شش دستیار ویژه تصمیم‌گیران و سرمایه‌گذاران

3 شهریور 1399 - 6:05
بازاریابی - شش دستیار ویژه تصمیم‌گیران و سرمایه‌گذاران
شش دستیار ویژه تصمیم‌گیران و سرمایه‌گذاران
امتیاز مطلب: 93%

همه ما چه در زندگی شخصی و چه به‌عنوان یک مدیر سازمان و چه در عرصه کشورداری، همواره در معرض گزارش‌ها، ایده‌ها و فرصت‌های تصمیم‌گیری و سرمایه‌گذاری هستیم. یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که باید داشته باشیم این است که نگاهی موشکافانه و تیزبینانه به آنچه می‌شنویم و در معرض آن قرار می‌گیریم داشته باشیم، قبل از آن‌که تصمیم بگیریم و سرمایه‌گذاری کنیم .  در ادامه با یوکن همراه باشید.

فرض کنید فردی آمده است به شما می‌گوید که ورود به بازار عراق برای فروش محصولات لبنی جذاب است و بسیاری از کسانی که وارد این بازار شده‌اند موفق بوده‌اند و این کار حاشیه سود بالای 40% دارد. اینجاست که شما می‌توانید شش دستیار ویژه خود را صدا کنید تا به شما در بررسی این ایده کمک کنند. آن دستیاران هرکدام به ‌نوعی ایده را در معرض سؤالات ساده اما بنیادین قرار می‌دهند:

دستیار اول Who :

کدام سرمایه‌گذاران / تاجران مورد بررسی قرار گرفته‌اند که به چنین نتیجه‌ای رسیده‌ایم؟

دستیار دوم Why :

چرا فقط این افراد مورد بررسی قرار گرفته‌اند (چرا فقط افراد موفق)؟ چرا تاجران شکست خورده مورد بررسی قرار نگرفته‌اند؟ چرا فقط بازار عراق بررسی شده است؟

دستیار سوم What :

مشخصاً حاشیه سود به چه معنا است و چه چیزی مبنای موفقیت بوده است؟ آیا میزان فروش و میزان سرمایه‌گذاری اولیه و هزینه‌های بازاریابی، شبکه‌سازی نیز بررسی‌شده است؟

دستیار چهارم When :

دوره زمانی بررسی کی بوده است؟ آیا در زمان حمله داعش و کاهش قیمت نفت هم همین نتایج معتبر هستند؟

 دستیار پنجم Where :

کجا این بررسی انجام شده است؟ در استان‌های شمالی عراق که منطقه کردستان نامیده می‌شود یا استان‌های جنوبی عراق که درآمد سرانه پایین‌تری دارند؟

دستیار ششم How :

فرض کنید که ما هم بخواهیم وارد این بازار شویم، چگونه می‌شود چنین کاری را انجام داد؟ اصلاً الآن این کار قابل انجام است؟

در نگاه اول ایده / فرصت مطرح شده، فوق العاده و اغواگر است اما وقتی دستیاران ویژه خود را صدا می‌کنید باعث می‌شود که هم ما (شنونده) و هم طرف مقابل (گوینده) عمیق‌تر فکر کنیم.

تحلیل راهبردی:

این شش دستیار ویژه را همه جا می‌شود به کاربرد: وقتی به ما می‌گویند که فارغ‌التحصیلان فلان رشته درآمد بسیار بالاتری دارند پس بهتر است که تغییر رشته بدهیم. وقتی به ما می‌گویند که تمام کشورهای پیشرفته دنیا از این سیستم استفاده می‌کنند.... هرجایی که در معرض ایده‌ها قرار گرفتید می‌توانید بلافاصله دستیاران ویژه خود را صدا کنید.

اهمیت این دستیاران ویژه زمانی ویژه‌تر می‌شود که ما در معرض سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک و تصمیمات مهم قرار می‌گیریم و ذوق‌زدگی، خامی، هیجان‌گرایی، بی‌دقتی و شتاب‌زدگی می‌تواند منجر به از دست دادن بخشی از زندگی، ثروت، آبرو و اعتبار ما شود.

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-23 14:42:59
دسته بندی ها