5 روش موثر برای ایجاد و افزایش انگیزه در کارها

4 آبان 1396 - 8:00
مدیریت شخصی - 5 روش موثر برای ایجاد و افزایش انگیزه در کارها
5 روش موثر برای ایجاد و افزایش انگیزه در کارها
امتیاز مطلب: 96%

هر زمان که باید کار یا پروژه ای را انجام دهید، روبروی کامپیوتر خود می نشینید؛ درست در همین لحظه است که ترجیح می دهید تا کار را به تعویق بیاندازید. دو ساعت بعد، متوجه می شوید که هنوز هیچ کاری را انجام نداده اید. چه چیزی باعث می شود که کارها را به زمان دیگری موکول کنیم، در حالیکه می دانیم باید هرچه سریع تر آنها را انجام دهیم؟

تحقیقات نشان داده است که مغز ما دارای دو نوع انگیزه است. در نوع اول، ما توسط انگیزه های درونی در مسیر دستیابی به اهداف حرکت می کنیم و این مدل معمولا در شرایطی اعمال می شود که پاداش نهایی، توسط خودمان حاصل می شود. در حالت دوم، ما توسط انگیزه های بیرونی هدایت می شویم که پاداش ها در این حالت، توسط افراد و شرایط دیگر ارائه می شود.

می توان تاثیر هر دو مدل را افزایش داد. انگیزه های درونی در دراز مدت، عملکرد بهتری دارند. اما انگیزه های بیرونی در برخی از موارد، مفید واقع می شوند؛ برای مثال، تشویق کردن برای کاری که عمیقا میلی به انجام دادن آن ندارید.

راز کار در این است که بدانید چگونه می توان این انگیزه ها را تحریک کرد تا از عقب انداختن کارها جلوگیری شود و بهره وری افزایش یابد. برای دستیابی به این مهم می توان از این 5 راهکار استفاده کرد تا انگیزه ها تقویت شوند و حتی با وجود حواس پرتی های پیرامون، بهره وری ما نیز به مراتب افزایش یابد؛ با یوکن همراه شوید:

1. به هدف بزرگ تر خود رجوع کنید.

هر زمان که احساس می کنید که انگیزه ی شما رو به کاهش است، به هدف بزرگ تری که شما را به انجام این کارها وا می دارد، فکر کنید. به این فکر کنید که این کارها، مراحل اولیه برای دستیابی به هدف بزرگ تر شما هستند.

تمرکز کردن روی هدف بزرگ تر، احساسی را در شما ایجاد می کند که گویی در حال کار بر روی چیز بزرگ تری هستید و عضوی از یک کار با ارزش به شمار می روید. این کار، معنای عمیق تری را به هدفی که به دنبال آن هستید می بخشد.

برای مثال، به این فکر کنید که کار شما می تواند در رفاه مشتریان تاثیرگذار باشد؛ به این فکر کنید که مجموعه ی همه ی کارهایی که در شرکت شما انجام می شود، بر زندگی بسیاری از افراد تاثیر می گذارد. زمانی که تاثیرهای بزرگ تر را در نظر می گیرید، احساس تعامل بیشتری در شما شکل می گیرد و به مراتب، انگیزه ی شما نیز افزایش می یابد.

2. بیش از اندازه فکر نکنید.

زمانی که بیش از اندازه به موضوعی فکر می کنید، در واقع مشکلات بیشتری را پیش بینی کرده اید و در نتیجه، یک کار آسان را دشوارتر می کنید. اگر برای پروژه ای که در دست دارید، بیش از اندازه فکر کنید، فشار و استرس بیشتری را به خود وارد می کنید که در نهایت مانع انگیزه های شما می شود.

تحقیقات نشان داده است که استرس و اضطراب مزمن، به معنای واقعی کلمه می تواند مغز شما را کوچک کند. یک ذهن آرام تر، بهتر می تواند متمرکز شود و مشکلات را برطرف کند.

برای اینکه با مشکل بیش از اندازه فکر کردن روبرو شوید، باید اهداف کوچک تر و ساده تری را انتخاب کنید. این مساله می تواند نیت درونی شما را به دستاوردهای قابل مدیریت تبدیل کند. گام های مجزایی را تعریف کنید و روی تکمیل هر گام متمرکز شوید. این کار در ایجاد انگیزه موثر است؛ چرا که به خوبی احساس می کنید که کارها را انجام داده اید و به اهدافتان رسیده اید.

3. عبور از محدودیت های روانی

هیچ چیز به اندازه ی محدودیت های روانی نمی تواند سد راه انگیزه ی شما باشد؛ این مساله مانند چسبی است که مغز شما را مسدود کرده است؛ به نظر می رسد که پروسه ی خلاقانه ی شما مسدود شده و هیچ چیز برای آن کارساز نیست.

گیر کردن اغلب نشانه ایست که از گرفتاری در حلقه ی افکار منفی حاصل می شود. شما به خودتان می گویید: "راه حل این مشکل چیست؟ باید چه کارکنم؟ من باید این را بدانم!" شما به چرخه ی این افکار ادامه می دهید و فشار بیشتری را روی خودتان وارد می کنید؛ در نتیجه، همچنان در همان اوضاع باقی می مانید.

برای آزاد کردن خود از این شرایط باید سوال ها را از یک زوایه و دیدگاه دیگر بپرسید. یک نفس عمیق بکشید، آرامش خود را حفظ کنید و اجازه دهید که ضمیر ناخودآگاه شما پاسخ را پیدا کند.

4. با برداشت های منفی خود روبرو شوید.

زمانی که یک کار را شروع می کنید، بر احساست خود نظارت کنید. آیا از مسئولیت هایی که به شما واگذار می شود، وحشت دارید؟ آیا فکر می کنید که کار دشواری خواهد بود؟ این طرز فکر، مانع انگیزه های شما خواهد شد.

شما می توانید برداشت های منفی را تغییر دهید؛ دقیقا همانطور که می توانید خاطرات بد را به فراموشی بسپارید. برای تضعیف برداشت های منفی، به ماهیت کار فکر کنید و خاطره ی خوب انجام دادن آن را به ذهن خود وارد کنید.

به این فکر کنید که خاطرات بد به مرور زمان، کوچک تر و محو تر می شوند؛ حالا باید جزئیاتی را به این خاطره اضافه کنید تا آن را به طور کل تغییر دهید. از این کار یک فرآیند جالب برای خودتان بسازید و وجوه ترسناک آن را کمتر کنید. به لذت بخش بودن آن کار فکر کنید.

این مرحله را 5 مرتبه تکرار کنید؛ به سرعت در می یابید که این برداشت ها تغییر کرده اند. آن خاطرات بد، دیگر مثل قبل نیستند.

5. خاطرات خوب خود را تقویت کنید.

یک روش دیگر برای افزایش انگیزه های طبیعی این است که به خاطرات خوب خود قدرت ببخشید؛ خاطراتی که به موفق شدن و دستیابی به چیزهای مختلف، مربوط می شوند. با انجام دادن این کار، می توانید انگیزه های خود را تقویت کرده و آنها را گسترش دهید.

برای انجام دادن این کار باید یک خاطره ی خوب و موفقیت آمیز را در ذهن خود فراخوان دهید. تصور کنید که این خاطره بر روی یک نمایشگر بزرگ به نمایش گذاشته می شود.

این خاطره را با صدای بلند و با وضوح کامل به خاطر بیاورید. حالا باید احساسات مثبتی که تجربه کرده اید را افزایش دهید. این روش را 5 تا 10 مرتبه تکرار کنید؛ به زودی متوجه خواهید شد که این خاطره ی خوب، به یک انگیزه ی بزرگ تبدیل شده است. هرچقدر که این تجربه را برای خود تکرار کنید، به همان اندازه تلاش می کنید که بار دیگر چنین تجربه ای را احساس کنید و آن را به واقعیت تبدیل خواهید کرد.

 

منبع: Entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-10-25 16:29:00
دسته بندی ها