زمانی که مغزتان بسیار درگیر است از این تکنیک‌های ذهنی استفاده کنید

23 خرداد 1396 - 8:00
مدیریت شخصی - زمانی که مغزتان بسیار درگیر است از این تکنیک‌های ذهنی استفاده کنید
زمانی که مغزتان بسیار درگیر است از این تکنیک‌های ذهنی استفاده کنید
امتیاز مطلب: 93%

زمان‌هایی در زندگی وجود دارند که ذهن دچار درگیری‌هایی می‌شود که شما را وادار به انتخاب و تصمیم گیری در یک شرایط حساس می‌کند. در ادامه به معرفی روش‌هایی به منظور آرام ماندن و انتخاب بهترین تصمیم ممکن در آن شرایط می‌پردازیم. با یوکن همراه باشید.

ذهن ناخودآگاه ما اطلاعات را به شکل کلمات و اعداد پردازش نمی‌کند بلکه به شکل تصاویر و عکس‌ها مورد پردازش قرار می‌دهد. تکنیک‌های تصویرسازی ذهنی به طور مستقیم با سیستم عصبی بدن ارتباط برقرار می‌کند که این ارتباط عملکرد‌های اساسی بدن مانند ضربان قلب، فشارخون و هضم غذا را تنظیم می‌کند. در این روش، ابزار تصویرسازی ذهنی به شما در مدیریت زندگی با شیوه‌ای درست در حین همکاری با اَعمال موازن کننده بدنتان به شما کمک می‌کند. به عبارتی دیگر، این تصویرسازی‌ها دنیای درون شما را با دنیای بیرون از شما هم‌تراز می‌کنند.

هر از گاهی شما به یک انشعاب در راه زندگی خود می‌رسید که در آن باید راهی را که می‌خواهید زندگی خود را با آن پیش‌ ببرید انتخاب کنید.

این استعاره قدیمی از انشعاب در راه بیشتر در وضعیتی که در آن نیاز به یک ارزیابی هوشمندانه منافع و مشکلات از بین گزینه‌های مختلف دارید، استفاده می‌شود. این امر باعث کمک به افزایش قدرت شما در انتخاب بهترین گزینه موجود در آن زمان  و متعهد ماندن به تصمیمتان می‌شود.

 

1. سکوت کنید و یک الگوی ثابت از تنفس‌ عمیق و مساوی ایجاد کنید.

شما به یک راه نمادین با انشعابات مختلف رسیده‌اید که هرکدام به جهات و نتایجی مختلف منجر می‌شوند. مشکل شما این است که کدام راه را باید انتخاب کنید.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که انتخاب‌های خود را به چهار عدد که قابل کنترل هستند، محدود کنید؛ این به معنی انتخاب مناسب‌ترین مسیرها با کمترین احتمال آسیب و بیشترین احتمال به دست‌ آوردن نتیجه دلخواهتان است.

2. تا جایی که می‌توانید به دنباله‌ی راه مورد نظرتان نگاه کنید.

از قوه تخیل خود برای تجسم فرصت‌های احتمالی، ریسک‌ها و عواقبشان استفاده ‌کنید. این یک فرایند طولانی است که به تمرکز و تلاش نیاز دارد، اما کیفیت نتیجه انتخاب شما همچنین با انرژی گذاشته شده بر جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز برای آن انتخاب برابر خواهد بود.

3. اکنون بهترین تصمیم را بگیرید.

با دانش از اینکه این انتخاب بهترین انتخابی که با توجه به حقایق می‌‎توانستید داشته ‌باشید است، از تصمیم خود حمایت کنید.

به یاد داشته ‌باشید که حتی اگر در آینده تصمیم گرفته‌ شده نتیجه موردنظر را دارا نبود و حتی اگر ثابت شود که تصمیم اشتباهی بوده‌ است، این واقعیت را که این انتخاب بهترین انتخاب بین گزینه‌های موجود است را عوض نمی‌کند.

این‌گونه شما با آزمون‌های زندگی روبرو می‌شوید و به عنوان فردی که مسئول انتخاب‌های خویش است، قدرت می‌یابید. این انتخاب‌ها هستند که شخصیت شما را نشان می‌دهند.

مزایای این تکنیک عبارت‌اند از:

اعتماد به نفس شما را به برای مقابله به طرز ماهرانه با موقعیت‌های مختلف افزایش می‌دهد.

به شما ارزیابی همزمان عوامل وابسته‌‌ای که اساس زندگی را تشکیل می‌دهند را می‌آموزد.

 

چشم طوفان باشید

این رشته روانی از تصویر یک طوفان خشمگین که مرکز آن آرام و ثابت است استفاده می‌کند. هرچقدر هم شرایط اطراف از شما خطرناک باشد چشم طوفان درون شما امن و ثابت است.

این تکنیک بیشتر در هر شرایط آشفته‌ای مثل کار، خانواده، خطرهای جانی، مسابقات ورزشی که در آن آرامش داشتن برای حل آن مسئله مهم است، کاربرد دارد.

1. به یاد داشته باشید که شما با مسئله‌ای درگیر هستید که خیلی کم بر آن کنترل داشته یا هیچ کنترلی بر آن ندارید.

شما با نیروهای بسیار بزرگ‌تر از خود روبرو هستید. هدف اصلی شما خارج شدن از این وضعیت بدون صدمه دیدن است.

2. سکوت کنید و به دنبال چشم طوفان خود بروید.

تمرکز خود را از طوفان خشمگین اطرافتان به مرکز آرام درونتان تغییر دهید. این دنیای درونی، تور امن شما است. شما می‌توانید یک پایه محکم را که حمایت مداومی را برای شما ایجاد می‌کند، زیر پای خود احساس کنید.

3. حال تمرکز خود را از رویداد منفی که بر روی آن هیچ کنترلی ندارید  به یک عمل مثبت که با آن می‌توانید تنفس خود را تنظیم کنید، تغییر دهید.

شما در این شرایط، از طریق تنفس ثابت شروع به بدست آوردن دوباره قدرت خود می‌کنید.

یک جمله مفید در این زمینه این است: تنها چیزی که می‌توانم کنترل کنم رفتار خود من است، که این خود به تنهایی بسیار زیاد است.

4. یک تصویر ذهنی از خود درحال عبور از این طوفان و سالم و آرام در سمت دیگر آمدنتان، ایجاد کنید.

مزایای این تکنیک عبارت‌اند از:

این سلسله به شما کمک می‌کند تا حس انضباط و میانه‌گرایی را در خود پیدا کنید.

به شما اعتماد به نفسی می‌دهد تا با چالش‌ها با  عزت نفس روبرو شوید.

در آینده یک رویداد خاصی که با آن روبرو می‌شوید، حافظه‌ای از ابزار روانی اشاره شده را فعال می‌کند و آن‌ها را به جلوی ذهن شما می‌آورد. ذهن ناخودآگاه این‌گونه کار می‌کند. در آن لحظه، شما قادر خواهید بود تا مکانیزم خاص آن ابزار تصویرسازی را به یاد‌ آورید و به شما کمک خواهد کرد تا آن موقعیت را با روشی درست حل کنید.

 

مترجم: نگار بخش‌زاده

منبع: success

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

دسته بندی ها