10 قانون برای غلبه بر استرس

15 اسفند 1395 - 1:59
مدیریت شخصی - 10 قانون برای غلبه بر استرس
10 قانون برای غلبه بر استرس
امتیاز مطلب: 96%

استرس از روش های مختلف و در شرایطی که اصلا انتظار آن را ندارید، راه خود را به ذهن و روان شما باز می کند؛ اما نحوه ی عکس العمل شما نسبت به آن، تنها نیمی از کشمکشی است که با آن روبرو خواهید بود. راز پیروز شدن جنگ بر علیه استرس به عکس العمل شما در شرایطی که کار نمی کنید، بستگی دارد؛ در واقع در شرایطی که احتمالا هیچ استرسی را تجربه نمی کنید.

 داشتن سرگرمی های گوناگون نمی تواند پادزهری برای غلبه بر استرس باشد. حتی اگر عادت های سرگرم کننده ای داشته باشید که عمیقا به آن علاقه مند هستید، باز هم نمی توانید بیشتر از 10 درصد از زمان خود را برای آن صرف کنید؛ چرا که بخش اعظم فعالیت های شما، به کار مربوط می شود. کاری که با 90 درصد باقیمانده انجام می دهید، تعیین کننده است.

برای بهره گیری هوشمندانه تر از این 90 درصد، به ساختارهایی نیاز دارید. در غیر اینصورت، گرفتار عادت های اشتباهی می شوید که می تواند میزان استرس شما را دوچندان کند. برای مثال می توانید از ساختار 10 قانون که در ادامه به معرفی آن می پردازیم استفاده کنید.

این قانون ها از قدرت بسیاری برخورار هستند، اما یک محدودیت عمده دارند: اگر به درستی از آنها استفاده نکنید، آنطور که انتظار دارید پیش نخواهند رفت. قطعا تمام ما با درگیری های زیادی روبرو هستیم، اما اگر در طول هفته به مدت 80 تا 90 ساعت به کار و فعالیت های مربوط به آن مشغول باشید، از انرژی لازم برای تمرکز روی زمان های خارج از کار، برخوردار نخواهید بود.

علاوه بر این، کار کردن تا این اندازه هیچ فایده ای ندارد. مطالعات دانشگاه استنفورد نشان می دهد که میزان بهره وری در هر ساعت، بعد از 50 ساعت فعالیت در طول هفته به شدت کاهش می یابد؛ این میزان بعد از 55 ساعت، تقریبا از بین رفته و کار کردن شما هیچ فایده ای نخواهد داشت. در حقیقت، افرادی که در طول هفته به مدت 70 ساعت فعالیت می کنند، به اندازه ی افرادی که 55 ساعت کار می کنند، بازده دارند.

این قوانین به شما کمک می کنند که در زمان های آزاد به آرامش و فعالیت های نشاط آور بپردازید. پیشنهاد می کنیم که این روش ها را برای دستیابی به غلبه بر استرس به کار بگیرید؛ در ادامه با یوکن همراه شوید:

قانون شماره 1: قطع ارتباط

قطع ارتباط یکی از مهم ترین استراتژی های این لیست به شمار می رود، چرا که اگر نتوانید ارتباط الکترونیکی خود را با کار قطع کنید، در واقع هرگز از محیط کار خارج نشده اید.

اگر هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز را در دسترس همکاران و مسائل مربوط به کار باشید، خود را در معرض دائمی عوامل استرس زایی قرار می دهید که اجازه ی تمرکز دوباره و تجدید قوا را به شما نمی دهند. اگر روزهای آخر هفته را برای بررسی ایمیل های کاری بپردازید، باز هم از این قانون سرپیچی کرده اید. زمان هایی را در طول روزهای کاری برای چک کردن ایمیل ها و پاسخ دادن به آنها اختصاص دهید. برنامه ریزی برای تعیین محدودیت های کوتاه زمانی باعث می شود که بدون قربانی کردن شرایط در دسترس بودن، استرس را تحت کنترل داشته باشید.

قانون شماره 2: کارهای مربوط به خانه را به حداقل برسانید.

