20 نکته‌ی مدیریتی که شما را به یک رهبر فوق‌العاده تبدیل می کند

18 شهریور 1399 - 6:05
مدیریت - 20 نکته‌ی مدیریتی که شما را به یک رهبر فوق‌العاده تبدیل می کند
20 نکته‌ی مدیریتی که شما را به یک رهبر فوق‌العاده تبدیل می کند
امتیاز مطلب: 96%

یک حرفه یا شغل موفق، تنها به یک ایده ی عالی و اخلاق کاری خوب نیاز ندارد، بلکه افراد مناسب نیز از دیگر مولفه های ضروری هستند. برای اینکه بتوانید به خوبی در کنار دیگران کار کنید، باید توانایی های خود در رهبری و مدیریت را تقویت کرده و به یک فرد حرفه ای تبدیل شوید.

در طول سال های زیادی که به کسب تجربه پرداخته اید، احتمالا برخی موارد را از روش های دشوار تر مثل شکست آموخته اید. شما به عنوان یک کارآفرین، هر روز در حال یادگیری هستید. یادگیری در حین انجام کارها، خوشایند است؛ اما نمی توان از اهمیت یادگیری، قبل از ورود به ماجرا چشم پوشی کرد. با اینحال هنوز هم می توان از تجربیات افراد دیگر بهره مند شد تا در امر مدیریت و رهبری به موفقیت دست پیدا کرد.

در ادامه، 20 توصیه ی مدیریتی که مجموعه ای از تجربه ی کارآفرینان موفق است، جمع آوری شده که در این راستا به شما کمک می کند؛ با یوکن همراه شوید:

1. هرگز تسلیم نشوید

کمی کلیشه ای است، اما بهترین توصیه و نصیحتی است که می توان ارائه کرد. کارآفرینی به این معنا نیست که تمامی تلاش ها را در یک هفته خلاصه کنید و شاهد نتایج دراز مدت آن باشید. کارآفرینی به کسانی تعلق دارد که به توانایی ها، ایده ها و اعضای تیمی که به داشتن آن افتخار می کنند، ایمان دارند. رها کردن یک پروژه ی بزرگ یا کوچک، تنها به شما ضرر نمی رساند، بلکه به کسانی که هدایت آنها را به عهده دارید نیز آسیب می رساند.

2. افرادی که در اطراف شما وجود دارند، همه ی دارایی شما هستند

اگر افراد مناسبی را انتخاب نکرده باشید، اجرای یک ایده ی خوب، صدها برابر دشوار تر می شود. بهترین افراد ممکن را برای پروژه های خود انتخاب کنید؛ پس از آن تمامی تلاش خود را به کار بگیرید تا این افراد را حفظ کنید.

3. هم مربی باشید و هم شاگرد

بهترین روابط حرفه ای، آنهایی هستند که از احترام و آموزش متقابل تشکیل شده اند. شما به عنوان یک رهبر وظیفه دارید که میزان دانش و توانایی های اعضای تیم خود را گسترش دهید؛ با اینحال، شما نیز به همان اندازه می توانید چیزهای مختلفی را از آنها یاد بگیرید.

4. قوی باشید، نه بی روح

افراد نمی توانند به رهبرانی که به خودشان باور ندارند، اعتماد کنند. حتی در شرایط بی ثباتی نیز باید روحیه ی مثبت و اعتماد به نفس خود را حفظ کنید. تصمیم هایی که از روی حدس و گمان گرفته می شوند، نه تنها روحیه ی شما را تحت تاثیر قرار می دهند، بلکه به اطرافیان نیز آسیب می رسانند.

5. یک کسب و کار در حال رشد به افراد در حال رشد نیاز دارد

تقریبا تمامی افراد، کاری را در یک پروسه به عهده دارند. یک تجربه ی حرفه ای مثبت، نه تنها توسعه را شامل می شود، بلکه به گرایش مثبت رو به رشد و آموزش نیز منجر می شود. اشتباهات کوچک را ببخشید و دست از آموزش اعضای تیم خود برندارید، آنها را به خاطر اشتباهاتشان سرزنش نکنید. فرصت هایی را در اختیار دنبال کنندگان خود قرار دهید تا بیاموزند و افراد بهتری باشند. باید بدانید که حتی اگر یک رهبر خوب هستید، همیشه می توانید به یک رهبر فوق العاده تبدیل شوید.

