این عادت‌های ساده را در خود ایجاد کنید تا زندگی‌تان شیرین‌تر شود (قسمت دوم)

4 بهمن 1398 - 6:00
مدیریت شخصی - این عادت‌های ساده را در خود ایجاد کنید تا زندگی‌تان شیرین‌تر شود (قسمت دوم)
این عادت‌های ساده را در خود ایجاد کنید تا زندگی‌تان شیرین‌تر شود (قسمت دوم)
امتیاز مطلب: 97%

گاهی باید در عادات و رفتارهای خود تغییر کوچکی به وجود آورید تا به نتیجه‌ی خوبی دست یابید و شاهد شکل‌گیری عادات مثبت و سودمند شوید. در ادامه با یوکن همراه باشید تا عادت‌های ساده‌ای را برایتان بازگو کنیم که با ایجاد این تغییرات زندگی‌تان به‌طور قابل‌توجهی بهبود یابد.

قبل از وارد شدن به هرجایی، کمی مکث کنید

روانشناسان می‌گویند قبل از این‌که از دری وارد شوید، کمی مکث کنید، صاف بایستید، بخندید و سرتان را بالا بگیرید. با این کار یاد می‌گیرید در هر جمعی با اعتمادبه‌نفس لازم وارد شوید.

عزیزان خود را در آغوش بگیرید

هر فردی به روابط صمیمانه علاقه دارد. توصیه می‌شود خانواده و دوستان خود را در آغوش بگیرید، چراکه این کار سبب ترشح هورمون‌های دوپامین و اکسی توسین می‌شود و به شما احساس آرامش می‌دهد.

خوب گوش دادن را تمرین کنید

هر فردی تمایل دارد طرف مقابل به حرف‌هایش گوش دهد و شنونده‌ی خوبی باشد. پس اگر می‌خواهید اطرافیان شما را دوست داشته باشند، باید اجازه دهید آن‌ها حرف بزنند و شما به گرمی گوش دهید.

دیگران را تحسین و تشویق کنید

دان آریلی (Dan Ariely)، روان‌شناس، می‌گوید: تشویق کردن تأثیر فوق‌العاده‌ای روی هر فردی دارد و به او انگیزه می‌دهد. پس در هر زمان و مکانی که نیاز است، دست به تحسین بزنید. برای مثال همکارتان یک کار خوب ارائه داده، برای او پیام تبریک بفرستید یا وقتی یک کتاب مفید مطالعه می‌کنید، یک ایمیل تشکر برای نویسنده آن ارسال کنید. با تشویق کردن به دیگران انگیزه می‌دهید تا کار خود را با قدرت بیشتری ادامه دهند و در وجود خود احساس مفید بودن کنند.

هرروز از خودتان عکس بگیرید

چند سال بعد را متصور شوید که تعداد زیادی عکس در جلوی‌تان قرار دارد و با نگاه کردن به آن‌ها خاطره‌ای زنده می‌شود. شاید عکسی که امروز ثبت می‌کنید خیلی هیجان نداشته باشد، اما چندین سال بعد بسیار ارزشمند خواهد بود. پس برای خود عادت ایجاد کنید که هر روز عکسی از خود و خانواده‌تان بگیرید تا 20 سال بعد از انجام این کار لذت ببرید.

از زندگی روزمره‌تان لذت ببرید

وقتی غذای خوشمزه‌ای می‌خورید، تعریف و تمجید کنید و به به بگویید. وقتی خواب خوبی داشته‌اید و از جایتان بلند می‌شوید، خدا را شکر کنید و بگویید چقدر خوب!

از تمام اتفاقات کوچک روزمره بهره ببرید تا ببینید چقدر زندگی برایتان لذت‌بخش‌تر خواهد شد.

از جملات مثبت استفاده کنید

هر حرفی که بزنید، به واقعیت تبدیل می‌شود، پس باید بهترین جملات را انتخاب کنید. مثلاً به‌جای "نمی‌توانم" بگویید "تمام سعی خود را به کار می‌گیرم"، هیچ‌وقت نگویید "مجبور به انجام این کار هستم" بلکه بگویید "توان انجام این کار را دارم"، به‌جای "نمی‌دانم" بگویید "به‌زودی متوجه می‌شوم". نباید هیچ‌وقت تسلیم شوید، چون در این صورت در واقعیت با شکست مواجه می‌شوید.

هرروز کاری‌تان را به‌خوبی به پایان برسانید

در پایان هرروز کاری، چنددقیقه‌ای زمان بگذارید و کارهای عقب‌افتاده‌تان را انجام دهید یا برای کارهای روز بعد برنامه‌ریزی کنید. باید یاد بگیرید کارهایتان را قبل از رفتن از محل کار همان‌جا به پایان برسانید تا وقتی به خانه می‌روید، فکرتان آزاد باشد و در محل کار جا نماند.

گاهی گوشی موبایل را از خود دور کنید

معمولاً کاربران گوشی‌های هوشمند در هر روز 221 مرتبه گوشی خود را چک می‌کنند. این مسئله سبب بروز مشکلاتی شده و در روابط نیز نوعی بی‌احترامی به‌طرف مقابل محسوب می‌شود. دانشمندان این اتفاق را با نام Phubbing معرفی می‌کنند که به معنای کم‌محلی کردن به اطرافیان به دلیل سرگرم شدن با موبایل است. پس گاهی لازم است گوشی موبایل خود را کنار بگذارید تا روابطتان دچار آسیب نشود.

