

همه دوست دارند زندگی موفق و شادی داشته باشند و هیچ‌کس نمی‌خواهد احساس کمبود کند. باید بدانید، هرکسی می‌تواند به‌قدری که می‌خواهد موفق و شاد باشد. با یوکن همراه باشید.

اگر به کارآفرینان موفق و بزرگ چون بیل گیتس، استیو جابز، ایلان ماسک، مایکل جردن و دیگر افراد موفق نگاه کنید، متوجه می‌شوید همه‌ی آن‌ها دارای خصوصیات مشترک خاصی هستند. همه‌ی آن‌ها گذشته‌ی متفاوتی داشته‌اند. برخی، قبل از معروف شدن در فقر زندگی می‌کردند. حتی برخی از آن‌ها ترک تحصیل کردند و قدرت یادگیری پایینی داشتند. بااین‌حال، علی‌رغم تمام مشکلات ، این افراد موفق به راه خود ادامه دادند و به نتایج فوق‌العاده‌ای رسیدند. وقتی آن‌ها توانستند موفق شوند، پس حتما شما هم می‌توانید.

اگر تخم‌مرغ با یک نیروی بیرونی شکسته شود، جوجه از بین می‌رود؛ اما اگر با یک نیروی درونی شکسته شود، زندگی آغاز می‌شود. همیشه اتفاقات بزرگ و فوق‌العاده از درون شما شروع می‌شوند.

افراد موفق - موفق شدن - مسیر موفقیت - رمز موفقیت - زندگی شاد

چگونه زندگی موفقی داشته باشیم؟

برای داشتن یک زندگی شاد و موفق هیچ فرمول خاصی وجود ندارد. شاید برای رسیدن به یک هدف برنامه ریزی کنید و به هدفتان هم برسید اما مقصود ما از موفقیت چیز دیگری است. اگر زندگی‌نامه افراد موفق را بخوانید به تعاریف خوبی از موفقیت خواهید رسید. زندگی شاد و موفق تنها زندگی در یک خانه لوکس و داشتن ماشین گران‌قیمت نیست، بلکه موفقیت نتیجه‌ی روشن‌فکری است.

موفق شدن، رسیدن به یک نقطه خاص نیست، موفقیت، تمام جنبه‌های زندگی است، موفقیت یک مسیر بی‌پایان است. باید در تمام طول مسیر برای موفق و شاد بودن تلاش کنید.

برای داشتن یک زندگی شاد و موفق باید بیشتر و بهتر فکر و عمل کنید. قطعا شرایط برای همه یکسان نیست و مسیرهای متفاوتی برای رسیدن به موفقیت وجود دارد. اکنون به چند نکته مشترک اشاره می‌کنیم:

1. خودمحور باشید

خودمحور بودن با خودخواهی و خودشیفتگی متفاوت است. با خودمحور زندگی کردن، زندگی مطابق میل و شرایط شماست بدون این‌که نگران باشید دیگران درباره شما چه فکری می‌کنند. افراد موفق و سرشناس اصلا اهمیت نمی‌دهند دیگران چه فکری در موردشان دارند و چگونه به آن‌ها نگاه می‌کنند.

اگر به گذشته‌ی استیو جابز نگاه کنید، یک جوان هیپی را می‌بینید که با پای برهنه کار می‌کند. او تنها میوه و سبزیجات می‌خورد. آیا او به نظر دیگران اهمیت می‌داد؟ اصلا برایش مهم نبود.

باید بدانید، افراد موفق بسیار خودمحور هستند. آن‌ها هر طور بخواهند زندگی می‌کنند و در مورد این‌که دیگران چطور به آن‌ها نگاه می‌کنند، اصلا فکر نمی‌کنند. به همین خاطر موفق و خارق‌العاده هستند.

