بازاریابی آنلاین - قسمت هشتم : چه چیزی باعث اثربخشی وب‌سایت می‌شود؟

6 اردیبهشت 1396 - 9:46
بازاریابی اینترنتی - بازاریابی آنلاین - قسمت هشتم : چه چیزی باعث اثربخشی وب‌سایت می‌شود؟
بازاریابی آنلاین - قسمت هشتم : چه چیزی باعث اثربخشی وب‌سایت می‌شود؟
امتیاز مطلب: 98%

وب‌سایت شما، بخش مهمی از استراتژی بازاریابی دیجیتال شما رو تشکیل میده، و می‌تونه دروازه‌ی جمع‌آوری اطلاعات یا مقصد نهایی انجام شدنِ فروش باشه. این برای بازدیدکننده‌ی شما فرصت مناسبیه تا متوجه بشه که چه چیزی بِرند شما رو منحصر به فرد کرده، تا اطلاعاتی که به دنبالش هست رو پیدا کنه، و با این راهنمایی تصمیم به خرید بگیرد. در ادامه با یوکن همراه باشید.

ممکنه همه نوع کمپِینی در حال انجام باشه؛ تبلیغات در گوگل، پست توی فیسبوک، یا مقاله‌هایی در یه وبلاگ که همه مشتری‌های جدید میاره که درنهایت به وب‌سایت شما هدایت می‌کنه.

این همه توجه، باعث میشه تا وب‌سایت شما یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌های دیجیتال شما باشه. هر چه که بهتر بازاریابی کنین، وب‌سایت‌تون بیشتر دیده میشه.

به دلیل اینکه درحال حاضر تعاملات دیجیتال بسیار  رایجه، مصرف‌کننده‌های آنلاین خیلی دمدمی مزاج هستن، بنابراین شرکت‌های زیادی برای نشون دادن اینکه کارشون خوبه، به سمت کاربرهای مختلف هجوم می‌برن. اون‌ها به پیشرفت خوب کارها عادت کردن و انتظار دارن تا اطلاعاتی که می‌خوان، دقیق و در دسترس باشه. و هنگامی که اینطور نیست ناامید میشن، و اعتبار هر برندی که باهاش تعامل داره از دست میره.

حقیقت اینه که اگه وب‌سایت خوبی نداشته باشین، با پیشرفت این محیط، شما عقب و عقب‌تر میافتین. و اگه وب‌سایتتون روی موبایل باز نشه، همین حالا هم عقب هستین.

شاید رقیبی با تجربه‌ی آنلاین بهتری وجود داشته باشه و ممکنه مشتریهاتون رو بهش ببازین. پس بیاین در این مورد حرف بزنیم که چطور حتماً تجربه خوبی ارائه بدیم. نیازی نیست بی‌نقص باشه، فقط باید موفقیت‌آمیز باشه.

یک وب‌سایت زمانی ساده، موثر، فکر شده و کاربردیه که مبتنی بر درک باشه، و مانع یا موانع رو از پیش رو برداره. بنابراین بازدیدکننده‌ی شما می‌تونه بدون زحمت به اهدافش برسه. «هدف» در استراتژی بازاریابی شما، ارزشِ مشترکه. در مورد وب‌سایت هم همینطور. اهداف تجاری و نیاز بازار هدف شما باید مشترک باشه و در حالی که شباهت‌هایی با استراتژی بازاریابی داره باید بگیم که وب‌سایت شما، باید سراغ بازار هدف بره، و تلاشتون مطابق با مخاطب طراحی بشه.

همین که مشغول ارزیابی وب‌سایت‌تون هستین، وقت بذارین و از خودتون این سوالات رو بپرسین؛ سوال اول: «آیا این وب‌سایت با موبایل سازگاری داره؟» تعداد افرادی که برای گشتن در اینترنت از موبایل استفاده می‌کنن بسیار زیاده، بنابراین توی ذهنتون موبایل رو داشته باشین.

در ادامه‌ی این فصل، می‌خواهیم در مورد چیزی به نام «طراحی واکنش‌گرا» حرف بزنیم، و این موضوع ایده‌های بیشتری در مورد مسئله سازگاری با موبایل به ما میده. سوال بعدی اینه که «آیا این سایت تو همه‌ی مرورگرهای مدرن، خوب بارگذاری میشه؟» اگه وب‌سایت‌تون توی مرورگر سافاری برای «مَک» یک مدل باز میشه و روی «کروم» توی سیستم شخصی یک جور دیگه، این یعنی اینکه وب‌سایت زیاد تحت کنترل شما نیست. سایت رو روی همه مرورگرهای مدرن امتحان کنین. من وب‌سایت browserstack.com رو به عنوان راهی سریع برای امتحان کردن سایتتون توی پلتفرم‌های مختلف معرفی می‌کنم.

