افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند این 12 مورد را به گونه ی متفاوتی انجام می دهند

24 دی 1398 - 12:00
اعتماد به نفس - افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند این 12 مورد را به گونه ی متفاوتی انجام می دهند
افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند این 12 مورد را به گونه ی متفاوتی انجام می دهند
امتیاز مطلب: 90%

اعتماد به نفس به شکل های متفاوتی نمایان می شود. اعتماد به نفس واقعی که در مقابل اعتماد به نفس کاذب وجود دارد، نمای کاملا مشخصی دارد. (اعتماد به نفس کاذب برای پنهان کردن عدم امنیت اینگونه از افراد به وجود می آید)

زمانی که حرف از اعتماد به نفس به میان می آید، یک چیز به طور قطع مشخص است؛ افرادی که از اعتماد به نفس واقعی بهره می برند همیشه یک سر و گردن از تردیدها بالاتر هستند؛ چرا که در حقیقت الهام بخش دیگران هستند و همه چیز را ممکن می کنند.

هنری فورد در این باره می گوید: "اگر فکر می کنید که می توانید و یا اینکه فکر می کنید توانایی ندارید، در هر صورت حق با شماست."

این نقل قول از فورد به این موضوع اشاره می کند که طرز فکر شما تاثیر قدرتمندی را برای توانایی های مورد نیاز برای موفقیت دارد. این موضوع اخیرا در نتیجه ی بررسی های انجام شده در دانشگاه ملبورن نیز نمایان شد؛ این بررسی ها نشان می دهند که افراد با اعتماد به نفس بالا و واقعی برای به دست آوردن دستاوردهای بزرگ تر تلاش می کنند و سریع تر از دیگران نیز به ترفیع شغلی مورد نظر خود می رسند.

یادگیری اعتماد به نفس یک موضوع مهم و بدیهی است؛ اما افرادی که حقیقتا اعتماد به نفس بالایی دارند، چه کارهایی را متفاوت از دیگران اجام می دهند که آنها را متمایز می کند؟

تحقیقاتی که در این زمینه انجام شد، به جمع آوری 12 موردی انجامید که اینگونه از افراد را متفاوت می کند؛ شما نیز می توانید با اعمال آنها در عادت های رفتاری خود به این مرحله از اعتماد به نفس برسید؛ با یوکن همراه شوید:

1. آنها خوشبختی را در درون خود جستجو می کنند.

خوشبختی یکی از المان های حیاتی اعتماد به نفس است؛ به این دلیل که اگر بخواهید در انجام کاری اعتماد به نفس داشته باشید، باید از فردی که هستید احساس رضایت داشته باشید.

افرادی که از اعتماد به نفس بالا بهره می برند، احساس رضایت و خوشنودی را از دستاوردهای خودشان به دست می آورند؛ اینگونه از افراد به طرز فکر و نظر دیگران درباره ی دستاوردهایشان اهمیتی نمی دهند. آنها می دانند که علیرغم تمام چیزهایی که دیگران می گویند، هیچوقت تا آن اندازه، خوب یا بد نیستند.

2. آنها هرگز کسی یا چیزی را مورد قضاوت قرار نمی دهند.

افراد با اعتماد به نفس بالا هرگز درباره ی دیگران قضاوت نمی کنند، چرا که می دانند هر فردی به نوبه ی خود از خصیصه های منحصر به فردی برخوردار است. آنها نیازی ندارند که با سرکوب کردن دیگران، احساس خوبی را در خودشان ایجاد کنند. مقایسه کردن خود با دیگران یک روش محدود کننده است. افرادی که اعتماد به نفس واقعی دارند، هرگز با اندازه گیری کردن دیگران وقت خود را هدر نمی دهند و نگران نیستند که آیا مورد قضاوت دیگران قرار می گیرند یا خیر.

3. آنها تا زمانیکه حقیقتا نمی خواهند، به هیچ درخواستی پاسخ مثبت نمی دهند.

