8 دلیلی که افراد باهوش اشتباهات احمقانه مرتکب می‌شوند – قسمت اول

30 دی 1398 - 9:00
مدیریت شخصی - 8 دلیلی که افراد باهوش اشتباهات احمقانه مرتکب می‌شوند – قسمت اول
8 دلیلی که افراد باهوش اشتباهات احمقانه مرتکب می‌شوند – قسمت اول
امتیاز مطلب: 97%

باهوش بودن خوب است؛ به‌ هر حال، افراد باهوش پول بیشتری در می‌آورند، ثروت بیشتری جمع‌آوری می‌کنند و حتی طول عمر بیشتری دارند. به صورت سطحی، زندگی یک شخص باهوش آسان است؛ اما جنبه‌ی دیگری نیز وجود دارد که منجر به تصمیمات احمقانه آن‌ها در زندگی روزمره می‌شود. برای آشنایی با این جنبه‌ها در ادامه با یوکن همراه باشید.

افراد باهوش به مرتکب شدن اشتباهات احمقانه شهرت دارند، به ویژه در شرایطی که برای عامه مردم، معمولی است. سادگی این شرایط و هوش سرشار کسانی که می‌خواهند این شرایط را جمع و جور کنند، کاملا خنده‌دار است.

1. "شرایط معمولی آنچنان هم معمولی نیستند"—ولتایر

پس از سال‌ها تحقیقات، دانشمندان به تازگی شروع به درک این مسئله کرده‌اند. شین فردریک از دانشگاه ییل در میان اولین کسانی بود که تحقیقاتی انجام داد تا توضیح دهد که چرا تفکر منطقی و هوش نمی‌توانند باهم کنار بیایند.

فردریک در مطالعات خود به مردم مسائل ساده‌ای مانند مثال زیر داد تا آن‌ها را حل کنند:

قیمت یک چوب بیسبال و توپ باهم، 1دلار و 10سنت است. چوب بیسبال یک دلار از توپ گران‌تر است. قیمت توپ چقدر است؟

فردریک متوجه شد که بعضی افراد با اطمینان به این سؤال جواب اشتباه دادند و بیان کردند که قیمت توپ 10سنت است. البته شما می‌دانستید که جواب درست 5سنت است و این کاملا قابل درک است که این چنین فکر کنید، کسانی که اشتباه جواب دادند افرادی با هوش کم‌تر بوده‌اند.

روانشناسان دانشگاه جیمز مدیسون و دانشگاه تورنتو نیز به همچین حقیقتی پی برده‌اند. آن‌ها تست‌هایی مشابه بر اساس منطق به صدها نفر داده و سطح هوشمندی و دقت پاسخ آن‌ها را مقایسه کردند. محققان دریافتند احتمال اینکه افراد باهوش پاسخ اشتباه بدهند زیاد است به دلیل اینکه در مواقع حل مسائل، اشتباهات ذهنی می‌کنند.

افراد باهوش بیشتر از دیگران مرتکب به اشتباهات احمقانه می‌شوند به دلیل نقاط کوری که در منطق مورد استفاده آن‌ها وجود دارد. این نقاط کور به دلیل اینکه افراد باهوش در توانایی استدلال خود دارای اعتماد به نفس کاذب هستند به وجود می‌آیند. آن‌ها آنقدر به درست بودن و پاسخ‌های سریع عادت کرده‌اند که هنگامی که بدون فکر به مسئله، به آن پاسخ می‌دهند متوجه اشتباه خود نمی‌شوند.

کسانی که نتوانستند مسئله چوب بیسبال و توپ را حل کنند نیز احمق نبودند؛ زمانی که فردریک این معما را به دانشجویان دانشگاه هاروارد، پرینستون و ام آی تی داد، بیش از نصف آن‌ها پاسخ غلط دادند. حتی بعضی از دانشجویان در معتبرترین دانشگاه‌های دنیا نیز اشتباهات احمقانه مرتکب می‌شوند.

احتمالا ترسناک‌ترین واقعیت در مورد اشتباهاتی که افراد باهوش مرتکب می‌شوند این است که بسیار از آن‌ها غافل هستند. مردم در هر سطحی از هوش که باشند دارای حسی به نام "تعصب در نقطه کور" هستند؛ به این دلیل است که ما در تشخیص اشتباهات دیگران تبحر داریم، اما در شناخت اشتباهات خود بسیار ضعیف عمل می‌کنیم. هر چه اشتباه احمقانه‌تر باشد، پذیرفتن آن برای فرد باهوش سخت‌تر می‌گردد.

2. سقراط: «می‌دانم باهوش هستم، زیرا می‌دانم که هیچ چیز نمی‌دانم.»

گرچه ممکن است به نظر نرسد که حل مسئله‌های با منطق مانند چوب بیسبال و توپ در زندگی روزمره کارآمد نباشند، اما قسمتی از مغز که برای حل این مسائل فعال می‌شود در واقع همان قسمتی است که در تفکر روزانه از آن استفاده می‌کنیم؛ بنابراین، زمینه برای انجام کارهای احمقانه افراد باهوش را در محل کار نیز دنبال می‌کند. از معمول‌ترین روش‌هایی که افراد باهوش قادر هستند به وسیله آن‌ها به پای خود شلیک کنند را در نظر بگیرید.

 

"برای مشاهده قسمت دوم این مطلب اینجا کلیک کنید"

 

مترجم : نگار بخش‌زاده

منبع: linkedin

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-19 09:14:25
دسته بندی ها