افراد موفق - موفق شدن - مسیر موفقیت - رمز موفقیت - زندگی شاد

توماس ادیسون، یکی از مخترعین بزرگ و سرشناس است که بیش از 10 هزار بار در آزمایشات خود با شکست مواجه شد، اما اصلا به این فکر نکرد دیگران چه تصوری در مورد او دارند. او هر آن‌چه را که می‌خواست می‌دانست و با تمام قدرت روی اختراعات خودکار می‌کرد. سرانجام موفق به اختراع لامپ شد و دنیا را متحول کرد. فکر می‌کنید اگر توماس ادیسون نگران شکست‌هایش بود و مدام در مورد تفکر و درک بقیه فکر می‌کرد، چه اتفاقی می‌افتاد؟

پس از همین حالا سعی کنید خودمحورتر باشید. زندگی را مطابق شرایط خودتان ادامه دهید تا به بهترین نتیجه برسید. البته منظور این نیست دنباله‌روی دیگران باشید و زندگی را بر اساس نظر دیگران تغییر دهید. از تجربیات اطرافیانتان استفاده کنید اما مطابق میل خودتان جلو بروید.

خودتان باشید و مسئولیت زندگی خود را به عهده بگیرید. اگر مسئولیت زندگی خود را به عهده بگیرید، به موفقیت خواهید رسید؛ اما چه ارتباطی بین موفقیت و مسئولیت‌پذیر بودن وجود دارد؟

2. ارزش‌آفرینی کنید

اگر می‌خواهید خوشحال باشید، حداقل‌ها را به دست آورید. زندگی ساده به معنای نداشتن ماشین یا خانه‌ی لوکس نیست بلکه بر احساسات درونی شما متمرکز می‌شود. مهم این است که چگونه می‌توانید با آن‌چه درگذشته داشتید، بدرخشید.

خیلی‌ها در زندگی به‌اشتباه فکر می‌کنند موفقیت داشتن ماشین لوکس، زندگی در خانه‌ای بزرگ و غذا خوردن در گران‌قیمت‌ترین رستوران است؛ اما موفقیت چیز دیگری است...

پول تعیین‌کننده سطح موفقیت شما نیست. بلکه، پول تنها برای ارزشی که در زندگی دیگران ایجاد کرده‌اید، یک امتیاز محسوب می‌شود.

افراد موفق - موفق شدن - مسیر موفقیت - رمز موفقیت - زندگی شاد

وقتی بتوانید ارزشی ایجاد کنید، به پول و درآمد هم خواهید رسید؛ اما چرا پول، موفقیت نیست؟ چرا ارزش‌آفرینی، موفقیت است؟ اکنون چند مثال برایتان می‌زنیم:

  • بیل گیتس با اختراع ساده خود یعنی ویندوز (یک سیستم نرم‌افزاری)، زندگی همه را تغییر داد و ثروتمند شد. او در آن زمان پیش‌بینی کرد که هر خانه‌ای دارای یک کامپیوتر شخصی خواهد بود.
     
  • وارن بافت از طریق سرمایه گذاری در شرکت‌هایی که نیاز به سرمایه دارند، درآمد زیادی به دست آورد.
     
  • استیو جابز از بازگشت خود از پیکسار به اپل صحبت کرد که نتیجه‌اش ساخت محصولات زیبا بود نه رسیدن به ثروت. او درنتیجه به iPod, Mac, iPhone, iPad و حتی Apple Watch رسید.

این افراد به موفقیت رسیدند زیرا توانستند برای مردم ارزش‌آفرینی کنند. در حقیقت، مادیات باعث موفقیت این افراد نمی‌شود. اگر صاحب خودرو یا خانه‌ای لوکس هستید، به معنای موفق بودنتان نیست.

پول مهم است اما مشخص نمی‌کند که شما چه کسی هستید. مهم این است که چگونه از درون بدرخشید، چگونه تمام پتانسیل خود را بروز می‌دهید، چگونه می‌توانید از توانایی‌های خود به گونه‌ای استفاده کنید که برای دیگر افراد، ارزش ایجاد می‌کند.

3. سلامتی جسمی و روحی خود را حفظ کنید

سلامتی جسم و روح، ثروت است. وقتی برای لذت بردن از زندگی فاقد سلامت هستید تلاش چه فایده‌ای دارد؟ اگر همیشه احساس خواب‌آلودگی، بیماری و خستگی کنید، هرگز نمی‌توانید به دست‌آوردی برسید و وقتی بهترین عملکرد را از خود نشان نمی‌دهید به هیچ شادی و موفقیتی نخواهید رسید.

