4 توصیه ی استیو وازنیاک، یکی از بنیانگذاران کمپانی اپل به کارآفرینان جوان

23 بهمن 1395 - 10:07
کار آفرینی - 4 توصیه ی استیو وازنیاک، یکی از بنیانگذاران کمپانی اپل به کارآفرینان جوان
4 توصیه ی استیو وازنیاک، یکی از بنیانگذاران کمپانی اپل به کارآفرینان جوان
امتیاز مطلب: 90%

استیو وازنیاک، یکی از بنیانگذاران کمپانی اپل و دوست استیو جابز، در برنامه ی NexCon در ماه نوامبر با مدیرعامل Nextiva، توماس گورنی گفتگویی داشته و در طول این گفتگو، توصیه هایی را در اختیار صاحبان کسب و کارها در تمامی صنایع به اشتراک گذاشته است. در ادامه، 4 توصیه ی کلیدی او را می خوانید که هر کارآفرین جوانی می تواند از آن درس بگیرد؛ با یوکن همراه شوید:

1. شما می توانید بدون قرار گرفتن در کانون توجه، در دنیای اطراف خود تفاوت ایجاد کنید.

استیو جابز اغلب توسط رسانه ها به عنوان یک خدا به تصویر کشیده می شد. در طول پروسه ی گسترش کمپانی اپل، استیو جابز بود که همیشه در کانون توجه قرار داشت؛ در حالیکه استیو وازنیاک در پشت صحنه بود و عملا تمامی کارها را انجام می داد. او زیر ساخت های پس زمینه ها را می ساخت، در حالیکه جابز، مشغول فروش چشم اندازهای اپل به مردم بود.

وازنیاک اعلام کرده است که هیچ مشکلی با این مساله ندارد؛ این همان درس اولی است که باید از او بیاموزیم. موفقیت همیشه در کانون توجه محقق نمی شود. اگر هر دو بنیانگذار اپل به دنبال شهرت و محبوب کردن محصولاتشان بودند، هیچ کدام از آنها به موفقیت دست نمی یافتند. در حقیقت، مجموعه ای از مهارت های هر دو بود که کمپانی اپل را به جایگاه حال حاضر رساند.

یادگیری این درس اصلا کار آسانی نیست. بنیانگذاران اغلب رویای شهرت را نیز در سر دارند؛ اما اگر به دلیل اصلی تشکیل کسب و کار خود فکر کنند، شهرت نمی تواند به یکی از فاکتورهای اصلی تبدیل شود. تلاش کنید تا رویاهای شخصی را از هدف اصی کسب و کار جدا کنید تا از تصمیمات اشتباه آینده جلوگیری شود.

استیو وازنیاک همیشه پیشرفت اپل را بالاتر از تمایلات شخصی قرار می داد؛ در نتیجه او توانست به خلق بهترین محصولات جهان کمک کند.

2. شما همیشه باید در کارتان اشتیاق داشته باشید.

وازنیاک در این گفتگو، اشتیاق و خوشبختی را به عنوان پیام اصلی خود انتقال داد. هر زمانی که او درباره ی تکنولوژی صحبت می کند، یک لبخند همیشگی روی لبان او دیده می شود. هیچ شکی نیست که اشتیاق و عشق او توانست چنین محصولات متفاوت و تاثیر گذاری را خلق کند.

وازنیاک به خاطر پول در پروژه ی خلق اپل شرکت نکرد و چشم انداز بزرگی را نیز برای آن تصور نمی کرد. او تنها به خاطر عشقی که به این عرصه داشت، وارد این ماجرا شد. او می خواست محصولی را خلق کند که به آن عشق می ورزید.

زمانی که کسب و کار جدیدی را راه اندازی می کنید، باید روی چیزهایی متمرکز شوید که به آن عشق می ورزید. سپس باید به دنبال کسانی باشید که به خرید محصول شما تمایل داشته باشند. نگران حجم بازار خود نباشید؛ به محض اینکه کسب و کار خود را آزمایش کرده و استراتژی های خود را به روز رسانی کنید، راهی را برای گسترش آن خواهید یافت.

استیو وازنیاک در این باره می گوید: "هدف من این نبود که پول زیادی را به دست بیاورم؛ بلکه می خواستم کامپیوترهای خوبی را بسازم." بزرگترین کمپانی های جهان با همین بینش درونی کار خود را آغاز کردند.

3. فردی را پیدا کنید که تمایل دارد در گاراژ خود چیزهایی را بسازد.

گوش کردن به حرف های وازنیاک در NexCon نشان می داد که او مظهر فردی است که به کار خود عشق می ورزد و برای محدودیت ها، اهمیتی قائل نمی شود.

بسیاری از کارآفرینان جوان به دلایل نادرستی پا به این عرصه می گذارند. برخی از آنها ترجیح می دهند که به عنوان یک متخصص یا رهبر خوب، به شهرت برسند تا اینکه بخواهند ساعت های زیاد را برای توسعه ی محصول خود اختصاص دهند و اجازه دهند که شهرت به عنوان یک تاثیر جانبی، ظاهر شود.

همانطور که وازنیاک می گوید: "کسی را پیدا کنید که در گاراژ خود، چیزهایی را ساخته است. این همان فردی است که شما می توانید با او کار کنید." اما دلیل این حرف چیست؟ به گفته ی وازنیاک، اینگونه از افراد، حلال مشکلات هستند. آنها کارهای خود را علیرغم تمام انگیزه ها، عنوان ها، توجه ها و تحسین ها انجام می دهند.

کسانی که در گاراژ، کار خود را شروع می کنند، به هر نحوی که شده، کار خود را انجام می دهند و به نگاه های دیگران توجهی ندارند. وازنیاک معتقد است که این افراد به کاری که انجام می شود اهمیت می دهند و به مدارک عالیه آنها فکر نمی کنند.

4. تیمی را بسازید که بخواهد از محصول شما استفاده کند.

استیو وازنیاک به سادگی و به وضوح این مساله را بیان می کند: ""برای مشکلات خودتان، راه حل پیدا کنید." میان افرادی که می خواهند در عرصه ی تکنولوژی، نوآوری کنند اما هیچ مشکل خاصی برای حل کردن ندارند، با افرادی که از مولفه های خود آگاهی کامل دارند و با تمام وجود تلاش می کنند تا مشکلات آن را برطرف کنند، تفاوت آشکاری وجود دارد.

وازنیاک می گوید که همه ی افراد می خواهند که جزء دسته ی دوم باشند. شما باید محصولی را بسازید که خودتان و تمامی اعضای تیمتان به آن نیاز دارند و می خواهند که از آن استفاده کنند. چیزی که به آن ایمان دارید.

چیزی که شما به عنوان یک کارآفرین خلق می کنید، باید یکی از مشکلات شخصی شما را برطرف کرده و نیازهای اولیه ی زندگی شما را برآورده کند. چرا که اگر شما و اعضای تیمتان تمایل داشته باشید که از آن استفاده کنید، بسیاری از افراد دیگر را خواهید یافت که آنها نیز برای خرید محصول شما تمایل دارند.

درس های استیو وازنیاک برای تمامی کارآفرینان جوان، مفید و الزامی است. فراموش نکنید که او یکی از مولفه های اساسی در ساخت یکی از بزرگ ترین شرکت های تکنولوژی در جهان بوده و یکی از خلاقانه ترین محصولات نسل خود را به وجود آورده است.

 

منبع: entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-06-01 10:49:00
دسته بندی ها