راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا – قسمت پنجم

14 فروردین 1396 - 12:00
بازاریابی اینترنتی - راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا – قسمت پنجم
راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا – قسمت پنجم
امتیاز مطلب: 92%

بازاریابی محتوا همان مقاله ای است که مخاطب شما آنها را بوک مارک می کند تا مجدد به آن برگردد و بازخوانی کند. این زمانی است که می توانید بگویید که با محتوای خوب تان، مخاطب تان را به هیجان آورده اید. این راهنما سعی دارد بسیاری از جنبه های کلیدی بازاریابی محتوا را که الزامی مهمی در  استراتژی بازاریابی دیجیتال امروزی است، پوشش دهد. با یوکن همراه باشید.

گام چهارم: تولید محتوا

ما یک تیم هستیم. ما فناوری و ابزار داریم. پس الان زمان عملی کردن استراتژی بازارایابی محتواست.  قبل از تولید محتوا می بایست درخت محتوایی و انواع فرمت های محتوایی که تیم می بایست طراحی وتولید کند را  شناسایی و لیست کنید. به طور مثال فرض کنید یک وبلاگ در زمینه موفقیت دارید، درخت محتوایی شما چیدمانی از موضوعات مرتبط با ماموریت کسب وکار وبلاگتان است که میتواند شامل پادکست های موفقیت، کلیپ های انگیزشی،  مصاحبه با افراد موفق و .... باشد. اکنون فرمت های محتوایی شما میتواند به صورت زیر باشد:

  • پادکست های موفقیت : فایل صوتی
  • کلیپ های انگیزشی : محتوای ویدئویی، مقاله متنی در مورد ویدئو
  • مصاحبه با افراد موفق :متن، اینفوگرافیک، فایل صوتی یا ویدئو

بعلاوه شما می بایست افرادی که درگیر تولید دارایی های محتوایی هستند را مشخص کنید.

  • پست های وبلاگ

پست های وبلاگ به صورت تخصصی توسط وبلاگ نویس های حرفه ای نوشته می شوند. با این حال تیم شما باید به اندازه کافی نیرو داشته باشد که بتوانید حداقل یک نفر را به صورت انحصاری بر روی ایجاد دارایی های محتوایی رایگان و پریمویم مانند کتاب های الکترونیک و ابزارها اختصاص دهید. این فرد (یا افراد) می بایست پست های وبلاگ را برای ترویج خدمات و محصولات شرکت و افزایش آگاهی برند بنویسند. متخصص سئو نیز می بایست در کنار این فرد و همگام با وی، سعی کند  رهنمودهای خود را در زمینه بهبود محتوا برای سئو، جهت ارتقاء رتبه سرچ ارگانیک شرکت در موتورهای جست و جو ارائه دهد. همچنین، وبلاگ نویسها می بایست پست هایی را بنویسند که به بهبود رتبه الکسا و سئو سایت کمک کند و منجر به افزایش ترافیک ارگانیک و لیدهای بیشتری برای کسب و کار شود. آنها باید از تحقیق بر روی کلمات کلیدی موثر و مهم و بهینه سازی محتوا برای سئو آگاه باشند.

انواع محتوای وبلاگ میتواند شامل موارد زیر باشد:

  • محتوای How-to یا آموزش های مرتبط با چگونگی انجام کار: پست هایی که به کاربران چگونگی انجام کاری را آموزش میدهند  از دسته محتوای مهمی هستند که سرچ ارگانیک قابل توجهی را روانه سایت می کنند و از جمله کلمات کلیدی پر کاربرد در کوئری های سرچ کاربران هستند.
  • لیست ها: این سبک محتوا، در زمینه ای مهم اطلاعات مهم را لیست می کنند و بسیار سرگرم کننده و هیجان انگیز هستند. به طور مثال لیست 10 سلبریتی ثروتمند زن، لیست شادترین کشورهای جهان و سایر موارد.
  • بسته های خبری: محتوای خبری که اخبار یک صنعت یا خبرهای جنجالی و غیر قابل پیش بینی را مد نظر قرار می گیرند، همیشه جزو آیتم های محبوب محتوایی هستند.
  • اینفوگرافیک و اسلایدهای پاورپوینت: پست های وبلاگ که از محتوای بصری و جذاب استفاده می کنندف همیشه داستانی برای بازگویی به مخاطب دارند و از قدرت جذب بالایی برخوردارند.

