4 تمرین ساده و کاربردی برای افزایش اعتماد‌به‌نفس

2 بهمن 1398 - 6:00
اعتماد به نفس - 4 تمرین ساده و کاربردی برای افزایش اعتماد‌به‌نفس
4 تمرین ساده و کاربردی برای افزایش اعتماد‌به‌نفس
امتیاز مطلب: 91%

کلید دستیابی به اهدافتان در ادارک شما نهفته است.

با یک آزمون ساده در می یابید که ماجراجویی شما به شکست منجر خواهد شد یا خیر. بسیار ساده است؛ تنها کافیست از خود بپرسید که آیا قادر به انجام آن کار هستید یا خیر. اگر با تردید به این سوال پاسخ دهید، یا حتی ذره ای شک کرده اید، این احتمال وجود دارد که هرگز موفق نشوید. زیر سوال بردن استراتژی هایی که به کار می برید، کار مناسبی است؛ اما برای موفقیت در مخاطره ها و ماجراجویی ها، باید باور داشته باشید که از استعداد و توانایی لازم برای به سرانجام رساندن آن برخوردار هستید. باید خودتان را باور کنید. در ادامه با یوکن همراه باشید.

سالهاست که پیرامون موضوع افزایش اعتماد به نفس، مطالعاتی انجام می شود. تمام نتایج به دست آمده در دستیابی به این موضوع، مناسب و مرتبط نیستند؛ با این حال، تمام آن ها در چهار روش ساده و کاربردی خلاصه شده اند که قصد داریم آنها را با شما در میان بگذاریم:

1.در هر شرایطی، لباس مناسب با آن وضعیت را بپوشید

این ایده که "لباس مناسب برای هر نقش را به تن کنید" یک مفهوم قدیمی است که علم جدید نیز از آن پشتیبانی می کند. روانشناسان از این ایده با عنوان "شناخت پوششی" یاد می کنند. نتایج یکی از مطالعات نشان می دهد، زمانی که فرد مورد مطالعه، کت سفیدی که پزشکان می پوشند را به تن می کند، توجه و دقت بیشتری را به جزئیات نشان می دهد. زمانی که فرد مورد نظر، لباس معمولی نقاشان را به تن می کند، این علائم را از خود نشان نمی دهد. تمام اینها به جوامع بستگی دارد. زمانی که لباس مناسب با فعالیت مورد نظر را به تن کنید، می توانید آن کار را با تمرکز بیشتری انجام دهید.

2. محدودیت‌های خود را بشناسید و باور داشته باشید که قادر به تغییر دادن آن‌ها هستید

روانشناس کارول اس دووک در کتاب خود با نام «طرز فکر: روانشناسی جدید موفقیت»، نتایج آزمایشی را تشریح می کند که در آن، نحوه ی برخورد کودکان با شکست مورد بررسی قرار گرفته است. اولین کاری که برای بچه ها برنامه ریزی شده بود، کار چندان سختی نبود؛ اما به مرور مشکل تر می شد. کارول، در نتیجه ی این آزمون با موردی غیرمنتظره ای مواجه شد. کودکان به جای اینکه خسته شوند، وظایف خود را شناخته و با تمرکز بیشتری به کار خود ادامه دادند. آنها از چالش های به وجود آمده، به عنوان یک فرصت یادگیری و شانسی برای رشد استفاده کردند. از نظر این روانشناس، این طرز فکر کاملا جدید بود. او مشاهده کرد که توانایی ها نیاز به تغییر نداشتند، بلکه از طریق یادگیری، آزمایش و تکامل، پیشرفت کردند.

میدان نبرد خود را بشناسید و برای شکست های احتمالی آماده باشید. به آنها اجازه ندهید که شما را به عقب ببرند. آنها را فرصت هایی بدانید که توانایی های شما را تقویت می کنند.

3. قبل از انجام وظیفه، آئین‌های آن را به جا آورید

اگر تا به حال مسابقه ی تنیس تماشا کرده باشید، متوجه می شوید که چطور بازیکن ها قبل از دریافت یا ارسال توپ، حرکت های مخصوص به خود را انجام می دهند. حرکات آنها تنها یک ابزار برای تمرکز نیست، بلکه آئین های قبل از انجام کار است که به بازیکن ها آرامش می بخشد. پروفسور فرانسسکا جینو از دانشگاه هاروارد، طی انجام مطالعاتی پیرامون تاثیر آئین، به این نتیجه رسید که آنها می توانند مردم را آرام تر کنند و باعث افزایش اعتماد به نفس آنها شوند؛ این امر در نهایت به بهبود عملکرد آنها منجر خواهد شد.

قهوه ای که هر روز صبح می خورید و ایمیل هایی که قبل از انجام کار چک می کنید، مراسم یا آئین هایی هستند که باعث حفظ آرامش شما می شوند. با این کارها احساس می کنید که کنترل محیط کاری خود را در اختیار دارید.

4. تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد عزت نفس نگذارید

در سال 2003، پروفسور روی بامیستر از دانشگاه ایالت فلوریدا، نتایج انجام شده بر روی 15000 مطالعه بر روی نظریه ی عزت نفس را بازنگری کرد. او متوجه شد که تنها 200 مورد از آنها از استانداردهای علمی برخوردارند. روی بامیستر طی تحقیقات خود دریافت که عزت نفس بالا، الزاماً نتایج چشمگیری را به همراه ندارد. در حقیقت، او به این نتیجه رسید که تنها اکتفا کردن بر عزت نفس، دستاوردهای شغلی را به مخاطره می اندازد. عزت نفس به آنها نمی گوید که به پیشرفت نیاز دارند، بلکه برعکس، این افراد باور دارند که از قدرت کافی برخورداند و محیط پیرامون است که نیاز به تغییر دارد.

باید باور داشته باشید که قدرت و توانایی های فعلی شما، می تواند شما را به موفقیت برساند؛ اما راز واقعی موفقیت، این است که به عزت نفس اکتفا نکنید. عزت نفس برای این وجود دارد که مهارت های شما را برای افزایش اعتماد به نفس، آماده کند.

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-21 10:05:34
دسته بندی ها