نکاتی برای این که از کار بی کار نشوید

18 فروردین 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - نکاتی برای این که از کار بی کار نشوید
نکاتی برای این که از کار بی کار نشوید
امتیاز مطلب: 92%

بهره وریچه ‌چیز باعث می شود که کسی نتواند شما را از شغلتان اخراج کند یا کسی را جایگزین شما کند؟ در جواب میشه گفت باید یک سری کارها را بهتر انجام دهید.

طبق اعلام شرکت های اقتصادی و «دِیو کِرِنشا»، مسئول آموزشی سرویس «لینکدین» موضوع کارهایی هستند که بیشترین تأثیر را در شغلتان گذاشته و وقت زیادی را سر کار به آنها اختصاص می دهید.

طبقه ‌بندی آنها به نظر آسان می رسد. ولی فقط تعداد کمی از افراد به این نصیحت ها توجه می کنند. در دوره‌ی آموزشی «دِیو کِرِنشا» که برای افزایش بهره وری کارکنان است، ایشان اشاره کردند که مردم معمولاً به دنبال تغییر سمت و پست هستند. مشکل اینجاست که تغییر پست در شرکت ها، سطح استرس کاری را بالا برده و با کاهش تمرکز در کار، بازده‌ی آن بخش هم کاهش پیدا می کند.

در عوض افرادی که پر بازده ترین و با ثبات ‌ترین کارمندان هستند، پرارزش‌ترین فعالیتشان را تعیین کرده و روی آنها تمرکز می کنند. همچنین کم‌ ارزش‌ترین فعالیت هایشان هم تعیین کرده و سعی می کنند از حجم بار آن موارد کم کنند. این هم چند روش برای تشخیص فعالیت های کم‌ ارزش و پر ارزش که در صورت تفکیک آنها، در شغل خود جایگزین نشدنی خواهید بود.

چگونه پرارزش‌ ترین فعالیت خود را شناسایی کنید؟

کِرِنشا می گوید در برنامه‌ی اکسل، یک برگه ایجاد کنید و فعالیت های پر ارزش‌تان را یادداشت نمایید. باید تمام فعالیت های حین کارتان را در آن لیست قرار دهید.

لیست سه ستون خالی دارد:

1- استعداد ( استعداد شما در آن کار)

2- میزان سختی جایگزینی ( اینکه جایگزین کردن شخص دیگری بجای شما برای شرکت یا کارخانه ‌تان چقدر سخت خواهد بود.

3- میزان حقوقِ فرد جایگزین (پولی که شرکت شما به فرد جایگزین پرداخت خواهد کرد.)

باید این جدول و هر فعالیتش را با اعداد 1 تا 10 نمره بدهید.  مسلماً هدف این است که استعدادی را شناسایی کنید که جایگزین کردن شما توسط شرکت، برایشان ضررآفرین باشد. اگر استعداد شما در دو فعالیت با هم برابر است، آن فعالیتی را انتخاب کنید که شرکت پول بیشتری بابت آن پرداخت می کند.

دلیل این جدول ‌بندی این است که دو یا سه فعالیت را شناسایی کنید و بیشتر زمان خود را صرف آنها کنید. گام بعدی این است که از کم ‌ارزش‌ترین  فعالیت ها پرهیز نمایید.

چگونه از کم‌ ارزش‌ترین فعالیت هایتان پرهیز نمایید.

 برگه ای که در اِکسل ایجاد کردید، فقط فعالیت های پر ارزش را شناسایی نمی کند. بلکه فعالیت های کم‌ ارزش هم با این روش شناسایی می شوند. گام بعدی پیدا کردن راهی است که حجم این فعالیت های کم ‌ارزش را کاهش دهیم تا بتوانید روی فعالیت های پر ارزش تمرکز داشته باشید.

برای پرهیز از فعالیت های کم‌ارزش، آنها را سریع انجام دهید و «دِیو کِرِنشا»، این فرایند پنج مرحله‌ای را برای کاهش حجم کارهای کم ‌ارزش پیشنهاد می‌کند.

1. خصوصیات شخصی خودتان را بهبود ببخشید

راهی پیدا کنید که شخصاً بتوانید کارهای کم ‌ارزش را سریع تر  به پایان برسانید.

2. خصوصیات کاری خودتان را بهبود ببخشید

به عنوان مدیر اطمینان حاصل کنید تا همه‌ی کارکنان وظایف شان را بدانند و مسئولیت هایشان در صورت ممکن طبقه‌بندی شود. به این صورت وقت شرکت کمتر تلف میشود.

3. از بهترین تکنولوژی ممکن استفاده کنید

اگر یک نرم‌افزار، کامپیوتر یا حتی یک منگنهی جدید میتوان خرید که می تواند سرعت شما را بالاتر ببرد، حتماً این کار را بکنید. با افزایش سرعت و کارایی شما، هزینه‌ای که تقبل کرده‌اید به راحتی جبران می شود.

4. برون‌سپاری

اگر سه مرحله‌ی اول در کاهش زمان برای فعالیت های کم‌ ارزش مفید نبودند، آن کارها را به یک شرکت بیرونی یا طرف قرارداد دیگر محول کنید و ارزیابی کنید که آیا از بار کاری شما کم می شود یا خیر.

5. استخدام

اگر هر چهار مرحله‌ی با شکست مواجه شدند، وقت آن می رسد که کسی را استخدام کنید تا کارهای کم‌ ارزش را انجام دهد. مثلاً کسی که به عنوان مسئول پذیرش، تمام تماس های تلفنی شرکت را پاسخ داده و سازمان دهی کند.

خلاصه

همه‌ی ما ذاتاً می خواهیم تا سرحد ممکن پربار و بهینه باشیم و بیشترین بازده را به کارفرمای خود ارائه دهیم.  ( یا اگر خودتان کارفرمای تجارت تان هستید، درآمد بهتری داشته باشید). ولی معمولاً خیلی از ما وقت زیادی را صرف فعالیت های کم‌ ارزش مان می کنیم. کارهایی که سر ما را مشغول می کنند ولی در کسب‌ وکار و حرفه ‌مان پیشرفتی ایجاد نمی کنند.

برنامه ‌ای بریزید تا این مشکل را حل کنید. ابتدا فعالیت های پرارزش را شناسایی کرده و آنها را در اولویت قرار دهید.

نتیجه ‌گیری کلی:

کلید بزرگ موفقیت این است که به جای تمرکز بر روی نقاط‌ ضعف تان که برای حرفه‌ی کاری شما اهمیتی ندارند، نقاط قوت خود را افزایش دهید. توصیه های «دِیو کِرِنشا» به شما در رسیدن به این موفقیت یاری می رسانند. شرکت «لینکدین» هزاران کار کم‌ ارزش را شناسایی کرده که کمترین میزان را در بازده‌ی کارکنان ایجاد می کنند و می توانید آنها را هم بررسی بفرمایید.

 

منبع: linkedin

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-04-05 17:09:05
دسته بندی ها