«آیا سایت به همه سوالات کاربران من پاسخ میده؟» خب، یه تمرین خوب، یادداشت کردن درخواست‌های مشتریان از طریق تلفن، ایمیل و یا زمانیکه مشتری در محل کسب و کار شماست. می تونین چک کنین که آیا به راحتی به این سوالات پاسخ داده میشه؟ و اگه اینطور نیست، باید این اطلاعات رو آنلاین بفرستین.

بعد «آیا این سایت نشون‌دهنده‌ی بِرند من هست؟» ظرف دو ثانیه‌ی اول سایت چطور به نظر میاد؟ باید مطمئن بشین که برند شما منتقل بشه. برندهای لوکس باید زیبا به نظر بیان، در حالی که سایت‌های تخفیف می‌تونن بیشتر روی فروش‌های فعلیشون تمرکز کنن. حتمن شعارِ لوگو و طرح و رنگ رو منعکس‌کننده‌ی فعالیت برندتون درست کنین. حتمن باید همه چیز سازگار باشه.

«آیا سایت به‌روز هست؟» هیچ چیزی بدتر از اطلاعات منقضی شده نیست. اطلاعات قدیمی کاربرها رو درگیر میکنه، بنابراین حتمن اطلاعات رو به‌روز کنین. اگه وبلاگ دارین، باید به طور هفتگی ازش استفاده کنین.

«آیا پیدا کردن همه‌ی خدمات و محصولاتتون راحته؟» چون بازاریابی آنلاین خیلی خاص و ویژه‌ست، ممکنه مخاطب شما دنبال چیز خاصی باشه. آیا می‌تونن اون رو در وب‌سایت شما پیدا کنن؟ اگه نتونن پیداش کنن و تماس بگیرن و شما بگین که این سرویس و خدمات رو دارید، باید روی وب‌سایتتون هم اون سرویس رو قرار بدید.

«آیا پیدا کردن همه‌ی سیاست‌های کاری شما روی سایت راحته؟» یعنی اگه شما اول حمل و نقل رو انجام می‌دین و بعد از اون پرداخت انجام میشه، آیا کاربر می‌تونه این رو راحت متوجه بشه؟ آیا اونها می‌فهمن که این حمل و نقل چقدر طول می کشه؟ چه موقع باید انتظارِ تماسِ شما یا رسیدن محصول رو داشته باشن؟ اگه می‌خواهین که بازخورد خوبی داشته باشین، کاربر باید بدونه که در کجای پروسه قرار داره.

در نهایت، یکی از بهترین معیارها برای سایت شما اینه که «در مقایسه با رقیب چطور هستین؟» مغرور یا حسود؟ اگه حسود باشین، الان وقتشه که بطور جدی ببینید باید با وب‌سایتتون چه‌کار کنید. روابط‌تون رو با مشتری‌ها و همکاران فعلی، به عنوان راهی برای بازخورد گرفتن از سایت به کار ببرید. ازشون بپرسید در مورد یه ایده‌ی مشخص، چه چیزی رو دوست دارن و چه چیزی رو دوست ندارن. وب‌سایت موثر خودتون رو بسازید. همینطور پیشنهاد می‌کنم که حرف افراد خارج از این چرخه رو هم بشنوید. یه نگاه به وب‌سایت peek.usertesting.com بیاندازید. اون‌ها بدون دریافت هزینه، از یه شخص حقیقی می‌خواهند که پنج دقیقه توی سایت شما باشه، و صادقانه و بدون جانبداری بازخورد بده. همانطور که پیش از این گفتم، وب‌سایت شما احتمالاً ارزشمندترین قطعه‌ی استراتژی بازاریابی دیجیتال شماست. وقت بذارین و ارزیابی صادقانه‌ای روش انجام بدین.

 

در زمینه "بازاریابی آنلاین" شما را به خواندن سایر مقالات آموزشی در این زمینه دعوت می‌کنیم :

منبع: UCAN

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-07-31 14:41:00
دسته بندی ها