معیارهای موثر در بازاریابی که فراموش می شوند

22 فروردین 1396 - 6:09
بازاریابی اینترنتی - معیارهای موثر در بازاریابی که فراموش می شوند
معیارهای موثر در بازاریابی که فراموش می شوند
امتیاز مطلب: 97%

در بازاریابی، به خصوص بازاریابی کسب و کارهای آنلاین، معیارهایی برای سنجش وجود دارد که با بررسی آنها می توان بازاریابی را بهبود بخشید و به صورت موثرتری استراتژی ها و تکینیک های خود را به کار بست. در ادامه قصد داریم برخی از این معیارها را بیان کنیم که اغلب بازاریابان از توجه به آنها غافل می شوند. در ادامه با یوکن همراه باشید.

یکی از معیارهای موثر در بازاریابی که اغلب فراموش می شود، توجه به ارزش طول عمر مشتری است.

ما اغلب بروی کارهای لحظه ای و روزمره خود تمرکز زیادی می کنیم ولی معمولا درک بلند مدتی از تجربه ی مشتریان نداریم. در حالی که بسیاری از سازمان های بزرگ و موفق، تیم هایی دارند که تجربه ی بلند مدت مشتری را ردیابی می کنند. همه ی بازاریابان باید بدانند که درک این موضوع اهمیت ویژه ای دارد، درک درستی از تجربه ی بلند مدت و مطلوب مشتری می تواند در حفظ مشتری های قدیمی و جذب مشتری های جدید تاثیر بسزایی داشته باشد.

از طرفی همانطور که اغلب شنیده اید، جذب یک مشتری جدید تقریبا همیشه سخت تر از حفظ مشتری فعلی است، از این رو باید ارزش طول عمر مشتری را بشناسید. با در نظر گرفتن درکی از تجربه ی مشتری، کار بازاریابان از چند جنبه تسهیل می شود. اول اینکه برند های زیادی وجود دارند که به برند شما علاقه مند هستند، با بذل توجه به تجربه ی بلند مدت مشتری، پتانسیلی ایجاد می کنید که به واسطه ی آن می توانید نام خود را دهان به دهان در میان آنها منتقل کنید. علاوه بر این اگر پیگیری قوی نسبت به مشتریان داشته باشید، فرصت های زیادی برای تبدیل آنها به مشتریان دائمی در اختیار شما قرار می گیرد.

در راستای توجه به ارزش طول عمر مشتری، پیگیری عملکرد یک کمپین نیز در طول زمان اهمیت دارد. اغلب، آمار کمپین ها نسبت به تلاش اولیه ای که داشته اید، با تمام کمی ها و کاستی ها، افزایش خواهد یافت. نکته ی حائز اهمیت این است که این روند را درک کرده و به صورت مستمر طول عمر کمپین را بهینه سازی کنید.

موراد دیگری که از معیارهای موثر در بازاریابی هستند و اغلب فراموش می شوند، در عملکرد فنی وب سایت وجود دارند.

بدون شک شما تجریه و تحلیل ترافیک وب سایت خود را به عنوان یک معیار موفقیت، در بازاریابی خود به شمار می آورید. آماری مثل ترافیک، منابع ارجاع، تعامل کاربر با وب سایت و نرخ تبدیل، بدون شک معیارهایی هستند که همیشه به آنها توجه کرده اید ولی با این حال ممکن است مواردی وجود داشته باشد که توجه زیادی به آنها نکرده باشید. مواردی مثل سرعت صفحه، عملکرد هاستینگ وب و دیگر جزئیات این چنینی که باید به بخش آی تی شرکت سپرده شود.

بهتر است بدانید توجه به این موارد که اغلب فراموش می شوند، می تواند تاثیر عمده ای روی عملکرد موتور جستجو و تجربه ی کلی مشتری داشته باشد. گوگل سرویس PageSpeed Insights را برای صاحبان وب سایت ها ارائه می دهد که به وسیله ی آن می توانند وب سایت خود را در معیارهایی مانند زمان لود و دیگر اقدامات عملکردی، بررسی کنند. باید بدانید که درک عملکرد فنی وب سایت می تواند عملکرد کلی شما را افزایش دهد.

متدهای متعدد و بسیار ساده ای برای بهبود برخی از این آمار وجود دارد. تیم توسعه وب شما می تواند کدهای سایت را برای صفحات وب سایت شما بهینه کند و یا هاستینگ مناسب تری که سرعت بهتری به سایت شما می بخشد، انتخاب نماید. به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات، چند تغییر ساده می تواند تفاوت بزرگی در کل عملکرد سایت ایجاد کند.

اغلب بازاریابان، معیارهایی مانند زمان صرف شده در سایت و یا صفحات بازدید شده را به عنوان معیاری برای تعامل کاربر با محتوای سایت در نظر می گیرند. ابزاری مانند گوگل آنالیتیک، معیارهای لازم برای زمانی که کاربر صفحه ای را لود می کند، ارائه می دهد. مشکل است که با اطمینان بگوییم کاربر مطلب سایت را خوانده، چه برسد به اینکه بگوییم چه زمانی آن را تمام کرده است.

به خاطر داشته باشید که درک و شناخت رفتار خواننده وب سایت می تواند به شما بگوید که مخاطبان شما چه نوع محتوایی را برای خواندن، ترجیح می دهند. همچنین می توانید طول بهینه را برای محتوای ایجاد شده ی خود دریابید.

به عنوان مثال، اگر بدانید زمانی که مقاله ی منتشر شده در وب سایتتان، 500 کلمه ای یا کمتر باشد، خواننده آن را تماما می خواند و یا اینکه اگر 750 کلمه ای باشد تقریبا نیمی از خوانندگان آن را نمی خوانند، این گونه اطلاعات برای شما فوق العاده مفید خواهد بود و به واسطه ی آنها می توانید برای استراتژی محتوای خود، برنامه ریزی کنید.

ممکن است ردیابی آمار این چنینی برای شما مشکل باشد، با تنظیم ایونت های ردیابی در نقاط شروع و پایان مطالب خود، می توانید به راحتی طول محتوای مطلوب را بیابید. همچنین می توانید دریابید که کدام محتوا محبوب تر است. از طرفی با ایجاد محتوا با اندازه ی بهینه و همچنین تعیین محتوای مطلوب می توانید بازاریابی موثرتری انجام دهید.

شما نه تنها خواهید دید که چه کسانی شروع به خواندن محتوای منتشر شده ی شما کرده اند، بلکه می توانید تمام کسانی که آن محتوا را تا انتها مطالعه کرده اند نیز مشاهده کنید. با ردیابی چنین آمارهایی از وب سایت خود، در مدت زمان کوتاهی قادر خواهید بود درک خوبی از ارزش گذاری مطالب از دیدگاه مخاطبان خود، بدست آورید.

نتیجه

همانطور که می بینید، روش های زیادی برای معیار سنجی وجود دارد که می تواند باعث افزایش بینش و درک عمیق تر شما برای خلق یک بازاریابی خوب و تلاش های موثر در تبلیغات شود.

امیدواریم با در نظر گرفته این معیارها، ایده های جدیدی از تجزیه و تحلیل آمار و گزارش های اثر بخشی بازاریابی در ذهن شما نقش بندد. با نگاه بهتر به این که توجه به چه مواردی بهره وری را افزایش می دهد، می توانید استراتژی های بازاریابی و تاکتیک های خود را اولویت بندی کنید و به نتیجه ی مطلوب تری برسید.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-04-26 14:04:00
دسته بندی ها