به روز رسانی طرح کسب و کار را فراموش نکنید

11 دی 1399 - 11:00
کار آفرینی - به روز رسانی طرح کسب و کار را فراموش نکنید
به روز رسانی طرح کسب و کار را فراموش نکنید
امتیاز مطلب: 96%

"طرح کسب و کار خود را در چه زمانی باید به روز رسانی کنم؟" جواب این سوال، همیشه است. شما باید هر ماه، هر هفته و یا حتی هر روز طرح کسب و کار خود را به روز رسانی کنید؛ هر زمان که المان های مختلفی که در کسب و کار شما نقش دارند، تغییر می کنند، شما نیز باید طرح کسب و کار خود را به روز رسانی کنید. فراموش نکنید که این المان ها نیز دائما در حال تغییر هستند. حتی زمانی که زیر دوش هستید، گرفتار ترافیک سنگین شده اید و یا وقتی که به تنهایی قدم می زنید باید در حال به روز رسانی طرح کسب و کار خود باشید. زمانی که به حرف های مشتریان و مدیران دیگر گوش می کنید هم باید طرح کسب و کار را به روز رسانی کنید. در ادامه با یوکن همراه باشید.

شاید چنین رویکردی به نظر شما هرج و مرج را به وجود بیاورد، اما در حقیقت کاملا خلاف آن است؛ طرح کسب و کاری که دائما به روز رسانی می شود، در واقع برنامه های داخل آن را از هرج و مرج دور نگه می دارد. این کار به یک پروسه ی برنامه ریزی دراز مدت تبدیل می شود که استراتژی ها و اهداف شما را تعیین می کند، علاوه بر این، گام هایی که باید برای آگاه شدن از نتیجه ی عملکرد بردارید را مشخص می کند.

مدیریت روند برنامه ریزی

به روز رسانی سالانه

طرح کسب و کار خود را حداقل یک بار در سال به صورت کامل به روز رسانی کنید. می توانید یکی از قدیمی ترین طرح ها را انتخاب کرده و درباره ی آن تجدید نظر کنید؛ اما حتما باید نگاه تازه ای به آن داشته باشید. خودتان را از حواس پرتی ها رها کرده و مستقیما به اهدافتان فکر کنید.

  • با مشتریان فعلی و بالقوه ی خود صحبت کنید. گزاره ی ارزش خود را بررسی کنید. مشتری های شما چه چیزهایی را خریداری می کنند؟ شما چه مشکلاتی را برطرف می کنید؟ چه راه حل های دیگری برای مشتریان وجود دارد و آنها از میان چه تعداد گزینه می توانند انتخاب کنند؟
  • تلاش کنید تا بخش بندی جدیدی را در بازار ایجاد کنید. بخش بندی درواقع گروه ها یا تقسیم بندی هایی است که در بازار مشاهده می کنید. برای مثال، اگر به طور معمول از زاویه ی مدل های محصول به بازار نگاه کرده اید، حال از زاویه ی کانال یا خریدار به آن نگاه کنید. اگر قبلا از زاویه ی ناحیه تقسیم بندی کرده اید، حالا از زاویه ی حجم شرکت خریدار این کار را انجام دهید. بخش بندی جدیدی را در نظر بگیرید تا نگاه تازه ای را در اختیار شما قرار دهد.
  • برای مشکلاتی که به راه حل نیاز دارند، به دنیال بازار بالقوه ی بزرگ تر باشید. به کسب و کارهای به هم پیوسته توجه کنید. به گرایش ها و تکنولوژی هایی که در حال تغییر هستند نگاه کنید.

 

به روز رسانی ماهانه

به طور معمول، تجزیه و تحلیل های حسابداری و مالی به صورت ماهانه کارآمد تر هستند؛ چرا که هر ماه بسته می شوند. مطمئن شوید که گزارشی از تفاوت میان نتیجه های برنامه ریزی شده با نتایج واقعی فروش، سود، تراز و وجوه نقد را فراهم کنید.

