3 عامل موثر در گوش دادن مشتری به سخنرانی شما

13 بهمن 1399 - 11:00
بازاریابی - 3 عامل موثر در گوش دادن مشتری به سخنرانی شما
3 عامل موثر در گوش دادن مشتری به سخنرانی شما
امتیاز مطلب: 93%

اگر تمایل دارید تا مخاطبان واقعا به حرف‌های شما گوش دهند، باید اثرگذارترین راه‌های صحبت کردن را بدانید. در بیشتر مکالمه‌های مربوط به کسب و کار و یا حتی دیگر مکالمه‌های معمولی، تمرکز اصلی فرد مقابل معطوف به این است که این مکالمه چه منفعتی برای او دارد. این به آن معناست که آن‌چه شما می‌گویید باید دربردارنده پاسخ بسیاری از سوال‌های شنونده باشد.

اگر شما به دنبال راه‌هایی هستید تا علاقه شنونده را به صحبت‌های خود برانگیزید می توانید از سه روش موثر زیر استفاده کنید. با یوکن همراه باشید.

1. آماده‌سازی

یک ارائه خوب همیشه مدت طولانی قبل از رسیدن مخاطبان شروع می شود. مهم نیست شما در حال فروش چه چیزی هستید، اگر خودتان ندانید جنس آن چیست هیچ کس آن را نخواهد خرید. کلید اصلی یک ارائه خوب این است که اگر می خواهید کسی واقعاً به حرف های شما گوش کند، باید به طور دقیق بدانید که در مورد چه چیزی صحبت می کنید. البته نوع آماده سازی به طبیعت آنچه در موردش ارائه خواهید کرد، بستگی دارد. اما به یاد داشته باشید که حاشیه رفتن اضافی در اینجا می تواند مخاطبانتان را دچار سردرگمی کند.

هنگام آماده شدن برای هر نوع جلسه یا ارائه، بیش از هر چیزی زمان خود را به پیدا کردن تسلط بر روی اطلاعات بر روی جنس محصول مورد نظر اختصاص دهید. شما باید به خوبی بر روی موضوع مسلط باشید و در مورد آن جزئیات زیادی بدانید. آماده سازی می تواند شامل در نظر گرفتن بسیاری از سوال های احتمالی مخاطبان باشد.

2. ارائه

در این گام، مهم نیست که در مورد چه چیزی صحبت می کنید، اکنون تنها مسئله حائز اهمیت این است که چگونه در مورد آن صحبت کرده و توجه مشتریان را جلب خواهید کرد. هر کسی که به اندازه ی کافی خود را آماده کرده باشد، می تواند ساعت ها صحبت کند، اما بخشی از برنامه ریزی شما باید به این گونه باشد که بهترین فاکتورها را برای ارائه ی خود به کار بندید. قبل از اینکه شروع کنید، تصمیم بگیرید که از چه مثال هایی برای روشن شدن مطلب استفاده کنید و یا اینکه بررسی کنید که آیا روشی وجود دارد که بتوانید از فایل های صوتی، ویدئویی و یا چند تصویر برای ارائه ی بهتر، بهره گیرید.

برای زمانی که قصد دارید ارائه ی بزرگی داشته باشید، برای دوستان خود و یا در مقابل آینه تمرین کنید تا به نکات لازم دست یابید. برای تاثیر گذاری بیشتر، در مورد این فکر کنید که در ارائه های کوچکتر، چه چیزهایی را بیان می کردید. تلاش کنید که سخنرانی خود را با کلماتی مثال"ام" یا "آه" شروع نکنید، در واقع این گونه الفاظ نشان می دهند که شما آمادگی کامل را ندارید و در نتیجه تاثیر گذاری شما را تضعیف خواهد کرد. باید دقت کنید که مخاطبان را با کلماتی قاطع، شگفت زده کنید.

زمان بگذارید و مطمئن شوید که برای ارائه آماده هستید، لباس رسمی بپوشید، سر وقت حاضر باشید و همچنین محترم و مودب صحبت کنید. به یاد داشته باشید که ارائه ی شما فقط آن چیزی نیست که می خواهید بگوید، بلکه پکیج کاملی از چگونه آماده شدن شما برای آن خواهد بود.

3. شور و هیجان

کلید این‌که وقتی شما صحبت می کنید، مشتریان به صحبت های شما گوش دهند، انتقال شور و شوق و هیجان است. اگر شما شور و شوق داشته باشید، در صحبت‌هایتان، در طرز قرارگیری روی سن و حتی در چهره‌ی شما نمایان خواهد شد. هیچ آماده‌سازی و یا مهارتی در ارائه وجود ندارد که عدم داشتن شور و شوق برای موضوع را پوشش دهد. موثرترین سخنرانان کسانی هستند که ترکیب هر سه مورد گفته شده را با هم رعایت می کنند. این گونه افراد، مخاطبان را برای گوش دادن به صحبت هایشان ترغیب خواهند کرد. ترفندی که باید انجام دهید این است که تعادل خود را دریابید و اجازه دهید که شور و شوق شما در صدر همه چیز قرار گیرد.

در این میان اگر در مورد ارائه ی موضوع هیچ شور و هیجان دورنی نداشتید، چطور؟ برای همه ی ما پیش آمده است که گاهی شغل خود را دوست نداشته و به طبع، برای بیان موضوعات مربوط به آن، شور و هیجانی در ما نبوده است. در این گونه مواقع بهتر است که از جنبه ای دیگر به موضوع نگاه کنید. خود را جای مشتری بگذارید، باید راهی بیابید که حس اشتیاق را در خود ایجاد کرده و بتوانید آن را انتقال دهید. آن ها در این مکان حاضر شده اند تا بشنوند که شما چه می گویید، حتی اگر شده با اشتیاق ساختگی باید موضوع را برای آنها حیاتی و مهم جلوه دهید.

همچنین به یاد داشته باشید که بهترین سخنرانان، معمولا بهترین شنوندگان نیز هستند، از این رو زمانی را برای به دقت گوش دادن به صحبت های مشتری اختصاص دهید. مراقب باشید که هنگام صحبت‌هایتان، حفظ منابع مشتری را در ذهن او ایجاد کنید، در این صورت همیشه به شما گوش خواهد داد.

آماده‌سازی، ارائه و شور و شوق سه مفهوم ساده هستند که اگر درست استفاده شوند، می‌توانند سخنرانی شما را عالی کنند. در زندگی خصوصی و عمومی نیز می‌توان این اصول را اعمال کرد، اگر شما به زندگی افراد موفق به دقت نگاه کنید، مطمئنا این سه فاکتور را در آن‌ها خواهید یافت.

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-02 00:47:53
دسته بندی ها