ژست‌هایی که افراد موفق و حرفه‌ای به خود می‌گیرند

6 تیر 1396 - 2:00
مدیریت شخصی - ژست‌هایی که افراد موفق و حرفه‌ای به خود می‌گیرند
ژست‌هایی که افراد موفق و حرفه‌ای به خود می‌گیرند
امتیاز مطلب: 99%

زبانِ بدی بخش مهمی از شخصیت ما را در برمی گیرد. بیشتر افراد توجهی به طریقه‌ی نشستن، بلند شدن، حرف زدن و حرکات خود ندارند، اما لازم است آگاهی بیشتری نسبت به حالات و زبان بدن خود داشته باشیم، زیرا خود ما آگاهانه به حرکات مان توجه نداریم اما دیگران به طور غریزی زبان بدن ما را زیر نظر دارند و حتی علائم غیرکلامی ما روی اطرافیان نیز تأثیرگذار است. در ادامه با یوکن همراه باشید تا با 10 راز زبان بدن افراد موفق آشنا شوید.

لازم است بدانید حرکات و رفتارهای هر فرد روی نحوه‌ی تفکر، احساس، خلاقیت، استرس و عملکرد او تأثیرگذار است. زبان بدن افراد موفق متفاوت است و هر یک از اعضای بدن آن‌ها در جهت کامیابی حرکت می‌کند.

وقتی ماهیچه دست خود را خم کنید اراده‌ی بیشتری دارید

حتماً می‌دانید در زمان خون دادن باید عضلات دست خود را منقبض کنید، در واقع خم کردن ماهیچه‌ها برای این است که دردتان کاهش یابد. زمانی که خبر بدی به شما می‌رسد، ماهیچه‌ها را خم کنید تا تمرکز بیشتری داشته باشید. جالب است بدانید با این کار قدرتتان نیز زیاد می‌شود و در برابر میل شدید به خوردهای غذاهای ناسالم مقاومت خواهید کرد.

وقتی دراز می‌کشید خلاقیتتان به اوج خود می‌رسد

دَرِن لیپنیکی (Darren Lipnicki) استاد دانشگاه ملی استرالیا می‌گوید، دراز کشیدن سبب می‌شود در کارهای خلاقانه خود به پیشرفت بهتری دست یابید. شاید این بدین خاطر است که افکار خلاقانه وقتی به پشت دراز می‌کشیم، بیشتر به ذهنمان خطور می‌کند.

لازم است بدانید در هنگام ایستادن هورمون نورآدرنالین ترشح می‌شود که مانع از بروز افکار خلاقانه است. حالا با هدف ایده‌های بزرگ و خلاقانه به پشت دراز بکشید.

وقتی دست به سینه باشید مصمم‌تر خواهید بود

دست به سینه ایستادن سبب می‌شود تا بهتر بتوانید با چالش‌ها و مسائل غیر قابل ‌حل روبه‌رو شوید و عملکرد بهتری از خود نشان دهید. بیشتر کارآفرینان موفق به مصمم بودن نیاز دارند، پس وقتی احساس می‌کنید این رفتار موردنیاز است، بازوهای خود را تا کرده و با دست آن‌ها را بگیرید.

اعتمادبه‌نفس تان بالا می‌رود وقتی همانند سوپرمن بایستید

اِمی کادی (Amy Cuddy) استاد دانشگاه هاروارد آمریکا می‌گوید، قدرتمندانه ایستادن، نگه‌داشتن بازوها رو به بالا یا بیرون یا همانند سوپرمن ایستادن با دست‌ها در کنار بدن، سبب می‌شود تا اعتمادبه‌نفستان بالا رود. پس زمانی که احساس یاس و ناامیدی، عصبانیت و ناامنی می‌کنید، این ژست را به خود بگیرید تا رفتار بهتری از خود نشان دهید. توصیه می‌شود قبل از شروع هر سخنرانی این کار را انجام دهید تا از تأثیر فوق‌العاده آن بهره‌مند شوید.

با لبخند زدن استرس کمتری خواهید داشت

وقتی نسبت به کاری بی رغبت و در حال اخم کردن و غر زدن باشید، مغزتان پیامی مبنی بر سخت بودن کار دریافت می‌کند. بدن برای پاسخ به این پیام هورمون کورتیزول ترشح می‌کند که سبب بالا رفتن میزان استرس می‌شود.

