18 عادتی که از شما یک فرد باهوش می‌سازد

24 فروردین 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - 18 عادتی که از شما یک فرد باهوش می‌سازد
18 عادتی که از شما یک فرد باهوش می‌سازد
امتیاز مطلب: 90%

باهوش بودن فوق العاده است، اما یک شبه محقق نمی شود. اگر می خواهید که باهوش و زیرک تر باشید، باید عادت هایی را در خود پرورش دهید که هوش شما را شکوفا کرده ذهن شما را تقویت می کند.

برخی از افراد با این قابلیت متولد می شوند؛ اما افراد دیگر باید به مجموعه ای از رفتارهای روزانه عادت کنند تا هوش خود را تقویت و حفظ کنند. فرقی نمی کند که در زمینه ی تجارت، رهبری، هنر و یا هر حوزه ی دیگری فعالیت می کنند، آنها باید هر روز خود را به چالش بکشند و خود را برای فعالیت های جدید تری آماده کنند.

این 18 عادت رفتاری باعث می شود که هوشمندی درونی خود را شکوفا کنید؛ با یوکن همراه شوید:

1. درباره‌ی همه چیز سوال بپرسید

درباره ی هیچ چیزی برداشت آزاد نداشته باشید و یا اینکه برای نشان دادن خرد خود، همه چیز را بدون فکر کردن توضیح دهید. چشم ها و ذهن خود را کاملا باز کنید. بزرگ ترین دشمن دانش، نادانی نیست؛ بلکه توهم دانایی است؛ سوال پرسیدن و کنجکاوی کردن نیز از مولفه های اساسی برای عبور از توهم به شمار می روند.

2. تا آنجایی که می‌توانید مطالعه کنید

تلاش کنید تا هر روز یک کتاب را بخوانید؛ به زودی متوجه خواهید شد که دریایی از اطلاعات و دانش را در اختیار دارید. مطالعه کردن را به یکی از عادت های اصلی خود تبدیل کنید. منظور ما مطالعه کردن واقعی است، نه اخبار بی پایه و اساس درباره ی زندگی افراد سرشناس در اینترنت. تنها کافیست که هر روز، تنها یک فصل از یک کتاب را بخوانید تا بتوانید این عادت را به مرور زمان در خود  تقویت کنید. به این برنامه پایبند باشید تا هوش خود را تقویت کنید.

3. کشف کنید که چه چیزهایی در شما ایجاد انگیزه می‌کند

موضوعی را پیدا کنید که علاقه ی شما را به خود جلب می کند و با تمام وجود، از آن لذت ببرید. برقراری تعامل با موضوعی که شما را تحریک می کند، آسان تر است. فرمتی را پیدا کنید که مغز شما را تحریک می کند؛ خواه یک پادکست باشد یا روزنامه، فرقی نمی کند. مغز خود را با چیزهایی که از آن لذت می برد، تغذیه کنید.

4. برای انجام دادن کارهای قدیمی، از روش‌های جدیدتر استفاده کنید

نوآور بودن به این معناست که خلاق باشید و از اشتباه کردن نترسید. حتی در کارهایی که هر روز انجام می دهید هم می توانید نوآوری و خلاقیت داشته باشید و چیزهای جدیدی را تجربه کنید. زمانی که ریسک می کنید، ممکن است که اشتباه کنید؛ اما به جای اینکه در روتین های قدیمی گرفتار شوید، می توانید از تجربه های جدید لذت ببرید. خیال پردازی و خلاقیت می تواند جهان را متحول کند.

5. با افرادی که از شما باهوش‌تر هستند، معاشرت کنید

افراد باهوش همیشه از چیزهای جالب تری حرف می زنند. آنها می دانند که چگونه می توان ذهن را گسترش داد و مغز را تقویت کرد؛ بنابراین، معاشرت با آنها از چندین لحاظ برای شما مفید خواهید بود. در محیط کار و یا هر جای دیگری که در آن فعالیت می کنید، به دنبال این افراد باشید و با آنها معاشرت اجتماعی داشته باشید.

6. به یاد داشته باشید که تمامی متخصص‌ها، از گام اول شروع کرده‌اند

زمانی که فرصتی را برای یادگیری چیزهای جدید در اختیار داشته باشید، باهوش تر خواهید شد. ارائه ی مداوم ایده های جدید به مهارت های جدید تر نیاز دارد؛ اگر برای یادگیری مشتاق باشید، زندگی هم از یاد دادن به شما دست بر نمی دارد.

