8 دلیل برای این‌که روزانه کتاب بخوانید

7 شهریور 1399 - 6:05
معرفی کتاب - 8 دلیل برای این‌که روزانه کتاب بخوانید
8 دلیل برای این‌که روزانه کتاب بخوانید
امتیاز مطلب: 94%

کتاب خواندن یکی از بهترین‌ راه‌های یادگیری است و در زندگی روزمره نیز بسیار به ما کمک می‌کند اما متاسفانه بسیاری از ما اینکار را انجام نمی‌دهیم. برای آشنایی با مزایای مطالعه روزانه در ادامه با یوکن همراه باشید.

من پس از اتمام دبیرستان کتابی نخواندم. ذهن عجیبم به من گفت بعد از دبیرستان خواندن را متوقف کنم و معتقد بودم‌ که راهی بهتر برای یادگیری به غیر از خواندن وجود دارد. من به جای 5 دقیقه کتاب خواندن در روز به دیدن ویدیو در یوتیوب مشغول شدم‌ که در آن زمان به نظر ایده‌ی خوبی می‌آمد اما این‌طور نبود. سپس‌ یک روز مادرم یک آی پد خریداری کرد، همیشه فکر می‌کردم تبلت‌ها کاربردی ندارند که باز هم‌ در اشتباه بودم. یک کتاب در آن آی پد دانلود کردم و بسیار مجذوب آن شدم . پس از دبیرستان کتابی نخوانده بودم و بالاخره متوجه‌ شدم چه‌ چیز‌ مهمی را تا آن زمان از دست داده‌ام. اجازه ندهید مدرسه شما را متقاعد کند که کتاب خواندن حوصله سر بر است.

دلایلی که باید روزانه کتاب بخوانید:

1.بیشتر یاد می‌گیرید

کتابخوانی - کتاب خوانی - اهمیت کتاب خواندن - یادگیری - خودآموزی

مطالب کوتاه در اینترنت به شما کمک نمی‌کنند مسائل پیچیده را بیاموزید. زمانی که کتابی را می‌خوانید به صورت عمیق در مطلبی فرو می‌روید و کلمات روی کاغذ تاثیر متفاوتی رو شما می‌گذارند.

یک کتاب خوب شما را به خود جذب می‌کند و تا زمانی که کتاب را به پایان نرسانید زندگی شما را دربرمی‌گیرد. کتاب‌ها به دلیل این‌که به تعهد زمانی نیاز دارند بسیار متقاعد کننده هستند.

زمانی که چیزی به راحتی قابل دسترس باشد و به مسئولیت و هزینه‌ی خاصی نیاز نداشته باشد، قدر آن را نمی‌دانیم.

کتاب شما را به گرفتن تصمیم‌ وادار می‌کند. شما برای ساعت‌ها و شاید روزها می‌نشینید و کتابی را می‌خوانید تا آن را به پایان برسانید.

به وسیله‌ی کتابی که شما را به یک سفر می‌برد می‌توانید به طور کامل بر موضوعی احاطه پیدا کنید. درک مطلب کتاب نیز بالاتر از متوسط است به همین دلیل است که خواندن برای افرادی که می‌خواهند بیاموزند و رشد کنند یک امر ضروری محسوب می‌شود.

2. نقل‌قول‌هایی را می‌آموزید که می‌توانید زندگی خود را براساس آن‌ها بنا کنید

بخش اعتیادآور مطالعه آن است که می‌توانید نقل‌قول‌ها را هایلایت کنید. اگر از جمله‌ای خوشتان آمد می‌توانید آن را هایلایت کرده و در آینده به راحتی آن را پیدا کنید.

پس از مدتی، شروع به جمع‌آوری کتابخانه‌ای از نقل‌قول‌ها خواهیدکرد که می‌توانید در زندگی خود از آن‌ها استفاده کنید. هر زمانی که به یادآوری از چیزی که در کتابی خوانده‌اید داشتید می‌توانید یک نقل‌قول را پیدا کرده و دوباره آن را بخوانید.

نقل‌قول‌ها می‌توانند الگویی که در ذهن ما ممکن است در جریان باشند را تغییر دهند و زمانی که به حقیقت نیاز داریم آن را به ما گوشزد کنند.

3. نوشتن خود را تقویت می‌کنید

نوشتن - مهارت نوشتن - تقویت نگارش - تمرین نویسندگی - اهمیت کتابخوانی - اهمیت مطالعه

به عنوان یک نویسنده من همیشه در تلاشم که بتوانم بهتر بنویسم. از طریق مطالعه‌ی روزانه، در حال یادگیری روش‌های جدید نوشتن هستم. کتاب‌ها مدل‌های مختلف نوشتن، چگونگی صحبت از زبان چند نفر و ساختمان‌های متفاوت جمله را به من نشان می‌دهند.

اخیرا نوشته‌ی خود را با چند سال پیش مقایسه کردم و متوجه شده‌ام که به اندازه‌ی ده برابر بهتر شده است. اکنون بهتر از گذشته می‌توانم کلمات را هجی کنم و در بیان جملات نیز پیشرفت داشته‌ام.