 

  • محتوای پریمیوم یا غیر رایگان

دارایی های محتوایی پریمویم معمولا یکی از موثرترین شیوه های درآمدزایی وبلاگ یا سایت از طریق بازاریابی محتوا برشمرده می شوند و بسیار به بازه های زمانی درست جهت عرضه  حساس هستند. این سبک محتوایی بیشتر برای ارتباط با مشتریان بالقوه یا تولید لید و افزایش آگاهی برند استفاده می شوند. انواع محتوای پریمویم عبارتند از:

  • کتاب های الکترونیک: کتاب های الکترونیکی یکی از محبوب ترین فرمت های محتوایی هستند که در قالب یک فایل pdf و از طریق ثبت اطلاعات در یک فرم یا دریافت ایمیل کاربر (کال تو اکشن یا دکمه های فراخوان) قابل دریافت و دانلود هستند. در برخی موارد سایت ها به طور مستقیم برای دریافت این سبک محتوا از طریق درگاه های آنلاین هزینه دریافت می کنند.
  • گزارشات پژوهشی: اغلب گزارشات پژوهشی حول محور یک صنعت یا بررسی داده های تحلیلی و بررسی مورد کاوی های دقیق و بیان جزئیات در فرمت pdf به فروش می رسند. به طور مثال شرکت سرآوا که در زمینه سرمایه گذاری بر روی استارتاپ ها فعال است، بعد از بررسی تجربه کاربری فرایندهای حاکم بر بسیاری از فروشگاه ها و استارتاپ های آنلاین، نتایج بررسی های خود را در فرمت یک گزارش جامع به بسیاری از کسب و کارها و علاقه مندان به این حوزه به فروش رسانید.
  • وبینارها: وبینارها، کارگاه های آموزشی آنلاین هستند و در بسیاری از مواقع یک سخنران برای مخاطبین خود حول محور موضوع وبینار صحبت می کند و افراد علاقه مند به آن موضوع برای شرکت در وبینار آنلاین می بایست هزینه ای را پرداخت کنند یا در صورتی که وبینار به اتمام رسیده باشدف می توانند با پرداخت هزینه ای کمتر، به فایل صوتی و ویدئویی ضبط شده یا فایل های pdf ارائه ی وبینار دسترسی داشته باشند.
  • ابزارها و تمپلیت ها: ابزارها و الگو ها برای بسیاری از کسب و کار ها جهت تولید لید حائز اهمیت هستند. به طور مثال بسیاری از کسب وکار نمی دانند چگونه باید تقویم محتوایی تهیه کنند. الگوی آماده تقویم محتوا در فرمت فایل اکسل یا ورد میتواند به آنها مسیر و شیوه ی انجام این کار را ارائه دهد و آنها فقط الگو را با توجه به نیاز خودشان پر کرده و از آن استفاده می کنند.

 

  • محتوای بصری

با توجه به سایز تیم محتوایی، حتی این امکان وجود دارد که در صورت حجم بالای کار اجرایی و درگیر بودن اعضا تیم و تعدد پروژه، طراحی محتوای بصری حتی توسط متخصص سئو نیز انجام شود. اما  طراحی محتوای بصری گرافیست، وبلاگ نویس، کارشناسی تولید محتوا و مدیر شبکه های اجتماعی را درگیر این فرآیند میکند. بسیاری از طراحان سعی می کنند الگوهایی ثابتی به طور مثال تمپلیت کتاب الکترونیکی یا الگوی محتوای پریمویم را برای طراحی محتوای بصری آماده کنند که تولیدکننده محتوا فقط لازم باشد در این الگو محتوای خود را قرار دهید و به صورت مستقل تری کار کند. انواع محتوای بصری عبارتند از:

  • اینفوگرافیک ها : این نوع محتوا درون پست های وبلاگ تعبیه می شوند و از قدرت به اشتراک گذاری بالایی برای وایرال شدن در شبکه های اجتماعی برخوردارند.
  • اسلایدهای پاورپوینت: بسیاری از مدیران شبکه ای اجتماعی بخش زیادی از انرژی خود را بر روی اسلایدشیر (SlideShare) به عنوان کانالی برای توزیع اسلایدهای پاورپونت متمرکز میکنند.
  • ویدئو: محتوای ویدئویی می تواند در پلتفرم های تخصصی ویدئو مانند یوتیوب یا آپاراتیا به صورت تعبیه شده درون پست های وبلاگ به مخاطب عرضه شوند. ویدئوهای کوتاهسرگرم کننده یا آموزشی میتواند به سبد محتوایی شما تنوع بخشیده و سئو سایت تان را بهبود بخشد.

همانطور که تیم بازاریابی محتوا رشد میکند، افرادی که به تولید محتوا می پردازند، در زمینه ی فعالیت خود به تخصص می رسند و مهارت هایشان ارتقاء می یابد. حتی ممکن است مهارت افراد با یکدیگر همپوشانی داشته باشد. یکی از چالش های این مسئله کاهش کیفیت محتواست. بنابراین سعی کنید با کاهش همپوشانی و تخصصی تر کردن کار هر یک از افراد و افزایش تمرکز هر فرد بر روی مسئولیت خودش در تیم، از این چالش جلوگیری کنید.

 

در ادامه می توانید سایر قسمت های آموزش جامع بازاریابی محتوا را مطالعه نمایید :

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت اول

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت دوم

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت سوم

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت چهارم

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت پنجم

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت ششم

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت هفتم

 

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-05-16 14:14:22
دسته بندی ها