افرادی که احساس خوشبختی واقعی می کنند، چه خلق و خویی دارند؟

12 آبان 1396 - 8:00
مدیریت شخصی - افرادی که احساس خوشبختی واقعی می کنند، چه خلق و خویی دارند؟
افرادی که احساس خوشبختی واقعی می کنند، چه خلق و خویی دارند؟
امتیاز مطلب: 93%

به طور معمول وقتی به خوشبختی فکر می کنیم، مواردی به ذهن ما می رسند که رضایت و خوشحالی لحظه ای را برای ما فراهم می کنند؛ مثل یک وعده ی غذایی خوب، خواندن کتاب مورد علاقه و دراز کشیدن در ساحل آفتابی. این موارد حقیقتا می توانند احساس خوشبختی را ایجاد کنند، اما موقتی هستند. مطالعات اخیر نشان داده است که خوشبختی واقعی یا رضایت از زندگی، کمی متفاوت تر از چیزی که فکر می کنیم عمل می کند.

در یکی از این مطالعات، مارتین سلیگمن، روانشناس دانشگاه پنسیلوانیا، صدها نفر را بر مبنای مدل دنبال کردن خوشبختی توسط آنها، به سه گروه تقسیم کرد.

زندگی دلپذیر: کسانی که در دسته ی زندگی دلپذیر قرار دارند، با جستجوی لذت و خوشگذرانی، به دنبال ایجاد حس خوشبختی هستند. آنها به خوبی از لحظه لذت می برند و آن را برای همیشه ادامه می دهند. این افراد اغلب با عنوان "جویندگان هیجان" شناخته می شوند.

زندگی پر تعامل: افرادی که در این دسته قرار می گیرند با سخت کار کردن در عرصه ای که به آن عشق می ورزند، حس خوشبختی را در خود ایجاد می کنند. آنها تا اندازه ای در این موارد غرق می شوند که اغلب به عنوان افراد سرد و بی توجه به دیگران شناخته می شوند.

زندگی معنی دار: افرادی که از این طریق احساس خوشبختی می کنند، قدرت و انرژی خود را برای چیزهایی اختصاص می دهند که به اهداف بزرگ تر منجر می شود. این اهداف انگیزه ی عمیقی را در آنها ایجاد می کند.

سلیگمن متوجه شد افرادی که زندگی دلپذیری را دنبال می کنند، حس خوشبختی اندکی را تجربه می کنند؛ اما احساس خوشبختی در دو دسته ی دیگر، بسیار عمیق تر است.

تحقیقات سلیگمن تنها یکی از بررسی های انجام شده است؛ با اینحال نشان می دهد که تمرکز انرژی و دقت روی چیزهایی که به آن اهمیت می دهید، تاثیر بسزایی را در حس خوشبختی افراد دارد. افرادی که به دنبال زندگی پر تعامل و معنی دار هستند، یک وجه مشترک دارند؛ آنها عمیقا با اشتیاق هستند و از قدرت خود برای بهتر کردن خود و دنیای اطراف استفاده می کنند.

در حقیقت، افراد خوشبخت عمیقا هدفمند هستند. اگرمی خواهید که چنین احساسی را در خود ایجاد کنید، باید بیاموزید که این عادت ها را در برنامه ی خود قرار دهید؛ با یوکن همراه شوید:

1. خوشبختی خودتان را ایجاد کنید و برای به دست آوردن آن تلاش کنید.

هر ثانیه ای که منتظر رسیدن خوشبختی هستید را می توانید برای تلاش کردن و ایجاد این حس به کار بگیرید. افراد خوشبخت در واقع خوش شانس ترین ها، پولدارترین ها و یا جذاب ترین ها نیستند؛ بلکه اینها افرادی هستند که برای به دست آوردن خوشبختی خود تلاش می کنند. اگر می خواهید که حس خوشبختی را ایجاد کنید، باید آن را در اولویت زندگی خود قرار دهید. همه ی ما تلاش می کنیم که دیگران را از خودمان نا امید نکنیم، اما این اتفاق اغلب برای خوشبختی خودمان رخ می دهد.

2. افراد مناسبی را به عنوان اطرافیان خود انتخاب کنید.

