روزی شاداب و پر انرژی بدون خوردن کافئین

19 فروردین 1398 - 4:00
مدیریت شخصی - روزی شاداب و پر انرژی بدون خوردن کافئین
روزی شاداب و پر انرژی بدون خوردن کافئین
امتیاز مطلب: 94%

روزی شاداب و پر انرژی بدون خوردن کافئین

به احتمال زیاد برای تعداد زیادی از شما پیش آمده است که به دلیل داشتن امتحان، کار کردن روی یک پروژه یا بیماری نتوانید برخی از شب‌ها به قدر کافی بخوابید. در این مواقع چون میزان هیجان بسیار بالاست، میزان آدرنالین در بدن افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه انسان احساس خستگی نمی کند. اما وقتی که روز بعد شروع شود و میزان این هورمون کاهش پیدا کند، بدن شما به شدت احساس خستگی خواهد کرد. فرد ممکن است علاوه بر حس کسل بودن و خواب ‌آلودگی، احساس گرسنگی و یا حتی سرگیجه هم داشته باشد. اما همیشه این امکان برای شما فراهم نیست که استراحت کنید و ما مجبوریم که با انرژی به فعالیت ‌های روزمره خودمان ادامه دهیم.

نداشتن خواب کافی باعث بر هم خوردن نظم در تمام امور از جمله تمرکز، حافظه و واکنش‌ها می شود. به همین علت بهتر است تصمیم های مهمی در این زمان‌ ها گرفته نشوند. در ادامه ما به معرفی راه‌های افزایش انرژی بدون استفاده از نوشیدنی‌ های حاوی کافئین  می پردازیم.

۱-  رانندگی نکنید

اگر امکان دارید، برای رفتن به محل کارتان از آژانس، تاکسی و یا وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. حتی اگر در طول روز انرژی لازم برای رانندگی کردن را داشته باشید، در پایان روز و هنگام بازگشت به منزل دچار مشکل می شوید.

۲-  کمی چرت بزنید

اگر فرصت لازم برای یک خواب کافی را ندارید، تلاش کنید حداقل ۱۵ دقیقه چرت بزنید. به خاطر داشته باشید که چرت زدن طولانی مدت اثر بدتری روی وضعیتی که شما دارید، خواهد گذاشت. چرا که بیدار شدن از خواب عمیق باعث کسل بودن شما می شود. بنابراین ساعت خود را تنظیم کنید و بیش از ۳۰ دقیقه نخوابید. این کار باعث می شود شما کمی سر حال بیایید.

۳-  تا می‌توانید آب بنوشید

شاید اولین روشی که برای رفع خستگی به ذهن شما می رسد، خوردن قهوه یا نوشیدنی های کافئین دار باشد؛ اما بر خلاف باور عمومی، این روش چندان راه مناسبی نیست. نوشیدن قهوه حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه زمان می برد تا روی بدن اثر بگذارد و اثر آن بین ۳ تا ۴۴ ساعت بر روی بدن باقی می‌ماند و پس از گذشت این زمان، بدن دوباره احساس خستگی می کند. اما نوشیدن آب و مرطوب نگه داشتن بدن باعث می شود تا در طول روز همه ‌چیز به آرامی جلو رود.

۴-  چند وعده غذای سبک بخورید

شما زمانی که خسته هستید ممکن است فراموش کنید غذا بخورید؛ اما به خاطر داشته باشید که خوردن چندین وعده غذای سبک در طول روز، انرژی شما را برای طول روز فراهم می‌کند. غذا های سالم مانند میوه جات، سبزیجات و کربوهیدرات مانند شیرینی و نان تست بخورید. از خوردن غذاهای سنگین اجتناب کنید؛ زیرا باعث می شوند شما پیشتر احساس خواب آلودگی داشته باشید.

۵-  ورزش کنید

شاید فکر کنید زمانی که خسته و کسل هستید باید حرکت کمتری داشته باشید تا انرژی کمتری صرف کنید؛ اما این طرز فکر نادرست است. شما باید در طول مدت روز و در زمانی که بیکار هستید، کمی پیاده‌روی داشته باشید تا به مغز و شش ‌های تان اکسیژن لازم برسد. هوای تازه باعث می شود انرژی مغز شما تأمین شود و در نتیجه کمتر احساس خستگی خواهید  کرد. حتی برخی از افراد معتقدند که تمرین های سخت ورزشی در اواسط روز باعث تأمین  انرژی لازم برای ادامه‌ی فعالیت‌ در طول روز خواهد شد.

 

منبع: inc

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-04-06 17:23:42
دسته بندی ها