رفتارهای سمی که زندگی را برایمان سخت و غیرقابل‌تحمل می‌کند

10 بهمن 1398 - 6:00
مدیریت شخصی - رفتارهای سمی که زندگی را برایمان سخت و غیرقابل‌تحمل می‌کند
رفتارهای سمی که زندگی را برایمان سخت و غیرقابل‌تحمل می‌کند
امتیاز مطلب: 92%

برخی از افراد افکار و رفتارهای سمی دارند که باعث می‌شود در زندگی خود از شادی واقعی محروم بمانند. رفتارهای سمی سبب عدم رضایت و خوشحالی انسان‌ها از زندگی می‌شود و تأثیرات مخربی روی سلامت جسم و روح آن ها دارد. در ادامه با یوکن همراه باشید تا چند رفتار سمی را معرفی کنیم.

هر فردی در زندگی خود به دنبال شادی و رضایت است، وقتی از درون احساس خوشبختی و شادی نکنید، احتمال دارد به بیماری‌های جسمی و روحی مبتلا شوید.

اگر رفتارهای سمی را بشناسید، خواهید توانست آن‌ها را کنار بگذارید تا از تأثیرات مخرب آن‌ها در امان باشید. در ادامه 8 رفتار سمی را لیست کرده‌ایم، البته رفتارهای مخرب زیادی وجود دارد که به زندگی ما آسیب می‌رساند، اما در ادامه چند رفتار را به همراه راهکارهای مقابله با آن‌ها ذکر می‌کنیم.

مدام در تلاشید اطرافیان را از خود راضی نگه دارید

خیلی خوب است که به دنبال محبت و شادی دیگران هستید، این مسئله نشان می‌دهد روابط اجتماعی متعادلی دارید و به مسائل مهم توجه می‌کنید؛ اما در این رفتار باید متعادل باشید، زیرا اگر دائماً بخواهید اطرافیان را ازخود راضی نگه دارید، از خود غافل می‌شوید. این در حالی است که دیگر راضی نگه داشتن دیگران برایتان دردسرساز می‌شود و از خودتان ناراضی خواهید بود. در این شرایط توجهی به نیازهای خود ندارید، اگر بیش‌ازحد برای رضایت آن‌ها تلاش کنید و از خودتان ناراضی باشید، به روحتان آسیب می‌رسانید. بیشتر به دنبال شاد کردن دیگران هستید و تمام تلاشتان در این زمینه است، پس نمی‌دانید چه چیزی باعث خوشحالی خودتان می‌شود؟

نباید بگذارید برای راضی نگه‌داشتن دیگران و ترس از طرد شدن، مسیر زندگی‌تان تغییر کند زیرا با این کار تنها جسم و روح خود را آزار می‌دهید. این افراد معمولاً استرس بالایی دارند، خیلی سخت اعتماد می‌کنند، احساس بی‌لیاقتی و مفید نبودن دارند و در روابط اجتماعی و عاطفی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

توصیه می‌کنیم شادی خود را به دیگران ارجحیت دهید، این که همیشه به فکر دیگران باشید، خوشحال نخواهید بود. وقتی به این درک برسید به دنبال چیزهایی خواهید بود که واقعاً شادتان می‌کند.

خودتان را با کسانی که نمی‌شناسید مقایسه می‌کنید

انسان‌ها به طور ذاتی به دنبال مقایسه کردن هستند، پس اگر خودتان را با کسی که می‌شناسید مقایسه کنید خیلی عجیب نیست؛ اما جای تعجب دارد خود را در کنار افرادی قرار دهید که تاکنون آن‌ها را ندیده و هیچ شناختی هم ندارید. منطقی است ما به کسی حسودی کنیم و خود را با او مورد مقایسه قرار دهیم که هیچ شناخت و برخوردی با او نداشته‌ایم؟

بیشتر این مورد روی روابط موجود در فضای مجازی تأکید دارد. در شبکه های اجتماعی چون فیس بوک، اینستاگرام، تلگرام، اسنپ چت و سایت‌های اینترنتی از واقعیت درونی انسان‌ها دور هستیم و تنها نوشته‌هایی را می‌بینید که در جلوی چشمتان قرار دارد و از حقیقت پشت آن بی اطلاعید. پس خودتان را با کسانی که نمی‌شناسید مقایسه نکنید، زیرا این کار تنها احساس نارضایتی از زندگی را به شما القا می‌کند.

