بازاریابی آنلاین - قسمت نهم : انتخاب اسم دامنه سایت

7 اردیبهشت 1396 - 6:21
بازاریابی اینترنتی -  بازاریابی آنلاین - قسمت نهم : انتخاب اسم دامنه سایت
بازاریابی آنلاین - قسمت نهم : انتخاب اسم دامنه سایت
امتیاز مطلب: 92%

انتخاب اسم خوب برای دامین خیلی ضروریه. اسم دامین، راهیست که بازدیدکننده‌ها پیداتون می‌کنن. این اسم، هم روی برگه‌های پرینت شده‌تون هست و هم به‌صورت آنلاین و آفلاین با افزایش شناخت برند شما به اشتراک گذاشته میشه. در ادامه با یوکن همراه ما باشید.

اگه اسم دامین شما به درستی انتخاب نشده باشه، تاثیر منفی گسترده‌ای روی تلاش‌های آنلاین و آفلاین‌ شما داره. اسم دامین خوب باید مرتبط، قابل حفظ کردن، و قابل استفاده باشه. خب، در مورد ارتباط حرف بزنیم؛

اسم دامین شما، باید با کسب و کار شما مرتبط باشه. در اصل، این نام تجاری شماست، اما بعضی اوقات می‌تونه از این هم گسترده‌تر باشه. اگه نام تجاری وب‌سایت شما خیلی طولانیه، باید با خلاقیت کوتاهش کنین و در عین حال برند رو هم حفظ کنین. به طور مثال، اگه نام تجاری شما Santa Barbara Golf Course است، میتونیم اسم دامین SBgolf.com رو انتخاب کنیم. بسیار خب، «اس‌بی‌گلف دات کام» برای حفظ کردن تلاش‌های بازاریابی ما عالیه، اما با استفاده از دامین‌هایی که کلمات کلیدی خوبی دارن، مثل SantaBarbaraGolf.com ارزش سئو زیادی به دست میاد. در این شرایط من هر دو رو می‌خرم و خیلی راحت «اس‌بی‌گلف دات کام» رو روی «سانتابارباراگلف دات کام»، «ری دایرکت» (redirect) می‌کنم و بعد، همه‌ی تلاش‌های سئو رو برای دامین طولانی‌تر میذارم. شما دامین کوتاه رو فقط توی بازاریابی استفاده می‌کنین.

خب، بهتون پیشنهاد نمی‌کنم که چند تا اسم دامین بخرید و به کلیدواژه‌هاتون «ری دایرکت» بدید. این کاری برای سئوی شما نمی‌کنه. باید تمام تلاشتون رو برای اسم دامین‌تون بکنین. بنابراین، فقط داشتن اون‌ها و این‌طرف و اون‌طرف بهش اشاره کردن، ارزشی به شما نمیده. از طرف دیگه، اگه اسم کسب‌وکار Brad's Automotive هست، می‌تونم دامین Bradsauto.com رو بخرم. اما اگه بخوام از کلیدواژه‌ها هم استفاده کنمSantaBarbaraAuto.com  به دردم نمی‌خوره. هر چه اسم دامین مرتبط‌تر باشه، برای سئو بهتره.

بنابراین، ابتدا توجه کنید که چه چیزی به درد بازار هدف شما می‌خوره، بعد کاری کنید به‌راحتی حفظ پذیر شود. اینکار رو با کوتاه نگه‌داشتن آدرس و عبارات ساده و رایج‌ترین پسوندها انجام بدین. وقتی میگم پسوند، منظورم «.Com»، «.Net» و «.Org» هست. امروزه «.Com» هنوز پادشاهی می‌کنه، و بیشتر مردم به طور غریزی «.Com» رو تایپ می‌کنند‌. حتی اگه دامین شما توی فهرست «.Net» یا «.Org» باشه، بهتره «.Com» رو هم همیشه انتخاب کنید. بنابراین، اگه به طور مثال، «اس‌بی‌گلف دات نت» رو انتخاب کردین، ممکنه رقیبتون «اس‌بی‌گلف دات کام» رو برداره، و در این شرایط شما دارین کمک می‌کنین که ترافیک وب‌سایت اون‌ها بالا بره؛ چون ممکنه بازدیدکننده‌های خودتون هم پسوند درست رو یادشون بره.

بسیاری از کشورها پسوند مخصوص به خودشون رو دارن. مثل .ir برای ایران یا .us برای ایالات متحده آمریکا. پسوندی رو استفاده کنید که توی منطقه شما رایج‌ترین باشه. اگه تلفظ یا املای اسم تجاری شما سخته در نهایت اسمی پیدا می‌کنید که اصلاً حفظ شدنی نیست، می‌تونید از اسم دامین جایگزینی استفاده کنین که هنوز هم حس برند شما رو داره.

و در نهایت، دامین باید قابل استفاده باشه. اگه می‌خواهید از خط تیره، یا پیشوندی غیر از «www» استفاده کنید، توانایی بازدیدکننده برای رسیدن به وب‌سایت‌تون رو می‌گیرید. بهترین اسم‌ها، دامین‌های کوتاه و بدون کاراکترهای خاص هستند. پس بعد از انتخاب اسم دامین، پیشنهاد می‌کنم چندین نوع پسوند رو امتحان کنید تا بقیه نتونند ثبت‌شون کنند. حتی اگه توی دامین شما عدد هست، خوبه که نسخه‌ی به‌حروف‌نوشته‌شده‌ی عدد رو هم بخرید، تا موقع تلفظ اسم دامین مشکلی پیش نیاد.

اگه اسم دامین شما موجود نیست، می‌تونید با صاحب فعلی‌اش تماس بگیرید و هزینه خرید رو جویا بشید. اگه نتونستید اطلاعات تماس رو روی سایت‌شون پیدا کنید، می‌تونید با whois.net پیداشون کنید. این سایت، صاحب رجیستر شده رو برای شما پیدا می‌کنه. می‌تونید ابزار لازم برای این کار رو از سایت whois.net یا who.is بگیرید. وقتی که بازاریابی شروع شد دیگه عوض کردن اسم دامین خیلی سخت میشه. بنابراین، گزینه‌هاتون رو ارزیابی کنید و برای کارتان بهترین انتخاب رو داشته باشید.

 

در زمینه "بازاریابی آنلاین" شما را به خواندن سایر مقالات آموزشی در این زمینه دعوت می‌کنیم :

منبع: UCAN

  •  

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-07-31 14:42:00
دسته بندی ها