تحقیقاتی که در دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو انجام شده نشان می دهد که هرچقدر با رد درخواست و "نه" گفتن مشکل داشته باشید، به همان اندازه نیز احساساتی همچون استرس، کاهش انرژی و حتی افسردگی را تجربه خواهید کرد. افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند به خوبی می دانند که "نه" گفتن یک امر سالم است و عزت نفس آنها به اندازه ایست که آنها را از حاشیه ها دور نگه می دارد. هر زمان که وقت "نه" گفتن یا رد درخواست های مکرر فرا می رسد، از گفتن عبارت های مثل "فکر نمی کنم بتوانم" یا " مطمئن نیستم" پرهیز کنید. آنها با اعتماد به نفس کامل از کلمه ی "نه" استفاده می کنند؛ چرا که می دانند نه گفتن به یک وظیفه ی جدید، در واقع احترام گذاشتن و ارزش قائل شدن به وظایفی است که از قبل به عهده گرفته اند. "نه" گفتن فرصتی را در اختیار آنها قرار می دهد که با کیفیت هرچه تمام تر وظایف قبلی را به سرانجام برسانند.

4. آنها بیشتر از آنچه که حرف بزنند، گوش می کنند.

افردی که از اعتماد به نفس بالا بهره می برند ترجیح می دهند که بیشتر گوش کنند تا اینکه حرف بزنند، به این دلیل که قصد ندارند با حرف زدن بیشتر، چیزی را به دیگران ثابت کنند. اینگونه از افراد می دانند که با گوش کردن فعالانه و دقت کردن به حرف های دیگران، فرصت های بیشتری برای یادگیری و رشد را برای خودشان فراهم می کنند. آنها روی صرف تعامل متمرکز می شوند، چون می دانند که لذت آن بیشتر بوده و رویکرد پربازده تری به شمار می رود.

5. آنها با قطعیت حرف می زنند.

کمتر می شنوید که افراد با اعتماد به نفس بالا از عبارت هایی مثل "آاام..."، "مطمئن نیستم..." و یا "فکر می کنم" استفاده کنند. این افراد با قطعیت و اطمینان حرف می زنند؛ آنها به خوبی می دانند که اگر نتوانند پیام خود را با بیان شفاف و قطعیت منتقل کنند، پیدا کردن شنونده نیز دشوارتر خواهد شد.

6. آنها به دنبال موفقیت های کوچک هستند.

افراد با اعتماد به نفس تمایل دارند که خودشان را به چالش بکشند و با خودشان به رقابت بپردازند، حتی اگر تلاش هایشان به موفقیت های کوچک منجر شود. پیروزی ها و موفقیت های کوچک موجب ترشح پذیرنده های آندروژن در بخش هایی از مغز می شود که مسئول پاداش و ایجاد انگیزه است. افزایش پذیرنده های آندروژن نیز تاثیر هورمون تستوسترون را افزایش می دهد که در نهایت به افزایش میزان اعتماد به نفس و اشتیاق برای چالش های آینده منجر می شود. زمانی که مجموعه ای پیروزی های کوچک را در کارنامه ی خود داشته باشید، میزان اعتماد به نفسی که در وجود شما افزایش یافته، تا ماه ها ادامه خواهد داشت.

7. آنها ورزش می کنند.

مطالعاتی که در موسسه ی تحقیقاتی انتاریو شرقی انجام شده نشان می دهد افرادی که دو مرتبه در طول هفته، و برای 10 هفته ی متوالی ورزش می کنند، از لحاظ اجتماعی، تحصیلی و ورزشی، احساس صلاحیت می کنند. این افراد همچنین امتیازهای بالاتری را برای تصویر شخصی از خود و عزت نفس در نظر گرفته اند. مهم تر از همه و فراتر از تغییرات ظاهری در فیزیک که باعث افزایش اعتماد به نفس می شود، انرژی مثبت ناشی از اندورفین آزاد شده، تفاوت چشمگیری را در روحیه ی آنها ایجاد می کند.

8. آنها به دنبال جلب توجه نیستند.