شاید در فضای مجازی با تصاویری روبه‌رو شوید که کاملاً بی‌عیب و نقص هستند، اما گاهی حقیقت چیز دیگری است. هر فردی در زندگی خود با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده و نباید با تماشای این تصاویر احساس یاس و نا امیدی داشته باشید، پس با مثبت اندیشی از زندگی خود لذت ببرید.

کارهایتان روی هم می‌ریزد و سرتان خیلی شلوغ است

بیشتر مردم عادی تصور می‌کنند افراد پرمشغله موفق بوده و درآمد بالایی دارند، درحالی‌که این طرز تفکر کاملاً اشتباه است. وقتی همیشه سرتان شلوغ است شاید به این خاطر باشد که می‌خواهید خود را در نظر دیگران زرنگ و پر کار جلوه دهید تا کسی به شما تنبل و بی‌خیال نگوید، یا شاید هم نمی‌خواهید با حقیقت زندگی مواجه شوید. شاید در ابتدا احساس رضایت کنید، اما در طی زمان این مشغولیت سبب می‌شود رضایت و خوشحالی زندگی‌تان را از دست بدهید و به فردی پراسترس و از نظر روحی و جسمی بیمار تبدیل شوید. توصیه می‌کنیم روی کارهایی تمرکز کنید که از انجام آن‌ها لذت می‌برید و برایتان ثمر دارد. برای کارهایتان برنامه‌ریزی کنید، از زمان خود استفاده بهینه ببرید و هر زمانی که نیاز است استراحت کنید و دست از مشغله‌های روزمره بردارید.

وقتی نیاز است حرفی بزنید و نظرتان را بگویید، سکوت می‌کنید

یکی از رفتارهای سمی که به جسم و روح شما آسیب می‌رساند، سرکوب کردن احساسات و نظرات است. ابراز نکردن احساسات سبب می‌شود شادی و رضایت از زندگی را از دست بدهیم و در روابط کاری و خانوادگی خود به موفقیت نرسیم، حتی این خودخوری ممکن است سبب بیماری‌های جسمی و روحی نیز شود. البته این بدین معنا نیست که سریعاً در مقابل هر انتقاد و ناراحتی، عکس‌العمل سریع و تند نشان دهید، بلکه لازم است هر زمان که نیاز بود حرف بزنید و نظرتان را به گوش اطرافیان برسانید. پس وقتی از چیزی رضایت ندارید، ساکت نشینید و با خونسردی و آرامش از خود دفاع کنید. هر زمانی که کسی به شما بی‌احترامی می‌کند، با اعتماد به نفس در مقابل او بایستید. باید یاد بگیرید در زندگی‌تان به دنبال شادی، توجه، احساس امنیت و رضایت باشید.

تعریف درستی از عشق ندارید

خیلی از افراد تصور می‌کنند عشق پایدار یعنی رنج، عذاب و دوری! اما حقیقت این است که عشق به معنای تحمل درد نیست و نباید روی سختی و هجران پایه‌گذاری شود. اگر این طرز فکر را داشته باشیم و عشق و رنج را یکی بدانیم، هر سختی و دردی را وارد زندگی‌مان می‌کنیم تا عشق واقعی را زیر آن پنهان کنیم. در بیشتر مواقع احساسات بی ارزشی را تحت عنوان عشق وارد زندگی می‌کنیم، درحالی‌که عشق وقتی بروز می‌کند که در کنار هم باشید، از هم حمایت کنید و از تمام سختی‌های زندگی بگذرید. پس تعریف غلط از عشق یکی از رفتارهای سمی است که بیشتر افراد به آن دچار هستند. از این پس عشق را معادل تحمل رنج و صبوری کردن ندانید و هیچ وقت ضعف و سختی را با عشق اشتباه نگیرید. در این صورت است که مطمئن می‌شوید با خودتان و عشقتان صادق هستید.

