افرادی که قدرت بالایی در قانع کردن دیگران دارند، از چه توانایی هایی بهره می برند؟

24 دی 1398 - 10:00
مدیریت شخصی - افرادی که قدرت بالایی در قانع کردن دیگران دارند، از چه توانایی هایی بهره می برند؟
افرادی که قدرت بالایی در قانع کردن دیگران دارند، از چه توانایی هایی بهره می برند؟
امتیاز مطلب: 94%

اگر در حال تلاش هستید که رئیس خود را برای سرمایه گذاری روی پروژه ی مورد نظر خود قانع کنید و یا اینکه کودک خردسال خود را تشویق می کنید که اسباب بازی هایش را جمع آوری کند، در هر صورت به مهارت قانع کردن دیگران نیاز دارید؛ این مهارت در واقع یکی از لوازم ضروری در دستیابی به موفقیت های زندگی به شمار می رود.

افرادی که می توانند دیگران را قانع کنند، توانایی خارق العاده ای دارند و می توانند روش فکر کردن خودشان را به آنها القا کنند. سلاح پنهان آنها، دوست داشتنی بودن است. آنها با شما کاری می کنند که فراتر از ایده هایشان، خودشان را نیز دوست داشته باشید.

در ادامه با 15 ترفند آشنا می شوید که افراد با توانایی قانع کردن دیگران از آنها به نفع خودشان استفاده می کنند؛ با یوکن همراه شوید:

1. آنها مخاطبان خود را به خوبی می شناسند.

افرادی که توانایی بالایی در قانع کردن دیگران دارند، تمام وجوه درونی و بیرونی مخاطبان خود را می شناسند و از این دانش برای صحبت کردن با مخاطبان، آن هم با یک زبان مشابه استفاده می کنند. آنها مدل های برخورد متفاوت با افراد مختلف را می شناسند؛ برای مثال در برخورد با افراد خجالتی باید نحوه ی ابراز وجود را آرام تر کنند؛ در حالیکه افراد سر سخت تر و با انرژی تر به ابراز رساتر نیاز دارند. افراد از یکدیگر متفاوت هستند و درک این پیچیدگی های خاص به این بستگی دارد که بتوانید آنها را برای شنیدن نقطه نظرات خود ترغیب کنید.

2. آنها ارتباط برقرار می کنند.

زمانی که مردم درک درستی از ماهیت وجودی شما داشته باشند، راحت تر می توانند حرف هایی که می زنید را قبول کنند. در مطالعاتی که در زمینه ی مذاکرات انجام شده، از دانشجویان دانشگاه استنفورد خواسته شد که در کلاس خود درباره ی موضوعی به یک توافق برسند. 55 درصد از دانشجویان، بدون اجرای هیچ دستورالعمل خاصی توانستند به این توافق برسند. اما زمانی که دانشجویان با یکدیگر آشنا شده و قبل از رسیدن به توافق، پیش زمینه ای از ماجراهای خود را با دیگران به اشتراک گذاشتند، توانستند به توافق 90 درصدی برسند.

نکته ی کلیدی این است که بیش از حد درگیر حاشیه های مباحث نشوید. فردی که در حال صحبت کردن با او هستید، یک انسان است، نه یک هدف یا حریف. فرقی نمی کند که تا چه اندازه بحث شما قانع کننده است، اگر نتوانید که با فرد مقابل در سطوح انسانی ارتباط برقرار کنید، او نیز نسبت به هر چیزی که برای گفتن دارید، تردید خواهد داشت.

3. آنها تحمیل کننده نیستند.

افراد با توانایی قانع و ترغیب کردن دیگران، ایده های خود را به صورت قاطعانه و با اعتماد به نفس طرح می کنند و هیچ حالتی از تحمیل، زور و خشونت در آن دیده نمی شود. افرادی که عقاید خود را به زور و تحمیل القا می کنند، هرگز موفق نمی شوند؛ حالت تهاجمی آنها باعث عقب نشینی طرف مقابل می شود و در نهایت به فاصله گرفتن او منجر خواهد شد. افرادی که می توانند دیگران را قانع کنند، خواسته ی زیادی ندارند و به خاطر شرایط و موقعیت خود، شدیدا بحث و مذاکره نمی کنند؛ چون آنها به خوبی می دانند که لطافت، همان چیزی است که در دراز مدت باعث موفقیت افراد خواهد شد. اگر اغلب با حالت پرخاش و خشونت آمیز درخواست خود را مطرح می کنید، تلاش کنید که این بار با اطمینان و خونسردی این کار را انجام دهید. صبور باشید و بیش از اندازه اصرار نکنید. باید بدانید که اگر ایده ی شما به اندازه ی کافی خوب باشد، مردم خودشان را به شما می رسانند، شما نیز می توانید برای آنها زمان صرف کنید؛ در غیر اینصورت، آنها هرگز به شما نمی رسند.