7. زمان‌هایی را برای تامل کردن اختصاص دهید

حواس پرتی های زیادی پیرامون همه ی ما وجود دارد؛ اگر چیزی برای فکر کردن نداشته باشیم، از یک شاخه به شاخه ی دیگر پریدن، بسیار آسان تر می شود. زمان هایی را برای تامل کردن اختصاص دهید؛ این امر در پروسه ی یادگیری نقس بسیار مهمی دارد.

8. ورزش کنید

همانطور که به ذهن خود اهمیت می دهید، نباید بدن خود را فراموش کنید. برای تنظیم تغذیه، ورزش و خواب خود برنامه ریزی کنید.

9. تلاش کنید تا بهره‌وری بالاتری داشته باشید

همیشه مشغول بودن و بهره ور بودن دو مفهوم کاملا مجزا هستند. آینده ای که خواهان آن هستید، با کارهایی که انجام می دهید، شکل می گیرد. افراد باهوش از روزهای خود بهترین بهره را می برند.

10. هر روز به ایده‌های جدید فکر کنید

یک دفترچه به همراه داشته باشید و ایده های جدید خود را در آن یادداشت کنید. برای ابراز خلاقیت خود تلاش کنید و مدل فکر کردن خود را تغییر دهید. ایده های یادداشت شده را هر هفته بررسی کنید و به مرور زمان، آنها را ویرایش کنید.

11. کاری را انجام دهید که شما را می‌ترساند

روبرو شدن با ترس ها، افراد را شجاع تر و باهوش تر می کند؛ این افراد بهتر می توانند با مسائل آینده روبرو شوند. گاهی اوقات، بهترین پاداش ها از روبرو شدن با ترس ها حاصل می شود.

12. آموزش‌های آنلاین را با تلویزیون عوض کنید

از وقت آزد خود بهترین بهره را ببرید و با تماشای تلویزیون و شبکه های اجتماعی، آن را هدر ندهید. اینترنت از ابزارهای یادگیری جالب انباشته شده است. به کار گیری این عادت، کار چندان دشواری نیست؛ اما محصول آن فوق العاده خواهد بود. با این کار مغز شما تقویت شده و زندگی شخصی و حرفه ای شما در آن واحد، پیشرفت می کند.

13. مراقب چیزهایی که جذب آن می‌شوید باشید

هر کاری که در آن شرکت می کنید ممکن است که نشاط آور باشد و یا اینکه اثرات زیان باری را برای ذهن شما به همراه داشته باشد. شما باید منفی بافی درونی و بیرونی خود را خاموش کنید؛ به محض انجام این کار، روند تغییر شکل طرز فکر و عقاید شما آغاز می شود که در واقع همان راهنمای عکس العمل های شماست.

14. چیزهایی را بخوانید که به طور معمول تمایلی به خواندن آن ندارید

هر روز در اینترنت و یا سایر رسانه ها به دنبال موضوع، علاقه مندی ها و یا منابعی باشید که به طور معمول در مسیر همیشگی شما وجود ندارد. این کار باعث می شود که دانشی را جذب کنید که قبلا از هیچ روش دیگری به آن دسترسی نداشته اید.

15. چیزهایی که می‌دانید را با دیگران به اشتراک بگذارید

یادگیری چیزهای جدید از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ اما به اشتراک گذاری دانش هایتان باعث می شود که از این دانسته ها استفاده کنید و به آنها معنا ببخشید.

16. دانش خود را به کار بگیرید

اگر یادگیری چیزهای جدید به الهام بخشیدن و پیشرفت شما منجر نشود، هیچ فایده ای نخواهد داشت. باهوش ترین افراد از دانش خود استفاده می کنند تا فرد ارزشمند تری باشند و تنها به موفقیت های فردی فکر نمی کنند.

17. خاطرات خود را بنویسید

اینطور که به نظر می رسد، نوشتن خاطرات روزانه افراد را باهوش تر می کند. دقایقی از روز را برای بازتاب افکار خود اختصاص دهید تا شاهد قدرت ذهن خود باشید. زمانی که از تجربه های خود برای یادگیری استفاده می کنید، باهوش تر می شوید.

18. در انتخاب افراد پیرامون خود وسواس به خرج دهید

افراد باهوش تلاش می کنند تا در مقایسه با افراد معمولی، دوستان کمتری داشته باشند. بخشی از این مساله به این دلیل است که با هوشمندی بیشتر، وسواس بیشتری در انتخاب دوست به وجود می آید. کسانی که وقت خود را با آنها می گذرانید در واقع بازتاب دهنده ی شخصیت شما هستند.

از همین امروز تلاش کنید تا این عادت ها را در زندگی روزانه ی خود بگنجانید، به زودی متوجه تاثیر چشمگیر آنها خواهید شد.

 

منبع: inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-04-12 17:55:29
دسته بندی ها