  • اورسولا برنز (Ursula Burns)، مدیرعامل شرکت زیراکس، هرروز ساعت 5:15 صبح از خواب بیدار می‌شود و روز کاری خود را از ساعت 6 شروع می‌کند.
     
  • جف ایملت (Jeff Immelt)، مدیرعامل جنرال الکتریک، ساعت 5:30 از خواب بلند می‌شود و برنامه‌های خود را شروع می‌کند.
     
  • میشل اوباما خیلی زود از خواب بیدار می‌شود و ساعت 4:30 صبح شروع به تمرین می‌کند.
     
  • جک دورسی، مدیرعامل توییتر هم ساعت 5:30 صبح بلند می‌شود تا آماده دویدن و مدیتیشن شود.

لورا وندرکام (Laura Vanderkam) در کتابش با عنوان «موفق‌ترین افراد قبل از صبحانه» می‌نویسد: این افراد مشغله‌های زیادی دارند؛ اما همیشه برای ورزش و سلامتی وقت می‌گذارند. پس مراقب سلامتی خود باشید. افراد موفق، مولد هستند و مولد بودن به معنای تولید و مدیریت انرژی است.

افراد موفق - موفق شدن - مسیر موفقیت - رمز موفقیت - زندگی شاد

وقتی انرژی دارید، اراده و سطح اطمینان‌تان بالاتر خواهد بود. وقتی انرژی دارید، می‌توانید بیشتر از بقیه برای رسیدن به موفقیت تلاش کنید. تنها راه برای حفظ انرژی خود در طول روز، حفظ سلامتی است. پس به‌قدر کافی بخوابید، تغذیه سالم داشته باشید و زمانی را به ورزش اختصاص دهید. مصرف الکل را کنار بگذارید و از سیگار کشیدن اجتناب کنید. وقت خود را صرف ورزش و مطالعه کنید.

4. یک هدف معنادار داشته باشید

آلبرت انیشتین می‌گوید:

اگر می‌خواهید به شادی و خوشبختی برسید، زندگی خود را به یک هدف گره بزنید نه به افراد و چیزهای دیگر.

وقتی صحبت از تعیین هدف به میان می‌آید، خیلی‌ها اهداف مادی را مد نظر می‌گیرند. آن‌ها هدفشان را رسیدن به چندین میلیارد تومان می‌دانند. گاهی نیز خرید یک ماشین لوکس یا تجارتی پرسود را هدف خود تعیین می‌کنند. این اهداف هم بد نیستند اما چندان معنادار نیستند.

افراد موفق - موفق شدن - مسیر موفقیت - رمز موفقیت - زندگی شاد

به همین خاطر است که 92 درصد مردم نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند. اغلب مردم به دنبال اهداف مالی هستند. اگر اهدافتان چندان معنادار نیستید، هیچ‌وقت نمی‌توانید روزهای سخت را پشت سر بگذارید. مردم به خاطر کاری که می‌توانند با پول انجام دهند ثروتمند هستند. در واقع، آن‌ها تنها به خاطر ثروتمند شدن نمی‌خواهند ثروتمند شوند. بلکه پول تنها وسیله‌ای برای پایان دادن است. خرید یک ماشین لوکس برایتان چه معنایی دارد؟ چرا دوست دارید در یک عمارت لوکس کنار دریا زندگی کنید؟ چه هدفی دارید که باعث ایجاد انگیزه در شما می‌شود؟ پس بهتر است یک هدف معنی‌دار داشته باشید.

5. به یک پارانویید معکوس تبدیل شوید

به گفته‌ی جک کنفیلد:

یکی از اصول موفقیت که مسئولیت دست‌آوردهای افراد را به عهده دارد، یک پارانویید معکوس است.

به این فکر نکنید که دنیا چگونه به شما آسیب می‌زند، بلکه این‌طور فکر کنید که جهان چگونه از شما حمایت می‌کند. وقتی از کارتان اخراج شدید، در هر فرصتی که توانستید، فکر کنید. شاید بالاخره شغلی پیدا کنید که عاشقش هستید و حقوق بهتری بگیرید.