4. آنها خجالتی و مضطرب نیستند.

از طرف دیگر، مطرح کردن ایده به عنوان یک سوال یا طرز فکر، به گونه ایست که گویی در آن ایرادی وجود دارد و با اعتماد مطرح نمی شود، علاوه بر این به تاییدیه ی دیگران نیاز دارد. اگر اغلب خجالتی هستید، تلاش کنید ایده ی خود را به شکل یک بیانیه ی یا حقایق جالب مطرح کنید. علاوه بر این، توصیف کننده ها را نیز از متن معرفی خود حذف کنید. زمانی که برای ترغیب و قانع کردن دیگران تلاش می کنید، از عبارت های مثل "فکر می کنم" یا "این احتمال وجود دارد" استفاده نکنید.

5. آنها از زبان بدن مثبت استفاده می کنند.

زمانی که نسبت به حرکات، حالت های بدن و لحن صدای خود کاملا آگاه باشید، باعث تعامل بیشتر افراد شده و ذهنیت آنها را درباره ی حرف هایی که می زنید، باز می کنید. استفاده از یک لحن هیجان انگیز، دست به سینه نبودن، حفظ تماس چشمی و خم شدن به سمت شخصی که در حال حرف زدن است، همگی از انواع مثبت زبان بدن بوده که مورد استفاده ی افراد قانع کننده قرار می گیرد. زبان بدن مثبت می تواند تعامل بهتر و بیشتری را با مخاطب ایجاد کرده و آنها را قانع کند که این حرف هایی که می زنید، کاملا معتبر و قابل قبول هستند. زمانی که حرف از قانع کردن به میان می آید، روشی که به بیان حرف های خود می پردازید، از موضوعی که می گویید، با اهمیت تر است.

6. آنها حرف های خود را به روشنی و به صورت خلاصه بیان می کنند.

افرادی که از توانایی قانع کردن دیگران بهره می برند، می توانند ایده های خود را به سرعت و با وضوح تمام به اشتراک بگذارند. زمانی که در طول مکالمه های خود، یک حالت محکم داشته باشید، توضیح حرف هایتان برای کسانی که آن را درک نمی کنند، جالب تر و آسان تر خواهد شد. یکی از استراتژی های خوبی که می توانید از آن بهره مند شوید این است که درک دقیقی از موضوع خود داشته باشید، تا اندازه ای که تشریح آن برای یک کودک نیز آسان باشد. اگر بتوانید خودتان را به شکل تاثیرگذاری برای دیگران توضیح دهید (کسانی که هیچ پیش زمینه ای ندارند)، پس به طور قطع می توانید یک مورد قانع کننده را برای افرادی که کمی پیش زمینه دارند، ارئه دهید.

7. آنها واقعی و حقیقی هستند.

برای اینکه بتوانید دیگران را قانع و یا ترغیب کنید، باید از مولفه های ضروری صداقت و حقیقت برخوردار باشید. هیچ کس از تقلبی بودن لذت نمی برد. مردم اغلب به این دلیل به سمت افراد حقیقی و صادق جذب می شوند، چون می توانند به آنها اعتماد کنند. اگر شناخت درستی از افراد نداشته باشید، اعتماد کردن به حرف ها و خود او نیز دشوارتر می شود.

افرادی که توانایی قانع کردن را در خود تقویت کرده اند به خوبی می دانند که چه کسی هستند. آنها به اندازه ای اعتماد به نفس دارند که در پوسته ی خودشان، راحت تر هستند. با تمرکز روی عوامل انگیزشی و چیزهایی که شما را خوشحال تر می کند، به فرد جالب تری تبدیل می شوید که می توانید دیگران را قانع کند. این رویکرد در مقایسه با حالتی که تلاش می کنید به فرد مورد نظر طرف مقابل تبدیل شوید، کارآمدتر است.

