رفتارها و عادت‌هایی که کارمندان موفق را از سایرین متمایز می‌کند

17 دی 1396 - 8:00
رفتار سازمانی - رفتارها و عادت‌هایی که کارمندان موفق را از سایرین متمایز می‌کند
رفتارها و عادت‌هایی که کارمندان موفق را از سایرین متمایز می‌کند
امتیاز مطلب: 93%

کارمندان موفق در تمام سازمان‌ها و شرکت‌ها، خصوصیات رفتاری مشترکی دارند. در واقع کارمندان برتر هر کسب و کار، برای دست یابی به مقام بالا، رفتارها و عادت‌های مشترکی را در خود به وجود آورده‌اند. در ادامه با یوکن همراه باشید تا عادت‌ها و خصوصیات رفتاری کارمندان موفق را برشماریم.

اهداف شرکت را دنبال می‌کنند

یک مدیر خوب باید برای کارمندان خود هدفی تعیین کند که ارزش وقت و انرژی گذاشتن را داشته باشد. با این دیدگاه، کارمندان برتر این مسئله را باور کرده و تلاش می‌کنند برای رسیدن به هدف سازمان، تمام توان خود را به کار گیرند.

وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند

بدترین کارمندان کسانی هستند که اهمیتی به وظایف خود نمی‌دهند و سازمان را از اهدافش دور می‌کنند. کارمندان متوسط نیز به ندرت انتظارات سازمان را برآورده می‌کنند و وظایف خود را در حد متوسط نیز انجام نمی‌دهند؛ اما در مقابل کارمندان برتر تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند و انجام وظایف را در اولویت خود قرار می‌دهند.

توجه زیادی به زمان دارند

کارمندان موفق وقت خود را در جلسات غیرضروری تلف نمی‌کنند. آن‌ها گاهی برای تمام شدن پروژه در وقت معین کمک می‌گیرند. این مسئله اهمیت زمان در موفقیت هر کسب و کاری را نشان می‌دهد. کارمندان برتر به این درک رسیده‌اند که زماناهمیت زیادی دارد و به آن احترام می‌گذارند؛ پس هم وقت خود و هم وقت دیگر کارمندان را با ارزش می‌دانند.

ارتباطات خوبی برقرار می‌کنند

مدیر باید بتواند ارتباط خوبی با کارمندان برقرار کند و به آن‌ها ایده بدهد. این مسئله برای کارمندان هم صادق است و کاملاً دو طرفه است. پس کارمند برتر هم باید به دیگران ایده‌های خوب بدهد و به خوبی به نظرات آن‌ها گوش دهد.

کارها را زودتر انجام می‌دهند

هیچ چیز برای یک مدیر دلنشین تر از این نیست که از کارمند خوب بشنود: "من پیش بینی کردم در ادامه‌ی پروژه با این مشکل رو به رو خواهیم شد و چند راه حل مؤثر برای آن پیدا کرده‌ام."

اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند

کارمندانی که احساس امنیت شغلی ندارند و موقعیت خود را در خطر می‌بینند، از اطلاعات و مهارت دیگران سوء استفاده می‌کنند تا خود را فردی ارزشمند جلوه دهند. در مقابل کارمند خوب، اعتماد به نفس کافی برای اشتراک گذاری اطلاعات را دارد. این اعتماد به نفس به آن‌ها قدرت یادگیری بیشتر و متخصص شدن را می‌دهد و بدین ترتیب آن‌ها می‌توانند ارزش خود را بالاتر ببرند.

به تصمیمات خود متعهد می‌مانند

کارمندان برتر همیشه به دنبال تصمیمات سخت هستند. آن‌ها در راستای "مخالفت کنید اما متعهد باشید" گام بر می‌دارند؛ یعنی ممکن است با تصمیم‌های سازمان موافق نباشند، اما وقتی تصمیمی اتخاذ می‌شود، به آن احترام می‌گذارند و نسبت به آن متعهد خواهند بود. شاید متعهد ماندن همان تصمیم دشواری است که کارمندان برتر می‌گیرند.

همیشه بازخوردهای خوب می‌دهند

بازخورد خوب نیاز به تفکر مثبت و اخلاق خوب دارد. کارمندان برتر همیشه به مدیران و همکاران خود بازخوردهای مثبت و هوشمندانه می‌دهند. رئیستان همانند شما نیاز به تشویق دارد و از این که مورد تائید قرار گیرد احساس خوبی خواهد داشت.