توجهی به ندای درونی‌تان ندارید

هر فردی باید به ندای درونی خود گوش دهد، زیرا گوش دادن به حس درونی سبب می‌شود تا از صداهای آزاردهنده و بی فایده بیرونی دور باشیم و تمام چیزهایی که مانع خوشحالی‌مان هستند را بشناسیم و با آن‌ها مقابله کنیم. روبه‌رو شدن با ندای درونی که اغلب می‌خواهیم آن را نادیده بگیریم، کار آسانی نیست، اما فواید خوبی برایتان دارد. اولاً تمام حرف‌هایی که با خودتان می‌زنید محرمانه است و نگران فاش شدن آن نخواهید بود. دوم اینکه با ترس‌های درونی خود دست و پنجه نرم می‌کنید و سوم اینکه مجبور می‌شوید در مسیر موفقیت و خوشبختی گام بردارید و از تلاش‌های بی‌ثمر دست بکشید. پس توصیه می‌کنیم ندای درونی یا همان حس ششم خود را جدی بگیرید، زیرا می‌تواند شما را به سعادت و شادی برساند.

دقیقا نمی‌دانید در زندگی به دنبال چه چیزی هستید

باید در زندگی بدانید دقیقا به دنبال چه چیزی هستید و از زندگی چه می‌خواهید. وقتی با خودتان صادق باشید و به خود فرصت دهید، حتماً در مسیر درستی قرار می‌گیرید و از گم‌شدن در راه‌های نادرست نجات می‌یابید. باید خود راهتان را پیدا کنید و هیچ وقت فکر نکنید اگر در مسیری که فرد دیگری در پیش گرفته قرار گیرید، شما هم به همان مرتبه می‌رسید. با قرار گرفتن در مسیر خودتان به خواسته‌ها و رویاهای خود اهمیت داده و در زندگی خود واقعی‌تان خواهید بود.

برای این منظور توصیه می‌کنیم کاغذی برداشته و نام خود را با خط درشت بالای آن بنویسید و دورش را خط بکشید تا خوب جلوه کنید، در زیر آن نیز تمام چیزهایی که از زندگی می‌خواهید را بنویسید. باید دقیقا آرزوها و خواسته‌های خود را بنویسید نه چیزی که دیگران از شما انتظار دارند، در غیر این صورت اهدافتان را در کنار خواسته‌های دیگران قرار می‌دهید. یادداشت خواسته‌های خود را هر جایی همراه داشته باشید و همواره به آن نگاه کنید، اهدافتان را مد نظر داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که در مسیر درست قرار دارید.

در مقابل ترس سر خم می‌کنید

ترس‌های درونی سبب می‌شود از زندگی‌تان هیچ لذتی نبرید، وقتی اجازه می‌دهید ترس از موفقیت، ترس از شاد بودن، ترش از شکست و ... بر زندگی شما سایه بیاندازد در زندانی محبوس شده و زندگی بدون شور و لذتی خواهید داشت. از همین حالا از این رفتار سمی دوری کنید و تصمیم بگیرید جلوی ترس بایستید و نگذارید زندگی را برایتان زهر کند. وقتی بتوانید ترس‌های درونی خود را کنترل کنید، این موهبت الهی راهنمایی برای دست‌یابی به آرزوهای دست‌نیافتنی و ناشناخته خواهد بود.

 

منبع : Lifehack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-27 15:06:38
دسته بندی ها