خوشبختی واگیردار است. افراد خوشبخت و شادی که پیرامون شما هستند، اعتماد به نفس را تقویت کرده و خلاقیت را شبیه سازی می کنند. گشت و گذار با افراد منفی باف، دقیقا عکس این تاثیر را ایجاد می کند. اینگونه از افراد به شما نیاز دارند که به مجموعه ی آنها اضافه شوید تا احساس بهتری نسبت به خودشان داشته باشند. از این زاویه به آن نگاه کنید: اگر کسی در حال سیگار کشیدن باشد، ترجیح می دهید که تمام روز را در کنار او باشید و هوای او را تنفس کنید؟

3. خودتان را از خواب کافی محروم نکنید.

هرچقدر که درباره ی اهمیت و تاثیر خواب کافی در روحیه، تمرکز و کنترل شخصی بگوییم، باز هم کم است. زمانی که می خوابید، مغز شما به معنای واقعی کلمه شارژ می شود. پروتئین های سمی که در طول روز و در اثر فعالیت های سلول های عصبی تولید می شود، در زمان خواب شبانه از بدن دفع می شود. این بدان معناست که به صورت هوشیار و با مغزی شفاف و آماده از خواب بیدار می شوید. اگر خواب با کیفیت را از خود دریغ کنید، متوجه می شوید که انرژی، حافظه و دقت شما کاهش یافته است. علاوه بر این، محرومیت از خواب می تواند هورمون های استرس زا را افزایش دهد، حتی اگر چیزی موجب ایجاد آن استرس نشده باشد. افراد خوشبخت، خواب کافی را در اولویت قرار می دهند؛ چرا که حس فوق العاده ای را در آنها ایجاد می کند، آنها به خوبی می دانند که محرومیت از خواب چه احساس خسته کننده ای را موجب می شود.

4. در لحظه زندگی کنید.

اگر ندانید که چگونه می توان در زمان حال زندگی کرد، نمی توانید از تمامی پتانسیل های خود استفاه کنید. هرچقدر هم که به خاطر اتفاقات گذشته پشیمان باشید، هیچ چیزی از آن زمان را نمی توانید تغییر دهید؛ و هیچ میزانی از اضطراب هم نمی تواند آینده را تغییر دهد. اگر دائما ذهن خود را برای این موارد درگیر کنید و حقیقت را به گونه ای که هست، قبول نکنید، هرگز احساس خوشبختی نخواهید داشت. برای اینکه بتوانید در لحظه زندگی کنید، باید این دو کار را انجام دهید: اول، گذشته ی خود را بپذیرید. اگر با گذشته ی ناموفق خود صلح نکنید، هرگز شما را ترک نخواهد کرد؛ بنابراین به آینده ی شما تبدیل خواهد شد. دوم، عدم ثبات آینده را پذیرا باشید. نگرانی برای آن هیچ فایده ای ندارد. به گفته ی مارک تواین: "نگرانی مانند این است که قرضی را پرداخت کنید، درحالیکه اصلا بدهکار نیستید."

5. یاد بگیرید که عاشق خودتان باشید.

بیشتر انسان ها می توانند قابلیت های خوب دوستان خود را ببینند و آنها را تحسین کنند؛ اما متاسفانه این توانایی را درباره ی محاسن خود ندارند. خود واقعی تان را قبول کنید و قدر قدرت های خود را بدانید؛ تنها در این صورت است که می توانید به دنبال ایرادهای خود باشید و آنها را برطرف کنید. مطالعات نشان داده اند که تمرین کردن برای عشق ورزیدن به خود، تعداد تصمیم گیری های سالم را افزایش می دهد، سلامت روانی را تقویت می کند و تمایل برای به تعویق انداختن کارها را کاهش می دهد.

6. قدردان چیزهایی باشید که دارید.

زمان هایی را برای پیدا کردن چیزهایی اختصاص دهید که قدردان آن هستید. این کار باعث تقویت روحیه می شود؛ چرا که هورمون استرس زای کورتیزول را تا 23 درصد کاهش می دهد. تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا نشان می دهد که ابراز قدردانی باعث تقویت روحیه، انرژی و سلامت جسمی می شود. این دقیقا نقش همان کورتیزول کاهش یافته در بدن است.

7. ورزش کردن را در روتین روزانه ی خود قرار دهید.