برای مقابله با استرس لبخند بزنید تا اطرافیان نیز آرامش بیشتری داشته باشند و با این کار، میزان استرس شما هم کاهش یابد. لبخند زدن سبب می‌شود تا کارهای خود را آسان‌تر انجام دهید. جالب است لبخند زدن باعث می‌شود وزنه‌های سنگین هم راحت‌تر بالا رود. شاید وقتی در باشگاه وزنه می‌زنید، به طور طبیعی چهره‌تان در هم رود، اما با لبخند زدن می‌توانید وزنه‌های بیشتری را بالای سر خود ببرید. پس با لبخند زدن استرس را دور کرده و عملکرد بهتری از خود نشان دهید.

وقتی سرتان را به جلو خم کنید احساس راحتی بیشتری دارید

وقتی در حال صحبت با یکی از دوستان یا همکاران خود هستید، کمی سرتان را به جلو خم کنید تا هم خودتان و هم طرف مقابل احساس راحتی بیشتری داشته باشد. البته خم کردن سر به جلو، نشانه‌ی احترام متقابل نیز است و ارتباط بهتری را شکل می‌دهد. پس اگر ملاقاتی با دوستتان داشتید، سرتان را خیلی آرام به سمت جلو خم کنید، لبخند بزنید، به چشمان او نگاه کنید و با این کار نشان دهید از دیدن او خوشحال هستید. وقتی نشان دهید از دیدن او راضی هستید، او نیز به شما می‌گوید دوستتان دارد و این را در رفتارش نشان می‌دهد، پس دیدار رضایت‌بخش‌تری خواهید داشت و این به آرامش شما کمک می‌کند.

اگر حالت بدن دیگران را تکرار کنید احساساتش را بهتر درک خواهید کرد

تحقیقات نشان می‌دهد تقلید کردن زبان بدن دیگران به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید احساسات او را درک کنید. معمولاً بیشتر افراد احساسات خود را با زبان بدن و به صورت غیرکلامی نشان می‌دهند و تقلید از این حرکات روی احساسات خودمان نیز تأثیر خواهد داشت.

وقتی حرکات و حالت چهره‌ی دیگری را تقلید کنی درک بهتری از او خواهی داشت، پس با این کار به همدیگر کمک می‌کنیم تا احساسات خود را کنترل کنیم. البته تقلید از حرکات صورت سبب می‌شود تا طرف مقابل احساس کند رابطه‌ی مثبت و سازنده‌ای میان شما برقرار شده است.

وقتی اختلاف میان شما و دیگری ایجاد می‌شود، کمی با زاویه بایستید

با ایستادن یا نشستن با زاویه، از بروز تنش‌ها و اختلافات بیشتر جلوگیری می‌کنید؛ زیرا ایستادن رو در رو به اختلافات دامن می‌زند. وقتی در این حالت بایستید و حرفی بزنید، طرف مقابل احساس می‌کند در حال تهدید کردن هستید، در این زمان لازم است کمی پایتان را جا به جا کنید و در مقابل او زاویه‌دار بایستید یا بنشینید.

البته این بدین معنا نیست که همیشه در مقابل دیگران عقب نشینی کنید، بلکه توصیه می‌شود کمی نسبت به او زاویه بگیرید تا هم گفت‌وگوی آرام‌تر و بهتری داشته باشید و هم از بروز اختلافات جدی جلوگیری کنید.

دست‌هایتان را تکان دهید تا بهتر یاد بگیرید

تحقیقات جدید حاکی از آن است وقتی کودکان در حال یادگیری هستند نیاز نیست آن‌ها را مجبور به صحبت کردن کنید، بلکه از آن‌ها بخواهید ژست‌های مختلف بگیرند تا بهتر بتوانید تمام چیزهایی که یاد گرفته‌اند را در حافظه خود ثبت کنند. البته این قضیه درباره افراد بزرگ‌سال هم صادق است. در این زمینه یکی از محققین می‌گوید: "ژست‌ها نقش مؤثری در یادگیری دارند و به فرد کمک می‌کند تا ایده‌های جدیدی را بیان کند."

با آدامس جویدن شادتر و قوی‌تر به نظر می‌رسید

شاید آدامس جویدن در جمع کار درستی نباشد، اما تحقیقات نشان می‌دهد آدامس جویدن سبب می‌شود تا عکس‌العمل‌های بهتری را از خود نشان دهید و هوشیاری‌تان بالا رود. علاوه بر آن، با آدامس جویدن جسورتر و شادتر خواهید بود.

در نهایت توصیه می‌کنیم وقتی در زندگی خود با مشکلی روبه‌رو شدید، دراز بکشید، بازوهایتان را خم کنید و آدامس بجوید. با این کار روحیه بهتری خواهید داشت و می‌توانید عملکرد موفق‌تری را از خود نشان دهید.

منبع : INC

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

دسته بندی ها