8. آنها نقطه نظرات دیگران را تایید می کنند.

یکی از تاکتیک های فوق العاده قدرتمند برای قانع کردن دیگران این است که عقیده ی دیگران را تایید کنید. اعتراف کنید که مبحث شما بی نقص نیست. این رویکرد نشان می دهد که شما از طرز فکر بازی برخوردار هستید و تمایل دارید که تنظیمات جدیدی را اعمال کنید؛ از پافشاری کردن بی مورد، جدا خودداری کنید. دیگران باید بدانند که شما خوبی آنها را می خواهید؛ و باید این مساله را به آنها نشان دهید. از عبارت هایی مثل "فکر می کنم می دانم که چطور فکر می کنید..." و "این منطقی تر است" استفاده کنید. این عبارت ها نشان می دهند که شما به صورت فعالانه، در حال گوش کردن به حرف های آنها هستید و تمایلی به تحمیل ایده هایتان ندارید. افراد با توانایی قانع کردن دیگران، حق ابراز عقیده ی دیگران را محترم می شمارند و آنها را تصدیق و تایید می کنند. آنها این کار را به خاطر احترام گذاشتن انجام می دهند؛ چرا که با این کار، طرف مقابل ترغیب می شود که به حرف هایشان گوش کند.

9. آنها پرسش های خوبی را مطرح می کنند.

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که افراد در هنگام شنیدن حرف های دیگران با آن روبرو هستند، این است که به جای گوش کردن، روی حرف هایی که می خواهند در جواب بگویند، متمرکز می شوند و یا اینکه نگران تاثیر حرف های طرف مقابل بر خودشان هستند. کلمات با صدای رسا و وضوح تمام به گوش می رسند، اما مفهوم آنها گم می شود. یک راه ساده برای اینکه از چنین مساله ای جلوگیری کنید، این است که پرسش های مختلفی را مطرح کنید. مردم دوست دارند بدانند که شما در حال شنیدن حرف های آنها هستید و چیزی مثل یک سوال ساده، نشان می دهد که در حال گوش کردن بوده اید، علاوه بر این، به حرف هایی که زده می شود نیز اهمیت می دهید. با مطرح کردن اینگونه از پرسش ها، میزان احترام و رضایتی که دریافت می کنید، شگفت انگیز خواهد بود.

10. آنها نمای کلی را به تصویر می کشند.

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که مردم اغلب با موارد تصویری که چیزی را در ذهن آنها ایجاد می کند، راحت تر قانع می شوند. افرادی که توانایی قانع کردن را دارند، با استفاده از تصویر سازی قدرتمند، این قابلیت را افزایش می دهد. زمانی که تصاویر واقعی هنوز ایجاد نشده و یا مناسب نیستند، این افراد با ارائه ی توضیحات دقیق، به ایده ی خود زندگی می بخشند. داستان خوب، تصویری را در ذهن طرف مقابل ایجاد می کنند که اتکا به آن آسان تر بوده و فراموش کردن آن را مشکل تر می کند.

11. آنها تاثیر خوبی را در نگاه و برخورد اول ایجاد می کنند.

تحقیات نشان می دهد که افراد در همان برخورد و هفت ثانیه ی اول به این نتیجه می رسند که آیا شما را فردی دوست داشتنی می دانند یا خیر. سپس در ادامه ی گفتگو به بررسی عکس العمل اولیه ی خود می پردازند. این مساله کمی دلهره آور است؛ اما با آگاه بودن از این مساله می توانید از آن به نفع خود و در راستای افزایش دوست داشتنی بودن و توانایی قانع کردن خود استفاده کنید.  تاثیر برخورد اول به زبان بدن مثبت نیز وابسته است. حالت بدن قوی، دست دادن محکم، لبخند و شانه های باز به سمت کسی که در حال گفتگو با او هستید، به شما کمک می کند که تاثیر خوبی را در همان برخورد اول ایجاد کنید.

12. آنها می دانند که در چه زمانی، کمی عقب نشینی کنند.