6. شکست یک واقعیت است، با آن راحت باشید

هیچ کسب و کاری وجود ندارد که با شکست مواجه نشده باشد. به جای اینکه دچار یاس شوید، شکست هایتان را فرصتی برای یادگیری و تجربه ی جدید برای رشد بدانید. هرگز به خودتان اجازه ندهید که پروژه یا کسب و کاری را به طور کل رها کنید، آنهم به این دلیل که با چند شکست کوچک روبرو بوده اید.

7. مدیریت افراد در شرایط تغییر و تحول، سخت ترین کار ممکن است

فرقی نمی کند که تغییرات در زندگی شخصی اعمال می شود یا شرایط محیطی، در هر صورت، مدیریت افراد در این شرایط کار دشواری خواهد بود. صبور باشید و آنها را درک کنید، اما راسخ بودن پیرامون نیازهای کسب و کار را فراموش نکنید. انعطاف پذیر باشد، نه بی تفاوت؛ باید بتوانید تعادل میان این دو را ایجاد کنید که البته یکی از دشوارترین کارها به شمار می رود.

8. یک ماهی بزرگ در یک حوضچه ی کوچک بودن، بهترین شانس برای موفقیت است

اگر یک ماهی کوچک باشید، نمی توانید جمعیت یک حوضچه ی بزرگ را مدیریت کنید؛ در عوض می توانید شرایط را تغییر دهید. کنترل تیم هایی که توانایی مدیریت آنها را ندارید، به عهده نگیرید و اقتدار کلی خود را با احترام حفظ کنید.

9. برای بهترین بودن در یک زمینه تمرکز کنید و سپس به توسعه و گسترش فکر کنید

ترجیح می دهید که در یک مورد بهترین باشید و یا اینکه پیرامون چنیدن مورد مختلف، توانایی متوسطی داشته باشید؟ احتمالا مورد اول را انتخاب می کنید. زمانی که کسب و کار خود را راه اندازی کردید، برای بهترین شدن در یکی از زمینه ی های فعالیتی خود تمرکز کنید؛ به محض اینکه تسلط کافی را به دست آوردید، می توانید به سمت موارد بزرگ تر و بهتر حرکت کنید.

10. برای اینکه در سطح کشوری رقابت کنید، باید یک لیگ بزرگ تشکیل دهید

سطوح کشوری از رقابت و استعدادهای فراوان انباشته شده است. برای ورود و ماندگاری در این سطح باید تیمی از استعدادها، شخصیت ها و مهارت های مختلف را جمع آوری کرده و یک هدف مشخص را برای آنها تعیین کنید.

11. از افراد و عملکردهایی که شما را متوقف کرده و یا به عقب می کشند، دوری کنید

هیچ دلیلی وجود ندارد که افراد یا پروژه هایی که شما را به سطوح پایین تر می کشانند را حفظ کنید. اگر رفتار، گرایش ها و یا مهارت های یک نفر، با سلایق و فرهنگ شرکت شما سازگار نیست، اجازه ی رفتن آنها را صادر کنید. همین شرایط برای فرصت هایی که شما را به سمت هدف نهایی نمی برند نیز صدق می کند.

12. متواضع بمانید

ضمیر خود را با رهبری اشتباه نگیرید. استحکام و عزم راسخ یکی از مولفه های کلیدی است، اما قدرت اینطور نیست. همان رهبری باشید که اگر خودتان هم بودید، با آغوش باز از او پیروی می کردید.

13. رهبران هوشیار کسانی هستند که اعتماد کردن به آنها آسان است

رهبر بودن به این معنا نیست که در جای خود نشسته و دائما فرمان صادر کنید؛ بلکه برعکس به معنای این است که خودتان نیز درگیر کار شوید و هوشیار باقی بمانید. در حقیقت، شما به عنوان یک رهبر باید سخت کوش ترین فرد شرکت خودتان باشید. این کار ذهنیت کار کردن در شرکت را برای شما ایجاد می کند؛ همین مساله باعث می شود که رهبری موثرتری داشته باشید و ارتباطات قوی تری را میان اعضای تیم خود ایجاد کنید.

