5 روش ثابت شده ی علمی برای افزایش استحکام روانی

24 مهر 1396 - 6:00
مدیریت شخصی - 5 روش ثابت شده ی علمی برای افزایش استحکام روانی
5 روش ثابت شده ی علمی برای افزایش استحکام روانی
امتیاز مطلب: 90%

جهان پر هرج و مرج و آشفته ای ما را احاطه کرده است؛ بنابراین جای تعجبی نیست اگر استحکام روانی انسان ها دچار اختلال شده باشد. این روزها، مطالبی از این دست، هوادارن فراوانی یافته است؛ اما در میان هزاران محتوایی که در این باره منتشر شده، هیچ کدام از آنها نمی توانند یک پاسخ رضایت بخش 100 درصدی را درباره ی چگونگی ایجاد این قابلیت، ارائه دهند. شاید دانستن رفتارهای کسانی که از لحاظ ذهنی و روانی سرسخت هستند، خالی از لطف نباشد؛ اما اگر شما از شرایط مساوی با آنها برخوردار نباشید و نتوانید روش های آنها را به کار بگیرید، در این صورت چه باید کرد؟

متخصصان مرکز علمی  Greater Good Science Center، به تازگی روش های معتبر و تایید شده ای را جمع آوری کرده اند که به افزایش استحکام روانی منجر می شود. در این متن، خلاصه ای از این روش ها جمع آوری شده که بیشترین اثر گذاری را دارند؛ در ادامه با یوکن همراه شوید:

1. بنویسید

یادآوری رویدادهای بد و نگرانی های دائمی ناشی از آنها، هیچ چیزی را عوض نمی کند؛ جز اینکه حال شما را بدتر می کند. اما زمانیکه احساس نگرانی و اضطراب به شما دست داد، راه حل نهایی آن چه خواهد بود؟ متخصصان مرکز علمی پیشنهاد می کنند که آنها را بنویسید.

"تمرین نوشتن بروز دهنده باعث می شود که از رویداد بدی که ذهن ما را آشفته کرده، عبور کنیم. این روش به ما کمک می کند تا چشم اندازهای جدیدی را در چالش های زندگیمان، کشف کنیم. در این تمرین باید، 20 دقیقه ی مستمر را به نوشتن مشکل خود بپردازید، عمیق ترین مناطق ذهن و احساسات پیرامون آن را جستجو کنید. هدف این است که چیزی را برای نوشتن روی کاغذ پیدا کنید، قرار نیست یک شاهکار ادبی را خلق کنید."

2. با ترس های خود روبرو شوید

آیا تلاش هایی که برای استحکام روانی به کار می برید، با یک ترس خاص مثل صحبت کردن در میان جمع یا طرد شدن اجتماعی از بین می رود؟ پس باید در معرض همان چیزی قرار بگیرید که از آن واهمه دارید. "آهسته و پیوسته خود را در معرض چیزی قرار دهید که از آن می ترسید. برای مثال، افرادی که از سخنرانی یا صحبت کردن در میان تعداد زیادی از افراد واهمه دارند، باید تلاش کنند که در جلسه های کاری، بیشتر حرف بزنند و یا اینکه در جشن های تولد یا غیره که افراد زیادی حضور دارند، از میزبان تشکر کنند. به مرور زمان، این چالش ها را بزرگ تر کنید تا اینکه برای یک سخنرانی بزرگ تر آماده شوید."

3. رفتار خوبی با خودتان داشته باشید

سرکوب یا سرزنش کردن خودتان باعث پوست کلفت شدن شما نمی شود؛ در حقیقت این احتمال وجود دارد که شما را به فردی خجالتی تبدیل کند. در عوض، برای خودتان دل بسوزانید و همانطور که در پست متخصصان مرکز علمی آمده: "با گرما و مهربانی، و به دور از قضاوت کردن باید با رنج خود روبرو شویم."

چگونه می توان سرکوب کردن ذهنی را متوقف کرد؟ این مرکز علمی توصیه ها و تمرین های کارآمدی را جمع آوری کرده است. "با دوست خود چگونه رفتار می کنید؟" یکی از همین تمرین هاست. "شما در این تمرین، شما باید همانگونه که با دوست خود رفتار می کنید و دقیقا با لحنی که او را تسکین می دهید، با خودتان رفتار کنید."

4. مدیتیشن

باز هم با این توصیه روبرو شدیم. اما دلیلی وجود دارد که این روش را تحت هر شرایطی، کارآمد و موثر می کند. تحقیقات متخصصان نشان می دهد که تمرین های مدیتیشن، مزایای روانی بیشماری دارد که از میان آنها می توان به استحکام روانی اشاره کرد. برای این کار لازم نیست که زمان زیادی را صرف کنید.

5. بخشنده باشید

تحقیات نشان می دهد که کینه به دل گرفتن (خواه حق با شما باشد یا نه)، منابع روانی شما را تضعیف می کند و اساسا شما را از همه چیز نا امید می کند. بنابراین، به پیشنهاد این متخصصان، باید دشمنان خود را ببخشید؛ نه برای آنها، بلکه برای استحکام روانی خودتان.

اما چگونه؟ محققان بر این باورند که با دلسوزی می توان بر خشم غلبه کرد. "این یک تمرین 5 دقیقه ای برای بخشش است که شما را از همه چیز رها می کند. چند دقیقه ای را باید برای جمع آوری احساسات دلسوزانه برای کسی که به شما بدی کرده، اختصاص دهید. باور داشته باشید که او نیز انسان است که گاهی اوقات اشتباه می کند. او نیز می تواند رشد کند و بهبود یابد. در طول این پروسه، کاملا از افکار و احساسات خود آگاه باشید و به حس مقاومت خود، توجه کنید."

 

منبع: inc

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها