حجم و اندازه ی طرح کسب و کار باید چقدر باشد؟

14 شهریور 1399 - 6:00
کار آفرینی - حجم و اندازه ی طرح کسب و کار باید چقدر باشد؟
حجم و اندازه ی طرح کسب و کار باید چقدر باشد؟
امتیاز مطلب: 97%

فراموش نکنید که این یک طرح کسب و کار است، نه پایان نامه ی دکترا! طرح های طولانی با جزئیات بی اهمیت می تواند سرعت روند کار شما را کاهش دهد.  با یوکن همراه باشید.

تیم بری، کارآفرین موفق و نویسنده ی این مطلب از تجربیات شخصی خود می گوید: "زمانی که کار خود را در دهه ی 70 با طرح های کسب و کار شروع کردم، آنها به طور میانگین طولانی تر و پیچیده تر از مدل های امروزی بودند. چرا که در حال حاضر، طرح های کسب و کار رایج تر هستند؛ آنها کاربرد بیشتری دارند و توسط افراد بیشتری نیز به کار گرفته می شوند. شاید هم به دلیل گرایشی است که میان بانکداران و سرمایه گذاران رواج یافته، آنها ترجیح می دهند که طرح های کسب و کاری را مطالعه کنند. یک دلیل دیگر هم کمبود وقت است؛ افراد از وقت کافی برای سرگردانی در میان هزاران سند برخوردار نیستند."

حال بنا بر هر دلیلی که باشد، گرایشات امروزی مربوط به طرح کسب و کار به اصول اولیه ی آن بازمی گردد، با نقشه های خوب و تحلیل های کاربردی. یک طرح کسب و کار با فرمت "خوانش سریع و ساده" از هر چیز دیگری مهم تر است. اگر می خواهید که افراد را به خواندن طرح کسب و کار یا بیزینس پلن خود ترغیب کنید، آن را در ساده ترین حالت ممکن تدوین کنید. طرح کسب و کار خود را با پایان نامه های دانشجویی یا اهداف درازمدت زندگی اشتباه نگیرید. جمله بندی و قالب بندی ساده ای را انتخاب کنید و در آخر، طرح کوتاهی را تدوین کنید.

البته جمله بندی و قالب بندی ساده به معنای ساده فکر کردن نیست. دلیل اینکه طرح ساده ای را ارائه می دهید این نیست که برنامه ی کاملی را در اختیار ندارید و یا به تمام جوانب آن فکر نکرده اید. سادگی طرح کسب و کار به این دلیل است که منظور از محتوای آن به سرعت و به آسان ترین شکل ممکن، به فرد خواننده منتقل شود.

بنابراین و با در نظر داشتن این موضوع، جزئیات بیشتری را درباره ی ساده نویسی طرح کسب و کار با شما به اشتراک می گذاریم؛ با یوکن همراه شوید:

1. نثر ساده ای را به کار بگیرید.

خواندن یک نوشته ی تاثیرگذار و مفید، باید ساده باشد. افراد باید بتوانند که طرح شما را به راحتی و حتی درحالیکه به تلفن خود جواب می دهند یا ایمیل ها را بررسی می کنند، بخوانند. ادبیات و نثر عمیق تر را به رمان نویس های حرفه ای واگذار کنید و از همان نثر ساده و امروزی استفاده کنید. زمانی که در حال نوشتن طرح خود هستید، این توصیه را در نظر داشته باشید:

  • از جمله های طولانی و پیچیده استفاده نکنید، مگر اینکه به دنبال انتقال منظور خاصی هستید. جملات کوتاه به اندازه ی کافی خوب هستند و خواندن آنها ساده تر است.
  • از اصطلاحات و لغات جدید امروزی و یا کلمات اختصاری اجتناب کنید. شاید شما با بسیاری از اصطلاحات آشنا باشید، اما این بدان معنا نیست که خواننده های شما هم از آن مفهوم استقبال می کنند.
  • از زبان ساده و روان استفاده کنید.
  • در نوشتن لیست می توانید از توپ های سیاهی که در اینجا نیز به کار رفته، استفاده کنید؛ چنین علائمی باعث می شود که اطلاعات به شکل ساده تری منتقل شود.

2. طرح کوتاهی را تدوین کنید.

طول طرح های کسب و کار امروزی به طور میانگین از نسخه های قبلی کوتاه تر است. شما احتمالا می توانید تمام موارد مورد نیاز را در 20 الی 30 صفحه ی متنی پوشش دهید؛ علاوه بر 10 صفحه ای که به ضمائم برای پیش بینی های ماهانه، مدیریت رزومه و جزئیات دیگر اختصاص می یابد. اگر طرح کسب و کاری را ارائه کرده اید که بیش از 40 صفحه دارد، احتمالا به اندازه ی کافی خلاصه نویسی نکرده اید.