کارهای مربوط به خانه به گونه ای هستند که می تواند تمام وقت آزاد شما را به خود اختصاص دهند. زمانی که چنین چیزی اتفاق می افتد، وقت کافی برای استراحت کردن را در اختیار نخواهید داشت. بدتر از همه اینکه بیشتر کارهای مربوط به خانه نیز احساس کار کردن را در شما ایجاد می کنند؛ و اگر روزهای آخر هفته را برای این کارها اختصاص دهید، مانند این است که تمام طول هفته را بدون تعطیلات، به کار مشغول بوده اید. برای جلوگیری از این موضوع، باید کارهای مربوط به خانه ی خود را نیز همانند سایر کارهای خود در طول هفته، برنامه ریزی کنید و اگر نتوانید آنها را در محدوده ی زمانی مشخص شده به سرانجام برسانید، باید از آن عبور کرده و تا زمان بعدی که برای این کار تعیین کرده اید، منتظر بمانید.

قانون شماره 3: ورزش کردن

آیا در طول هفته، زمانی را برای ورزش کردن تنظیم کرده اید؟ حرکت دادن بدن به مدت 10 دقیقه در طول روز باعث ترشح GABA می شود؛ این یک انتقال دهنده ی عصبی است که میزان استرس را کاهش می دهد. علاوه بر این ، ورزش کردن یکی از روش های ایجاد ایده های جدید است. نوآوران و سایر افراد موفق به خوبی می دانند که بیرون رفتن از محیط خانه، اغلب موجب بروز خلاقیت می شود.

این احتمال وجود دارد که در زمان هایی که در حال انجام عادت سرگرم کننده ی خود هستید، ایده های جالبی به ذهنتان خطور کند. ترکیب فعالیت های نیرو زا و چشم اندازهای زیبا، محیط بی نقصی را برای هجوم خلاقیت ایجاد می کند. اگر در حال انجام فعالیت هایی مثل دویدن، دوچرخه سواری و یا باغبانی هستید، فعالیت های ناشی از آن به درونگرایی و تفکر ناشی از ترشح اندورفین منجر می شود. کلید دستیابی به این روش این است که یک فعالیت فیزیکی را پیدا کنید که این حالت را در بدن شما ایجاد کند و سپس آن را به یکی از روتین های روزانه یا هفتگی خود تبدیل کنید.

قانون شماره 4: چیزی که به آن عشق می ورزید را دنبال کنید.

اگر در زمان هایی که به کار مشغول نیستید، بتوانید یکی از چیزهایی که عمیقا به آن عشق می ورزید را انجام دهید، به زودی تحت تاثیر نتایج شگفت انگیز آن خواهید بود. استفاده از این عامل، یکی از بهترین روش ها برای فرار از استرس به شمار می رود و می تواند ذهن شما را برای روش های تفکر متفاوت باز کند. مواردی همچون نواختن موسیقی، کتاب خواندن، نوشتن، نقاشی کردن و یا حتی فوتبال با فرزند کوچک خود می تواند حالت های متفاوتی از تفکر را شبیه سازی کند.

قانون شماره 5: زمان مشخصی را با خانواده ی خود سپری کنید.

اگر می خواهید به آرامش برسید و کمی تجدید قوا کنید، باید زمان های مشخصی را با خانواده ی خود سپری کنید. فعالیت های ما در طول هفته آنقدر زیاد هستند که وقت کافی برای سپری کردن با خانواده را در اختیار شما قرار نمی دهد. اجازه ندهید که چنین مساله ای در روزهای آخر هفته نیز تکرار شود. فرزندان خود را به پارک ببرید، همسر خود را به یکی از رستوران های مورد علاقه اش دعوت کنید و به والدین خود سر بزنید. آنها از این کار خوشحال خواهند شد.

قانون شماره 6: برای ماجراجویی های کوچک برنامه ریزی کنید.

بلیط یک کنسرت یا مسابقه ی فوتبال را خریداری کنید، یا در هتل جالبی که جدیدا افتتاح شده، اتاق بگیرید. به جای اینکه روی تردمیل بدوید، برای یک کوه پیمایی برنامه ریزی کنید. کاری که تا به حال انجام نداده یا مدت هاست از آن فاصله گرفته اید را امتحان کنید. مطالعات نشان داده اند که پیش بینی و منتظر ماندن برای رویداد جالبی که برای آن برنامه ریزی کرده اید، بخشی از لذت آن فعالیت را به وجود می آورد. زمانی که می دانید برای روز جمعه برنامه ی جالبی را ترتیب داده اید، نه تنها از آن برنامه لذت خواهید برد، بلکه سراسر طول هفته را نیز برای خود دلپذیر کرده اید.