مردم اغلب از کسانی که به دنبال جلب توجه دیگران هستند، بیزار بوده و از آنها فاصله می گیرند. افرادی که از اعتماد به نفس بهره می برند به خوبی می دانند که نمایش هر چیزی که حقیقتا هستند در مقایسه با تلاش برای ثابت کردن خودشان به عنوان افراد مهم، تاثیر بیشتری دارد. مردم به سرعت طرز فکر شما را دریافت می کنند و سریعا با ذهنیت های درست واکنش نشان می دهند. به نظر می رشد که افراد با اعتماد به نفس، همیشه نگرش و طرز فکر درستی را به اجرا می گذارند.

اینگونه از افراد در "انتشار توجه" استاد هستند. زمانی که به خاطر یکی از دستاوردهایشان در کانون توجه قرار می گیرند، به سرعت این میزان از توجه را با تمامی افرادی که در پروژه سهیم بوده و سخت تلاش کرده اند، تقسیم می کنند. آنها به دنبال تایید شدن و ستایش دیگران نیستند؛ چرا که ارزش را در درون خودشان جستجو می کنند.

9. آنها از اینکه گاهی اوقات اشتباهاتی را مرتکب شوند، هراسی ندارند.

افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند از اینکه اشتباهاتشان ثابت شوند، ترسی ندارند. آنها ترجیح می دهند که عقاید خود را بیان کنند، چون می دانند که با اشتراک گذاری آنها، اشتباهاتشان مشخص می شود و چیزهای بیشتری را یاد می گیرند؛ علاوه بر این، در صورت درست بودن ایده ها، دیگران از آنها بهره مند خواهند شد. کسانی که از خودشان مطمئن هستند به خوبی از توانایی های خود مطلع هستند.

10. آنها ریسک پذیر هستند.

زمانی که اینگونه از افراد فرصتی را در برابر خود می بینند، از آن استفاده می کنند و نگران نیستند که چه عواقبی خواهد داشت. آنها از خودشان می پرسند که "چه چیزی می تواند من را متوقف کند؟ چرا نتوانم این کار را انجام دهم؟" سپس از فرصت پیش آمده استفاده می کنند. ترس نمی تواند آنها را از حرکت بازدارد؛ چرا که می دانند اگر هرگز چیزی را امتحان نکنند، نمی توانند به موفقیت مورد نظر خود برسند.

11. آنها دستاوردهای دیگران را نیز جشن می گیرند.

افرادی که از عدم امنیت رنج می برند، دائما به خودشان شک می کنند و به همین دلیل نیز تلاش می کنند تا توجهی که سزاوار دیگران است را به خودشان جلب کرده و برای اثبات ارزش خود، دائما از دیگران انتقاد می کنند. از طرف دیگر، افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند نگران مسائل مربوط نیستند، چرا که ارزش را از وجود خود طلب می کنند. به جای اینکه با عدم امنیت، روی مسائل داخلی متمرکز شوند، روی دنیای بیرون متمرکز می شوند، این کار به آنها اجازه می دهد که تمام چیزهای شگفت انگیزی که اطرافیان ارائه می دهند را ببینند. ستایش از مردم به خاطر تلاش ها و همکاری هایشان نیز نتیجه ی طبیعی همین امر است.

12. آنها از اینکه درخواست کمک کنند، هراسی ندارند.

افراد با اعتماد به نفس می دانند که درخواست کمک از دیگران باعث نمی شود که افرادی ضعیف یا کم هوش به نظر برسند. آنها از نقاط قوت و ضعف خود آگاهند و برای پر کردن فواصل میان آنها، از دیگران کمک می گیرند. آنها همچنین می دانند که یاد گرفتن از کسانی که تجربه ی بیشتری دارند، یکی از بهترین روش ها برای پیشرفت است.

نتیجه گیری نهایی

ساختن اعتماد به نفس یک مسیر است، نه مقصد.

 

منبع: Entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-14 15:29:30
دسته بندی ها