شاید باور نکنید اما خصوصیات یک فرد موفق را در زندگی دارید

15 مرداد 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - شاید باور نکنید اما خصوصیات یک فرد موفق را در زندگی دارید
شاید باور نکنید اما خصوصیات یک فرد موفق را در زندگی دارید
امتیاز مطلب: 97%

خیلی از افراد موفقیت را در به دست آوردن پول بیشتر خلاصه می‌کنند. پس اگر انسان مال‌اندوز و جاه‌طلبی باشید، کاملاً طبیعی است که هرازگاهی احساس شکست کنید. شاید خیلی از شما این ادعا را قبول نداشته باشید، اما در واپسای ذهن هر انسانی، کسب مال و اموال بیشتر شرط اصلی موفقیت به‌حساب می‌آید و کسی موفق‌تر است که از زروزیور دنیا بیشتر کسب کند. شاید انسان موفقی باشید، اما خودتان قبول نداشته باشید. در ادامه با یوکن همراه باشید تا از طریق 9 نشانه به شما بگوییم آدم موفقی هستید یا نه؟

به‌تازگی تحقیقی در دانشگاه استرایر انجام‌گرفته که نشان می‌دهد در حدود 90 درصد آمریکایی‌ها معتقدند شادبودن معیار بهتری برای سنجش میزان موفقیت است. شهروندان آمریکایی موفقیت را در گرو مادی‌گرایی و قدرت نمی‌دانند بلکه 67 درصد آن‌ها می‌گویند موفقیت یعنی رابطه‌ای خوب با اعضای خانواده و دوستان. در این بین 60 درصد آمریکایی‌ها معتقدند موفقیت یعنی این که کارت را با عشق انجام دهی و تنها 20 درصدشان موفقیت را در ثروت و رفاه مالی خلاصه می‌کنند.

شاید نتیجه این مطالعه در عمل واقعیت نداشته باشد، زیرا وقتی صحبت از موفقیت می‌شود ناخودآگاه ذهنمان به سمت انسانی پولدار و بی‌نیاز می‌رود. باید قبول کنید در هر جایگاهی که باشید، کسانی در مقام بالاتر از شما دیده می شوند و این مسئله سبب شده تا فکر کنید به هیچ موفقیت دست نیافته‌اید. شاید شما فرد پولدار و گردن‌کلفتی باشید، اما وقتی دستی بالاتر از خود می‌بینید، موفقیت در مقابلتان هیچ نمایی ندارد.

اگر فکر می‌کنید "اصلاً موفق نیستید" یا "به‌اندازه کافی موفق نیستید"، قطعاً باید در معیارهای سنجش خود برای موفقیت تجدیدنظر کنید. موفقیت واقعی بدین معناست که دقیقا در کجا هستید و در دست‌یابی به خود واقعی چقدر موفق عمل کرده‌اید. گاهی نیاز است فردی از بیرون به زندگی‌تان نگاه کند و به شما بگوید در زندگی به چه دستاوردهایی رسیده‌اید.

در ادامه مطلب چند نشانه یا شاخص سنجش موفقیت را معرفی می‌کنیم تا با استفاده از آن‌ها به خودتان بقبولانید که در جامعه فرد موفقی به‌حساب می‌آیید.

رفتار متواضعانه‌ای دارید

اغلب انسان‌های موفق به‌گونه‌ای رفتار نمی‌کنند که انگار یک سر و گردن از بقیه بالاترند. فردی که تصور می‌کند دنیا برای او آفریده‌شده و مابقی انسان‌ها روی زمین او پا می‌گذارند، اصلاً موفق نیست. موفقیت واقعی به این معناست که احساسات و رویاهای تمام انسان‌ها به‌اندازه‌ی احساسات و رویاهای خودمان مهم است و موفق شدن ما بدون دیگران امکان‌پذیر نیست.

مثبت اندیشی خصلت شماست

زندگی شاد با امید ومثبت اندیشی شکل می‌گیرد. وقتی بیش‌ازاندازه روی مشکلات تمرکز می‌کنید، انگیزهتان از دست می‌رود و همه‌چیز را منفی خواهید دید. وقتی زندگی‌تان در مسیر منفی گرایی پیش رود حتی اگر به دستاوردی هم برسید، هیچ جلوه‌ای برایتان ندارد. پس برای دست‌یابی به موفقیت مثبت اندیش باشید و به این باور برسید که همیشه در دل شرایط بد، موقعیت‌های خوب ایجاد می‌شود.