14. قبل از آغاز برنامه های اجرایی، به خوبی درباره ی آنها فکر کنید

زمانی که بدون برنامه ریزی و کورکورانه وارد یک جریان می شوید، اعضای تیم را نیز با خودتان به پایین می کشید. قبل از برداشتن اولین گام باید مطمئن شوید که خود و اعضای تیمتان را وارد گرفتاری جدید نخواهید کرد. احتیاط شرط عقل است.

15. حریص نباشید

این مورد کاملا بدیهی است، اما متاسفانه بسیاری از رهبران وجود دارند که حرص تمامی وجود آنها را فرا گرفته است. زمانی که حرف از پول، قدرت یا منابع به میان می آید، طمع نکنید. همین مساله درباره ی کنترل تیم هایی صدق می کنند که از توانایی های مدیریتی شما خارج هستند. این رویکرد در شرایط حرفه ای، اصلا روی خوشی ندارد و در دراز مدت می تواند به شما و کسب و کارتان آسیب برساند. در عوض باید تمامی چیزهایی که کسب و کارتان به دست آورده را با دیگران به اشتراک بگذارید و از دارایی های خود برای بهتر کردن اوضاع استفاده کنید.

16. اجازه ندهید که دیگران به جای شما شکست بخورند

مسئولیت شکست ها و موفقیت های خودتان را بپذرید. زمانی که اشتباهی را مرتکب می شوید، اجازه دهید که به عنوان مقصر شناخته شوید. تقصیر را به گردن دیگران نیندازید؛ در عوض باید خودتان را به عنوان مسئول معرفی کنید.

17. اگر فکر می کنید که دیگران از شما سوء استفاده می کنند، احتمالا درست فکر کرده اید

کشف این مورد ساده است. اگر کسی از شما می خواهد که لطفی را برای او انجام دهید، بدون اینکه چیزی را در قبال آن دریافت کنید، یا اینکه احترام متقابل به دست آورید، پس احتمالا شما را به عنوان فردی می شناسد که می تواند از او سوء استفاده کند. این روند را متوقف کنید تا آسیبی به شما، تیم و شرکت وارد نشود.

18. مدیرعامل خوب بودن، یک مفهوم درونی است

انواع مختلف شرکت به انواع مختلف مدیرعامل نیاز دارد. روش هایی که برای مدیریت شرکت انتخاب می کنید، به اندازه ی شرکت، اعضای تیم، اهداف و نوع صنعت شما بستگی دارد. بنابراین اگر به مدیرعامل فوق العاده ای برخورده اید که روش های مدیریتی متفاوتی دارد، خودتان را با او مقایسه نکنید؛ علاوه بر این، باید بدانید که شما در یک شرایط کاملا متفاوت فعالیت می کنید.

19. ساختن، توسعه دادن و به اشتراک گذاشتن چشم اندازهایتان از اهمیت ویژه ای برخوردار است

با رشد شرکت، چشم اندازهای شما نیز باید رشد کنند. به خودتان و اعضای تیمتان اجازه ندهید که به همین شرایط فعلی و اهدافی که به آن دست یافته اید راضی شوند. چشم انداز خود را گسترش دهید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

20. روحیه ی مثبت خود را حفظ کنید

مسیر پیش روی شما با فراز و نشیب های بیشمار همراه است. هیچکس نمی خواهد در این مسیر با یک رهبر منفی باف و اخمو همراه شود. پس صورت خندان و روحیه ی مثبت خود را حفظ کرده و به موانع پیش رو توجه نکنید.

شاید کار خود را به عنوان یک رهبر فوق العاده یا مدیر عالی آغاز کرده باشید، اما به طور قطع، هر دو مورد نبوده اید. همزمان با کسب تجربه های کارآفرینی، روش های رهبری و مدیریت تیم را نیز می آموزید. اما مجبور نیستید که برای ایجاد این مهارت ها، سال ها زمان صرف کنید؛ بلکه تنها کافیست از تجربه ی دیگران استفاده کنید.

 

منبع: entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-01 12:30:18
دسته بندی ها