5 دلیل رایج در شکست‌های کسب و کارهای تجارت الکترونیک

10 شهریور 1399 - 6:05
کار آفرینی - 5 دلیل رایج در شکست‌های کسب و کارهای تجارت الکترونیک
5 دلیل رایج در شکست‌های کسب و کارهای تجارت الکترونیک
امتیاز مطلب: 97%

مطالعات و آمار انجام شده بر روی میزان موفقیت کسب و کارهای تجارت الکترونیک حاکی از آن است که درصد بالایی از این نوع کسب و کارها، با عدم موفقیت مواجه می شوند. در واقع برخی از مطالعات نشان می دهد که 80 درصد و برخی دیگر 97 درصد از کسب و کارهای تجارت الکترونیک منجر به شکست می شود.

یکی از مهمترین دلایل آمار بالای شکست های کسب و کارهای تجارت الکترونیک میزان سرمایه ای است که برای شروع نیاز دارند. اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که این نوع کسب و کار را در معرض سقوط قرار می دهد. شروع این کار آسان است اما به موفقیت رساندن آن این گونه نیست.

دلایل زیادی برایشکست تجارت الکترونیک وجود دارد که تک تک آنها نیز می تواند به خودی خود، کسب و کار را به نابودی بکشاند. در اینجا قصد داریم به بررسی رایج ترین دلایلی که منجر به شکست کسب و کارها می شود، بپردازیم. با یوکن همراه باشید .

1. به اندازه کافی سرمایه‌گذاری نکردن

درست است که یک فروشگاه آنلاین می تواند با سرمایه خیلی کم شروع به کار کند، اما نمی تواند با آن رشد کند. برای پیشرفت و موفق شدن نیاز به پول بیشتری دارد که معمولا این هزینه را مسئول و یا سرمایه گذاران دیگر متقبل می شوند.

حداقل سرمایه برای شروع یک سایت رقابتی آنلاین حدود 5 تا 10 هزار دلار است. برای رقابتی بودن کسب و کار فروش آنلاین، نیاز است که وب سایت شما کاربر پسند و جذاب باشد و این کار بدون سرمایه گذاری امکان پذیر نخواهد بود.

2. مدیریت مالی اشتباه

بحران مالی باعث شکست هر کسب و کاری می شود. برای مثال، شرکت ایکامم (Ecomom) در سال 2007 تاسیس و در سال 2013 ورشکست شد. محصولات این شرکت غذای کودک، لباس و اسباب بازی بود.

جودی شرمن مؤسس این شرکت توانست از این کسب و کار 1 میلیون دلار بدست آورد، اما متأسفانه حسابدار خوبی نبود و تا سال 2011 حسابداری استخدام نکرد. با اینکه ایکامم از لحاظ فروش مشکلی نداشت اما حساب ها نشان می داد که شرکت در حال از دست دادن بوجه و منابع مالی است، در آخر این شرکت با یک بحران مالی 2 میلیون دلاری مواجه شد. از آن پس سرمایه گذاران دیگر کمکی نکردند و ایکامم در سال 2013 ورشکست شد.

نتیجه می گیریم که داشتن یک حسابدار ماهر از همان ابتدا که کسب و کاری راه اندازی می شود بسیار ضروری است. زیرا همیشه همه چیز خوب پیش نمی روند. گاهی بحران های مالی اتفاق می افتد که باید به خوبی مدیریت شود.

3. عدم ترافیک

این مسئله مربوط به بازاریابی می شود. با ایجاد سایت ها، دیگر مشتریان به صورت حضوری مراجعه نمی کنند. خوشبختانه، بسیاری از بازایابی ها را می توان بدون هزینه و یا هزینه بسیار کم ایجاد کرد. به طور مثال می توان یک شبکه های اجتماعی  قوی و مناسب انتخاب کرده و از طریق آن به بازاریابی آنلاین پرداخت. همچنین می توان از طریق یک وبلاگ بازاریابی محتوایی انجام داد. از آن گذشته بازاریابی ایمیلی نیز یکی از کم هزینه ترین انواع بازاریابی است که در این نوع کسب و کارها، نتایج بسیار رضایت بخشی، ایجاد می کند.

درست است که تبلیغات هزینه دارد، PPC و تبلیغات در ابتدای کار مؤثر هستتد اما محتوای کاریتان است که باعث دوام طولانی مدت کسب و کار شما می شود. استارتاپ ها باید دارای ارزش باشند، باید بتوانند مشکلات مشتریان را حل کنند و محتوای کاری از نوع آموزشی و سرگرمی نیز داشته باشند. برای انجام این کارها به یک تولید کننده محتوا نیاز داریم، زیرا موسس کسب و کار نه تنها ممکن است مهارت این کار را نداشته باشد بلکه زمان انجام همه ی این کارها را هم ندارد.

لازم به ذکر است تا زمانی که کسب و کارتان بیننده ای نداشته باشد، موفق نشده اید و این اتفاق نمی افتد مگر اینکه یک بازاریابی قوی داشته باشید که به صورت مداوم و سازگار با اهداف شما، به کار مشغول باشد.

4. دست‌کم گرفتن رقبا

برآورد و تخمین زدن میزان موفقیت رقبا یکی از مهم ترین کارهایی که یک کارآفرین تجارت الکترونیک باید انجام دهند. رقابت کردن با شرکت های جهانی کاری تقریبا غیر ممکن است، پس برای ادامه دادن و شکست نخوردن باید کار جدیدی را ارائه داد که با شرکت های جهانی تجارت الکترونیکی مانند آمازون و یا والمارت متفاوت باشد.

برای مثال شرکت demise of Dot and Bo یک خرده فروش مبلمان بود .در این شرکت همه مدل مبلمان از هر سلیقه ای یافت می شد. سرمایه این شرکت تا 20 میلیون دلار هم پیشرفت کرد، اما مشکل اصلی آن رقابت با خرده فروشی بود که اجناسش را ارزان تر می داد و همین باعث کم شدن مشتریان  demise of Dot and Bo شده و در نهایت نیز ورشکست شد.

5. تلاش برای به‌سرعت بزرگ کردن تجارت الکترونیک 

در سال 1999 سایت بو تاسیس شد. بو یک خرده فروش لباس های ورزشی بود، این خرده فروشی آنلاین، محتوای کاری خوبی داشت اما دلیل ورشکستگی این شرکت این بود که تصمیم گرفت به آمازون جهانی لباس های ورزشی تبدیل شود.

یک سال بعد از این تصمیم، شرکت بو ورشکست شد زیرا کسب و کارش هنوز نیاز به بزرگ شدن نداشت. به یاد داشته باشید که نباید به سرعت به دنبال توسعه ی کسب و کار بود. برای موفق شدن باید در ابتدا با کسب و کار کوچک شروع کرد و صبورانه و کم کم  کسب و کار را گسترش داد.

 

منبع: TECH.CO

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-26 11:23:11
دسته بندی ها