10 روش کاربردی برای جذب و حفظ عالی‌ترین استعدادها

3 شهریور 1399 - 6:05
رفتار سازمانی - 10 روش کاربردی برای جذب و حفظ عالی‌ترین استعدادها
10 روش کاربردی برای جذب و حفظ عالی‌ترین استعدادها
امتیاز مطلب: 90%

روند به کار گرفتن و حفظ عالی ترین استعدادها از همیشه مشکل تر شده است. با یوکن همراه باشید، در ادامه با روش هایی آشنا خواهید شد که شما را از این رقابت سخت، دور نگه می دارد. 

نویسنده ی این مطلب از تجربیات خود می گوید که بعد از 10 سال که از کارآفرین شدن او می گذرد، تصمیم گرفت تا مجموعه شرکت های خود را به استعدادهای جدید بسپارد. برخی تلاش هایی که دراین زمینه انجام شد، با موفقیت سپری شدند و برخی دیگر، شکست خوردند. شما باید خلاق باشید و در عین حال، واقعی عمل کنید.

با این حقیقت روبرو شوید که شرکت شما نیز همانند شرکت های بیشمار دیگری است که در بازار حضور دارند؛ اما چطور می توان سازمان و تجارت خود را از دیگران متمایز کرد؟ تنها با صرف هزینه های هنگفت و سرمایه گذاری بیشتر نمی توان به این مهم دست یافت. بهترین استعدادها همیشه به دنبال گزینه های انتخابی بیشتر و بهتر هستند. فراموش نکنید که پرداخت حقوق بیشتر برای این افراد کافی نیست، به ویژه با در نظر داشتن نیروی کاری که امروزه وارد بازار کسب و کار می شوند.

روش هایی وجود دارند که با به کار گیری آنها می توانید عالی ترین شرایط را برای جذب و حفظ عالی ترین استعداد ها فراهم کنید:

1. رهبری

کاندیداهای شغلی می خواهند بدانند که برای چه کسی کار می کنند و باید با چه کسی همگام شوند؛ بنیانگذاران، مدیران ارشد اجرایی، کارفرمایان و یا هر کس دیگری که مسئولیتی را به عهده دارد، از جمله ی این افراد هستند. این بدان معناست که شما به رهبری عالی نیاز دارید که صداقت را به نمایش گذاشته و از ارزش های شرکت در شرایط سخت و آسان حمایت کند. کاندیداها در این باره تحقیق می کنند، بنابراین از وضعیت رهبران خود مطلع شده و با آنها همگام شوید.

2. رشد شغلی

این مورد به همان آسانی که تصور می کنید، نیست. این امر به ویژه در شرکت های جوان تر نمود بیشتری دارد. ساختن یک سازه ی سازمان یافته که راه را برای پیشرفت های شغلی باز می کند، به زمان و استراتژی نیاز دارد. باید این توانایی را داشته باشید که به کاندیدها نشان دهید چه جایگاهی دارند و امکان چه پیشرفت هایی برای آنها وجود دارد؛ این امر از اهمیت حیاتی برخوردار است. شما همچنین باید ثابت کنید که از منابع مناسب برای توسعه ی حرفه ای برخوردار هستید.

رشد شغلی

3. ماموریت و هدف

نسل جوان امروز نیاز دارد که از هدف شما برای تشکیل مجموعه ای که کنترل آن را در اختیار دارید، مطلع شود؛ آنها می خواهند از "چرایی" وجود شما باخبر شوند. عالی ترین استعدادها نیاز دارند که از نیت و هدف کاری که انجام می دهند مطلع شوند و به ماموریت خود اعتقاد داشته باشند. آنها می خواهند بدانند که کار با ارزشی را انجام می دهند که به مزایای عالی تری منجر می شود. داشتن یک ماموریت و هدف عالی، آغاز خوبی است اما در عین حال باید واقعی باشد. سازگاری و پیگیری کار، بسیار ضروری هستند.

4. تفکر خلاقانه

استعدادهای جدید، علاوه بر کار و وظایف مرتبط با آن، باید بدانند که یک تفکر خلاقانه نیز در کار دخیل است. این امر به آنها کمک می کند تا با کار ارتباط برقرار کرده و از کاری که انجام می دهند، لذت ببرند. بررسی های جدید نشان می دهد که 50 درصد نیروی کار حال حاضر، با کاری که انجام می دهند، ارتباط برقرار نمی کنند. این بدان معناست که آنها تنها در محل کار خود حضور پیدا می کنند؛ علاوه بر این، نشان می دهد که بخش زیادی از پرسنل، از کار خود ناراضی هستند. اهمیت کار رهبران در این قسمت، اهمیت بیشتری پیدا می کند؛ آنها باید بدانند که چطور فرصت های خلاقیت را فراهم کنند. اگر در این مرحله موفق شوید، هر دو طرف برنده خواهد بود.

