10 نکته درباره‌ی بهره‌وری که به شما کمک می‌کند به اهداف خود برسید

6 بهمن 1399 - 11:00
مدیریت شخصی - 10 نکته درباره‌ی بهره‌وری که به شما کمک می‌کند به اهداف خود برسید
10 نکته درباره‌ی بهره‌وری که به شما کمک می‌کند به اهداف خود برسید
امتیاز مطلب: 60%

اگر مانند بسیاری از مردم دیگر باشید، تنها چیزی که زندگی‌تان را از این رو به آن رو می‌کند و باعث می‌شود در حرفه‌ی خود، قله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری فتح کنید، افزایش بهره‌وری است. برای همین هم در اینجا ده مورد از بهترین نکات مربوط به بهره وری را به اشتراک می‌گذارم، آن هم نکاتی که آن‌قدر ساده است که می‌توانید از همین امروز آن‌ها را در زندگی خود به کار ببرید. با یوکن همراه باشید.

1. از قانون «اتمام یک‌باره» استفاده کنید

در قانون «اتمام یک‌باره»، شما هنگامی که کار یا پروژه‌ای را شروع می‌کنید، حق ندارید تا اتمام آن کار، آن را نیمه تمام رها کنید یا به بعد موکول کنید. اگر شما بتوانید این قانون را اجرا کنید، فرصت‌هایتان را به دلیل این دست و آن دست کردن، از دست نخواهید داد.

2.    کارهایتان را یادداشت کنید

بهره وری - بالا بردن بهره وری - کارایی

یادداشت کردن کارها، روشی عالی برای نظم دادن به کارهایتان و همچنین راهی خوب برای افزایش بهره‌وری شما است. حالا چه کارهایتان را در دفترچه‌ای یادداشت کنید، چه در تقویمتان و چه در اپلیکیشن گوشی‌تان. یادداشت کردن، باعث می‌شود که فرد با انگیزه بیشتری کارهایش را به اتمام برساند و همواره تلاش کند آنها را تمام کند و از لیست کارهایش خط بزند. وقتی لیست کارهایتان را فقط در ذهن خود تصور کنید، استرس زیادی می‌گیرید. اما زمانی که لیست خود را کامل بنویسید، لیستتان به یک برنامه‌ی عملی تبدیل می‌شود و می‌توانید از آن در زندگی خود، استفاده کنید.

3. برای خود، اهداف کوچکی معین کنید

تعیین اهداف، نه تنها یکی از قوی‌ترین روش‌های کمک به افراد در رسیدن به اهداف بلندمدتشان است، بلکه می‌تواند به شما برای رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت و افزایش بهره‌وری‌ روز به روزتان نیز کمک کند. تقسیم یک پروژه‌ی بزرگ به تکه‌های کوچک‌تر و هم‌چنین تعیین «اهداف کوچک» برای تکمیل آن تکه‌های کوچک‌تر، انگیزه‌ی شما برای رسیدن به اهدافتان تقویت می‌شود و شما می‌توانید از همین انگیزه، بهره‌وری خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

4. از قبل برنامه‌ریزی کنید

بهره وری - بالا بردن بهره وری - کارایی

قبل از پایان هر روز کاری، برنامه‌ی روز بعد خود را پیشاپیش بنویسید. روش برنامه ریزی کارهای روز بعد، به شما این امکان را می‌دهد که ذهن خود را برای کارهای روز بعد خود آماده کنید و همچنین به محض شروع شدن روز کاری‌ بعدی‌تان، می‌توانید سریع به لیست‌ کارهایتان نگاهی بیاندازید.

5. از خودتان بیش از حد کار نکشید

هیچ چیز بهره‌وری شما را به اندازه‌ی کار بیش از حد، پایین نمی‌آورد. اگر بیشتر از حد توانتان از خود کار بکشید، فقط استرس و اضطراب خود را زیاد می‌کنید. این‌گونه، نمی‌توانید هیچ کاری از پیش ببرید. همان‌طور که نباید تنبلی کنید و کمتر از توانتان کار کنید، همان‌قدر هم نباید بیش از توانتان از خود بیگاری بکشید. اگر می‌خواهید میزان بهره‌وری خود را به حداکثر برسانید، حد تعادل را رعایت کنید.

6. چند کار را با هم و در آنِ واحد انجام ندهید

بهره وری - بالا بردن بهره وری - کارایی

در حالی که انجام چند کار با هم، به نظر بهره‌وری شما را افزایش می‌دهد، اگر نتوانید چند کار را با هم و به درستی انجام دهید، نه تنها به هدفتان نزدیک نمی‌شوید، بلکه برعکس‌، از آن دور هم می‌شوید. هرگاه سعی کنید در آن واحد به وظایف متعددی برسید، بهره‌وری‌تان کم می‌شود و کیفیت کارتان پایین می‌آید. به جای انجام چند کار، همه‌ی توجه خود را معطوف به اتمام رساندن یک کار کنید و آن‌گاه سراغ کار بعدی بروید.

7. از سخت‌ترین کارتان شروع کنید

اگر بتوانید دشوارترین کار خود را همان اول به اتمام برسانید، کل روز خیالتان آسوده است که سخت‌ترین کار را انجام داده‌اید و دیگر استرس هیچ چیز را ندارید. با توجه به اینکه استرس و نگرانی، دشمنان بهره‌وری‌اند، انجام سخت‌ترین کار لیستتان، روشی موثر برای بهره‌وری هرچه بیشتر است.

8. ببینید چه زمانی در اوج بهره‌وری خود هستید

بهره وری - بالا بردن بهره وری - کارایی

اوج بهره‌وری بسیاری از مردم، در ساعات اولیه‌ی صبح است. با این حال، ممکن است اوج بهره‌وری بسیاری دیگر در شب یا اواسط بعد از ظهر باشد. ببینید چه زمانی در اوج بهره‌وری خود هستید و از آن ساعات، کمال استفاده را ببرید.

9. تا حد امکان، نگذارید وقفه ایجاد شود

امروزه، ما در دنیایی مدرن زندگی می‌کنیم که بسیاری از چیزها، حواسمان را از کارمان پرت می‌کند. اگر می‌خواهید در اوج بهره‌وری خود باشید، باید تا جایی که ممکن است بسیاری از این وقفه‌ها را از زندگی خود حذف کنید. خودتان را در یک اتاق حبس کنید و اگر می‌توانید، گوشی خود را در یک اتاق دیگر بگذارید. هرچقدر می‌توانید خود را از دنیای بیرون دور کنید تا در نهایت، فقط شما بمانید و کارتان.

10. محدودیت‌های زمانی بگذارید

بهره وری - بالا بردن بهره وری - کارایی

هیچ چیز به اندازه‌ی معین کردن محدودیت زمانی، باعث افزایش انگیزه ‌ نمی‌شود و شما می‌توانید با تعیین محدودیت‌های زمانی واقع‌گرایانه و تحمیل آنها به خودتان، از این مزیت استفاده کنید. اگر بتوانید این محدودیت‌ها را درست مثل محدودیت‌های زمانی واقعی در نظر بگیرید، قطعا به بهره‌وری بالایی می‌رسید.

 

منبع: Braintracy

نویسنده مطلب
Helia Mahmoodian - هلیا محمودیان
دانشجوی رشته‌ی زبان انگلیسی‌ام، عاشق ادبیات، هنر، روانشناسی و انیمه‌ام. دلم می‌خواد دنیارو دور بزنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-01-26 03:28:41
دسته بندی ها