چگونه می‌توان در اولین برخورد، تاثیر خوبی را به جا گذاشت؟

14 اسفند 1398 - 6:00
مدیریت شخصی - چگونه می‌توان در اولین برخورد، تاثیر خوبی را به جا گذاشت؟
چگونه می‌توان در اولین برخورد، تاثیر خوبی را به جا گذاشت؟
امتیاز مطلب: 92%

اگر می خواهید در اولین برخورد، تاثیر خوبی را در ذهن طرف مقابل ایجاد کنید، در اولین مرحله باید متمرکز شوید. اگر این فکر تمام ذهن شما را اشغال کرده باشد، مضطرب شده و در نهایت تاثیر بدی را به جا می گذارید. با یوکن همراه باشید.

برخی از افراد به طور طبیعی دارای ویژگی هایی هستند که حتی بدون ذره ای تلاش، سایرین را به خود جذب می کند؛ اما اگر جزء این دسته از افراد نیستید، پیشنهاد می کنیم که از تلمق و چاپلوسی دوری کنید.

فراموش نکنید که تاثیر خوب در اولین برخورد بسیار مهم است. اما وسوسه ی بیش از اندازه در این مورد باعث می شود که روی موضوع اشتباهی متمرکز شوید؛ به خصوص اگر بخواهید این تاثیر خوب را در مصاحبه های کاری ایجاد کنید.

تاثیر خوب در اولین برخورد در تصمیم گیری فرد مقابل نقش مهمی دارد.

برایان تریسی، نویسنده، سخنران و مربی شخصی و کمپانی ها در این باره می گوید: "زمانی که برای اولین بار با فردی ملاقات می کنید، او در چهار ثانیه ی اول درباره ی شما قضاوت می کند و قضاوت او تا 30 ثانیه ی بعد به مرحله ی نهایی خود می رسد."

برخوردهای اولیه در مصاحبه های کاری، ملاقات با خانواده ی آینده و یا صحبت کردن با افراد در رویدادهای شبکه های اجتماعی، بازخورد هایی را به همراه دارد که در ادامه ی روابط شما با این افراد در آینده نقش بسزایی دارد.

مقاله ای که در Psychology Today به چاپ رسیده، می گوید: "تحقیقات جامع نشان می دهند که شما برای تاثیر گذاری خوب در اولین برخوردها، احتمالا تنها چند ثانیه وقت دارید؛ این تاثیر در روابط آینده ی شما نقش خواهد داشت."

بنا بر مطالعات جدید انجام شده، افراد با به دست آوردن اطلاعات مختلف، مثل ظاهر، جثه، الگوهای صحبت کردن و سوال پرسیدن، تلاش می کنند که هرچه سریع تر شما را بشناسند. تقریبا تمام افراد به همین شکل عمل می کنند، از همین اطلاعات محدود برای قضاوت شما استفاده می کنند. گاهی اوقات، تنها با دیدن یک نفر تصمیم می گیریم که آیا از او خوشمان می آید یا خیر.

یکی دیگر از تئوری هایی که در این زمینه مطرح شده می گوید، زمانی که ما برای اولین بار با کسی ملاقات می کنیم، ارزش روابط آینده را پیش بینی خواهیم کرد. اگر ارزش پیش بینی به عمل آمده، مثبت باشد، به برقراری ارتباط و تعامل با طرف مقابل نیز متمایل شده و روابط را با او قوی تر می کنیم. از همین رو، زمانی که بتوانید تاثیر خوب را در اولین برخورد به جا بگذارید، برقراری روابط در آینده، آسان تر از همیشه خواهد بود.

با تمام این اوصاف، مردم اغلب ترجیح می دهند که به تندی قضاوت کنند؛ بیشتر افراد از روی جلد کتاب درباره ی محتوای آن قضاوت می کنند. فراموش نکنید که قضاوت شما در روابط آینده ی شما تاثیر بسزایی خواهد داشت. البته این بدان معنا نیست که در برخورد اول، فقط و فقط معیار خوش بینی را در نظر بگیرید.

تاثیر خوب در اولین برخورد، منحصرا نباید آخرین برخورد باشد

کریستی هجز، نویسنده ی وب سایت فوربز، سوال خردمندانه ای را مطرح می کند: "آیا تاثیر خوب در اولین برخورد، ارزش زمان و انرژی صرف شده را دارد؟ آیا آنها به شدت محدود هستند؟ یا اینکه می توان آنها را آموزش داد و یا از آنها دوری کرد؟"

تمرکزی که روی ایجاد تاثیر خوب وجود دارد، به این دلیل است که تنها یک شانس وجود دارد؛ پس از چند ثانیه ی اول، کار شما به اتمام می رسد. اما در زندگی واقعی اینگونه نیست.  تمامی افراد می توانند فرصتی را تجربه کنند که یک عمر آنها را تضمین می کند؛ از این دست اتفاق ها همیشه رخ می دهد. اما اگر این فرصت را از دست بدهید نیز فرصت های دیگر در راه هستند. اولین تعامل همیشه اشتباه نخواهد بود.

زمانی که بتوانیم اطلاعات بیشتری از طرف مقابل دریافت کنیم، می توانیم تاثیری که بر ذهن او گذاشته ایم را تغییر دهیم. محققان دانشگاه کورنل، توماس سی مان و ملیسا جی فرگوسن به این نتیجه رسیده اند که مردم ترجیح می دهند "شواهد را انبار کنند" و نگرش خود را با توجه به آنها تنظیم کنند.

پس اگر به طور طبیعی شخصیت کاریزماتیکی ندارید، پس برای ایجاد تاثیر بهتر، فشار بیش از حد به خود وارد نکنید. گاهی اوقات، این رفتار تاثیر عکس دارد و تاثیر کاملا بدی را به جا می گذارید؛ چرا که بیش از اندازه ی مناسب، فضای گفتگو را به خود اختصاص می دهید که در نهایت محتوای درستی نخواهد داشت.

روی چه چیزی متمرکز شویم؟

تلاش برای ورود اجباری در تعامل، احتمالا تاثیر کمتری خواهد داشت؛ به جای آن تلاش کنید تا ارزش ها را افزایش دهید و آن را به شکلی اجرا کنید که برای خودتان نیز معتبر باشد.

اگر در یک مصاحبه ی شغلی هستید، روی مهارت هایی که برای شرکت مفید هستند، متمرکز شوید. اگر با خانواده ی آینده ی خود ملاقات می کنید، از تعهد و عشقی که به فرزند آنها می ورزید، صحبت کنید و یا اگر در یک رویداد شبکه ی اجتماعی هستید، به این فکر کنید که چطور می توانید به دیگران کمک کنید.

زمانی که روی تاثیر گذاری خوب تمرکز می کنید، در واقع تنها به خودتان فکر کرده اید؛ اما زمانیکه برای اضافه کردن ارزش تلاش می کنید، تمرکز شما روی طرف مقابل قرار دارد.

در نهایت باید گفت که بیشتر مراقب تاثیرات اولین برخورد باشید. سعی نکنید که به سرعت طرف مقابل را قضاوت کنید؛ در عوض، به او اجازه دهید که بیشتر خود را معرفی کند. با رفتار مهربانانه، از استرس او بکاهید، چرا که او نیز به اندازه ی شما مضطرب است.

 

منبع: INC

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-03-04 09:12:25
دسته بندی ها