6 راهکار مؤثر و البته ساده برای آرامش ذهن

24 اردیبهشت 1400 - 6:00
عادت‌های موفقیت - 6 راهکار مؤثر و البته ساده برای آرامش ذهن
6 راهکار مؤثر و البته ساده برای آرامش ذهن
امتیاز مطلب: 64%

آرام بودن ذهن برای سلامت جسم و مغز بسیار مهم است؛ اما دست‌یابی به آرامش ذهن چندان کار ساده‌ای نیست. با یوکن همراه باشید.

برای مثال، وقتی شب‌ها چشمانتان را می‌بندید تا بخوابید، آیا آرام هستید یا این‌که فکر می‌کنید افکارتان همانند یک همستر که روی یک چرخ می‌دود به ذهنتان هجوم آورده‌اند؟

آیا فکر می‌کنید ذهن شما همواره در طول روز در حال مسابقه دادن است؟ اگر این‌طور است، شما «ذهن میمونی» را تجربه می‌کنید که تمرکز و آرام کردن ذهن را برایتان مشکل می‌کند.

ذهن میمونی چیست؟

ذهن میمونی (Monkey Mind)، اصطلاحی است که به نزاع دائمی بین نگرانی‌‌ها، ترس و تردیدهایی که روزانه با آن‌ها سروکار داریم اشاره می‌کند. همین نگرانی و تردیدها می‌تواند ما را از آرامش ذهن و رسیدن به سعادت و شادی دور کند. اصلا مهم نیست این مشغولیت ذهنی به خودمان مربوط است یا دیگران، زیرا اثرات منفی ذهن میمونی یکسان است.

وقتی شما نمی‌دانید چطور ذهنتان را آرام کنید یا آرامش را به ذهن خود برگردانید، ممکن است دچار بدخوابی، تصمیم گیری اشتباه، اضطراب، استرس و حتی افسردگی شوید. تفکر تکراری در ارتباط با ذهن میمونی، عدم حل مسائل به صورت درست و به تعویق انداختن، اجتناب و عدم مقابله با مشکلات تنها منجر به مشکلات بیشتر می‌شود.

شاید با جمله «آن‌چه در برابر آن مقاومت کنید همچنان ادامه خواهد داشت» آشنا باشید. این جمله مربوط به ذهن میمونی است. مقابله با آن تنها به میمون انرژی بیشتر می‌دهد و آن را قوی‌تر می‌کند. به ‌عبارت‌ دیگر تا وقتی‌که سعی کنیم با ذهنمان مقابله کنیم، میمون را بزرگ‌تر می‌کنیم.

ذهن میمونی بخشی از انسان بودن است، بدین معنا که هیچ‌وقت از بین نمی‌رود. با این ‌وجود، شما توانایی ذهن‌تان را در دست دارید و می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

در ادامه مقاله، 6 تکنیک ساده برای آرام کردن ذهن معرفی می‌کنیم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

1. آرام کردن ذهن با تمرینات مدیتیشن

مدیتیشن (مراقبه)، تنها راه مؤثر برای آرام‌سازی ذهن است. در حقیقت، مدیتیشن راهکار متمرکز نمودن توجه است که به شما کمک می‌کند آرام بمانید و آگاهی لازم در مورد زندگی‌تان را می‌دهد.

مدیتیشن انواع مختلفی دارد؛ البته تکنیک‌های دیگری برای آرامش ذهن وجود دارد که درون خود دارای مدیتیشن هستند، تمام این روش‌ها دارای هدف مشترک رسیدن به صلح درونی و آرامش ذهن هستند.

2. آرام کردن ذهن با تنفس عمیق

تنفس دیافراگمی عمیق نه تنها روش مؤثری است بلکه روش ساده‌ای برای رسیدن به آرامش ذهن است. تنفس عمیق نه تنها برای آرامش ذهن، بلکه برای مقابله با استرس نیز مفید است.

هرچند تنفس سطحی مقدار اکسیژنی را که به سلول‌های مغزی می‌رسد کاهش می‌دهد و روی عملکرد کلی مغز تأثیر منفی می‌گذارد، تنفس عمیق ماهیچه‌های شما را آرام می‌کند، تنش را از بین می‌برد و به عملکرد بهتر مغزتان کمک می‌کند. تنفس عمیق را می‌توانید در هر زمان و مکانی انجام دهید.

3. آرام کردن ذهن با تمرین قدردانی

قدردانی کردن روی مغزتان تغییر ایجاد می‌کند و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و احساس شما را بهتر می‌کند. پس برای تقویت عملکرد مغز خود و مقابله با ذهن میمونی، قدردانی برای چیزهای خوب و داشته‌هایتان در زندگی را آغاز کنید.

این عمل باعث می‌شود افکار استرس‌زا برای خود جایگاه خاصی داشته باشند و به ‌مرور از مغز شما بیرون بروند. وقتی چنین افکاری بیان می‌شوند، دیگر باعث تخریب مغز نمی‌شوند بلکه اجازه می‌دهند ذهن شما به استراحت بپردازد.

4. آرام کردن ذهن با تمرین نویسندگی

نوشتن افکار، یکی از راه‌های مؤثر برای آرام شدن ذهن است. این کار باعث می‌شود افکار استرس‌زای شما جای مخصوص به خود داشته و بتوانند در کنار دیگر افکار موجود در مغزتان زندگی کنند. وقتی این افکار بیان می‌شوند، دیگر حالت مخربی نداشته و می‌توانند تنها به‌عنوان یک احساس گذرا درک شوند.

5. آرام کردن ذهن با ورزش

شاید این مسئله باعث تعجبتان شود اما تمرینات فیزیکی مهم‌ترین چیزی است که می‌تواند مغز شما را سالم نگه دارد. این نوع فعالیت‌ها نه‌تنها جریان گردش خون را در بدن شما بالا می‌برند بلکه باعث می‌شوند دیگر مواد مغذی مثبت به مغز منتقل شوند.

ورزش در حقیقت باعث تحریک «سیستم عصبی» می‌شود. سیستم عصبی توانایی مغز برای تولید سلول‌های مغزی جدید، خصوصا سلول‌هایی است که به مغز کمک می‌کنند عملکردی آرام و طبیعی داشته باشند.

6. آرام کردن ذهن با GABA

GABA، اسید گاما آمینو بوتیریک، فعالیت نورون‌هایی که بدان‌ها وصل می‌شود را کاهش داده و باعث آرام شدن ذهن بیش ‌از حد فعال انسان می‌شود. به ‌طور خاص، وقتی ‌که این ماده به ‌عنوان مکمل مصرف می‌شود.

با افزایش امواج مغزی متمرکز و آرام‌بخش، باعث آرامش ذهن می‌شود، در حالی ‌که دیگر امواج مغزی نگران‌کننده را تسکین می‌دهد.

آرام کردن ذهن می‌تواند تأثیر مثبت زیادی روی سلامت شما داشته باشد. با تمرین این تکنیک‌های ساده، زمان زیادی طول نمی‌کشد تا خوشبختی و آرامش ذهن را تجربه کنید.

 

منبع: healthydirections

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-19 04:29:36
دسته بندی ها