4. توانایی تحریک احساسات دیگران در شما تقویت می‌شود

داستان‌های غم‌انگیز به من در کشف بخش احساسی‌ام کمک کرده‌اند. از طریق مطالعه می‌توانیم داستان‌های بسیار احساسی را درک کنیم.

این داستان‌ها سبب می‌شوند چیزی را احساس کنیم و می‌توانند آن‌قدر در ما تاثیر بگذارند که دست به عمل بزنیم. هنگامی که کتاب‌های فراوانی خواندیم که به وسیله‌ی آن‌ها می‌توانیم احساسات گوناگونی را جستجو کنیم ، از همین تاکتیک‌ها برای تحریک کردن احساسات دیگران نیز استفاده خواهیم کرد.

توانایی برانگیختن احساسات دیگران توانایی بسیار قوی است. از این مهارت می‌توانیم در هنگام بحث در مورد مطلبی، در کسب و کار و جذب شریک زندگی خود از آن استفاده کنیم. احساسات عامل محرک زندگی ما هستند. زمانی که بدانید چگونه از آن استفاده کنید، به مراتب بالاتر خواهید رسید.

5. از واقعیت فعلی خود دور خواهید شد

از زمانی که مطالعه را دوباره کشف کردم، خواندن کتاب‌های هری پاتر را آغاز کردم. زمانی که آن را می‌خواندم متوجه‌ی دلیل شهرت آن شدم. در آن زمان در وضعیت روحی خوبی نبودم و این کتاب من را به دنیای دیگری برد.

این کتاب من را از مشکلات جدا کرد و زمانی را برای بهبودی به من بخشید. کشمکش‌هایی که هری با آن‌ها رو به رو می‌شد و چگونه با آن‌ها برخورد می‌کرد را می‌دیدم. می‌توان آن را عجیب در نظر گرفت اما چالش‌های این جادوگر به نحوی شبیه چالش‌های من بود. او نیز مانند من با دشمنان شیطانی رو به رو می‌شد.

خیال پردازی با کتاب - تقویت تخیل با کتاب - اهمیت کتابخوانی - کتاب بخوانیم - کتابخوانی

هنگامی که هری در کتاب اول با دامبلدور آشنا شد، قدرت داشتن یک مربی را مشاهده کرد. دیدن مربی‌گری از دیدگاه هری پاتر عطش من برای معلمی و مربی‌گری را دوباره افزایش داد. نه تنها می‌خواستم مربی شوم بلکه به داشتن مربی نیز ترغیب شدم.

همه‌ی اینها از طریق خواندن کتابی فانتزی در مورد جادوگری یتیم به من الهام شد. مطالعه قدرت‌های جادویی دارد.

6. کلمات جدیدی را فرامی‌گیرید

مطالعه شما را از کلمات معمولی که استفاده می‌کنید دور می‌کند و کلمات  جدیدی به شما معرفی می‌کند. در هنگام خواندن من عاشق این هستم که کلمات جدید ببینم، آن‌ها را هایلایت کنم و معنی آن‌ها را پیدا کنم.

اگر از طریق مطالعه نبود نمی‌توانستم بسیاری از کلمات را دوباره پیدا کنم و کلمات بیش‌تری را نیز فرا بگیرم.

7. بهتر صحبت خواهید کرد

کلماتی که در هنگام صحبت از آن‌ها استفاده می‌کنید از بانک حافظه‌ی شما می‌آیند که به آن واژگان شما می‌گویند. من به این نتیجه رسیده‌ام که توسط مطالعه به طور ناخودآگاه شروع به بهتر سخن گفتن می‌کنید و ذهن شما منابع بیشتری برای بیان افکار و احساسات شما خواهد داشت.

ارتباط با دیگران کلید زندگی است و مطالعه به شما در بهتر شدن آن کمک می‌کند.

اگر خوب صحبت نمی‌کنید، ممکن است به این دلیل باشد که عادت خواندن را کشف نکرده‌اید.

8. در زمان به عقب برمی‌گردید

مطالعه تاریخ - سفر در زمان با کتاب - اهمیت کتابخوانی - کتاب خوانی - کتاب خوب

یکی از جنبه‎‌های خوب مطالعه این است که می‌توانید با آن به گذشته سفر کنید. تاریخ می‌تواند اطلاعات زیادی را در مورد خودمان به ما بگوید و کتاب‌ها سرشار از دانش گذشته هستند.

اکنون که با دلایل اهمیت خواندن آشنا شدید زمان آن رسیده است که دست به کار شوید. مطالعه می‌تواند گاهی دشوار باشد؛ بهترین روش در ابتدا با شروع 15 دقیقه خواندن در روز است.

شما همچنین می‌توانید با کتابی که بخش‌های کوتاه دارد آغاز کنید سپس تنها کاری که باید بکنید این است که در روز به خواندن یک بخش متعهد باشید. امکان ندارد با چنین هدف کوچکی شکست بخورید.

نکته‌ی قابل توجه این است که بعد از مدتی به طور طبیعی به آن اعتیاد پیدا خواهید کرد و خواهان مطالعه بیشتری می‌شوید. در دنیای کتاب غرق خواهید شد و همه‌ی مزایای ذکر شده را به دست می‌آورید.

منبع: Addicted2success

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-26 12:00:52
دسته بندی ها