چطور شغل دلخواه و رویایی خود را انتخاب کنیم؟

29 مرداد 1399 - 6:00
کار آفرینی - چطور شغل دلخواه و رویایی خود را انتخاب کنیم؟
چطور شغل دلخواه و رویایی خود را انتخاب کنیم؟
امتیاز مطلب: 94%

برای این که مسیر زندگی‌تان را درست طی کنید و به موفقیت برسید، باید شغل مناسبی برای خود برگزینید. نکاتی را در نظر بگیرید تا شغلی مناسب انتخاب کرده و راه خود را زودتر پیدا کنید. با یوکن همراه باشید.

خیلی از دانشجویان بعد از پشت سر گذاشتن دوره تحصیل خود به دنبال شغلی می‌روند که درآمد زیادی برای آن‌ها به ارمغان آورد؛ اما گاهی به خاطر نبود آشنایی کافی با بازار کار نمی‌دانیم به سراغ چه شغلی برویم که با توانایی‌های ما سازگاری داشته باشد. برای این‌که به شغل رویایی خود برسیم، باید مشاغل مختلف را امتحان کنیم؛ اما اگر این کار بدون آگاهی انجام شود، تجربه‌ی تلخی برایمان به وجود می‌آید. در ادامه راهکارهایی را معرفی می‌کنیم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید شغل موردعلاقه خود را زودتر و بهتر بیابید و در مسیر درست زندگی قرار گیرید.

ابتدا ارزش‌های خود را پیدا کنید

شما در زمینه‌ای می‌توانید به موفقیت برسید و خبره شوید که به آن اهمیت دهید. ما در فضای بسیار رقابتی کار می‌کنیم که تنها افراد سخت‌کوش و مستعد می‌توانند به موفقیت برسند. باید کاری را شروع کنید که 3 ویژگی زیر را داشته باشد:

  • نسبت به کارتان اشتیاق زیادی دارید و به آن اهمیت می‌دهید
  • در انجام این کار نسبت به بقیه عملکرد بهتری دارید
  • این کار به قدری اهمیت دارد که دیگران حاضرند برای انجام آن هزینه‌ای پرداخت کنند

شاید ندانید چه کاری دارای این ویژگی‌هاست، پس ابتدا موضوع را برای خود روشن کنند و بگویید چه‌کاری برایتان اهمیت دارد. آیا به دست آوردن درآمد را به دوستان و خانواده خود ترجیح می‌دهید؟ آیا مفید بودن برای جامعه و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی برایتان اهمیت بیشتری از پول جمع‌کردن دارد؟ آیا می‌خواهید تنها باشید یا از کمک دیگران بهره ببرید؟

کمی با خود خلوت کنید و پاسخ این سؤالات را بدهید. از این طریق می‌توانید شغل مناسبی را برای خودتان پیدا کنید و در مسیر درست قرار گیرید.

به دنبال آزمایش کارهای جدید بروید

اگر هنوز نمی‌دانید چه‌کاری برایتان مناسب‌تر است، در ادامه چندین ایده را که برای کار آینده خود دارید، پیدا کنید و از کارشناسان این حوزه بپرسید:

  • چرا وارد این حیطه کاری شده‌اید؟
  • در این شغل چه چیزی را بیشتر دوست دارید؟
  • چه چیزهایی را در شغل خود دوست ندارید؟
  • تمایل دارید درباره چه موضوعی قبل از شروع کار اطلاع داشته باشید؟

با این پرسش‌ها و پیدا کردن پاسخ آن‌ها می‌توانید شغل موردعلاقه خود را پیدا کنید. باید وارد کار شوید تا بتوانید به احساس واقعی خود نسبت به آن کار پی ببرید. توصیه می‌شود به‌عنوان کارآموز مدت کوتاهی را در هر یک از ایده‌های شغلی خود مشغول به کار شوید تا تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید.

از تجربیات کارآموزی خود استفاده کنید

بعد از این که دوره کارآموزی را پشت سر گذاشتید، به دنبال تحلیل آن باشید و ببینید در این شغل چه چیزهایی را دوست دارید و کدام یک موردعلاقه‌تان نیست. حتی می‌توانید با کارفرما یا رئیس خود دراین‌باره حرف بزنید و نظر او را درباره توانایی‌هایتان پیرامون انتخاب این شغل جویا شوید.

وارد شغل موردعلاقه‌تان شوید

از طریق سه مرحله بالا می‌توانید ایده‌های شغلی خود را محدود کنید و در آخر کارهای موجود را امتحان کنید تا به شغل دلخواهتان برسید. با امتحان انتخاب‌های خود اتفاقات خوب و بدی را پشت سر می‌گذارید. باید نکات مثبت را از تجربیات خود بیرون بکشید تا در آینده به کمکتان آید.

 

منبع : inc

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-10 17:11:12
دسته بندی ها