البته که گاهی اوقات استثناهایی هم وجود دارد. برای مثال، گاهی اوقات مجبور می شوید که کار خود را با تصاویر بیشتر معرفی کنید؛ در این صورت، طولانی شدن طرح کسب و کار می تواند به ارزشی که ارائه می کنید اضافه کند.

3. از نمودارها استفاده کنید.

آمار و ارقامی که در طرح کسب و کار خود به آن اشاره می کنید، بسیار با اهمیت هستند؛ بنابراین باید با استفاده از نمودارهای مختلف، دسترسی به آنها را ساده تر کنید. از جدول های خلاصه کننده و چارت های ساده ی کسب و کاری استفاده کنید تا اعداد اصلی را پر رنگ تر جلوه دهید. پیدا کردن جزئیات مربوط را در ضمیمه ها آسان تر کنید.

  • برای نمایش فروش، حاشیه ناخالص، سود خالص، جریان نقدی و ارزش خالص سالانه از نمودارهای میله ای استفاده کنید.
  • نموردارهای میله ای سه بعدی، کمی پیچیده تر است؛ اما نمودار های دو بعدی ساده تر هستند. مطمئن شوید که اعداد به خوبی نمایش داده می شوند.
  • تجسم نمودار میله ای انباشته ساده تر است. اگر میزان فروش شما به بخش های مختلفی تقسیم می شود، می توانید از این نمودار استفاده کنید تا رقم کلی را به نمایش بگذارید.
  • برای نمایش سهم بازار و بخش های بازار از نمودار دایره ای استفاده کنید.
  • تقسیم بندی وظایف و نقاط عطف را با نمودار میله ای افقی نشان دهید. تنها وظایف و نقاط عطف اصلی را به کار بگیرید؛ چرا که جزئیات بیشتر می تواند اینگونه از نمودارها را پیچیده کند.
  • همیشه باید اعداد منبع را در نزدیکی نمودارهای جدول خلاصه قرار دهید تا خواننده بتواند در آن واحد، مقایسه ی مورد نظر خود را انجام دهد. فراموش نکنید که هیچگاه نباید این اعداد منبع را دور از دسترس خواننده قرار دهید.
  • حما درطول متن خود به این نمودارها اشاره کنید؛ استفاده از نمودار، بدون شرح آنها در متن، بی فایده است. گر اعداد منبع در جدول خلاصه ی شما به وضوح دیده نمی شوند، باید تمامی ضمیمه ها را به اعداد جزئی مربوط ارجاع دهید.

4. نمای کلی طرح کسب و کار را مرتب کنید.

علاوه بر جمله بندی و ترکیب لغت ساده، نمای ظاهری متن ها نیز باید ساده و ترغیب کننده باشد. پس به این توصیه ها دقت کنید:

  • تلاش کنید که بیشتر از دو فونت مختلف را در متن خود به کار نبرید. فونتی که برای تیترها استفاده می کنید باید ساده باشد؛ مثل Arial، Tahoma یا Verdana. برای بدنه ی اصلی متن نیز باید از فونت های روان و رسمی استفاده کنید.
  • از فونت های کوچک استفاده نکنید. تعداد کمی از فونت ها وجود دارند که در اندازه ی قلم 10، خوانا هستند. بیشتر آنها در اندازه های 11 یا 12 قابل خواندن هستند.
  • متن را به بخش های کوچکتری تقسیم کنید؛ بخش تصاویر، چارت ها، جدول خلاصه بندی و غیره را از یکدیگر مجزا کنید.
  • آزادانه از فضای سفید استفاده کنید. کلماتی که به صورت فشرده در هم فرو رفته اند، جذابیت ندارند و برای خواننده، خسته کننده می شوند.
  • به یاد داشته باشید که دیکته ی صحیح لغات را به کار بگیرید. از ابزار اصلاح لغت استفاده کنید تا هیچ لغتی با غلط دیکته ای در متن شما وجود نداشته باشد. متن را با ارقام موجود در نمودارها چک کنید تا از تطابق آنها اطمینان حاصل کنید.

 

سایر مطالب مرتبط با این مقاله را می توانید از لینک زیر دنبال کنید :

"راهنمای گام به گام برای تدوین بیزینس پلن یا طرح کسب و کار"

 

منبع: entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-01 12:18:24
دسته بندی ها