به سادگی یک لبخند می‌توان بر استرس غلبه کرد

26 آبان 1399 - 9:02
مدیریت شخصی - به سادگی یک لبخند می‌توان بر استرس غلبه کرد
به سادگی یک لبخند می‌توان بر استرس غلبه کرد
امتیاز مطلب: 94%

نت کینگ کول در سال 1954 یک آهنگ معروف منتشر کرد با نام «لبخند بزن». او در آغاز این آهنگ این‌طور می‌گفت:

با این که قلبت ناراحت است، لبخند بزن، حتی اگر قلبت شکسته، بازهم لبخند بزن.

وقتی آسمان را ابر پوشانده، اگر در ناراحتی‌ها و ترس‌ها لبخند بزنی در سلامت خواهی بود.

لبخند بزن تا شاید فردا آفتاب را دیدی که بیرون آمده و به روی تو می‌تابد.

این شعر ممکن است خیلی رمانتیک به نظر بیاید، ولی مجله کسب و کار هاروارد از تحقیقات بزرگی خاطر نشان کرده است که می‌تواند گواهی بر مدعای احساس در این آهنگ باشد. مجله کسب و کار هاروارد به تازگی متن کوتاه و جالبی را چاپ کرده است که به جمع‌بندی مقاله‌ای که نویسنده آن تارا کرافت فیل و سارا پرسمن از دانشگاه کانزاس هستند، پرداخته است. این مقاله بررسی می‌کند که حالت‌های مختلف چهره در زمان استرس چه تاثیراتی دارد.

فیل در این مقاله بیان کرده است:«طبق ضرب‌المثل‌های قدیمی مانند«لبخند بزن و تحمل کن» (grin and bear it)، لبخند زدن، هم یکی از شاخص‌های مهم غیرکلامی خوشحالی است و هم به عنوان دارویی است که برای تمام استرس‌ها و رویدادهای پرتنش زندگی به تمام افراد پیشنهاد می‌شود.»

این جمله شاید کمی مبالغه‌آمیز باشد. با این حال، فیل و پرسمن بدون آن‌که از جزییات تحقیق خود حرفی بزنند، می‌گویند لبخند زدن در برهه‌ای که پر از تنش و اضطراب است، می‌تواند میزان واکنش بدن به استرس را واقعا کم کند؛ چه فرد مورد نظر حس خوشحالی داشته باشد و چه نه.

پرسمن در این باره می‌گوید: «دفعه‌ی بعدی که در ترافیک ماندید یا مدل دیگری از استرس را تجربه کردید، تلاش کنید برای مدت کوتاهی لبخند بزنید. این کار هم باعث می‌شود موقعیتی که در آن قرار دارید را بهتر تحمل کنید و هم ممکن است برای سلامتی قلب شما مفید باشد».

لب خند - خنده - خندیدن - رفع اضطراب - تاثیر خنده

بهتر است نظرات دکتر ایمی کادی از دانشگاه هاروارد را هم در رابطه با این موضوع مد نظر قرار دهیم. کادی اظهار می‌کند تغییرات جزئی در حالت فیزیکی ما کمک می‌کند تا تغییرات بزرگی در سبک زندگی و نوع رهبری ما پدیدار شود. او اعتقاد دارد حالت‌های فیزیکی ما نوع تفکر ما را نسبت به خودمان و دنیایی که در اطرافمان قرار دارد تا حد زیادی مشخص می‌کند. به عنوان مثال، می‌توانید خودکار را طوری در دهان‌تان نگه دارید که دهان و لب‌های شما به شکل یک لبخند در بیاید. با آن که در ظاهر عجیب است، اما شکل دادن صورت به حالت خوشحالی و لبخند زدن حقیقتا باعث خوشحالی شما می شود.

البته مفهوم این حرف این نیست که ما باید با یک نقاب مصنوعی از لبخند، به این طرف و آن طرف برویم و به همدیگر نگاه کنیم. ولی تحقیقاتی که امروزه از نظر علمی صورت می‌گیرند، اشاره به این موضوع دارند که می‌توانیم احساسات و رفتار خود را کنترل و دست‌کاری کنیم. این به این معناست که احساسات ما الزاما وابسته به شرایط محیطی یا ژنتیکی ما نیست.

جالب این جاست که سایر افراد هم به لبخند ما واکنش نشان خواهند داد. کارول لیندزی، متخصص زبان بدن می‌گوید مطالعات نشان داده است که قاضی‌هایی که در دادگاه‌ها هستند، برای افرادی که لبخند می‌زنند، مجازات‌های کم‌تری در نظر می‌گیرند.

اما این آمار چه کمکی به فروشندگان می‌کند؟

شغل‌هایی که حرفه‌شان  طوری است که در طول روز شما را با پاسخ های منفی زیادی روبرو می‌کنند، می‌توانند شغل‌های استرس‌زایی باشند. با این وجود، حتی موقعی که پشت تلفن با مشتری‌های بالقوه‌ خود صحبت می‌کنید، حفظ کردن حالت لبخند یا هر حالت دیگری که نشانگر رضایت و خوشحالی شما باشد، می‌تواند باعث بهتر شدن روحیه شما شود و شما احساس بهتری را تجربه کنید. به عنوان مثال اگر هفته‌ای که گذراندید، چندان موفقیت‌آمیز نبوده، کافی است تنها برای دل‌خوشی خودتان هم که شده، حتی شده برای یک روز، بهترین لباس خود یا خوش‌رنگ‌ترین‌ لباستان را بپوشید. این تغییرات اگر چه کوچک و مصنوعی به نظر می‌رسند، اما می‌توانند باعث شوند شما حس بهتری پیدا کنید و روز بهتری پیش رو داشته باشید.

لب خند - خنده - خندیدن - رفع اضطراب - تاثیر خنده

فروش به صورت ذاتی کاری استرس‌زاست زیرا شنیدن پاسخ منفی در آن زیاد اتفاق می‌افتد. هر کسی هم که صاحب یک کسب و کار است، چه فعالیتی که می‌کند، با عمل حقیقی فروش سروکار داشته باشد و چه نداشته باشد، عملا به صورت مداوم در حال فروشندگی است. صاحب یک کسب و کار، در حقیقت تجسم شرکت خود است. به همین علت است که باید به هر شیوه ای که امکان دارد، روحیه‌ی خود را بالا و شاداب نگه دارید.

توماس پین می‌گوید:

من کسانی را دوست دارم که در مشکلاتی که برایشان به وجود می‌آید، می‌توانند لبخند بزنند، در مشکلات عزم خود را جزم می کنند و با فکر کردن شجاعت‌شان را بالا می برند. کوچک شدن، کاری است که ذهن‌های کوچک انجام می‌دهند. افرادی که قلبی سرشار از پایداری دارند و وجدان‌شان بر اعمال شان صحه می گذارد، تا پایان عمر، آررزوهایشان را دنبال خواهند کرد.

 

منبع: INC

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-11-17 01:00:52
دسته بندی ها