رفتار صادقانه دارند

باید زمان زیادی را صادق باشید تا به‌عنوان فردی مورد اعتماد شناخته شوید، البته با یک اشتباه تمام اعتبارتان از دست می‌رود. کارمندان برتر رفتارهایی بر اساس صداقت و درستکاری دارند؛ حتی اگر این کار به نفعشان نباشد. حتی اگر مشکلی مربوط به شماست، بهتر است شما آن خبر را فاش نکنید.

راهنمای خوبی برای سازمان هستند

یک مدیر موفق و بزرگ باید بتواند رهبران بیشتری را تربیت کند. کارمندان برتر وقتی با فرصت‌های خوبی مواجه می‌شوند، همانند رهبر در سازمان خود عمل می‌کنند.

می‌دانند به چه چیزی نیاز دارند

مدیران خوب به این باور رسیده‌اند که آنچه سایرین می‌خواهند، چه یک ابزار باشد و چه دستیابی به یک هدف با ارزش، باید برای آن‌ها تامین کنند. کارمندان برتر دقیقا توضیح می‌دهند به چه چیزی نیاز دارند و این کار را برای رهبران خود آسان‌تر می‌کنند.

در مواقع لزوم تشکر می‌کنند

سپاسگزاری سبب بازدهی بیشتر می‌شود. مدیر باید بتواند این کار را به خوبی انجام دهد اما کارمندان برتر نیز برای ابراز تشکر و قدردانی، به موقع عمل می‌کنند.

همیشه پیشنهادات مفید دارند

کارمندان برتر متخصصان خوبی در سازمان هستند که حتی بیشتر از مدیرشان می‌دانند؛ پس آن‌ها می‌توانند ایده‌ها و پیشنهاداتی درباره بهبود امور دهند. آن‌ها به این درک رسیده‌اند که در چه زمان و مکانی باید پیشنهادات و نظرات خود را بیان کنند.

شاد هستند و همواره به دنبال شادی می‌روند

حرف زدن و خندیدن در محیط کار سبب می‌شود آرام تر باشید و بهره‌وری خود را بالاتر ببرید. کارمندان برتر کسانی هستند که این محیط شاد و آرام بخش را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

همواره به دنبال لذت بردن هستند

کارمندان خوب با همکاران خود ارتباط دوستانه‌ای برقرار می‌کنند و از این رابطه و محیط کارشان لذت می‌برند. آن‌ها دوست دارند محیط کارشان سرگرم کننده و شاد باشد.

در مواقع لزوم از حق خود دفاع می‌کنند

کارمندان خوب رفتار پیشگیرانه‌ای دارند؛ یعنی وقتی کار ارزشمندی انجام می‌دهند، از درک صحیح آن مطمئن می‌شوند. آن‌ها می‌دانند باید از حق خود دفاع کنند، زیرا ممکن است فرد دیگری کارشان را به نام خود تمام کند و اعتبار آن‌ها را زیر سؤال ببرد. این اتفاق ممکن است در آینده منجر به شکست شود.

تلاش می‌کنند به ارزش سازمان بیفزایند

کارمندان برتر همیشه به بیش از وظایف محول شده فکر می‌کنند و همواره در تلاش‌اند با کارهای متفاوت به ارزش سازمان خود بیفزایند. آن‌ها به دنبال استخدام نیروی کاردان و تازه نفس هستند و می‌خواهند موقعیت ارزشمندی را پیدا کنند.

در زمان مناسب انتقاد می‌کنند

کارمند برتر اجازه نمی‌دهد کسی حقش را پایمال کند و از موفقیت او برای خود اعتبار به دست آورد، بلکه در زمانی که مرتکب اشتباهی می‌شوند، آن‌ها را با گفتاری مناسب مورد سرزنش قرار می‌دهند.

پایبند به اصول اخلاقی هستند

کارمند خوب به هنجارهای اجتماعی، قوانین و استراتژی‌های سازمان احترام می‌گذارد. او به جای این که بعد از انجام کاری به دنبال بخشش باشد، قبل از انجام آن کسب تکلیف می‌کند. مدیران از این رفتار کارمندان خوب حمایت می‌کنند.

گاهی تصمیم می‌گیرند سازمان را ترک کنند

کارمندان خوب ممکن است به این نتیجه برسند که به دیدگاه، نیازها و چالش‌های دیگری نیاز دارند؛ شاید نیازمند درآمد بیشتری باشند که سازمان نمی‌تواند از پس آن برآید. آن‌ها در این شرایط به حداقل‌ها قانع نمی‌شوند، بلکه به دنبال خواسته‌ها و آینده بهتر گام بر می‌دارند.

 

منبع: inc

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

دسته بندی ها