باور دارید شکست به پایان می‌رسد

نباید قبول کنید انسان‌هایی شکست می‌خورند که هیچ تلاشی نمی‌کنند. انسان‌های موفق وقتی شکست می‌خورند، دستشان را به زانو می‌گیرند و آن را فرصتی برای تجربه و یادگیری بیشتر می‌دانند. اگر هنوز هم با شکست خوردن احساس یاس و ناامیدی می‌کنید، باید بدانید به معیار دقیقی برای موفقیت دست نیافته‌اید و تا زمانی که یاد نگیرید شکست را پشت سر گذارید به موفقت واقعی نخواهید رسید. شکست به شما یادآوری می‌کند در مسیر اشتباهی قدم گذاشته‌اید، پس راه خود را به سوی موفقیت هموار می‌کنید. وقتی در راه رسیدن به موفقیت احساس درماندگی کنید، متفاوت فکر خواهید کرد و چشم‌انداز گسترده‌تری از مشکلات را می‌بینید و در نهایت راه‌حل خوبی پیدا می‌کنید که تاکنون ازنظرها پنهان بوده است.

تفکر منطقی دارید و همه‌چیز تحت کنترلتان است

شکست و اتفاقات ناخوشایند جزئی از زندگی است و انسان موفق کسی است که از این شرایط عبور کند و مشکلات واقعی برای او غیرقابل‌حمل نباشد. پس اتفاقات بد روزانه مانند رد شدن در امتحان یا نگرفتن ترفیع، برای فردی که منطقی است و به‌خوبی کنترل زندگی را در دست گرفته، خیلی هم بد نیست. اگر مشکلات را برای خودتان بزرگ نمی‌کنید و به دنبال راه‌حلی برای عبور از آن هستید، قطعاً فرد موفقی به‌حساب می‌آیید.

از دیگران کمک می‌خواهید

افرادی که درک درستی از زندگی ندارند، هرجایی که به کمک نیاز داشته باشند، دستشان را به سمت کسی دراز نمی‌کنند. کمک گرفتن از دیگران به معنای آن است که نمی‌خواهید خود را بی‌نقص و دیگران را دارای عیوب بدانید. حتی از نشان دادن ناتوانی و ضعف‌های خود واهمه‌ای ندارید و به این درک رسیده‌اند که هیچ فردی بدون کمک خواستن و به‌تنهایی به موفقیت نمی‌رسد.

برای شکست دیگران لحظه‌شماری نمی‌کنید

افراد موفق دائماً به دنبال موفقیت خود و شکست دیگران نیستند، چراکه معتقدند زندگی بازی یک سر برد و یک سر باخت نیست. اگر فردی به موفقیت رسید شما خود را بازنده نمی‌دانید. یکی از علائم موفقیت توانایی تلاش برای موفق شدن اطرافیان است.

به دنبال جذابیت‌های دائمی و پایدار هستید

افراد موفق به دنبال هیجانات زودگذر و مقطعی نیستند، پس اگر زندگی و کارهایتان را بر اساس یک جذابیت دائمی پایه‌گذاری کرده‌اید، یعنی در مسیر موفقیت قدم برداشته‌اید.

حرف‌های دیگران درباره شما برایتان بی اهمیت است

اگر دائماً به دنبال حرف‌ها و نظرات دیگران باشید، یعنی همیشه دل‌مشغولی دارید که چیزی را به آن‌ها ثابت کنید؛ اما وقتی نظر کسی برایتان اهمیت ندارد، از زندگی خود راضی هستید و اهداف و خواسته‌های صادقانه‌ای برای خود برگزیده‌اید، یعنی موفقیت در نزدیکی شماست. باید به خودتان بقبولانید که دیگران تنها درباره شما نظر می‌دهند، در این صورت طعم شیرین موفقیت و شادی را می چشید. نظرات اطرافیان تأثیری روی خود واقعی شما ندارد و باید با لبخندی از کنار آن‌ها گذشت.

بر اساس توانایی‌تان به دنبال تغییر هستید

بدبینی و واقع بینی فاصله زیادی از هم دارند. پس اگر در شرکتی کار می‌کنید که شما را به دنبال تعدیل نیرو بیرون کرده است؛ فرد شکست‌خورده‌ای هستید اگر مدام در فکر این اتفاق باشید و آینده‌تان را به تعویق بیندازید. انسان واقع‌بین به‌خوبی می‌تواند در این شرایط به زندگی‌اش ادامه دهد و انتخاب‌های پیش روی خود را بررسی کند. پس اگر چیزی را نمی‌توانید تغییر دهید قبول ‌کنید و آنچه را که می‌توانید، در پی تغییرش بروید. انسان‌های موفق در مقابل چیزهایی که دوست دارند در زندگی خود تغییر دهند، احساس مسئولیت‌پذیری دارند.

 در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که موفقیت در گروه رفاه مالی نیست، این‌که شغل پردرآمدتر، خانه بزرگ‌تر و خودروی گران‌تر داشته باشید موفقیت نیست. بلکه موفقیت از درون هر انسانی نشات می‌گیرد و هر یک از نشانه‌های ذکر شده موفقیت تلقی می‌شود.

 

منبع : Talentsmart

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-02 16:01:05
دسته بندی ها