  • طرح استاندارد نقشه کشی شده را در سه حالت مختلف بررسی کنید؛ یک جدول همراه با طرح اصلی را نگه دارید، دیگری را با نتایج واقعی و سومین بخش را با تفاوت میان نتایج واقعی و نتایج برنامه ریزی شده در نظر بگیرید.
  • از آنجاییکه طرح سالانه به صورت ماهانه چیده شده، شما می توانید جدول هایی را برای نتایج واقعی نگه دارید تا بتوانید تغییراتی که در بودجه به وجود می آیند و بر آینده ی نزدیک تاثیر می گذارد را در آن جدول ها قرار دهید. برای مثال، اگر طرح سالانه از ماه فروردین آغاز می شود، تا پایان خرداد ماه یک پیش بینی فروش واقعی خواهید داشت که نتایج واقعی فروردین تا خرداد را در بر دارد.
  • شما همچنین باید فعالیت ها، ضرب العجل ها و نتایج برنامه ریزی شده ای را بررسی کنید که مطابق برنامه های مالی پیش نرفته است. یک طرح خوب از نقاط عطف، مفروضات و وظایف انباشته است که تمامی آنها قابل اندازه گیری هستند. فراموش نکنید که این نتایج قابل اندازه گیری را در هر ماه بررسی و به روز رسانی کنید.

 

مدیریت تجدید نظرهای عمده

پروسه ی طرح ریزی کسب و کار، پارادوکس مهمی را در بر دارد. استراتژی تنها در حالتی کارآمد است که به طور دائم و در طول زمان طولانی اعمال می شود؛ این بدان معناست که شما نمی توانید بدون دنبال کردن یک طرح دراز مدت، استراتژی را به کار بگیرید. با اینحال، پیروی کورکورانه از یک طرح دراز مدت می تواند شرکتی که به دنبال کردن طرحی که کارآمد نیست، اصرار دارد را از بین ببرد.

راه حل این پارادوکس، مدیریت است؛ که شامل قضاوت می شود. مالک، مجری و مدیر کسب و کار، مسئولیت مجزا کردن پیاده سازی استراتژی دراز مدت و پیروی کورکورانه از طرح شکست خورده را به عهده دارند. هیچ قانون ساده ای برای این مرحله وجود ندارد؛ اما اولین جایی که می توان در آن به دنبال سرنخ بود، مفروضات اشتباه است. آیا بازار واقعی، مفروضات اشتباهی که استراتژی شما بر آن استوار است را مشخص کرده است؟ این نوع قضاوت های ذهنی، همان چیزی است که مدیریت کسب و کارها را با اهمیت می کند. پروسه ی طرح ریزی با بررسی های منظم، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تمامی طرح های کسب و کار اشتباه هستند

باید بدانید که طرح کسب و کار شما اشتباه می کند؛ در واقع تمامی بیزینس پلن ها اشتباه هستند. طرح های کسب و کار درباره ی آینده حرف می زنند و هیچ کس پیش بینی دقیقی از آینده ندارد. بنا براین، طرح خود را تازه نگه دارید و با رخ دادن رویدادهای واقعی، شما نیز به جلو حرکت کنید. در پروسه ی طرح ریزی باید دائما تفاوت میان طرح و نتایج واقعی را رصد کرد. واقعیت، مفروضات شما را می بلعد و باید پیگیری کنید که کجا، کی و چطور اشتباه کرده اید. اینگونه از پیگیری ها، برای مدیریت ضروری هستند.

یک طرح کسب و کار خوب هیچوقت تمام نمی شود.

 

سایر مطالب مرتبط با این مقاله را می توانید از لینک زیر دنبال کنید:

"راهنمای گام به گام برای تدوین بیزینس پلن یا طرح کسب و کار"

 

منبع: entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-01-01 01:07:24
دسته بندی ها