حرکت دادن بدن برای حداقل ده دقیقه، موجب رهاسازی GABA در بدن می شود؛ این یک انتقال دهنده ی عصبی است که احساس سکوت و آرامش را در ذهن ایجاد کرده و کنترل محرک ها را در اختیارتان قرار می دهد. افراد خوشبخت برای ورزش کردن منظم برنامه ریزی می کنند و به آن پایبند هستند؛ این افراد به خوبی از تاثیر آن در روحیه باخبر هستند.

8. ببخشید اما هرگز فراموش نکنید.

افراد خوشبخت با این شعار زندگی می کنند: "یک بار من را فریب دادی، شرم بر تو؛ دوبار من را فریب دادی، شرم بر من." آنها می بخشند تا از ایجاد حس کینه جویی و تلافی جلوگیری کنند؛ اما هرگز فراموش نمی کنند. احساسات منفی که از کینه جویی نشات می گیرد، حقیقتا ایجاد کننده ی استرس هستند. ماندگاری چنین میزان استرسی در بدن، عوقب ویرانگری را در سلامتی و روحیه دارد و افراد خوشبخت به خوبی می دانند که باید از چنین احساساتی دوری کنند. با این وجود، بخشنده بودن نیز به این معنا نیست که لزوما شانس دیگری را به افرادی دهید که به شما آسیب زده اند. رفتار بد دیگران باعث تسلیم شدن افراد خوشبخت نمی شود؛ آنها به سرعت این احساسات را رها کرده، از خود محافظت می کنند و خود را در برابر آسیب های آینده ایمن می کنند.

9. با احساسات درونی خود ارتباط برقرار کنید.

تلاش برای سرکوب کردن احساسات درونی، نه تنها برای آن احساسات مضر است، برای برای شما نیز خوشایند نخواهد بود. ارتباط برقرار کردن با احساسات درونی، سطح استرس را کاهش داده و روحیه ی شما را تقویت می کند. یکی از مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، به رابطه ی میان طول عمر و توانایی ابراز احساسات اشاره می کند. این تحقیقات نشان داده است افرادی که حداقل 100 سال عمر می کنند، در ابراز احساسات توانایی بالایی داشته اند.

10. روی چیزهایی تمرکز کنید که توانایی کنترل آنها را دارید.

به جای اینکه وقت خود را در نگرانی برای چیزهایی هدر دهید که از کنترل شما خارج هستند، آن را برای چیزهای صرف کنید که توانایی کنترل آنها را دارید. آیا زمان زیادی را برای کار کردن صرف می کنید؟ پس برای افزایش سطح دانش خود از کتاب های صوتی استفاده کنید. آیا پاهایتان در طول ورزش آسیب دیده؟ پس شنا کنید. بیشتر افراد در اکثر مواقع به نکات منفی تکیه کرده و از آن بهانه می تراشند. افراد خوشبخت از شکست های خود برای موفقیت استفاده می کنند.

11. طرز فکر رو به رشد داشته باشید.

رفتارهای اصلی افراد به دو دسته تقسیم می شود: طرز فکر تثبیت شده و طرز فکر رو به رشد. در طرز فکر تثبیت شده، بر این باور هستید که همین فردی که هستید، باقی می مانید و تغییر نخواهید کرد. این طرز فکر در شرایطی که با چالش روبرو می شوید، برای شما مشکل ایجاد می کند؛ چرا که همه چیز به گونه ای به نظر می رسد که گویی از توانایی شما خارج است؛ و در نهایت باعث نا امیدی شما خواهد شد. اما افرادی که طرز فکر رو به رشدی دارند، معتقدند که توانایی پیشرفت را دارند و برای آن تلاش می کنند. این رویکرد احساس خوبی را در آنها ایجاد می کند، چرا که توانایی بهتری را در برطرف کردن مشکلات از خود نشان می دهند. علاوه بر این، در مقایسه با کسانی که طرز فکر ثابت شده ای دارند، در مقابله با چالش ها نیز عملکرد بهتری دارند؛ چرا که آنها را با آغوش باز پذیرا هستند و آنها را فرصت هایی برای یادگیری چیزهای جدید می دانند.

سخن آخر

این استراتژی ها نه تنها باعث تقویت احساس خوشبختی می شود؛ بلکه از شما انسان بهتری می سازد. مواردی که با شما سازگارتر است را انتخاب کنید و از آنها لذت ببرید.

 

منبع: Entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

دسته بندی ها