ضرورت یک تهدید مستقیم برای قانع کردن به شمار می رود، پس به آرامی برخورد کنید. زمانی که مردم را مجبور می کنید که به سرعت، با شما موافقت کنند، تمایل آنها برای پافشاری روی عقاید خودشان بیشتر می شود. عدم شکیبایی شما باعث می شود که در جبهه ی مقابل شما قرار بگیرند. اگر شرایط شما به اندازه ی کافی قوی باشد، پس دلیلی برای اجبار وجود ندارد و می توانید زمانی را برای فکر کردن در اختیار آنها قرار دهید. پردازش فوری ایده های خوب اغلب دشوار تر است و کمی زمان می تواند تاثیر خوبی را در این زمینه ایجاد کند.

13 آنها با صدا کردن نام طرف مقابل، به آنها سلام می گویند.

نام، بخشی ضروری از هویت شما را تشکیل می دهد و زمانی که دیگران، نام شما را به زبان می آورند، احساس خوبی را به وجود می آورد. افرادی که توانایی قانع کردن را تقویت می کنند، هر زمان که فردی را می بینند، با به کار بردن نام او، به سلام و احوالپرسی می پردازند. البته این بدان معنا نیست که تنها در زمان سلام و خوشامد گویی، نام آنها را به کار ببرید؛ تحقیقات نشان داده اند که افراد در مکالمه هایی که نام آنها تکرار می شود، احساس اعتبار بیشتری دارند.

اگر صورت افراد را می شناسید اما در به خاطر سپردن نام ها مشکل دارید، آن را برای خودتان سرگرم کننده و جالب کنید؛ با نام افراد بازی کرده و با این تمرین ذهنی، آنها را به خاطر بسپارید. هر زمان که فردی را ملاقات می کنید، از اینکه نام او را برای بار دوم بپرسید، هراسی نداشته باشید. برای خودتان مرور کنید، چرا که اگر بخواهید با او در ارتباط باشید، به این نام نیاز خواهید داشت.

14. آنها دیگران را از خودشان خوشنود می کنند.

افرادی که می توانند دیگران را قانع کنند هرگز پیروزی در یک میدان را به واگذاری کامل جنگ ترجیح نمی دهند. به بیان دیگر، آنها به خوبی می دانند که چطور بر موضع خود ثابت قدم باشند و در عین حال، دائما فداکاری می کنند تا به دیگران در دستیابی به اهدافشان کمک کنند. آنها همیشه در حال کمک کردن هستند و تلاش می کنند تا افراد را خوشحال کنند. اینگونه از افراد به خوبی می دانند که در دراز مدت می توانند رای مثبت این افراد را از آن خود کنند. آنها می دانند که موفقیت نهایی، مهم تر از محق بودن های موقتی است.

15. آنها لبخند می زنند.

مردم به صورت طبیعی و ناخودآگاه، زبان بدن فردی که در حال گفتگو با او هستند را تقلید می کنند. اگر می خواهید که دیگران شما را دوست داشته باشند و حرف های شما را باور کنند، پیشنهاد می کنیم که در طول مکالمه ها به آنها لبخند بزنید؛ آنها نیز در مقابل به شما لبخند زده و در نتیجه، احساس خوبی خواهند داشت. افراد با توانایی قانع کردن، اغلب در حال لبخند زدن هستند؛ چرا که هیجان واقعی را نسبت به ایده ی خود در اختیار دارند. این رویکرد در برخورد با دیگران، تاثیر مسری خواهد داشت.

نتیجه گیری نهایی

افراد با توانایی قانع و ترغیب کردن دیگران در تشخیص حالت های طرف مقابل و نشان دادن عکس العمل مناسب، ماهرهستند. آنها تا حد زیادی به هوش احساسی تکیه می کنند تا بتوانند طرز فکر خود را به دیگران القا کند. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده نشان می دهد که 90 درصد از افرادی که در میان بهترین عملکردها، بالاترین بازده را دارند، از مهارت هوش احساسی بهره می گیرند؛ بنابراین جای تعجبی نیست که افراد با مهارت قانع کنندگی نیز این مهارت را به کار بگیرند. این مهارت را نیز به مجموعه ی خود اضافه کنید تا در گروه این دسته از افراد قرار بگیرید.

 

منبع: Entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-14 15:28:48
دسته بندی ها