از معجزات کوچک و زیبا لذت ببرید

گاهی نیاز است به معجزات کوچک زندگی نگاه کنیم و در آن‌ها غرق شویم. وقتی چشمتان به آسمان می‌افتد یا پرنده‌ای می‌بینید که زیبا می‌خواند، در این معجزات فوق‌العاده غوطه ور شوید. پیش از این که کارتان را شروع کنید یک‌دقیقه‌ای بایستید و بعد از نگاه کردن و لذت بردن رد شوید.

لبخند زدن را فراموش نکنید

حتماً از تأثیر معجزه‌آسای لبخند باخبرید. زمانی که لبخند می‌زنید به سیستم عصبی بدنتان می‌گویید که شاد هستید و این حس خوبی به شما می‌دهد. پس باید بیشتر لبخند بزنید و حتی به وقایع سخت زندگی هم بخندید تا ادامه زندگی برایتان آسان‌تر شود.

درباره اتفاقات خوشایند هرروزتان صحبت کنید

وقتی محل کار را ترک می‌کنید و وارد خانه می‌شوید، درباره بهترین اتفاقات روزتان با خانواده‌ی خود حرف بزنید. این عادت بسیار خوبی است که تجربیات ارزشمندی برایتان به ارمغان می‌آورد و به بهبود روابطتان نیز کمک می‌کند.

وقتی به انجام کاری تمایل ندارید، برای خودتان جایزه تعیین کنید

برای هر فردی پیش می‌آید که به انجام کاری رغبت نداشته باشد، اما وقتی آن کار را با فعالیت مفرح دیگری همراه کنیم، خواهیم توانست راحت‌تر انجامش دهیم. پیشنهاد می‌شود کاری که باید انجام دهید و کار موردعلاقه خود را در کنار هم به انجام برسانید. برای مثال به گوش دادن موسیقی علاقه دارید و از طرفی باید ظرف‌ها را بشویید، پس در هنگام ظرف شستن به آهنگ دلخواهتان گوش دهید و آن را پاداشی برای خود در نظر بگیرید تا شستن ظرف‌ها برایتان آسان‌تر شود.

هرروز پنج دقیقه جمع‌وجور کنید

هرروز تنها چند دقیقه ریخت‌وپاش‌های اطرافتان را جمع کنید. برای مثال وسایل غیرضروری اطرافتان را جمع کنید یا تمام برنامه‌هایی که استفاده نمی‌کنید را از گوشی خود حذف کنید.

سخت زندگی کردن را تمرین کنید

فلسفه‌ی رواقی می‌گوید هرروز یک کار دشوار انجام دهید تا زندگی در شرایط سخت را یاد بگیرید. برای مثال در هوای سرد زمستان، لباس‌های کمتری بپوشید، یک وعده غذا بیشتر نخورید یا شب بدون بالش بخوابید. با این کار صبر و تحملتان بیشتر شده و وقتی در شرایط سخت زندگی قرار می گیرید رضایت بیشتری داشته و بهتر می‌توانید از پس آن برآیید.

کمک کردن به دیگران را فراموش نکنید

باید به دیگران کمک کنید تا بتوانید به چیزی که می‌خواهید برسید. هرچه بیشتر به اطرافیان خود کمک کنید، فرصت‌های بیشتری جلوی راهتان قرار می‌گیرد. پس هرروز تلاش کنید به کسی کمک کنید و مطمئن باشید به تمام چیزهایی که می‌خواهید می‌رسید.

ساعت را تنظیم کنید تا یک ساعت قبل از خواب، زنگ بزند

زمانی که زنگ ساعت به صدا درآمد، تلویزیون، گوشی موبایل، کامپیوتر و ... را خاموش کنید و چند دقیقه مدیتیشن انجام دهید تا خواب بهتری را تجربه کنید. هرچقدر قبل از خواب زمان کمتری را به وسایل دیجیتالی اختصاص دهید، خواب آرام‌تری خواهید داشت.

رخدادهای خوب زندگی‌تان را یادداشت کنید

هر زمان که اتفاق خوب و فوق‌العاده‌ای برایتان رخ داد، آن را روی کاغذ یادداشت کنید و در ظرفی نگه دارید. زمانی که یاس و افسردگی به سراغتان آمد، درب ظرف را باز کنید و یادداشت‌های قبلی را بخوانید تا احساستان تغییر کند و به آرامش برسید.

عادت‌های بد را کنار بگذارید

وقتی یک عادت بد را انجام می‌دهید، سریعاً به سراغ حرکت خاصی بروید. مثلاً زمانی که دلتان می‌خواهد یک غذای ناسالم بخورید، آدامس بجوید یا یک سیب بخورید. هوس تا چند دقیقه وسوسه‌تان می‌کند و با یک اقدام سریع می‌توانید بر آن غلبه کنید.

گاهی برای خود هدیه بخرید

یکی از روانشناسان با نام نیل فیور (Neil Fiore) در کتاب "عادت جدید در کار" می‌گوید: وقتی کارتان را به‌خوبی و با تمرکز انجام دادید و در خودتان انگیزه به وجود آوردید، هدیه‌ای به خود دهید. بهتر است هدیه‌ای برای خود بخرید که مربوط به هدفتان باشد. برای مثال اگر دونده هستید برای خود یک جوراب زیباتر یا بطری آب جدیدی بخرید.

مهربانی را هرروز تمرین کنید

وقتی شرایط روحی خوبی ندارید، خود را مقصر و گناهکار ندانید زیرا این کار تنها شرایط را برایتان سخت‌تر می‌کند. پس زمانی که شکست خوردید، طوری با خودتان رفتار کنید که با دوست صمیمی‌تان رفتار می‌کنید؛ پس وقتی روحیه‌تان بهم می‌ریزد به خود قوت قلب دهید و با خود مهربان باشید.

برای مشاهده قسمت اول اینجا کلیک کنید.

منبع : themuse

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-04 14:39:40
دسته بندی ها