5. سهیم شدن

انسان دوستی و توسعه ی جوامع، یک روش عالی است که از طریق آن می توانید نشان دهید که سازمان شما، به اهداف بزرگتر اعتقاد دارد. باید نشان دهید که شرکت شما به مواردی مهمتر از درآمد و سود، اهمیت می دهد. فراموش نکنید که این امر باید واقعی باشد. برای مثال، ساخت و ساز JE Dunn را در نظر بگیرید؛ آنها در هر سال، از 150 خیریه پشتیبانی می کنند و 10 درصد از سود ناخالص خود را برای این پشتیبانی هزینه می کنند. شریک شدن پرسنل در این امر خیر باعث می شود که روحیه ی تیمی فوق العاده ای بین آنها شکل بگیرد.

سهیم شدن

6. حل کردن مشکلات

این مورد نیز همانند تفکر خلاقانه است؛ داشتن استقلال برای حل کردن مشکلات شرکت و مشتری ها، استعدادهای عالی را جذب می کند. علاوه بر این، در ایجاد احساس پیوند و افزایش روحیه ی همکای میان اعضای تیم نیز موثر است.

7. نوآوری

نویسنده ی این مطلب از تجربه ی ایجاد "آزمایشگاه نوآوری" خود می گوید که همه ی افراد می توانستند در آن فعالیت کنند. این آزمایشگاه از محبوبیت چشمگیری برخوردار شد و برای استعدادهای جوان، جذاب بود. پروژه های متنوع اعضای متفکر، به پیشرفت شرکت کمک می کند و مزایایی را برای افراد شرکت و مشتری ها در بر دارد. فراموش نکنید که تمام این کارها باید در ساعات کاری انجام شود، این بخش بسیار مهم است.

8. توسعه‌ی حرفه‌ای

همانطور که در بالا و در قسمت رشد شغلی به آن اشاره شد، شرکت های بزرگ برای تحقق توسعه ی حرفه ای، زمان صرف کرده و منابع مناسب را پیدا می کنند. عدم سرمایه گذاری در این بخش، از استخدام نیروهای بالقوه جدید جلوگیری کرده و استعدادهایی که در اختیار دارید را به سمت رقیبان سوق می دهد. برای توسعه ی حرفه ای، وقت صرف کرده و سرمایه گذاری کنید. شک نکنید که در آخر با مزایای گسترده ی آن مواجه خواهید شد.

توسعه‌ی حرفه‌ای

9. شناختن و پاداش دادن

پاداش و شناخت باید درونی و بیرونی باشد. انگیزه بخشیدن بیرونی به معنی شناساندن عمومی و جوایز خارجی است که از میان آنها می توان به پاداش ها و ستایش ها اشاره کرد. اما فراموش نکنید که انگیزش های درونی، با اهمیت تر هستند. این امر، احساس ارتباط را میان پرسنل ایجاد می کند؛ به بیان دیگر، آنها باید احساس کنند که در هر کاری با هم شریک هستند. آنها باید بدانند از استقلال، آزادی و فرصت برای رشد شخصی برخوردارند.

10. کار تیمی و طراحی تیمی

هیچ کس دوست ندارد که از تیم هایی با عملکرد بالا و موفق دور باشد. فرصت کارهای گروهی و طراحی های تیمی به سادگی فراهم نمی شود. طراحی گروهی باید در فرهنگ و در هر کاری که انجام می دهید، ریشه دار شود. این بدان معناست که یک فرهنگ با محوریت کل تیم، باید به صورت قاطعانه ایجاد و پرورش داده شود. این کار می تواند از کوچکترین چیزها مثل محل نشستن افراد یا انواع مختلف جلسه و نحوه ی برخورد با مشتری ها و شرکا آغاز شود.

جذب عالی ترین استعدادها کار پیچیده ای است و حفظ آنها از مرحله ی اول نیز مشکل تر است. اما به خاطر داشته باشید، افرادی را به کار بگیرید که در هدف شما سهیم هستند و به ماموریت شما اعتقاد دارند. فراموش نکنید که تجمع رقبا در اطراف این استعدادها به این معنا نیست که آنها برای کار شما مناسب هستند.

 

منبع: inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-23 14:51:38
دسته بندی ها