قانون شماره 7: همیشه راس یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید.

افراد ترجیح می دهند که روزهای آخر هفته را بیشتر بخوابند تا کمبود خواب هفته ی خود را جبران کنند. این روش در کوتاه مدت خوشایند است؛ این در حالیست که بیدار شدن در ساعت های مختلف در ریتم شبانه روزی شما اختلال ایجاد می کند و حتی ممکن است که به تشدید افسردگی منجر شود. چرخه ی بدن شما در طول فازهای مختلف خواب تا زمان بیدار شدن به استراحت و تازه شدن می پردازد. یکی از این فازها به آماده کردن ذهن برای بیدار شدن در حالت هوشیار و آگاه می پردازد، به همین دلیل است که برخی افراد، قبل از اینکه آلارم آنها روشن شود، بیدار می شوند؛ چرا که مغز آنها به این شکل تربیت شده و کاملا آماده است. زمانی که در طول روزهای آخر هفته، بیشتر از مدت زمان معمول می خوابید، احساس خستگی و کسالت می کنید. این کار علاوه بر اینکه روز آخر هفته ی شما را خراب می کند، باعث می شود که بهره وری شما در اولین روز هفته ی کاری (شنبه) نیز کاهش پیدا کند؛ چرا مغز شما هنوز برای بیدار شدن آماده نیست. اگر می خواهید که کمبود خوابتان را جبران کنید، کمی زودتر برای خواب آماده شوید.

قانون شماره 8: تامل کردن

تامل کردن های هفتگی یکی از ابزارهای قدرتمند برای پیشرفت به شمار می روند. از روزهای آخر هفته برای فکر کردن به نیروهای بزرگ تری که حوزه ی فعالیتی شما را شکل می دهند و سازمان ها یا شغل خود استفاده کنید. بدون حواس پرتی های روز های کاری هفته، می توانید مسائل را از زاویه ی دیگری بررسی کنید. از این بینش برای تغییر رویکرد خود در هفته های آینده استفاده کنید و میزان بهره وری و بازده خود را افزایش دهید.

قانون شماره 9: صبح ها را برای خلوت خودتان در نظر بگیرید.

اختصاص دادن زمان هایی در روزهای آخر هفته، برای اینکه صرفا با خودتان خلوت کنید، دشوار خواهد بود، به ویژه اگر تشکیل خانواده داده اید و فرزند دارید. اگر بتوانید در ساعت های قبل از ظهر روزهای آخر هفته به انجام کارهای مورد علاقه ی خود بپردازید، به ایجاد حس خوشبختی و پاک شدن ذهن خود کمک کرده اید. علاوه بر این، یکی از بهترین روش ها برای رفع ایرادهای چرخه ی شبانه روزی خواهد بود؛ چرا که خودتان را مجبور می کنید تا در یک زمان مشابه با سایر روزهای هفته، از خواب بیدار شوید. ذهن شما در دو تا چهار ساعت بعد از بیدار شدن، در اوج عملکرد خود قرار دارد؛ پس پیشنهاد می کنیم که برای انجام فعالیت های فیزیکی، زودتر از خواب بیدار شوید و سپس کمی به ذهنتان آرامش داده و تمرین های ذهنی و روانی را انجام دهید.

قانون شماره 10: خودتان را برای هفته ی آینده آماده کنید.

روزهای آخر هفته زمان خوبی هستند تا بتوانید برای هفته ی پیش روی خود برنامه ریزی کنید. تنها 30 دقیقه برنامه ریزی کافی است تا میزان بهره وری در هفته ی آینده افزایش یافته و استرس شما کاهش یابد. اگر قبل از آغار هفته، برای کارتان را برنامه ریزی کنید، می توانید هفته را به طور کل مدیریت کنید؛ چرا که تمام کاری که باید انجام دهید این است که برنامه را اجرا کنید.

شما در اوقات فراغت خود چه کارهایی را برای شارژ دوباره و تجدید قوا انجام می دهید؟

 

منبع: entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

دسته بندی ها