افراد موفق - موفق شدن - مسیر موفقیت - رمز موفقیت - زندگی شاد

جک ما مؤسس شرکت بزرگ علی بابا می‌گوید: «افراد موفق بسیار مثبت اندیش اند و همیشه به دنبال اتفاق خوبی در آینده هستند و من شدیدا معتقدم که این درست است.»

اگر فکر می‌کنید در شرایط بد اقتصادی زندگی می‌کنید، با نوآوری و ساخت محصول بهتری برای ورود به بازار این شرایط را برای خود مساعدتر کنید. اگر بدبین باشید، هرگز کاری انجام نمی‌دهید زیرا باور دارید تلاشتان بی‌نتیجه است و هیچ‌کس قدردان تلاش شما نخواهد بود. این در حالی است که افراد موفق تفکر معکوس دارند و نسبت به اتفاقات آینده بسیار مثبت اندیش هستند. در حقیقت، آن‌ها به رؤیاها و باورهایش اعتقاد کامل دارند.

اگر باور نکنید فرصتی برای برنده شدن دارید، بلیت بخت‌آزمایی را هرگز نمی‌خرید. اگر باور نکنید که به نتیجه می‌رسید، هرگز تلاش نخواهید کرد. وقتی چیزی تحت کنترلتان است،آرامش خود را حفظ کنید و اطمینان کنید که همه‌ چیز به یک دلیل اتفاق می‌افتد. همیشه به آینده روشنی نگاه کنید که برای شما پیش می‌آید.

6. در زمان حال زندگی کنید

سعی کنید در لحظه زندگی کنید. وقتی دارید از تفریح با خانواده و دوستانتان لذت می‌برید، به کار فکر نکنید. وقتی سرگرم کار هستید، از فکر کردن به تعطیلات خودداری کنید. افراد موفق کسانی هستند که در لحظه بدون هیچ نگرانی زندگی می‌کنند.

حتما می‌دانید به خاطر نگرانی بیش ‌از حد، دچار استرس می‌شوید. جالب است، حیوانات نگرانی‌های فوری دارند که می‌توانند به‌سرعت رفع کنند. وقتی شیر گرسنه است، به دنبال شکار غذا می‌رود. وقتی باران می‌بارد، شیر به یک پناهگاه می‌رود. حیوانات همانند انسان تأخیر نمی‌کنند و می‌توانند سریعا از نگرانی‌های خود رها شوند.

افراد موفق - موفق شدن - مسیر موفقیت - رمز موفقیت - زندگی شاد

انسان‌ها همواره نگران آینده و چیزهایی هستند که در کنترلشان نیست. آن‌ها نگران این هستند که تغییر شغل دهند و درآمد بیشتری به دست آورند. نگران این هستند که قرض‌ها و وام‌هایشان را پرداخت کنند. نگران هستند که اگر به اهدافشان نرسند، چه کار کنند؟ این‌ها ازجمله نگرانی‌هایی هستند که نمی‌توانیم به سرعت رفع کنیم. پس باعث استرس و اضطراب‌مان می‌شوند. اگر می‌خواهید زندگی شادی داشته باشید، نگرانی‌ها را کنار بگذارید و تنها در لحظه زندگی کنید.

هیچ نگرانی در مورد آینده وجود ندارد که کنترلی روی آن نداشته باشید. پس کاری را انجام دهید که اکنون می توانید انجام دهید.

آرا الان در این‌ باره می‌گوید:

کاری که اکنون می‌توانید انجام دهید، همین است. نباید خیلی نگران گذشته یا آینده باشید. از گذشته خود درس بگیرید و از آینده‌ای که می‌خواهید الهام‌بخش باشد بهره ببرید.

سخن پایانی

هر چه بیشتر تلاش کنید، نتایج و رضایت بیشتری خواهید داشت. با این‌ حال، رسیدن به نتیجه مطلوب به زمان نیاز دارد و سریعا اتفاق نمی‌افتد. بله موفقیت به زمان نیاز دارد، اما باید بدانید که آیا در مسیر درست قرار دارید یا نه. بعد از خواندن این مطلب، همین امروز زندگی ارزشمندی را تجربه کنید.

 

منبع: lifehack

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-30 00:58:51
دسته بندی ها